Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob
Berichten: 3015
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob » 14 mar 2017 20:51

Jan zou het niet kunnen dat ffp toegevoegd is bij het opstellen van het bijschrift in 2005?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5277
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 14 mar 2017 23:58

Zou kunnen, Bob...ik heb geen idee...
Maar het is een fixed propellor, en dus een omkeerbare stoommeloochum....
En da's normaal....
Maar, idd, als later die GM is ingebouwd, is er wellicht een vpp in gekomen, en maakte men de toevoeging om het verschil aan te geven...
Wie het weet mag het zeggen....
Maar de "chronologische anomalie" ( :lol: ) viel me op....
Greetz!
Jan DB Vos

Gert Schouwstra
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Gert Schouwstra » 17 mar 2017 21:27

Het oudste Amerikaanse patent voor een "variable pitch propellor" wat ik kan vinden, dateert van 1912.
Gert
- Varen is Leven -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-Planadvies.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5277
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 17 mar 2017 22:43

Dank je Gert !
Da's een heel stuk eerder dan die 1934.....
Maar nog steeds ná de bouw van die boot (1909)....
Dus ik houd het vooralsnog op die eventuele ombouw tot ms...en dan mét een vpp....
Ik heb nog steeds mijn twijfel of die vpp's al geschikt waren voor een paar 1000 pk's in die tijd, maar waarom zou je in een beschrijving van zo'n slb dan de nadruk op een fpp leggen, als dat niet een significant detail van een (latere ?) wijziging van dat schip zou zijn ??
Vreemd, maar ik vermoed zomaar dat de bouwer, of de eigenaar, niet beschikbaar is voor commentaar... :roll:
Maar nogmaals: bedankt voor het meedenken, Gert ! Tiige dank !
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1554
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door cor » 17 mar 2017 23:40

Hallo Jan heeft het niet te maken met Fixed Pitch Propellor

Cor Boer
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5277
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 18 mar 2017 11:53

Jazeker, Cor. Goed gezien
Fpp = fixed pitch propellor , ofwel een 'vaste' schroef
Vpp = variable pitch propellor, ofwel een verstelbare schroef

En een rse (was die ook vermeld?) = reciprocating steam engine, ofwel een op-en-neer-bewegende (zuiger) stoommachine...
Vooral voor sleepboten waren die ideaal, omdat ze bij ieder toerental of draairichting het volle vermogen op de schroef konden zetten (zuigeropp blijft gelijk, en als de keteldruk ook gelijk gehouden wordt...zelfde kracht per slag...)
Het eerste patent van de vpp stamt dus uit begin 1900, maar of ze toen ook al werden gemaakt, weet ik niet: de eerste vermelding daarvan komt uit 1934.
Toepassing van een dergelijke schroef zal dan vlgs mij weinig zin hebben gehad: de schaar-omkeerbeweging van een rse is heel wat simpeler en goedkoper, én geeft dus hetzelfde vermogens-effekt...
Ik denk daarom dat eventueel (vanwege de vermelding) een vpp pas werd toegepast bij de ombouw naar ms.

Die eerste vpp waren -denk ik- puur mechanisch....
Ik heb een bootje gehad met een 9pk SABB erin, en die had een mechanische vpp. Als je tijdens manoeuvreren meer dan half-gas draaide, was verstelling van de spoed al echt niet meer te doen: dan moest je in toeren terug. En da's heel onhandig met een vpp !
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1554
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door cor » 18 mar 2017 22:11

Hallo Jan

Ik ben geen techneut en heb bij de civieledienst gevaren en geeindigd
als zelfstandig kok dusmeer in de pannen geroerd.
Maar bij mijn eerste loopban als afhouder op de Stoomlogger VL 114 Voorlichter
schotse ketel en 3 cyl tryple expansie blijf de stoommachine dan wel schepen mij trekken.
In onderstaande boek dit is de vijfde druk uitgegeven in 1914 wordt ook gesproken
van een verstelbare schroef doormiddel van bouten.
Ik heb getracht een copy te maken het viel niet mee met zo'n
oud boek het is compleet maar de bladeren gaan los zitten

Groeten Cor Boer
Bijlagen
WTK  2 (1024 x 1491).jpg
corboer
WTK 2 (1024 x 1491).jpg (348.79 KiB) 915 keer bekeken
schroef 1 (1024 x 690) 01.jpg
corboer
schroef 1 (1024 x 690) 01.jpg (168.76 KiB) 915 keer bekeken
schroef 2 (1024 x 849).jpg
corboer
schroef 2 (1024 x 849).jpg (140.24 KiB) 915 keer bekeken
Schroef 3 (1024 x 884).jpg
corboer
Schroef 3 (1024 x 884).jpg (133.71 KiB) 915 keer bekeken
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5277
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 18 mar 2017 22:36

Nou Cor, als kok heb je nou wel de jackpot :lol:
Een dergelijke verstelbare schroef zie ik voor het eerst ! Met deze (uit je boek) moet je nog steeds de draairichting omdraaien...
Dus deze schroef komt uit de visserij of uit de sleepvaart, waarschijnlijk.
Ik heb een schroef als deze, waarbij de spoed maar enkele graden versteld kan worden, nog nooit gezien, en maar 1 of 2 x van gehoord (bij een zandzuigerpomp, en bij een sleepboot de 'jaagstand', geloof ik) !
Een verstelbare schroef is voor mij een schroef waarbij je de spoed van (zeg maar) -30 graden (vol achteruit) via 0 graden (vaanstand) naar +30 graden (vol vooruit) kunt draaien. En daarna bij vol toerental de spoed desgewenst nog een paar graden méér spoed kunt geven voor meer speed (en véél meer brandstofverbruik)
Ben benieuwd of andere techneuten hun licht hierover nog laten schijnen, maar je gooit met grote knuppels in het controlekamerhoenderhok :-D

't Is weer nét als aan boord: het zal de kok niet wezen met een terloopse opmerking... :lol: :lol: :lol:
Schitterend !
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1554
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door cor » 18 mar 2017 23:45

Ja Jan zo zie je maar van de KOK moet je het ook niet hebben.
Nu we het toch over een schroef hebben:
Toen ik op de VL 97 Prinses Juliana voer zat er in begin van de teelt
als we met de vleet visten een andere schroef op deze logger als
dat we half in de teelt gingen trawlen dan ging er een andere schroef op.
Ik weet nog met vlaggetjes dag in 1957 of 1958 gingen we met een flinke
ploeg schoolkinderen met de VL 97 een stukje de waterweg op.
We waren net voorbij het Vlaardingse t'Oofd toen er uit de machinekamer
een hoop kabaal van de motor kwam wat bleek we waren de schroef verloren.
De waterweg bij Vlaardingen was toen drukker met zeeschepen als nu dus wel link
Er is toen een andere logger langszij gekomen de VL 142 zodat we terug naar de KW Haven konden
Jammer voor de kinderen was dit een heel kort ritje toen.

Cor Boer
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10733
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom » 19 mar 2017 00:44

Ben benieuwd of andere techneuten hun licht hierover nog laten schijnen
Nou Jan & Cor, ik wil niet pretenderen dat ik " een schijnend licht" denk te zijn. Dit soort vaste schroeven waarvan de bladen met bouten op de naaf zitten is NIKS geen nieuws. Dat je dan " min of meer als een bijkomstigheid" ook nog de spoed een ietsie kunt verstellen door het blad "een boutgat te verdraaien" is vanzelf leuk, maar maakt het geen verstelbare schroef in de modernere intentie van omschrijving.Ik heb zo'n schroef waar " de bladen met bouten aan de naaf bevestigd zijn" meerdere malen gezien en ook wel aan gewerkt ook nog in deze eeuw :lol: , met name bij ijsbrekers.Bij ijsbrekers kon je dan een beschadigt blad verwisselen- ook dus onderwater met duikers!!!- zonder dat je de schroef van de as moest halen.
Ik kan me voorstellen dat je bij een trawler- als je zwaarder moet trekken met de kuil achter je kont- ook wel meer spoed op de schroef wilt hebben en dan is het een stuk makkelijker als je de bladen even een tandje kunt verzetten!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1554
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door cor » 19 mar 2017 16:17

Hallo Harry toen ik op de VL 97 voer werdt er als we gingen trawlen
gewoon een andere schroef onder gezet voor zo ver ik weet.
En voor Jan die madison is toch in 1959 verbouwd??

http://www.towingline.com/archives/2172

Cor Boer
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10733
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom » 19 mar 2017 19:16

werdt er als we gingen trawlen gewoon een andere schroef onder gezet voor zo ver ik weet.
Hallo Cor,
Om er " gewoon een andere schroef onder te zetten" MOEST die trawler dus dan OF op de sleephelling ( waarschijnlijk?) OF in een droogdokkie?? Je weet dus niet meer ( waarschijnlijk?) of de HELE schroef er dan af ging OF dat "ze" er even een paar andere schroef-bladen op de naaf plaatsten?? TOCH wel interessant al met al EN dat je je dit nog herinnert op je "ouwe dag"!! :roll: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1554
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door cor » 19 mar 2017 23:00

Hallo Harry in begin van de teelt visten we met de drijfvleet schotsevleet en blazen
op de groeneharing hollandse nieuwe later in het jaar trawlde we op de haring.
Als de loggerklaargemaakt werd voor de trawl waren wij thuis meestal ging de logger
in de KW haven in Vlaardingen in dok om de schroeven te wisselen.
We waren dan krap 2 dagen thuis na een reisje van zo 4 a 5 weken.
Weer later als we gingen vissen op t'zand nabij Smits Knol en in het kanaal dan visten we met de zinkvleet
die aan breels hing en bij slecht weer gingen we naar Dieppe en in 1958 in Le Havre.
Dat was op de VL 97 een voormalige stoomlogger die begin jaren 50 omgebouwd was
tot motor logger met een brons motor.
De VL 114 was toen ik er op voer in 1956 nog een stoomfiets die niet trawlde die werd
eind van de teelt afgesneden.
De VL 114 is in 1957 omgebouwd tot motorlogger.

Cor Boer
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

loskwantos
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2017 13:05

Vaardagen

Bericht door loskwantos » 20 mar 2017 13:10

Goedendag Forum bezoekers,

Ik heb een vraag en wie weet dat men hier een oplossing met mij kan bedenken.

Het zit namelijk zo, ik heb op mijn monsterboekje een 100 vaardagen. Nu wil ik er nog 85 bij zodat ik vaarbevoegdheid rating kan aanvragen. Ik werk in de waterbouw maar op stationair werktuig, dus ik kan daar niet mijn vaardagen behalen.

Nu heb ik enig ervaring in de waterbouw dus ik zou gewoon aan dek mee kunnen helpen.

Zijn hier mensen op het forum die weten waar ik mijn vaardagen zou kunnen behalen.

Met vriendelijke Groet,

Mark de Kwant

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5277
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 18 apr 2017 22:03

Een schip die ik niet ken noch van heb gehoord....gevonden op StS
Ook Marisdata kent deze Vaderland niet....Of zou ze 'Bels' zijn ?? En slaat de opmerking "Dutch" alleen op de naam...denk het wel, eerlijk gezegd...
Ik (her)ken de schoorstenen evenmin....
Wie-oh-wie
Bijschrift(en):

Dutch for Fatherland she was launched from John Brown's at Clydebank for the Red Star Line on July 12th 1900.

British registry when built for the Red Star Line, an International Navigation Company, the registry was tranferred to Antwerp in 1903. Registered once more at Liverpool when operated by White Star, beginning in 1914.
Name change to 'Southland' in 1915, later that year she became a troop transport.
Torpedoed and sunk by U70 140 miles Northwest of Tory Island on June 4, 1917 with the loss of 4 lives


Yes, I believe her name was changed because it was too near the German Vaterland.

The final attack on her resulted in the loss of 4 seamen, but the earlier attack - on 2 September 1915 she was seriously damaged in an attack by German submarine UB-14 off Strati Island, when she was en route from Alexandria to Mudros, and ten seamen lost their lives in this attack.
Bijlagen
Vaderland.jpg
Vaderland.jpg (84.75 KiB) 297 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30098
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Jos Komen » 18 apr 2017 23:20

Dit zijn de gegevens van Miramar, Jan.

Vanaf 1903: SA de Nav Belge-Americaine BEL Antwerp
IDNo: 1113434 Year: 1900
Name: VADERLAND Type: Passenger ship Flag: GBR Tons: 11899
Country of build: GBR Builder: John Brown & Co Location of yard: Clydebank
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2Q-15
15 SOUTHLAND

sm/t (U-70) 56.10N/12.14W 4.6.17 (4*) [Liverpool-Philadelphia, general]

Vaderland.jpg
Vaderland.jpg (335.95 KiB) 269 keer bekeken
Vaderland-1.jpg
Vaderland-1.jpg (143.13 KiB) 269 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jaap van Dorp en 15 gasten