Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
peter arendz
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: Wie weet ?

Bericht door peter arendz » 18 apr 2017 23:27

Moi Jan,
De Vaderland staat ook in de wikipedia
Hartelijke groet,
---Peter.
image.jpeg
image.jpeg (195.55 KiB) 1140 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5333
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 19 apr 2017 09:59

Bedankt mannen !
Ze was -en bleef- gewoon utterly British, dus, en alleen de naam 'moest' Vlaams/Nls lijken...
Tsja....de commercie....
Maar het zette mij ff op het verkeerde been, mede door die driekleur in de achtermast (en een ondefinieerbaar iets op z'n kont)
Greetz!
Jan DB Vos

enthoven
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 nov 2009 10:51

Re: Wie zegt dit iets?

Bericht door enthoven » 22 apr 2017 15:35

RDM-Archief schreef:
21 feb 2017 18:29
Voor mij dus een vraagteken, wie weet meer van dit bronzen plakkette?
Is de fabrieksplaat in de centrale van het ss Rotterdam
De vrijwilligers van de rotterdam zijn hier naar op zoek.
je kan dit melden op info@stoomschiprotterdam.nl

Hopelijk succes voor deze.
vr groet Jan Enthoven

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4365
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Wie weet ?

Bericht door gerard tenerife » 23 apr 2017 15:16

Kan je prive videos op Facebook overzetten naar Kombuispraat?????
Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5333
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 23 apr 2017 15:44

Ja, kan (sort of)...maar alleen mbv de link...hetzij de link van Joetjoep, hetzij van een cloud-opslag van jezelf....
Bij Microsoft, of bij Google, kun je zo'n cloudopslag gratis krijgen; en er zijn wel méérdere aanbieders....
Maar wat ze allemaal overeenkomstig hebben, is dat je een beperkte opslag hebt op een gratis cloud.
Degene met een redelijke hoeveelheid is die van Google: 17 GigaByte...hoeveel Microsoft, of eventuele anderen bieden, weet ik zo snel niet
(Ik heb zo'n Office365 abonnement, en daarvan kunnen 4 andere (famlie-)leden ook gebruik maken; ze krijgen allemaal dan 1 TeraByte (1024GB) per deelnemer (dus 5TB totaal))
Het enige wat je bij Microsoft en/of Google moet, is een emailadres hebben daar.
Dus voor Microsoft een Hotmail, Live, of Outlook -account, en bij Google een Gmai-account...
Altijd handig om te hebben, zo'n extra emailadresje... :-D
Als je nog eens van provider wisselt, is dat iig een 'altijd aanwezig'-emailadres....
Zo'n cloud-opslag is vooral handig als je grote bestanden (zoals veel foto's, of filmpjes) aan iemand wilt sturen: je maakt even een map aan (op bijvoorbeeld die Google-drive), kopieert de link even, en mailt die link naar de ontvanger -of plaats je op een website !- , die daarna met één klik op die link het bestand (of een collectie) rechtstreeks downloadt....
Zie bijvoorbeeld die link die ik (bij Filmpjes ???) plaatste over die "Antrieb für Giganten"....

PS Voor die KRL-baastimmerman vrind van me had ik een klein cursusje gemaakt in Doc-vorm over die Goegeldraaif....(hij had al een account gemaakt en een drive gemaakt !) Die link is hier duidelijker, en kun je met 1 klik inzien/downloaden. Dit is maar een beginners-gedoetje hoor: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden
https://drive.google.com/open?id=0B7JAR ... XlNZXd1UlE
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4365
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Wie weet ?

Bericht door gerard tenerife » 23 apr 2017 17:57

Dank je Jan, dat is wel een cursus, ik heb geen tijd zit ook footy te kijken Arsenal - M City, 1-1 extra time FA cup. het gaat hier om mooie video op FB
Ferry crash in Canary Islands leaves oil spill in its wake

A ferry carrying 140 passengers has crashed into a pier on the main island of Gran Canaria, prompting an oil spill. But local authorities said emergency response teams tackled the spill "in record time."
het is prachtig om de ferry zo in de pier te zien knallen.

mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
Boots
Berichten: 126
Lid geworden op: 25 jan 2015 10:26
Locatie: Maassluis

Re: Wie weet ?

Bericht door Boots » 23 apr 2017 18:39

"Alles sal reg kom" ( Behalve kromme benen dan) :-D

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4365
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Wie weet ?

Bericht door gerard tenerife » 23 apr 2017 22:12

Dat is hem Boots als je even verder zoekt krijg je de klap op de pier, bedankt oor het zoeken.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Wim Plukker
Berichten: 427
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Wie weet ?

Bericht door Wim Plukker » 28 apr 2017 16:27

Bij toeval zag ik vandaag (pas) het slopen van de Nieuw Amsterdam in Kaohsiung op het HAL topic en ook zijn er wel eerder foto's verschenen van het slopen van tankers daar, Theo en ook Erik zijn daar wel eens met zo'n ding heen gekachelt. Nu werken wij daar momenteel en is er natuurlijk niets meer van die sloperijen te zien, bijna alles is container terminal geworden. Kan iemand voor mijn beeld vorming aangeven op onderstaand plaatje waar die sloperijen zoal waren? En waren destijds beide ingangen ook al in gebruik?
4139ceaa-41aa-41c6-bf4d-9c206b527ee1.jpg
4139ceaa-41aa-41c6-bf4d-9c206b527ee1.jpg (256.21 KiB) 638 keer bekeken
Het plaatje is gedraaid, ZZW is boven.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7450
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten » 28 apr 2017 18:20

-------
Alleen op die laatste vraag kan ik een zinnig antwoord geven: nee. In de tijd dat ik daar kwam, was alleen de ingang rechts op het kaartje in gebruik. Die insteekhavens herinner ik me niet; er was alleen maar een recht stuk met al die sloopwerven. Dat was niets anders dan voor iedereen stukkie langs het water waar ze wat er na de eerste sloop nog van een schip over was geleidelijk aan de wal op sleurden. Een sloopwerf was niets anders dan een paar masten met bomen en winches en daarachter een stuk land om de grote brokken wat kleiner te maken. Als je binnenkwam, voer je een eind door en parkeerde het schip dan tussen een hoop anderen. Daar werd begonnen met de sloop waarna het restant uiteindelijk naar de andere site werd gesleept. Ik heb daar foto's van geplaatst, ook van de haveningang, die gemakkelijk te vinden moeten zijn, maar anders wil ik ze gerust nog een keer plaatsen.
Ik heb daar nooit zo op gelet, Ik ben maar met eentje zelf binnengekomen. Verder heb ik het weet ik hoeveel keer vanaf de wal bekeken, als ik daar was om het schip op te vangen en te zorgen dat de crew vlot aan de wal kwam en ze een dag later naar Hong Kong te brengen. Daar werden ze uitbetaald en konden ze shoppen en daarna een rechtstreekse vlucht naar Londen.

Zelfs de Guide to Port Entry van 1985 geeft geen kaartje van Kaohsiung. Da's toch merkwaardig. Maar Kaohsiung in de hoogtijdagen van de sloop moest je gezien hebben om het te geloven. Dat was ook het eerste wat mijn maat Peter Bruce zei toen ik aan dat werk wilde beginnen: "Je moet eerst komen kijken, dan weet je waar we het over hebben." En dus deed ik dat. Zoals wij dat deden - schepen binnen brengen die as is where is waren gekocht, ging heel anders dan wanneer er een schip door een eigenaar met eigen crew werd afgeleverd. Bij ons viel er, zodra hij stil lag en er was gebeld voor klaar met machine, verder niets meer te doen. De bemanning had zijn spullen al gepakt en dat was maar goed ook, want ze begonnen onmiddellijk met de voorbereidingen voor de sloop. Als eerste ging alle losse rommel van boord, dus als je nog een bakkie thee wilde hebben, moest je dat uit je petje drinken, want je had een goeie kans dat er geen bakkie meer te vinden was. Intussen sloegen lieden met voorhamers alle radar- en radio-apparatuur aan gruzelementen, wat misschien wel een interessant maar ook weer niet zo'n leuk gezicht was. Wegwezen. De bus in naar het hotel voor een leuke avond op kosten van het sterfhuis. Langer dan twee uur na binnenkomst nog aan boord, heb ik niet meegemaakt.
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Martinus
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus » 29 apr 2017 00:25

Wordt er in Kaohsiung niet meer gesloopt dan?

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7450
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten » 29 apr 2017 05:50

-------------------------------
Al sinds ongeveer vijfentwintig jaar niet meer. Geen idee of er ergens in Taiwan nog een achtergebleven sloopwerf is, maar de ongeveer vijftig slopers die daar in Kaohsiung langs de waterkant hun bedrijf hadden, zijn destijds allemaal op de beurs gaan speculeren. Niet alleen de bazen, maar ook de arbeiders. Dat was gemakkelijker geld verdienen dan tankers slopen. :-D De lonen waren in Taiwan dusdanig gestegen, dat slopen niet langer lucratief was.

Een tweede, eveneens voorname reden dat Taiwan stopte met slopen waren de milieueisen die destijds werden verscherpt. Dit ondanks het feit dat Taiwan ook toen al een stuk milieuvriendelijker sloopte dan Mainland China of India en Pakistan. Ook de arbeidsomstandigheden waren in Taiwan een stuk beter en het aantal ongelukken aanzienlijk minder dan in de andere slooplanden.
Voor ons - mijn Engelse maat en ik - was er vanaf ongeveer 1988 al niets meer in Taiwan te verdienen. Waren de VLCC's in 1983, toen ik daar begon, niet aan te slepen en sloopten ze een dergelijk schip binnen een maand, in 1990 werden er in Taiwan zegge en schrijve nog twee schepen gesloopt.

Ook Zuid-Korea hield het in diezelfde tijd voor wat shipbreaking betreft voor gezien. Nu stelde het slopen in Incheon in vergelijking met Taiwan heel weinig voor. Ik ben er een keer gaan kijken toen ik voor iets anders in Korea was, maar dat was niks daar.
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5333
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 29 apr 2017 09:42

Ik ben ooit maar 3 x in Keelung, en 2 x in Kaohsiung geweest, en al die keren zijn al minimaal 40-45 jaar geleden... :roll:
Kaohsiung was idd een gigantisch sloopgebeuren, en overal van die winkeltjes waar je de mooiste telegrafen en kompas-zuilen (stik !, hoe heetten die dingen ook alweer officieel ? Ben gvd de naam kwijt !) en andere maritieme zaken kon kopen. Stapels kistjes met chronometers, indicateurtoestellen, psychrometers, noem maar op....
Ik meende dat in Keelung, ergens in een achterafhoekje, ook eentje zat...
Ff gekeken op Openseasmap, maar heel Keelung lijkt me eveneens nogal veranderd.... Zal de vooruitgang wel zijn....
Kaohsiung had vlgs mij vroeger ook maar 1 haveningang.... Maar even een beetje inzoomend, lijkt er in de uiterste hoek toch nog ene "huppeldepup-steel" te zitten... Ik denk dat dat nog een sloper zou kunnen zijn....
Maar voor 't zelfde geld bouwen ze daar nu schepen...maar op GoogleEarth lijkt het meer op een (bulk-)overslag
hummm...ik had de AIS ff uit moeten zetten bij OpenSea....
Bijlagen
kaohsiung 1.jpg
kaohsiung 1.jpg (225.08 KiB) 458 keer bekeken
kaohsiung 2.jpg
kaohsiung 2.jpg (177.93 KiB) 458 keer bekeken
kaohsiung 3.jpg
kaohsiung 3.jpg (132.4 KiB) 441 keer bekeken
kaohsiung 4.jpg
kaohsiung 4.jpg (95.91 KiB) 441 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Wim Plukker
Berichten: 427
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Wie weet ?

Bericht door Wim Plukker » 29 apr 2017 10:34

Mijn dank heren,

Als ik zo het een en ander teruglees was het in die tijd 1 grote sloperij bestaande uit meer dan 50 afzonderlijke bedrijven.
Die China Steel Succes is een bulk carrier voor de kant:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... EL_SUCCESS

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7450
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten » 29 apr 2017 12:21

1 grote sloperij bestaande uit meer dan 50 afzonderlijke bedrijven.
Dat was het ook. Vandaar dat je het gezien moest hebben om te begrijpen hoe groot die sloperij was. Hoe het allemaal precies werkte, weet ik ook niet, maar onze grootste klant was van oorsprong geen sloper. Die had een grote kabelfabriek en daarbij een walserij voor constructiestaal, maar ook voor koperen platen en weet ik wat al meer. Hij kocht de schepen en ik heb zo'n vermoeden dat hij dan een van die slopers inhuurde om het gevaarte in verwerkbare stukken te snijden. Hij was schatrijk, maar een zeer bescheiden en aimabel mens. Hij sprak geen woord Engels, maar reisde graag en was dan altijd in gezelschap van een medewerker die bij hem op de kamer sliep om 's nachts de telefoon aan te kunnen nemen. In Kaohsiung bestond zijn vermaak uit zich met zijn Rolls Royce naar zo'n grote danstent laten rijden en daar met de taxi girls dansen. Ik ben twee keer mee geweest, naar een enorme balzaal die zo uit een oud passagiersschip was gekomen, geheel in art-nouveaustijl. Niet mijn vermaak, maar ja... :wink: Ik ging liever met hem eten, want dan at je pas echt Chinees. Daar werd dan cognac van enige honderden dollars per fles bij gedronken - uit bierglazen. Ook niet mijn idee van een lekker borreltje, maar ja... :-D Hij was ook verzot op teppanyaki - ik gelukkig ook - en daarbij werd dan de duurste whisky gedronken, ook uit bierglazen. Tja, 's lands wijs, 's lands eer...

--------------Afbeelding
Hier trekken machtige sleepboten ons achteruit de parkeerplaats op. Niet veel ruimte, maar je hoeft niet bang te zijn dat de lak beschadigd wordt en we stonden dan ook niet klaar met wrijfhoutjes..

--------------Afbeelding
Een aardig beeld van zo'n stukkie aan de waterkant met de overblijfselen van twee VLCC's. Dat stelde dus allemaal weinig voor, maar als er zo vijftig op een rij zijn, stelt het weer wél iets voor. Toch, als je dit vergelijkt met de beelden van die stranden en de mensonterende werkomstandigheden in India en Pakistan, dan was dit aardig beter. Zelfs op deze slechte foto is te zien dat het geen zootje was.

Ze hadden ook een kantoor in Hong Kong, maar dan onder een andere naam, ik meen iets van Sun Cable. Daar moest ik heen als ik in Hong Kong cash nodig had om de bemanning te betalen. Die konden kiezen: cash of een cheque, of beide. Dat kantoor in Kowloon was iets heel speciaals: op een hooggelegen verdieping van een fraai gebouw met een prachtig uitzicht over Victoria Harbour. Daar zat één man en één heel mooie dame. Daar stonden bloemen en daar klonk mooie muziek terwijl die ene man zat te aquarelleren, voornamelijk bloemen en het havengezicht. Die mooie dame was alleen voor de telefoon, de fax en de telex en het doorlopend onderhoud van haar lange nagels. Het enige dat ze daar deden, was grote sommen gelds van hier naar daar verplaatsen. En zo nu en dan een ouwe schipper een paar centen geven voor de crew. Er zijn echt nog wel goeie baantjes op deze wereld, hoor. :-D
Ach, those were the days...
-------------------------------
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 159
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door andrekik » 29 apr 2017 21:32

Intussen sloegen lieden met voorhamers alle radar- en radio-apparatuur aan gruzelementen
Is dat wel zo Theo? Er waren een paar bedrijven in Taiwan die handelden in gebruikte Maritieme electronica, op die VLCCs stond mooi spul. In de periode 1983 - 1989 heb ik vrij veel gebruikte hoofdzenders gekocht zoals de Sailor T1127, Marconi Conqueror en SRT ST1400C en ook nogal wat Decca Solid State series radar transceivers en af en toe een gyrocompass. Dit materiaal, dat altijd werkte, werd door ons gebruikt/verkocht als reparatie materiaal, behalve de Sailor T1127s, die werden getest, opgepoetst en door verkocht, waren bulletproof.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Bob, Jos Komen en 18 gasten