Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jaap v D

Re: Wie kan mij vertellen

Bericht door Jaap v D »

Bedankt voor het meedenken :mrgreen: en zoeken .
Je ziet ouwe schilderijen ...met en zonder ,dus eens moest het toch ingevoerd zijn .

grts Jaap

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie kan mij vertellen

Bericht door jdbvos »

Goh.....ik had het bijna helemaal goed..... :mrgreen:
m'n grijze celletjes doen het dus nog wel ! (al beweert mijn vrouw van niet.... :roll: )

Idd: Theo komt met ut antwoord, en zelfs de tijd redelijk goed geschat.....

Maar nu de hamvraag: wanneer werd dit ook in Nederland (en de rest van de wereld) ingevoerd ?? :shock:

(kannikooknietvindenopputnet...) :oops:

En ja !, Jandezeeman: dat heette idd het "vreugdenhil-systeem" Nou weet ik die naam ook weer !
en jouw beschrijving was inderdaad de reden voor de afwijzing.
Misschien zou Vreugdenhil meer kans hebben gemaakt als hij knipperende oranje lampen in de buurt van de boordlichten had geprobeerd.... :lol: Dat werkt in de gehele wereld op de weg uitstekend ! (uitzonderingen bevestigen de regel)
Oost, west...ook best
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Wie kan mij vertellen

Bericht door Meestertje »

'
ed bartels

Re: Wie weet ?

Bericht door ed bartels »

Hoi,
Even een vraagje tussendoor.
Voor dat de hutten, de salon van de ouwe e.d. voorzien werden van 'kantoorlook betimmering'
hadden we van die schitterende houten gebeitste wanden in onze hutten (op de kustertjes). Op de Borelly leek het wel mahonie. Op de Forel teak. Op de Diannel weer mahony.
Vraag: was het gewoon triplex, mahonie of teak gebeitst ?
ik zocht me rot in al m'n boeken. Ergens staat 't maar ik weet niet waar en in welk boek.
Groetjes Ed

Nu Theo en Cor even mailen over de schitterende zaterdag in Maassluis.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

eind jaren 60 (als ik me niet vergis....) werd de betimmering veel gedaan met multiplex, dus je zou kunnen zeggen dat het gelakte deel echt mahonie of teak was.....maar dan fineer !
De hoeken, en kozijnen e.d. (en alle verstevigingsbalkjes/latjes) waren toen nog massief hardhout.
In de jaren 70 begon men met geplastificeerd board te werken, nog steeds met voor de stevigheid hardhouten hoeken enz... Sommige werven bleven toch de lichtere vorm van multiplex, triplex gebruiken. Mooi, maar duur !
.....en daar houden reders niet zo van..... :shock:
In de jaren 80 kwam er voor het dragende gedeelte gewoon gefineerd of geplastificeerd vuren, en geplastificeerd board. Tevens werd er ook driftig gewerkt met dun plaatstaal en profielijzeren steunen. De hutten leken toen wel ziekenhuiskamers... Naar ik meen was de eerste containerboot AbelTasman de eerste met plaatstalen hutten
Dat was de stand van zaken toen ik m'n koopvaardijpet in de wilgen hing, eind jaren 80.
Later ben ik nog op diverse schepen geweest, en op eentje bestond de hele wand uit opgespoten kunststof !!
Wel netjes gedaan, hoor ! Maar alleen het idee al......
Wel gemakkelijk: de isolatie én de afwerking is 1 produkt. Bang voor de roestbehandeling daarachter is men niet meer: zolang blijven ze toch niet meer "bij de baas"....
Oost, west...ook best
Teamspirit

Re: Wie weet ?

Bericht door Teamspirit »

Waar ik me mijn laatste stage over verbaaste was dat elke kapitein het beter scheen te weten. De eerste zat 3 jaar aan boord van het schip en we lagen altijd wat achterover getrimd in onze ballast reis, ongeveer 1 tot 1.5 meter. De tweede wou altijd alle ballasttanks en ook de voorpiek vol hebben, waardoor we dus in de kop kwamen te liggen, want dan gingen we het snelst en hadden we het minste last van slecht weer. Oke met dat laatste kan ik meegaan, maar met het snelste varen in de kop vonden de meesten aan boord een beetje vreemd. En het grootste nadeel was dat je douche niet meer leeg liep. :evil:
De derde kapitein wou bij volle vaart gelijklastig liggen, wat resulteert in een trim van ongeveer 1 meter achterover in de haven, met het hierboven door Theo Horsten aangehaalde verklaring.

Welke van de drie kapiteins gelijk had qua gemiddelde snelheid en brandstofverbruik weet ik niet. Daar heb ik nooit de tijd voor gehad mij in te verdiepen. Nu ik het hier allemaal lees begin ik ineens daar nieuwsgierig naar te worden.

Zo zie je maar, zoveel mensen, zoveel wensen.
BertvE schreef:Waarom hebben nogal wat schepen die de laatste tijd gebouwd zijn een overdekte "bak". Je ziet het vooral bij containerschepen. Van een golfbreker net achter de bak snap ik de bedoeling maar waarom helemaal overdekt?
Zag dat deze vraag ondergesneeuwd is. Maar volgens mij is dat vooral voor schepen die in de winterperiode in ijsgebieden komen, om hun dekapparatuur te beschermen en een hoop bikwerk met de daarbij horende schade voorkomen.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Wie weet ?

Bericht door gerard tenerife »

Later ben ik nog op diverse schepen geweest, en op eentje bestond de hele wand uit opgespoten kunststof !
heel gewoon op een Liberty van 1944.
groertjes gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Op een filmpje van mijn vader staat dit stukje ook.....
Door de jaren is de kwaliteit -die toch al niet zo best was- behoorlijk slechter geworden.
Maar is dit niet de Waterman of de Groote Beer ?
http://s96.photobucket.com/albums/l197/ ... kschip.mp4

Het hele filmpje staat op joetjoep als "Buizerd-Democraat" voor de geinteresseerden.....
http://www.youtube.com/watch?v=JEQT1Q1nGA4

In het begin van het filmpje ligt een coaster met naam eindigend op "**OX", en afkomstig ui "**RDAM"
Ik heb wat gespit, want ik dacht eerst dat het de Velox moest zijn, maar het is de Lubox uit Rotterdam.
Lubox2.jpg
Lubox2.jpg (125.66 KiB) 2347 keer bekeken
Ook nog wat filmpjes van mijn "jeugd"....
De Geert Bodewes:http://www.youtube.com/watch?v=uwJ0FWa4xFk
De Nedlloyd Freetown:http://www.youtube.com/watch?v=vkTU3ZPBDTU
De Amstelburcht:http://www.youtube.com/watch?v=lfUPIACaWpA

Verder nog een filmpje van pa toen hij op de Noordster voer, maar dit stukje staat ook in het filmpje Buizerd-Democraat:
http://www.youtube.com/watch?v=RRMEkED-LJk

Wie weet herkent deze-of-gene zichzelf nog..... :-D
Oost, west...ook best
g.h.hagels

Re: Wie weet ?

Bericht door g.h.hagels »

Hallo jdbvos,

Ik heb heel wat voetstappen op de Buizert gezet toen hij bij de werf lag.
Vind het een leuk filmpje .

Vr Gr Gerrit H Hagels.
ruben22

Hogere zeevaartschool antwerpen

Bericht door ruben22 »

Is er iemand op dit forum die in belgie Nautische wetenschappen heeft gestudeerd? Wat is het grote verschil met de maritiem officier opleidingen? Ik hoorde dat er in Vlissingen studenten waren die eerst in antwerpen zaten maar het niveau in antwerpen te hoog vonden, is het in antwerpen daadwerkelijk van een hoger niveau?

Alvast bedankt voor de reacties.


Plaats reactie