Wie weet ?
Re: Wie weet ?
Theo, Jan bedankt voor het zoeken en helpen tijdens mijn zoektocht.
Maar, eerlijk waar, het geen wat google en dergelijke sites aanbieden heb ik reeds aanboord
opgeslagen, en in een map gestoken.
Van de Parkhaven is meer van die tijd, maar een vrij veel voorkomende foto van de Delfshaven.
Waar ik dan meer op doel, om maar specifiek te zijn, foto's van de bouw, op de helling, te water lating,
werken met boeien, juist vanaf die tijd van 1959 dat ze in de vaart kwam!
Ik wil niet geloven dat er niemand is die hier iets van heeft liggen. Immers is er van de zusterschepen meer te vinden.
MAAR, nogmaals bedankt, ik hoop dat iedereen even behulpzaam is om onze zoektocht naar de geschiedenis van de Delfshaven tot een mooi einde te brengen .
Maar, eerlijk waar, het geen wat google en dergelijke sites aanbieden heb ik reeds aanboord
opgeslagen, en in een map gestoken.
Van de Parkhaven is meer van die tijd, maar een vrij veel voorkomende foto van de Delfshaven.
Waar ik dan meer op doel, om maar specifiek te zijn, foto's van de bouw, op de helling, te water lating,
werken met boeien, juist vanaf die tijd van 1959 dat ze in de vaart kwam!
Ik wil niet geloven dat er niemand is die hier iets van heeft liggen. Immers is er van de zusterschepen meer te vinden.
MAAR, nogmaals bedankt, ik hoop dat iedereen even behulpzaam is om onze zoektocht naar de geschiedenis van de Delfshaven tot een mooi einde te brengen .
Re: Wie weet ?
Een tweetal foto's van een (voorwaartse) tewaterlating bij de Haarlemsche Scheepsbouw Maatschappij in 1943.
Wie weet iets meer te vertellen over deze, in opdracht van Nazi-Duitsland gebouwde, sleepboot die mij, als ik naar het model kijk,
heel sterk doet denken aan de latere "Temi IV" van Dijkhuizen.
Fotograaf: Willem Jan van Borselen
Wie weet iets meer te vertellen over deze, in opdracht van Nazi-Duitsland gebouwde, sleepboot die mij, als ik naar het model kijk,
heel sterk doet denken aan de latere "Temi IV" van Dijkhuizen.
Fotograaf: Willem Jan van Borselen
- Bijlagen
-
- Duitser 1.jpg (433.75 KiB) 3369 keer bekeken
-
- Duitser 2.jpg (486.06 KiB) 3369 keer bekeken
Re: Wie weet ?
Re: De "ZEELAND" 21 nov 2008 17:17 #50023
De Temi IV is op 28 maart 1982 omgetrokken, 3 mensen zijn daarbij om het leven gekomen o.a. de heer Dijkhuizen.
Fotootje;
Geleend bij Tugspotters en nog een verhaaltje.
M/v "Atlas” 1943
M/v “TEMI IV” 1968-1988, scrapped
Flag: the Netherlands.
1943, building yard: Nobiskrug, Rendsburg.
Gross. 269t., net.82t., dwt. 435t.
Loa. 38,70m., ll. 35,57m., br. 8,04m., dg. 4,30m.
One 2 tew 16 cylinder diesel engine Brons.
1 screw, 1495 hp, speed 12.5 kn.
Owner: Rederij T. Dijkhuizen, Vlissingen.
1944 "ATLAS" delivered to German Navy (Kriegsmarine).
1945 "ATLAS" to Allied Forces, laid up.
1950 "WALCHEREN XII" sold to Scheepvaartmij. Walcheren, Amsterdam.
1951 "HERCULES" as A828 “Hr. Ms. Hercules” sold to Royal Dutch Navy.
1968 "TEMI IV" sold to Rederij T. Dijkhuizen, Vlissingen.
1971 ”TEMI IV” Damaged heavily after accident with "JAN HEYMANS", rebuild and new engine build in.
1981 “TEMI IV” Towage trip to Africa.
1982 “TEMI IV” Collapsed and sunk on 28 March 1982 during assistence of Greek bulk-carrier “Louissios”, 3 crew-members drown,
amongst them captain-owner T. Dijkhuizen, wreck lifted and declared constructive total-loss.
1988 “TEMI IV” ship sold to be demolished.
Johnny
Offline
Berichten: 59
12 mei 2008
De Temi IV is op 28 maart 1982 omgetrokken, 3 mensen zijn daarbij om het leven gekomen o.a. de heer Dijkhuizen.
Fotootje;
Geleend bij Tugspotters en nog een verhaaltje.
M/v "Atlas” 1943
M/v “TEMI IV” 1968-1988, scrapped
Flag: the Netherlands.
1943, building yard: Nobiskrug, Rendsburg.
Gross. 269t., net.82t., dwt. 435t.
Loa. 38,70m., ll. 35,57m., br. 8,04m., dg. 4,30m.
One 2 tew 16 cylinder diesel engine Brons.
1 screw, 1495 hp, speed 12.5 kn.
Owner: Rederij T. Dijkhuizen, Vlissingen.
1944 "ATLAS" delivered to German Navy (Kriegsmarine).
1945 "ATLAS" to Allied Forces, laid up.
1950 "WALCHEREN XII" sold to Scheepvaartmij. Walcheren, Amsterdam.
1951 "HERCULES" as A828 “Hr. Ms. Hercules” sold to Royal Dutch Navy.
1968 "TEMI IV" sold to Rederij T. Dijkhuizen, Vlissingen.
1971 ”TEMI IV” Damaged heavily after accident with "JAN HEYMANS", rebuild and new engine build in.
1981 “TEMI IV” Towage trip to Africa.
1982 “TEMI IV” Collapsed and sunk on 28 March 1982 during assistence of Greek bulk-carrier “Louissios”, 3 crew-members drown,
amongst them captain-owner T. Dijkhuizen, wreck lifted and declared constructive total-loss.
1988 “TEMI IV” ship sold to be demolished.
Johnny
Offline
Berichten: 59
12 mei 2008
- Bijlagen
-
- TEMI.IV@coll.H.Hoogesteger.jpg (37.34 KiB) 3316 keer bekeken
-
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02
Re: Wie weet ?
Vond dit op een bricolage in Frankrijk:
Ik had er wel eens 1 gezien in plexiglas maar zelf nooit gebruikt.
Wie wel en kan een jaartal er aan hangen? Tot wanneer zijn ze in deze koperen vorm in gebruik geweest?
M.v.g.
Wim
Ik had er wel eens 1 gezien in plexiglas maar zelf nooit gebruikt.
Wie wel en kan een jaartal er aan hangen? Tot wanneer zijn ze in deze koperen vorm in gebruik geweest?
M.v.g.
Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Re: Wie weet ?
Bij mijn weten is een pleinschaal een parallel-lineaal, en is dit een 'gewone' lineaal "op wieltjes", en heette -als ik me niet vergis- een planometer....Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet meer zekere weet....
En idd: ik ken ze ook alleen maar van perspexglas...op de as was in het midden dan zelfs een schaalverdeling waarop je de verplaatsing in halve mm af kon lezen. Veel van m'n memoriaaltekeningen zijn nog mbv dat ding gemaakt....
De enige messing (metalen) toepassing daarvan die ik ooit zag was bij een schildersbedrijf/glaszetbedrijf, en die was ca 'n meter breed....
Het kan zijn dat ik dat ding tóch heb bewaard, hoewel een stemmetje in mijn hoofd zegt dat ik die een 2 jaar geleden heb weggehomofield...(niet discriminerend bedoeld: gewoon een woordspeling )
Ik ga op zoek, en als ik um alsnog vind plaats ik nog een fotootje. Ik wed dat heel veel mensen dat perspex-geval zullen (her)kennen...!
Maar de herkomst cq jaartal..???
Spreekwoordelijk geldt 'nil nove sub sole', dus denk ik dat een dergelijke lineaal al heel erg lang in eoa vorm wordt toegepast...
Zoals bekend stam ik ook uit de scheepsbouw, en zou me heel goed voor kunnen stellen dat de afschrijfvloer (dat is een houten vloer waarop de constructiedelen (ook de huiduitslagdelen) op ware grootte werden uitgezet) zou kunnen zijn gebruikt....
Maar ik herinner me alleen maar die lichtgrijze vloer voorzien van lijntjes en de duizenden spijkertjes....
En idd: ik ken ze ook alleen maar van perspexglas...op de as was in het midden dan zelfs een schaalverdeling waarop je de verplaatsing in halve mm af kon lezen. Veel van m'n memoriaaltekeningen zijn nog mbv dat ding gemaakt....
De enige messing (metalen) toepassing daarvan die ik ooit zag was bij een schildersbedrijf/glaszetbedrijf, en die was ca 'n meter breed....
Het kan zijn dat ik dat ding tóch heb bewaard, hoewel een stemmetje in mijn hoofd zegt dat ik die een 2 jaar geleden heb weggehomofield...(niet discriminerend bedoeld: gewoon een woordspeling )
Ik ga op zoek, en als ik um alsnog vind plaats ik nog een fotootje. Ik wed dat heel veel mensen dat perspex-geval zullen (her)kennen...!
Maar de herkomst cq jaartal..???
Spreekwoordelijk geldt 'nil nove sub sole', dus denk ik dat een dergelijke lineaal al heel erg lang in eoa vorm wordt toegepast...
Zoals bekend stam ik ook uit de scheepsbouw, en zou me heel goed voor kunnen stellen dat de afschrijfvloer (dat is een houten vloer waarop de constructiedelen (ook de huiduitslagdelen) op ware grootte werden uitgezet) zou kunnen zijn gebruikt....
Maar ik herinner me alleen maar die lichtgrijze vloer voorzien van lijntjes en de duizenden spijkertjes....
Oost, west...ook best
Re: Wie weet ?
Ik heb begin jaren zestig altijd met houten pleinschalen gewerkt, die doorzichtige dingen kwamen pas later.
Wel heel listig, een pleinschaal op wielen.
Wel heel listig, een pleinschaal op wielen.
Re: Wie weet ?
tegenwoordig heb je ze zelfs digitaal, heet trouwens planimeter.
- Bijlagen
-
- planimeter.jpg (5.02 KiB) 3038 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Wie weet ?
Ja, wie kent ze niet? Pleinschalen...
Ze zijn er in vele modellen en uitvoeringen.
Maar hoe je ze ook wendt of keert en hoe je ze ook gebruikt, het zijn geen van alle échte pleinschalen.
Ze zijn er in vele modellen en uitvoeringen.
Maar hoe je ze ook wendt of keert en hoe je ze ook gebruikt, het zijn geen van alle échte pleinschalen.
Een echte pleinschaal...
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Wie weet ?
Ik heb met een tweede stuurman gevaren die twee vrij grote houten tekendriehoeken gebruikte als parallelliniaal. Zijn vader had er nog mee gevaren, een stukje erfenis. Hij beweerde dat er met zijn methode minder kans op verschuiven op de kaart was. Die rollinialen heb ik zover ik me kan herinneren nooit meegemaakt.
Ik heb ooit een vak technisch tekenen gehad en daar gebruikten we dezelfde methode op tekenpapier.
Ferry
Ik heb ooit een vak technisch tekenen gehad en daar gebruikten we dezelfde methode op tekenpapier.
Ferry