Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo
Berichten: 636
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo » 25 nov 2018 15:10

scannen0009.jpg
scannen0009.jpg (191.73 KiB) 3839 keer bekeken
scannen0010.jpg
scannen0010.jpg (240.91 KiB) 3839 keer bekeken
De Maasbruggen met koeien op de rijweg rond 1900 en de Stieltjes kade met o.a. een Batavier boot. In mijn tijd gingen we er met Puch overheen.
gr.Bas

roy
Berichten: 11038
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door roy » 07 dec 2018 19:40

't Zou een mooi raadplaatje bij het topic van Muller & Co kunnen zijn.
Zou het Muller schip misschien de "Iberia", (1), 1884 - 1926, kunnen zijn ?. Het was het 4e schip in de Muller vloot.
Ook het 3e schip, de Hispania", (1), 1883 - 1913, zou een kanshebber kunnen zijn. Dit schip was trouwens wel ruim 300 brt. groter en ook de afmetingen lopen iets uiteen, maar lijkt wel op een semi zusterschip.
Wie durft ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Johnny
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37

Re: Rotterdam toen

Bericht door Johnny » 08 dec 2018 13:53

kabo schreef:
25 nov 2018 15:10
scannen0009.jpgscannen0010.jpg De Maasbruggen met koeien op de rijweg rond 1900 en de Stieltjes kade met o.a. een Batavier boot. In mijn tijd gingen we er met Puch overheen.
gr.Bas

Fotootje van de Maasbrug (Willemsbrug heette die in het echie) is van 1923, info van www.rovm-digitaal.nl dat is een waanzinnig goede site over het openbaar vervoer in Rotterdam nu en vroeger met ontzettend veel foto's

kabo
Berichten: 636
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo » 26 dec 2018 15:18

NL-HaNA_2.24.01.05_0_916-9503.jpg
NL-HaNA_2.24.01.05_0_916-9503.jpg (179.88 KiB) 2841 keer bekeken
Amerikaans nucleair schip Savannah brengt een bezoek aan R.dam op 30-9-1964. Was geen overweldigend succes in de scheepvaart, door kernenergie aangedreven schepen.
gr.Bas

roy
Berichten: 11038
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door roy » 26 dec 2018 16:04

Bij haar binnenkomst blijkbaar geassisteerd door de "Europa" of "Azie" en de "Politie X" stand-by. De laatste werd later een sportvissersboot vanuit Den Helder die opgebracht werd vanwege drugssmokkel. 't Kan verkeren sprak van Brederode…….
Op de "Savannah" ben ik nog aan boord geweest terwijl ze voor de Parkkade lag. Wel een aparte ervaring. Ze is nu een museumschip in de U.S.A.
Maar wat is er van haar Japse tegenhanger geworden ?. Dat was de "Mutsu", als ik het me wel herinner...………. Dus geen Maru op het eind. :roll: :?:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1841
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door cor » 26 dec 2018 16:44

Ook in de Lloydmail was het voorpagina nieuws in oktober 1964

Cor Boer
Bijlagen
IMG.jpg
IMG.jpg (204.51 KiB) 2794 keer bekeken

Sparks316
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door Sparks316 » 26 dec 2018 16:48

roy schreef:
26 dec 2018 16:04
Maar wat is er van haar Japse tegenhanger geworden ?. Dat was de "Mutsu", als ik het me wel herinner...………. Dus geen Maru op het eind. :roll: :?:
D'r was toch ook nog een Duitser? De Otto Hahn?
PS: en leuk om die ouwe Euromast nog zonder brug te zien 8)
Louis

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1841
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door cor » 26 dec 2018 17:11

Ja Sparks de echte onvervalste Euromast van toen
Maar hieronder een link over de Atoom vrachtschepen
Savanna. Mutsu en Otto Hahn

http://www.maritiemnederland.com/nieuws ... ie/item894

Cor Boer

kabo
Berichten: 636
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo » 01 jan 2019 15:41

NL-HaNA_2.24.01.04_0_908-7188.jpg
NL-HaNA_2.24.01.04_0_908-7188.jpg (209.61 KiB) 2549 keer bekeken
De Zalmhaven voordat die gedempt is met een aantal opgelegde P.Smit boten, o.a. de Siberie.
gr.Bas

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Rotterdam toen

Bericht door Breeze » 01 jan 2019 20:52

De Zalmhaven

Afbeelding
kijkend in oostelijke richting

Afbeelding
met op de voorgrond een Ford Taunus 12M, zoals deze, met voorop de motorkap, het bekende wereldbolletje.

Aan de Zalmhaven zat ook het hoofdkantoor van Smit Internationale. Ben daar een keer geweest om samenwerking voor de berging van de Russische onderzeeër Komsomolets te bespreken. Die was gezonken in 1989 en lag voor de Noorse kust in een diepe trog op 2000 m. Er was toen paniek want er kon radioaktief Cesium gaan lekken uit de voortstuwingsreactor en plutonium uit de 2 raketten. Nooit meer iets van gehoord en na de ramp met de Koersk al helemaal niet meer.

Adri

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2965
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door rspeur » 01 jan 2019 21:10

Als we ook qua kaart even terug gaan doe ik er ook nog wat bij.
Uit de Bos-Niermeyer van 1939.
René
img497.jpg
img497.jpg (198.73 KiB) 2455 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Jancorjoh
Berichten: 707
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Rotterdam toen

Bericht door Jancorjoh » 01 jan 2019 22:20

Sparks316 schreef:
26 dec 2018 16:48
roy schreef:
26 dec 2018 16:04
Maar wat is er van haar Japse tegenhanger geworden ?. Dat was de "Mutsu", als ik het me wel herinner...………. Dus geen Maru op het eind. :roll: :?:
D'r was toch ook nog een Duitser? De Otto Hahn?
PS: en leuk om die ouwe Euromast nog zonder brug te zien 8)
Er zijn 4 koopvaardijschepen geweest met nucleaire aandrijving.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_m ... argo_ships

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 196
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door andrekik » 02 jan 2019 03:55

Jancorjoh schreef:
01 jan 2019 22:20
[
Er zijn 4 koopvaardijschepen geweest met nucleaire aandrijving.
En dan de Sturgis als nucleaire power plant in het Panama Kanaal.
Heeft drie jaar in Galveston gelegen voor decommissioning.

Hieronder een stukje uit de Houston Chronicle van 26 september 2018:

Decommissioned floating nuclear power plant departs Galveston for final shipbreaking in Brownsville
With rain clouds hovering over the Houston Ship Channel on Tuesday morning, a small group of people in neon yellow rain galoshes gathered at Fort San Jacinto Historic Point on the far east end of Galveston island to bid farewell to a defunct floating nuclear power plant that once supplied power for the engineering and construction of the Panama Canal.

After a short wait, the Sturgis emerged around the northern tip of Galveston island, pulled by two tug boats on its final journey to the Port of Brownsville, where the vessel will be dismantled for recycling after a successful three-year radiological decommissioning by the U.S. Army Corps of Engineers in Galveston.

As the Sturgis, formerly a handsome World War II Liberty ship stripped of its bells and whistles, passed by Fort San Jacinto Historic point, spectators watched its progress. Many of them were involved in the three-year, highly complicated job of taking apart a vessel that was never meant to be taken apart.

“It was a major team accomplishment,” said Brenda Barber, the project manager for the U.S. Army Corps of Engineers. “A lot of complexities, a lot of ingenuity from everyone on the team, but we finally got it done.”

As the Sturgis faded into the shroud of rain clouds, Barber explained the byzantine process of reverse engineering a floating nuclear power plant. As many as 30 to 50 people at a time from a variety of trades contributed to the vessel’s deconstruction.

“For this particular vessel, she had 10,000 drawings that we sorted through,” Barber said. “Unfortunately, a lot of them were very old, hard to interpret, weren’t as accurate as we had hoped, so it was kind of an iterative approach — we had to go in, take a piece out, re-evaluate it, look at the engineering, engineer the next step, so it was very time-consuming.”

Despite the intricate labor, Barber also recognized that she was managing a project with a fascinating back story.

“There’s a sense of history, taking apart and understanding what the operators at the time did on the vessel,” she said.

The Sturgis has lived a long life, first built in 1945 in Panama City, Fla. Dubbed the SS Charles H. Cugle, it was one of more than 2,700 Liberty ships built in the 1940s to modernize the United States’ aging merchant fleet during World War II.

After the war, the ship was transferred to the Army in 1963 and fitted with a pressurized water reactor fueled by low enriched uranium. The midsection of the ship was replaced with a power plant and a concrete barrier for protection. The vessel, now essentially a barge, was renamed the Sturgis. After a year of operation in Fort Belvoir, Va., it departed for Gatun Lake in the Panama Canal Zone in 1968 where it was used to generate electricity for military and civilian use.

“That was really the goal, she could be taken anywhere so that if the U.S. Army needed to provide some level of additional power or (primary) power, that was the purpose,” Barber said.

In 1976, the Sturgis was no longer needed for the Panama Canal. The vessel was mothballed, a casualty of the discontinuation of the Army’s Nuclear Power Program. The reactor was de-fueled, decontaminated for long-term storage, and sealed before being towed to the James River Reserve Fleet at Joint Base Langley-Eustis inVirginia, where it was stored and maintained since 1978, except for times of periodic dry dock maintenance.

The Sturgis’ formal decommissioning effort began in 2012, and the Sturgis was ultimately towed 1,750 miles from Virginia to Galveston in April 2015 for its final decommissioning.

For the last three years, the U.S. Army Corps of Engineers and its prime contractor, APTIM Federal Services, have been removing and shipping more than 1.5 million pounds of radioactive waste and recycling more than 600,000 pounds of lead from the Sturgis.

Throughout the project, continuous environmental monitoring was performed and the results confirmed there was no evidence of radioactive material, lead or increased radiation exposure from the Sturgis project during its time in the Port of Galveston. Barber added that the workers were exposed to a “minimal” dose of radiological waste.

Hans Honerlah, the U.S. Army Corps of Engineers’ health physicist on the project, said that all workers wore hazmat suits while working on the vessel, but that innovative techniques were also used to protect workers from exposure.

“The primary tool we used is time, distance and shielding,” Honerlah said. “Minimize the time you’re around something, if you’re around something that has a (radiological) dose, try to keep the distance a little bit further, and if that is not possible then you try to shield it, put something between you and the radioactive material that’s causing the dose.”

After extensive radiological surveys confirmed all radioactive waste had been removed from the vessel, the Sturgis was cleared to be towed to Brownsville for traditional shipbreaking. Once in the Port of Brownsville, the shipbreaking is expected to be completed in early 2019. Based on current estimates, approximately 5,500 tons of steel and other assorted metals from the ship will be recycled

For Honerlah, seeing the Sturgis towed off to Brownsville was the conclusion of his 20-year relationship with the vessel. He described first setting foot on the Sturgis in 1998 and finding a note left behind by workers who shut down the ship in 1976.

“Everybody signed this piece of paper and put it in a little ammo box, and inside the ammo box was a bottle of Jim Beam,” Honerlah said. “The (note) said, ‘Whoever opens it in 2000-whenever, have a drink on us.’ That was a neat piece of history.”

nick.powell@chron.com
gallery_xlarge.jpg
gallery_xlarge.jpg (24.6 KiB) 2357 keer bekeken
Een voorspoedig en vooral gezond 2019 voor alle Kombuizers!
Andre

roy
Berichten: 11038
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door roy » 02 jan 2019 08:40

Als ik het me wel herinner, hadden die Italianen ook niet plannen voor een nucleair voortgestuwd koopvaardijschip ?. Er is wel eens een tekeningetje, ( niet meer dan een artist impression ), van gepubliceerd. Ik meen dat de naam ENRICO ook in die naam zat.
Niet dat het een halszaak is, maar weet iemand meer ?.

m.v.g., Roy
Laatst gewijzigd door roy op 02 jan 2019 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

kabo
Berichten: 636
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo » 02 jan 2019 16:34

scannen0007.jpg
scannen0007.jpg (165.17 KiB) 2226 keer bekeken
QE 2 bij vertrek op 8/6/1992. foto van dhr. Lamers uit de Blauwe Wimpel.
gr.Bas

Wim Plukker
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Rotterdam toen

Bericht door Wim Plukker » 03 jan 2019 01:27

Roy,

Geen koopvaardijschip maar marine bevoorrader, gevonden op google: N.S. "Enrico Fermi"
https://www.globalsecurity.org/military ... -fermi.htm

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Plaats reactie