Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Wie weet ?

Bericht door Co »

Dag Theo,

Verwarring :?:
Ik heb nooit de indruk willen wekken dat er geen "underslung" condensors meer bestonden. :wink:

De achtergehangen condensors, zaten op meeste bij RSV gebouwde tankers met G/E turbine sets.
Dus we spreken ruwweg jaren 70.
Ook op een noorse tanker heb ik dit gezien, vandaar.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dan hadden we elkaar verkeerd begrepen, Co. Zo'n turbine ben ik dan weer niet tegengekomen. Bij de tankers waarvan ik nog kan terugzoeken wat voor turbine erin stond, zit geen enkele met een General Electric installatie. Het is allemaal Japans of Stal-Laval, zodoende.
Ik heb het altijd indrukwekkende machinekamers gevonden. Aan de grootte van die schepen was ik snel gewend, maar die enorme installaties bleef ik adembenemend vinden. Vooral als het spul na jaren weer in bedrijf was en die naar verhouding toch maar kleine turbine 20.000 pk of meer leverde. Blij dat ik het heb mogen meemaken.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het lijkt een sterk verhaal,
Anne, nou niet voor mij hoor :roll: ik weet dat je hier nog maar "het topje van de ijsberg" aanhaalt zogezegd.
Ik heb vroegaah van m'n ouders geleerd om vooral eerst " de hand in eigen boezem" te steken en ben verder niks beter dan een ander. Wat er wel positief heeft aan bijgedragen is het feit dat ik een - met de wijsheid van achteraf- harde en zeer re-ele leerschool heb gehad van EERSTE klas personen waar ik 45 jaar na dato NOG met veel respect over spreek. Personen die me hebben gevormd betreffende " DAT doe je NIET....of ZO doe je dat"
Verder was het in de regio waar ik opgroeide de gewoonte om " de grootste stroper boswachter te maken" :lol: .......DUS hebben me de vroegaah geleerde lessen geen windeieren gelegd en weet ik uit eigen ervaring dat mensen slechts mensen zijn en al snel trachten om ergens " kort door de bocht te gaan"....en de rest is geschiedenis.
Ik weet niet of dit nou wel of niet het geschikte topic is, maaaar " zigzaggen mag" van Martje in Braziel! :lol:
Al tikkende op de toetsjes schiet me "een hele mooie" te binnen: Op de Reuzen van Heusden stond er in de voorpompkamer een brandbluskarretje helemaal onderin ( vanzelf!) tesamen met een stoom duplex meloochumpie om bunkers van voor naar achter te pompen. De schacht naar beneden was vanzelf nauw met zo'n rottrappie met spijlen en het was mijn joppie als groene zeverende meester om 'sZaterdags dit orgel te laten draaien als onderdeel van het " in het geheugen gebrandde lijssie" van de baas....en goeie baas dus...een beknijsde baas dus...en baas waar je naar opkeek en als voorbeeld nam.....niet een baas die met z'n diploma's te koop liep, maar zo eentje die je automatisch Meneer noemde. Iemand die respect afdwong door wie hij was en wat hij deed, en niet door de streepies op z'n jassie. Zo'n kerel die ik NU, 45 jaar na dato met z'n voornaam aan "mag" spreken.....maar ik dwaal af! :lol:
Deze man had niet alleen technische kennis, maar ook mensenkennis en had die Hogeboom aardig ingeschat...want na een poossie kwam het moment dat ik dacht " dat graf karretje zal best wel draaien, ik blijf hier gewoon een poossie lekker boven in dat schachtje uit het zicht zitten, voor het geval "ze" me van de brug bekijken :roll: en dan kom ik weer te voorschijn en dan draai ik dat karretje volgende week wel weer, het is me nou veel te warm en te benauwd daar beneden"

Kijk.....DAT had die baas aan zien komen en had er- misschien al wel eerder :oops: - een dun zwart stukkie garendraad over de slinger geknoopt die in een stukkie pijp gestoken aan het schot hing. Slinger er uit, garendraadje foetsie. Garendraadje NIET foetsie :roll: ....ai ai ai karretje NIET gedraaid, zelfs niet geprobeerd!!!Kijk ZO slim was die Hogeboom toen nog net niet!! :oops:
Dus toen ik met de afstandbedieningen op het sloependek aan het rotzooien was, ging de baas vlug even kijken, zag het garendraadje nog op z'n plek en toen ik AF kwam melden en het lijssie werd afgedreund van :
1) Sloepmotoren, alle twee????........... Ja Meneer, alles kits.
2) Afstands bedieningen- stoomafsluiters.....................Ja Meneer,alles kits.
3) Brandstof-afsluiters afstandbedieningen. ( behalve de D.O. dagtank!!) Ja Meneer
3) enz. enz. enz.
4) Brandbluspomp pompkamer voor... Ja Meneer...........
Toen werd ik bekant uit m'n ketelpakkie gerukt met plaatschoenen en al EN werd mij HEEL duidelijk gemaakt NOOIT meer tegen hem te liegen anders schopte hij me van die boot af! :oops:

Kijk dat " harde lesje van de waarheid" reeds op jeugdige leeftijd en vooor m'n 20tigste-ervaren, heeft mij o.a. geleerd dat " als ik zulke slimme idee-en had" er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid....meer van dat soort vogels rondlopen, die je bij tijd en wijle eventjes bij de les moet brengen. Kwaliteitskontrole noem ik dat nu :lol:

Vele, vele jaren later zei z'n vrouw eens tegen me : "Hij was vroeger soms wel eens ERG streng voor jullie jongens he!" :lol: Waarop ik naar eer en geweten kon zeggen " We respecteerden hem allemaal, maar hij was toen niet geliefd bij ons" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Alex1962

Verhaal m.s. Tara 1953

Bericht door Alex1962 »

Mijn schoonvader is "bezeten" van de beeldhouwer Hildo Krop
Nu heeft deze beeldhouwer 2 schepen voorzien van een boegbeeld, de schepen Towa en Tara.
Nu heeft hij foto's en het verhaal van de Towa maar hij weet niets van wat er met de Tara is gebeurd en dan meer specifiek met het boegbeeld van de Tara (Joris en de Draak)
Is er iemand die daar wat van weet of waar dat te vinden is?
Mijn schoonvader zou daar zeer blij mee zijn!!
Alvast bedankt

Alex
(varend bij de Marine)
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Alex, dit is in elk geval het verhaal van de Tara:

m.s. TARA, IMO nr. 5352616, vrachtschip, PHWN, Gebouwd 1952, N.V. Machinefabriek & Scheepswerf van Piet Smit Jr., Rotterdam (603), 6.626 BRT 3.685 NRT 10.997 DWT, 146,01 (134,68) x 18,90 x 11,82 x 8,294. 12 passagiers, 5 ruimen, G 17.966 m3, B 16.888 m3, 14 kn. 5.530 EPK, 4.125 kW, 6 cyl, 2 tew, 740 x 1600, B&W. 11-1950 besteld, 4-Op 6-1952 te water gelaten als TARA, 9-1952 opgeleverd aan N.V. Mij. Vrachtvaart, Rotterdam. In 1970 in beheer bij N.V. J. Vermaas’ Scheepvaart Bedrijf voor N.V. Mij. Vrachtvaart, Rotterdam.
Op 7-1971 verkocht aan Thay Hien Gwan (1971) Pte. Ltd., Singapore, herdoopt TONG HOE. 6.519 BRT, 11.196 DWT.
Op 17-3-1982 vertrokken van Mombasa naar Durban, 21-3-1982 bij Ilha do Fogo, Mozambique aan de grond gelopen in positie 17.10 ZB. en 38.57 OL., de bemanning verliet het schip, 12-4-1982 vlot gebracht, 20-4-1982 gearriveerd te Mombasa achter een sleepboot, 27-5-1982 overgedragen aan Murri International Salvage Operation Co., verkocht voor sloop naar Pakistan, 20-2-1984 verkocht voor sloop aan Kenya United Steel Co. Ltd.
Gert
- Varen is Leven -
ed bartels

Re: Wie weet ?

Bericht door ed bartels »

Hoi Gert,
Op de voorzijde van een boekwerkje uit 1954 van de levensverzekering Amstleven dat volstaat met schilderijen van Durk Monsma staat decoratief de Tara afgebeeld wanneer ze te water gaat en op haar neus St. Joris met de draak. Nieuwe Schepen heet het.
Niet zeldzaam want ik kom het boekje regelmatig tegen bij de Kringloop of een tweede hands boekenzaak. ( ik heb het overigens dubbel, dus neem kontakt op als je geinteresseerd bent of geef het bij je af als ik weer eens in Sneek kom.)
Ik zou je graag de foto van dit boek sturen maar ik weet niet meer hoe het werkt om foto's te plaatsen.
Groetjes Ed Bartels
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

      • Afbeelding

        Bij deze...
ed bartels

Re: Wie weet ?

Bericht door ed bartels »

Hoi Theo,
Jij zit toch op alle items die er maar zijn, toch?
Heel erg bedankt voor het plaatsen van de TARA!
Groetjes Ed
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Wie weet ?

Bericht door gerard tenerife »

van de levensverzekering Amstleven
He, deze voorpagina brengt me zo'n 60 jaar terug. Ik had ook zo'n boek van Amstleven maar dat heete (geloof ) ik
"Fantastische" schepen, hier werden bijzondere schepen in beschreven, zoals het jacht van Tsaar Nikolaas, waarvan de accomodatie cardanisch was opgehangen omdat de Tsaar last van zeeziekte had, verder iets over het passagierschip Oslofjord ( gebouwd ADM) waar in steeds meer balast moest worden aangebracht, om de stabiliteit te vergroten, omdat de Noorse eigenaar? steeds meer statie hutten op het hoofd dek wilde hebben (lijkt wel iets op de moderne Cruise liners) :lol:
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

In het Weekblad Schuttevaer van zaterdag 8 december staat op pagina 9 een interessant artikel over bulkcarriers die nikkelerts vervoeren.
Zoals bekend moge wezen kan nikkelerts gaan vloeien als het te vochtig wordt, met alle catastofale gevolgen van dien. In concreto, ze kunnen capseizen en dien ten gevolge vergaan.
Nu zijn er nieuwe richtlijnen opgesteld voor bulkcarriers die nikkelerts vervoeren. Er wordt aan het eind van het artikel verwezen naar naar een Japans klassificatie bureau onder http://www.classnk.or . Dat heb ik opgezocht, maar het blijkt al gauw dat voor alle info betaalt moet worden. Kijk, daar was ik even niet aan toe................ :roll: :idea: :wink:

Nu is mijn vraag of iemand misschien al over de informatie beschikt waar de schepen aan moeten voldoen om nikkelerts op een veilige manier te kunnen / mogen vervoeren.
Gezien de grote grijpers waar erts mee gelost wordt, kan ik me slecht voorstellen dat er langsschotten in de ruimen geplaatst worden. Aan de andere kant zie ik geen andere oplossing, tenzij het nikkelerts gortdroog is. Gezien het vaargebied waar het erts overgeslagen wordt lijkt dit welhaast een utopie.

Wie kan / wil hier meer over vertellen ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie