Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 460
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Wie weet ?

Bericht door Otter » 17 sep 2012 11:21

volgen mij kunnen die kleinere kranen verrijden van luik naar luik!!
Wie onder weg is, vorderd

johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Wie weet ?

Bericht door johan.H » 17 sep 2012 11:36

hartelijk dank Ruud :-D

als je jouw beide foto's vergelijkt is idd goed te zien dat hij eerst alleen de kleinere kranen had en dat later de 2 zwaardere kranen erbij geplaast zijn.
1970 Arrived 31/12 at Akers Mekaniske Verksted, Oslo where a section with capacity for 90 containers below deck was inserted amidship. 2 x 25t cranes installed.

en idd Otter............die kranen lijken te kunnen verplaatsen :o is op de 2de foto van Ruud en de 1ste foto van mij goed te zien.
op de foto van Ruud staat een kleine kraan bij de mast met zware spier.......bij die van mij staat ie er een eind vandaan.

wel appart moet ik zeggen :-D

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 19 sep 2012 12:50

Ik had nog een 'handheld'-marifoontje liggen. Misschien 25 x gebruikt...
Lag al een paar jaar in de kast. Toen ik um weer eens tot leven wekte, bleken 2 van de 6 batterijen te zijn overleden, maar nadat ik die 2 door een paar andere had vervangen, bleek er nix meer te gebeuren
Althans: het beeldscherm werkt volledig, an als je de ptt indrukt trekt hij ook vermogen, maar op andere marifoons in de buurt is nix te horen, en als die roepen, ook nix te horen op de handheld....
Ook de squelch doet nix....
Zou er in de buurt van Groningen nog een ouwe hobbyerende sparks zitten die zoiets kan nazien...???

weggooien kan immers altijd nog.... :-D
Greetz!
Jan DB Vos

ed ijzendoorn
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Re: Wie weet ?

Bericht door ed ijzendoorn » 19 sep 2012 13:25

Jan,

Als je ooit baterijen of accu's gaat vernieuwen moet je ze allemaal vernieuwen. (Als je dit niet doet zal de nieuwe accu snel de cappaciteit van de oude accu aannemen.) Probeer het dan nog eens.

gr Ed

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1925
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Wie weet ?

Bericht door Vaerderij » 19 sep 2012 14:31

Jan, volgens een oud-collega van je zit er tegenover Praxis Damsterdiep een goeie en goedkope accuboer.
Anne

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 19 sep 2012 17:23

Allemaal heel erg bedankt, maar de batterijtjes doen het (nog) wel....
De speaker/mike doen nix meer; hij zend wel (???) maar er gaat nix uit, als je begrijpt wat ik bedoel....
Zelfs het ATIS-signaal niet....
Maar hij trekt wél het zendvermogen uit de batterij; je ziet er meer uitgaan als je 1W, 2W of 5W kiest...
Greetz!
Jan DB Vos

Hannes
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Hannes » 30 sep 2012 23:12

roy schreef:Mooie vondst Jos.
Mare, wanneer kreeg de Woermann Linie de schoorsteen kleuren zoals op jou afbeelding en wij die ook kennen ?.
Eigenlijk moest het voor jouw een appeltje-eitje zijn. Per slot van rekening heb jij ook onder de Duitse vlag gevaren, wat natuurlijk hele rissen oude relaties opgeleverd heeft.

m.v.g., Roy
Ik wil nog even terugkomen op de vraag van Roy over der schoorsteen kleuren van de Woermann Linie.
Door diverse omstandigheden was ik daar helaas niet aan toe gekomen.
Met zeer grote waarschijnlijkheid zijn de kleuren in 1885 ingevoerd.
Hieronder een uittreksel uit de Duitse Wiki.

Dem Handelsunternehmen C. Woermann gehörten 1880, als Adolph Woermann es übernahm, zwölf Segelschiffe und ein Dampfschiff.
Sie dienten ausschließlich dem Transport der eigenen Handelsware.
Im Laufe der nächsten Jahre wurden die Segelschiffe nach und nach verkauft und durch weitere Dampfer ersetzt – die sogenannten „Woermanndampfer“, die vor allem nach Familienmitgliedern benannt wurden.
Ab 1882 wurde eine regelmäßige Schiffsverbindung mit Nigeria aufgebaut, ab 1884 eine regelmäßige Verbindung nach Kamerun.
1885 wurden alle Schiffe in ein eigenes Unternehmen ausgegliedert, die Afrikanische Dampfschiffs-Aktiengesellschaft, die als Woermann-Linie bekannt wurde (Farben: grün-weiß-blau-weiß-grün vor schwarzem Hintergrund).
1891 wurde der Handel nach Deutsch-Südwestafrika (heutiges Namibia) ausgedehnt, und 1896 richtete sie einen Liniendienst entlang der ganzen Westküste Afrikas ein.

Bron Wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Adolph_Woermann

Toen de familie Woermann zich in 1917 uit de Rederij terug trok, werden de initialen in de vlag van C W (Carl Woermann) door W L (Woermann Linie) vervangen.

Groeten, Hans.
wl1.jpg
wl1.jpg (136 KiB) 880 keer bekeken

roy
Berichten: 10587
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door roy » 30 sep 2012 23:18

Bedankt Hans, mooie komplete informatie !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

AnneKJ

Re: Wie weet ?

Bericht door AnneKJ » 01 okt 2012 12:19

Bijgaande tekening kwam ik tegen in een boek over skutsjes (titel "Met geveegde kont). Ik vraag me af, wat de kromme bovenaan voorstelt. In oude tekeningen zie je ze wel meer. Soms zijn ze ook op de kiellijn getekend.

Grt.

Anne
Bijlagen
IMG_0001c.jpg
IMG_0001c.jpg (60.83 KiB) 804 keer bekeken

roy
Berichten: 10587
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door roy » 01 okt 2012 12:50

Dag Anne,

Als je de breedte maten opneemt en deze vergelijkt met het spantenplan kom je er zo uit Anne.
Misschien is het de deklijn, misschien is het de waterlijn. het zij bij ledig schip, hetzij bij de geladen lastlijn.
Vanaf een computerscherm kan ik het slecht bepalen, als je een een kopietje uit het boek maakt kan je met een meetlatje en zuiver meten vrijwel feilloos tot een uitkomst komen.

Succes, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

AnneKJ

Re: Wie weet ?

Bericht door AnneKJ » 01 okt 2012 13:31

Hallo Roy.

Bedankt voor je reactie. heb ik ook aan gedacht. Vervolgens lineaal en passer erbij, klopt niet met de breedte. Vervolgens uitgeknipt, en omgedraaid op de onderste tekening gelegd. Het enige wat ik constateer is dat de stevens over elkaar vallen. Verder niets. In een ver verleden heb ik het vak projectieleer nog een gehad. Daar werd vanwege de projectie naar een ander vlak gewerkt met hulpvlakken. Mogelijk is het zo iets. Hopelijk komen er nog meer tips binnen. In andere boeken over skutsjes (en wellicht ook andere types). Zie ik deze krommen ook, alleen staat hij dan op de kiellijn. Bedankt voor het meedenken.

Grt.

Anne

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 01 okt 2012 14:45

Bedoel je die "lege" kromme bovenaan ?
Ik weet niet beter dan dat dat de lijn van de grootste breedte is, dus rondom het berghout.
De andere lijnen zijn -zeg maar- spantenplan/huiduitslag. Ahw "een plak afsnijden opp een bepaalde afstand, en zó ziet het snijvlak er dan uit"
De andere kromme geeft dus aan dat er sprake is van iets dat daar buitenuit steekt, bijvoorbeeld een berghout
Greetz!
Jan DB Vos

AnneKJ

Re: Wie weet ?

Bericht door AnneKJ » 01 okt 2012 18:39

Jan.

Bedankt vooe je reactie. Ik denk, dat je gelijk hebt. In eerste instantie dacht ik dit ook. omdat dit het meest logisch zou zijn. Ik begon te twijfelen na meting. Natuurlijk is het meten uit zo'n klein tekening heel onnauwkeurig. Volgens de tekening is de lengte van dit skutsje 30 voet en de breedte 13 voet (28,3 cm). Op basis van meting zouden de berghouten dan ongeveer 25 cm breed zijn !
Ik zal morgen de tekening eens scannen op een A3 formaat en dan nog eens kijken.

Grt.

Anne

stortbak

Vergeten vlaggebruik "ik heb water nodig"

Bericht door stortbak » 04 okt 2012 18:26

Hallo heren,
Graag zou ik voor mijn modelstoomsleepboot een seinvlag gaan gebruiken voor wanneer de tank met ketelvoorraad water leeg raakt.
De machine kamer is geautomatiseerd met een ketelwater voedingpomp, maar als er geen water meer is kan die pomp ook de ketel niet meer bijvullen.
Momenteel gebruik ik een LED op het achterdek, maar dat valt niet genoeg op.

Ik meen dat er vroeger als je drinkwater nodig had een witte vlag werd gehesen.
Als de waterboot dat zag kwam die naar je toe.
Hoe groot was zo'n vlag?

Verder zou ik graag te weten komen hoelang het voorlijk is (was) van naamwimpels die je vroeger wel zag op slepers op de rivieren.

vriendelijke groet Harm

(ik heb nog gezocht naar waar ik dit bericht kon bijplaatsen, maar volgens mij is daar nog geen hoofdstuk voor)

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Vergeten vlaggebruik "ik heb water nodig"

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 04 okt 2012 18:52

Helaas.... ik weet het niet, Harm.
Maar wat je laatste regel tussen haakjes betreft: ik weet wel dat er een topic is dat intussen 182 pagina's telt onder de titel: Wie weet...?. :wink:

Plak ik er gelijk een vraag aan vast. Mag je op zo'n stoomsleepboot zomaar drinkwater als ketelwater gebruiken? Of wordt dat eerst nog behandeld? Bij het reactiveren van opgelegde stoomturbinetankers begonnen we wel met gewoon drinkwater van de wal tot we zelf water begonnen te maken en ook daarna werd het weinig of helemaal niet behandeld met al die dure chemicaliën, maar die gingen naar de sloop, dus dat stak verder niet zo nauw.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Joop de Jager
Berichten: 3175
Lid geworden op: 10 dec 2007 21:03
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Joop de Jager » 04 okt 2012 19:20

Harm,

De witte vlag (watervlag) is 40x60 cm.

Mvg,

Joop.

Plaats reactie