Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

In de persoonsregisters van Bezemer noch van Von Münching komt de naam Van Ekelenburg voor. Er is bij de torpederingen van deze twee schepen dus niets met hen gebeurd dat speciaal vermeldenswaardig was en ze hebben beide rampen overleefd. Ik wil de verslagen best plaatsen, maar eenvoudiger is om even naar een bibliotheek te gaan en daar in Bezemer te kijken.
K.W.L. Bezemer - Geschiedenis van de Nederlandse Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog.
Voor de Rotterdam: Deel 1 pagina 589-592
Voor de Berakit: Deel 2 pagina 1117-1118

Het is niet dat ik me er vlug vanaf wil maken, maar ik ben een beetje druk, zodoende.

De Berakit werd tot zinken gebracht door de Japanse onderzeeboot I-127 onder commando van luitenant-ter-zee 1ste klasse Toshiaki Fukumura. Hij was een van de weinige Jpanse duikbootcommandanten die zich fatsoenlijk gedroeg en geen reddingboten beschoot. Dat kwam mede omdat kapitein Kruisinga van de Berakit besloot om niet terug te schieten toen de onderzeeboot na de torpedering het vuur op het schip opende, maar bevel gaf om het schip te verlaten.

Swake Schoten

Zoektocht naar de herkomst van de "Simmone"

Bericht door Swake Schoten »

Swake heeft kortelings een scheepje Bouwjaar 1926 aangeschaft.
Deze oude Tante had vroeger een stoommachine aan boord en zou één van de twee Robbenvangers welke tussen 1927 - 1938 dienstig waren om robben die verloren zwommen in het Schelde bekken, terug naar de Kust te brengen. Er zijn echter geen bevestigingen zwart op wit enkel van "zeg maar voort, verhalen"
P1060160a.jpg
P1060160a.jpg (103.24 KiB) 6056 keer bekeken
We wensen dan ook te melden dat tot op dit ogenblik de "Simmone" geen varend Erfgoed is, doch volgens de Heren van ons Historisch varend Erfgoed in aanmerking komt om ooit Varend Erfgoed te worden. Daarvoor zijn er bewijsstukken nodig en die zijn er jammer genoeg niet (of nog niet).
Indien U over de Antwerpse robbenjagers iets weet, of ergens in een hoek van het gedachtegoed nog een foto of tekening weet op te disselen, graag en met vol spanning vernemen wij dat .

Hartelijk dank ,
Swake
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

In een herdenkingsboek 100 jaar pakketvaart, KPM, komen de namen van Wijck en Hasselt voor. Zijn naar deze personen de schepen op de lijn Enkhuizen Stavoren genoemd, en zo ja wat hadden deze mensen met deze veerboten te maken?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
carpenter
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2005 20:55
Locatie: Vlaardingen

Re: Wie weet ?

Bericht door carpenter »

Hallo Theo
Bedankt voor je reactie. Ga zeker verder zoeken. :-D

Hans van Ekelenburg
Wie vaart wordt nat
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Wie weet ?

Bericht door Jancorjoh »

Bob, je bedoelt waarschijnlijk van der Wijck.

Carel Herman Aart van der Wijck was een commissaris van de KPM.tevens was hij diplomaat, gouverneur-generaal van Nederlands-Indië en liberaal senator.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Carel_Her ... _der_Wijck
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik denk dat het een misverstand is want die veerboot heette W. F. van der Wijck. Ik denk niet dat het iets met de KPM van doen heeft. Meestal waren de namen die van directieleden, je weet wel, ijdeltuiterij..... Ik kan van de eigenaren, de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij NV in Amsterdam, echter geen gegevens meer vinden. Ik heb er nog op gevaren als Erasmus van de Spido in Rotterdam. Het schip heeft een hele geschiedenis meegemaakt. Het is nu een logeerboot in Dordrecht voor autistische kinderen en heeft tevens een B&B. Niet zo'n gek idee voor een paar dagen Dordrecht. Over een paar jaar is het een honderdjarige, niet stuk te krijgen.....
Logeerboot Erasmus Dordrecht
Logeerboot Erasmus Dordrecht
image.jpeg (51.7 KiB) 5786 keer bekeken
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Wie weet ?

Bericht door Vaerderij »

Op 4 september 1888 werd de acte van oprichting der Koninklijke Paketvaart-Maatschappij gepasseerd . Op Nieuwjaarsmorgen 1891 vertrokken de Camphuys en De Carpentier van Tg. Priok waarmede de organisatie van de K.P.M. begon te draaien.
Op 1 januari 1967 kwam door een fusie met de K.J.C.P.L. na 67 jaar een einde aan het onafhankelijk bestaan van de K.P.M.
Van een 100 jarig bestaan is (helaas) geen sprake geweest. Waarschijnlijk doel je op het K.P.M. herdenkingsboek Een halve eeuw Paketvaart.

In dat boek wordt W. van Hasselt genoemd. Hij was van 1890 – 1900 administrateur van de K.P.M.
Mogelijk wel familie van R. van Hasselt één van de directeuren van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HSM) en naamgever van de Staverse boot R. van Hasselt.

In het K.P.M. herdenkingsboek komt ook de naam van Jonkheer Carel Herman Aart van der Wijk voor, lid van de raad van bestuur van 1892 -1893 en naamgever van het in 1936 bij Soerabaja gekapseisde en gezonken vracht-passagiersschip van der Wijck.

Misschien familielid van W.F. van der Wijck ook één van de directieleden van de HSM-Spoorwegen en naamgever van het eerste motorschip op de veerdienst Enkhuizen – Stavoren?

Bronnen: 100 jaar bootdienst Enkhuizen – Stavoren uitgave Zuiderzeemuseum.
Een halve eeuw paketvaart
E.A. Bik. Het vergaan van het ss. Van der Wijck
Anne
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Allen bedankt voor de info. Het is inderdaad "Een halve eeuw pakketvaart". Ik zat boven het berichtje op de computer te tikken en beneden lag het boek. Oeps dus.
Dat de van der Wijck rondvaartboot is geworden was voor mij een enorme deceptie. Ik logeerde vaak in Enkhuizen bij mijn grootouders en als dan die reusachtige boot uit Stavoren in de haven kwam stond ik er ook. Fantastisch zoals zo groot schip ronddraaide aan een enkel touwtje aan een grote paal. Als je het dan later als rondvaartboot tegenkomt, moet je wel even slikken.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Wie weet ?

Bericht door Vaerderij »

Bob ik heb de C. Bosman en R. van Hasselt al jaren niet meer gezien.
Ik denk dat er bij die schepen niets meer te slikken valt.
Mijn opa voer op de dubbelschroefs-stoomspoorpont Leeuwarden.
De pont werd in 1936 verkocht en voer op eigen kracht naar Venezuela ....

Van de luxe schepen werd de C. Bosman het langst in de vaart gehouden in een ingekrompen dienst.
Na verkoop van de W.F. van der Wijck en C. Bosman nam de R. van Hasselt de taken
van de C. Bosman over en assisteerde, tot najaar 1959, in de drukke zomertijd en rond de feestdagen
de kleinere later in dienst gestelde schepen.
Anne
Gebruikersavatar
carpenter
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2005 20:55
Locatie: Vlaardingen

Re: Wie weet ?

Bericht door carpenter »

Theo Horsten

Betreffende MTS Rotterdam i.c.m. J.B. van Ekelenburg: ik kom hem tegen op www.uboat.net.

Hans
Wie vaart wordt nat


Plaats reactie