Ketel aan boord van de Traveller (part 2)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Weer nieuws van de Ketel. :-D
All the best
Jos

Hallo Jos,

Ik hoop dat je het een beetje naar je zin hebt in Warfum. Al een beetje
ingeburgerd daar?

Hier aan boord van de Traveller is alles goed. Vorige week hebben we hier op de anchorage bezoek gehad van de Edisongracht. Heeft 1 dag voor anker gelegen en kon toen naar binnen, was binnen 1 dag leeg en weer vertrokken.
Bij ons is dat toch anders, wij zijn hier al een tijdje en zullen hier ook nog een tijdje blijven, ik denk zo ie zo tot het einde van het jaar (de Traveller dan, want ik ga binnenkort naar huis).
Afgelopen donderdag hebben we de MOB-boot laten zakken en zijn we (ik en de stuurman) even bij de Edison langs geweest, een paar mooie
plaatjes geschoten en natuurlijk ook van onze eigen prauw.

Afgelopen vrijdag zijn we naar binnen gegaan om MDO te bunkeren. MDO gaat vrij hard als je voor anker ligt, we hadden nog tot 5 oktober genoeg aan boord alvorens hier het licht uit zou gaan.
Goed, s'morgens om een uurtje of 9 zijn we anker op gegaan en 45 min later lagen we gemeerd aan de bunkerkaai. Gelukkig hadden we bij deze kaai geen last van de deining dus lagen we voor de verandering eens stil voor de kaai.
Naast 75 ton MDO hebben we ook nog gepoogd om zoetwater te bunkeren, maar dat werd niks omdat er bijna geen water uit de
pijp kwam. Ook niet toen ze een extra pompje er tussen hadden gezet. Verder hebben we nog een berg afval de wal opgedraaid waar onze vrienden als haviken op af vlogen of er nog iets bruikbaars bij zat, tsja geef ze eens ongelijk, de mensen hebben hier niet zo veel.
Ook hebben we de stores gehad, oa de nieuwe slewmotor voor de kraan.

Goed, s'middags om 15:30 zijn we er weer vandoor gegaan, er waren geen line's mans op de kaai om de trossen los te gooien, er stonden verderop een groep negers zich te wassen in de haven, boven op de stenen, welke zwart waren van de olie.
Stonden daar gewoon lekker in d'r blote hol te poedelen. Ja als je thuis
geen douche hebt, je moet wat. Maar ja die boot moest toch los., liep toch nog iemand in de buurt en die hebben we hebben geroepen. Hij wou eerst wat te eten hebben voordat die onze trossen wou losgooien. Nou we hebben een paar sneetjes brood naar beneden gegooid (in een plastic zakje natuurlijk) en een flesje water. Ja dat doet wonderen, de beste man gooide netjes onze trossen los.
En toen lagen we weer voor anker, de vraag nu weer is: voor hoe lang? We weten nog niet wanneer de Polar Queen hier aankomt en als die hier is wat dan de plannen zijn, ja we weten dat we reels moeten laden etc, maar in welke volgorde dat weten we nog niet.
De 2e stuurman gaat volgend week naar huis, ik ben samen met hem aan boord gekomen maar ik moet iets langer blijven, tot 18 oktober
geloof ik. De nieuwe 2e stuurman heeft nog niet bij Spliethoff / BigLift
gevaren, heeft wel ervaring met zware lading.
De nieuwe 3e stuurman gaat z'n eerste reis maken. Zodoende dus dat er niet 2 stuurlui tegelijk worden afgelost.
Ik hoop wel dat ik die kabellegger nog zie voordat ik naar huis ga, wil toch wat mee krijgen hoe de hele operatie in de praktijk gaat gebeuren. Wil wel de 18e naar huis want dan kan ik me opmaken voor de laatste 3 tentamens van m'n opleiding, dan is dat ten einde :)

Kan iemand misschien uitvinden waar de Polar Queen zich bevindt? Via AIS of google of zoiets, ligt ze misschien in Kalundborg (Den)?
We zijn benieuwd hier..

Groeten vanaf de Traveller,

John

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik zal de vraag van John de Ketel nog maar eens stellen. :wink:
Kan iemand misschien uitvinden waar de Polar Queen zich bevindt? Via AIS of
google of zoiets, ligt ze misschien in Kalundborg (Den)? We zijn benieuwd hier..

Groeten vanaf de Traveller,
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Polar Queen. Maas Center at 5.9.2007.[Foto Eero Isotalo.]
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Rotterdam(Damen Shipyard, Schiedam) 17th June 2007.[ex Wilton-Fijenoord.]pictures by Jim D.
The lead Naval Architect for the Polar Queen conversion, this is my design - What an insult
Besides, you think it is a mess now, you should have seen it a few months ago. (below)
http://img.photobucket.com/albums/v143/jdex2201/3.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v143/jdex2201/2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v143/jdex2201/1.jpg
More than 1100 tonnes of steel added to the hull
50% increase in accommodation
300 Tonne heave compensated crane crane
2 massive (and I mean massive) winches
Beam increase from 21 to 27m
Deck srengthening (4 fold increase in allowable oading)
All in all,given that she has been ripped apart, and generally abused for the last 6 months (and not that I'm biased I thik she's beautiful !!
Side view of new / old superstructure (one more deck to go at this point)
http://img.photobucket.com/albums/v143/ ... rtside.jpg
First sponson unit on the ship (and no it didn't fit !!)
http://img.photobucket.com/albums/v143/ ... tohull.jpg
Carousel Hold 2 (there is another one) - essentially like a huge washing machine drum on end for flexible pipe / umbilicals.... too big to fit into photo.
http://img.photobucket.com/albums/v143/ ... usel_2.jpg
Extensions to shelter deck, for additional liferaft davits, relocated lifeboats, ROV launch systems etc.
http://img.photobucket.com/albums/v143/jdex2201/3.jpg
400 Tonne traction winch (the storage winch is a LOT bigger)
http://img.photobucket.com/albums/v143/ ... eWinch.jpg
One of 2 new W-ROV's
http://img.photobucket.com/albums/v143/ ... /W_ROV.jpg
Mission control for one ROV - not finished in this pic, now even more Starship Enterprise esque...
http://img.photobucket.com/albums/v143/ ... ontrol.jpg
Main deck a few months ago, starting to fill up then.
http://img.photobucket.com/albums/v143/ ... n_Deck.jpg
Crane pedestal part built and new accomodation in background
http://img.photobucket.com/albums/v143/ ... _Crane.jpg
the Kenz crane is build in Zaandam, the Netherlands.
[©Jim.D.]

Polar Queen tijdens de verbouwing in Schiedam.
Ketel dit komt naar Afrika.Waneer :?: :?:
zeerob

Bericht door zeerob »

Lang verwacht en toch gekomen:

Mijn diploma. Vanmorgen op school geweest om de laatste dingen te regelen. Ik was nog geen 10 minuten thuis of werd gebelt dat ik mijn diploma op mocht komen halen. Ga ik morgen dus doen. Ik rijd meteen door naar Amsterdam om het boeltje in te leveren bij kantoor,zodat ze vaarbevoegdheid aan kunnen gaan vragen.
Zoals het er nu naar uitziet zal ik woensdagochtend vroeg vliegen richting Pointe Noire waar ik Ketel af zal lossen. Vluchtgegevens heb ik nog niet, die komen maandag.
Heb er veel zin in! Had voorkeur voor BigLift uitgesproken, en me eerste bootje is meteen een gele rakker. Vond de reizen en lading op de Happy Ranger (laatste stageschip) veel mooier als op de Suomigracht (1e bootje). Vandaar. Jos, naar welk adres kan ik mijn verhalen mailen?

groeten
ZEEROB
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Zeerob,
goede vlucht en een goede vaart op de "Traveller". :-D
Zal je een pb-tje sturen.
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het allerlaatste nieuws van John de Ketel vanaf de "Traveller". :)
All the best
Jos

Hallo,

Dit is dan de laatste mail vanaf de Traveller. Volgende week ga ik de 18e van boord, hotel in en dan de 19e s'avonds vliegen.
Pointe Noire - Brazzaville - Parijs en dan ben ik de volgende ochtend in Amsterdam.
Maar voordat het zo ver
is hebben we hier nog enig werk te verzetten. Morgen (zaterdag) komt dan eindelijk de Polar Queen aan, daar hebben we lang op gewacht.
De planning is dat we zondagmorgen om 06:00 gaan afmeren langs de kabelleger in de haven.
Hier op de achorage staat te veel swell om veilig te kunnen werken. We laden eerst 6 lege cradles (voor reels) vanaf de Polar Q en vervolgens laden we 2 reels.
Dat is het, de PQ gaat dan op pad om de kabels te leggen en wij gaan ons voorbereiden op de 2e mobilisatie.
We gaan 1 reel omwisselen voor een andere reel bij een andere kaai en vervolgens gaat er een barge langzij komen waarvan
wij 2 reels gaan pakken.
Daarna gaan we weer terug naar de anchorage en wachten tot de PQ weer terug is, die zal ongeveer een week wegblijven.
Als de PQ weer terug is (dan zit ik allang thuis natuurlijk) worden er 5 volle reels geladen op de PQ en 5 lege krijgen we daar voor terug.
Ja, nog een barbecue, hutje soppen, overdracht maken. en dan zit het er op.
Thuis even bijkomen en dan gaan we de school afmaken. .

Groetjes John
ketelbinkje

Bericht door ketelbinkje »

Hallo mensen,

Sinds zaterdag ben ik dus weer thuis. Vlucht was goed gegaan, heb zelfs nog een uurtje of 4 kunnen slapen van Brazzaville naar Parijs, dus dat was wel lekker, werd een uurtje voor aankomst wakker, ik slaap anders nooit in een vliegtuig.

Hieronder een paar foto's van m'n afgelopen reis:

Afbeelding

Passeren van New York, Manhattan richting Albany. Kranen zijn naar beneden ivm het passeren van een aantal bruggen.

Afbeelding

Laden in Albany voor Tenes (Algerije), projectlading (powerplant)

Afbeelding

Hijsen stoomturbine in Charleston (als ik het me goed kan herinneren 240 t) ook voor Tenes.

Afbeelding

Traveller in Tenes, stabiliteits ponton ook goed te zien aan de zij.

Afbeelding

Ik aan het kraandrijven

Afbeelding

Traveller die in Tonsberg de skyline bepaald, was een gezellige drukte daar, powerboatrace, restaurantjes etc

Afbeelding

Afgemeerd naast de reel-factory, duidelijk is te zien dat de scheepskraan tussen de armen van die walkraan zit, er was niet veel ruimte daar.

Afbeelding

Nogmaals maar dan wat van verderaf.

Afbeelding

Tonsberg

Afbeelding

Traveller op de Noordzee

POINTE NOIRE:

Afbeelding

Met de MOB-boot gevaren en een mooi plaatje geschoten op de anchorage

Afbeelding

Zonsondergang op de anchorage

Afbeelding

Reel laden (180-250 t)

Afbeelding

En langszij de Polar Queen, een reel laden, daar waar we voor gekomen waren

Afbeelding

nogmaals een foto van de Traveller, langszij de PQ

Afbeelding

De PQ die vertrekt voor de 1e mobilisatie

---------------------------------------------------------------

mvg John :wink:
richard

mik

Bericht door richard »

hoi john welkom thuis eerst

even een vraag waarom liggen de kranen niet in een mik
her zelf ook vaak met kranen gevaren, maar wij moesten ze altijd in de mik leggen.maar mooie foto's


groet richard
ketelbinkje

Re: mik

Bericht door ketelbinkje »

richard schreef:hoi john welkom thuis eerst

even een vraag waarom liggen de kranen niet in een mik
her zelf ook vaak met kranen gevaren, maar wij moesten ze altijd in de mik leggen.maar mooie foto's


groet richard
hallo Richard,

Ja dankjewel. De kranen worden gezeevast met de jib max opgetopt.Boven word de jib middels 2 borgen geborgt aan de mast, vervolgens gaat men iets `boom down` waardoor er gewicht (van de jib) in de borgingen komt. ook wordt boven de `main hook` vastgezet mbv grommers om een bolder, haak word daarna vastgezet tot zo`n 60 t.

gr John


Plaats reactie