Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Brazuca »

In het Antwerpse scheepvaartmuseum is het nog erger, daar ligt de hele verzameling in een opslagloods te verpieteren...

Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Wie weet ?

Bericht door Evert Sikkema »

Theo of het een betrouwbare bron is weet ik niet, maar degene die het mij vertelde had het over een gemeente (in de duinstreek van Noord Holland) waar de foto's opgeborgen waren in een ruimte waarbij later bleek dat de meeste foto's aan elkaar gekleefd waren.
Het hangt er, denk ik, ook vanaf of een gemeente wel of niet genoeg gekwalificeerde mensen in dienst heeft om het archief te beheren en of men de waarde inziet van een bepaalde collectie.

Een paar willekeurige voorbeelden van internet:

Schrijfmachinecollectie museum verpietert in depot.

Omroepmuziekcollectie MCO ligt te verpieteren.

Textielcollecties verpieteren in museumdepots of verdwijnen naar het buitenland.

De Wolden laat haar omvangrijke collectie al jaren verpieteren.

Een kwalitatief hoogwaardige collectie die een rijke bloemlezing geeft van de kunstgeschiedenis vanaf de Middeleeuwen tot heden, met werken van kunstenaars als Monet, Sisley, Holbein, Ruisdael en Breughel, staat straks te verpieteren in de donkere kamers van het depot.

Groeten
Evert Sikkema
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

't Is een droeve toestand. Je zou toch dat daar vrijwilligers voor te vinden zouden moeten zijn, om dat soort dingen uit te zoeken en in databestanden onder te brengen. Aan dergelijke fotoverzamelingen zou ik best een dag in de week willen besteden, als ik daartoe in de gelegenheid was.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Foutje in het ontwerp en de kelder met het depot van het museum stond onder water na een stevige bui regen. Ik had al wat tijd gestoken om als vrijwilleger te helpen bij het catalogiseren van museumstukken. Toen het er op aan kwam was er nog steeds geen camera. Ze kon het verder wel schudden. De conservatrice was toch al niet mijn vriendin. En toen helemaal niet.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Dries

Van Oeveren Rotterdam

Bericht door Dries »

Ik ben op zoek naar gegevens/foto's van de firma van Oeveren die vroeger op de feijenoordkade zat? zij hadden twee 10 tons drijvende kranen gebouwd bij de Gusto werf in 1923 de nummers 3 en 4 ? Op 6 mei 1950 is er met een van de kranen een dodelijk ongeluk gebeurd (waarschijnlijk in de Maashaven) waarbij dhr Witte om het leven kwam , op verzoek van zijn dochter ben ik op zoek naar meer informatie Mijn email adres is homedriessen@hotmail.com
Ron H
Berichten: 718
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: Van Oeveren Rotterdam

Bericht door Ron H »

Even googlen naar de facebook pagina van Gusto. Kans is groot dat daar wat tussen staat.
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Wie weet ?

Bericht door Otter »

Op face Book van Wilton Feijenoord komen ook Gusto kranen voor!
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
carpenter
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2005 20:55
Locatie: Vlaardingen

ms/ss BEREKIT

Bericht door carpenter »

In verband met een genealogisch onderzoek ben ik op zoek naar gegevens/foto's van het ms/ss BEREKIT (bouwjaar 1924) welk gedurende 1940-1943 door de Nederlandse regering was gecharterd en ondergebracht bij de SMN. Is op 7 mei 1943 getorpedeerd ter hoogte van de Malediven door de Japanse marine. Tevens zoek ik informatie/foto's van de motortanker ROTTERDAM welke op 27 augustus 1942 is getorpedeerd door de U-511.
Hans van Ekelenburg
Wie vaart wordt nat
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: ms/ss BEREKIT

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Je moet een mens niet op het verkeerde been zetten, Hans. :wink:
Het was de BERAKIT - ex-VOGTLAND, een van de Duitse prijsschepen.

Maar wat wil je allemaal weten? Foto's en gegevens zijn er in overvloed en Bezemer besteedt aan beide torpederingen ruime aandacht. Hieronder van beide schepen een foto, maar laat even weten wat je verder nog zoekt, dan zal ik je met plezier verder helpen. Als je Bezemer niet hebt, wil ik zijn verslagen hier wel plaatsen.
In "Scheepsrampen in oorlogstijd" vind je ook verslagen, maar die zijn soms onvolledig of onjuist doordat het boek zo kort na de oorlog werd uitgegegen. Wel vind je daarin de namen van de mensen die bij een ramp omkwamen. Van de Berakit waren dat kapitein M.S. Kruisinga die in Japanse handen viel en dat niet overleefde, en drie Javaanse jongens.
Bij de Rotterdam kwamen 10 mensen om. Als je die namen wilt weten, kan ik die hier ook plaatsen. Laat maar even weten.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
carpenter
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2005 20:55
Locatie: Vlaardingen

Re: ms/ss BEREKIT

Bericht door carpenter »

Ach ja, sorry. Tikfoutje. Vandaar dat ik hem niet kon vinden. In ieder geval bedankt voor je reactie. Mij oom. Dirk van Ekelenburg was, denk ik, stuurman op dit schip. Vandaar mijn belangstelling. Alle verdere informatie is welkom. Betreffende de mts Rotterdam: het betreft hier Johannes Bernardus van Ekelenburg die als machinist op deze boot voer. Ook hier is alle informatie welkom. Bij voorbaat dank.
Wie vaart wordt nat


Plaats reactie