Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
P.M. Noppeney
Berichten: 251
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:00
Locatie: Den Helder

rangen en standen koopvaardij

Bericht door P.M. Noppeney »

Met enige regelmaat zoek ik op internet naar voor mij interessante onderwerpen. Onlangs kwam ik op een site van de Koninklijke Marine een aantal oude dienst vak onderscheidingen tegen. Hierbij was het mij bekende dienst vak Koopvaardij kanonnier, wat ik niet kende was het dienst vak matroos van speciale diensten koopvaardij.Wie van de zeer deskundige kombuizers weet hier meer van?
Kennis is macht, karakter is meer.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------------------

------------------Afbeelding---Afbeelding

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat ze deze onderscheidingstekens alleen maar in reserve houden voor het geval ze op zekere dag nodig zijn. Wij hadden op Erfprins alleen maar een margriet op de mouw ten teken dat we van de koopvaardij waren en dat was voor iedereen gelijk, voor matrozen, stuurlieden, machinisten, allemaal hetzelfde. Niet dat mooie teken hier links, maar gewoon een margriet en verder niks. Wij waren in opleiding voor koopvaardijkanonnier, dus die twee gekruiste kanonnen hadden we nog niet verdiend. En nadat we geslaagd waren en ons dus koopvaardijkanonnier mochten noemen, moesten we de hele handel inleveren en werden we zonder meer op straat gezet. :-D
Als het ooit nodig is en je komt als koopvardijman bij de Koninklijke Marine terecht, hebben ze in elk geval een paar onderscheidingstekens voor je, een andere verklaring kan ik niet bedenken.

Ik vond die veertien weken op Erfprins best interessant, al was het dan ook aardig afzien in de winter. Maar we hebben gelachen, goed gegeten en gedronken - voor een knaak kocht je een volwassen dronkenschap - en toch ook nog het een en ander opgestoken waar ik later iets aan had. En we kregen nog 51 gulden in de maand ook! Ook toen was het al bezuinigen bij defensie. :wink: Alle centen moesten worden opgespaard voor de drie laatste van die veertien weken, want na al die tijd geen schot te hebben gelost, schoten we in die laatste weken voor een vermogen de lucht in en over de Haaksgronden.

-------------
Diena
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2017 12:27

zoektocht naar schepen in Brouwershaven 1831

Bericht door Diena »

Beste mensen,
Niet bepaalt een vis in het water op dit forum maar ik heb wat hulp nodig bij een zoektocht.
Kan iemand mij op weg helpen met het volgende: ik ben op zoek naar gegevens over welke Engelse schepen in maart 1831 in de haven van Brouwershaven aangemeerd zijn geweest (liefst nog met namen van bemanningsleden).
Ik kan in het archief van Schouwen-Duiveland zoeken tot ik een ons weeg maar krijg niet die gegevens te pakken. Kan iemand me op de juiste weg helpen door me uit te leggen welke termen ik moet gebruiken. Ik vind niets op havenboeken, aanleg register, scheepsgeld en weet niet hoe verder te zoeken.
Ook een zoekactie in Engeland is mogelijk, daar weet ik echter al helemaal de weg niet maar anderen misschien wel?
Of zijn dit soort gegevens niet beschikbaar? Ik ga er vanuit dat alles in die tijd al geregistreerd was,
in de hoop dat iemand me wat verder op weg kan helpen,
dank en vriendelijke groet Ineke Kroon
Diena
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2017 12:27

Re: Wie weet ?

Bericht door Diena »

Ik zag net een reactie van iemand die me verwees naar het archief van de VOC, geen idee waar dat bericht gebleven is dus kan je niet met naam en toenaam bedanken, goeie tip in ieder geval, nieuw spoor..gr Ineke
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jacko »

Hallo Ineke

Dat was ik dus, maar dit is misschien beter.


Het Zeeuws archief
Staat van in en uitgeklaard schepen van de ' uiterste wacht' , 1852
Hierin 304 schepen uit 12 landen.
Gaat dus voor zover ik het kan bekijken dus niet verder terug dan 1852 , maar misschien is het tot 1852 ??????
Maar je kunt je vraag ook bij het Zeeuws archief stellen.

Succes
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Diena
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2017 12:27

Re: Wie weet ?

Bericht door Diena »

Ik zocht op VOC, schepen Brouwershaven, haven Brouwershaven, in en uitgeklaarde schepen etc etc..onder welke term zocht jij bij Zeeuws Archief? Ik krijg geen enkel resultaat, met de juiste zoekterm hopelijk wel (linkje?). Merci!
Zal maandag eens kontakt opnemen met archief maar heb juist in het weekend tijd, dat is altijd lastig..
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jacko »

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... QM3iYPc5v-

En dan bij zoek linksboven schepen invullen.
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Diena
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2017 12:27

Re: Wie weet ?

Bericht door Diena »

Bedankt!
P.M. Noppeney
Berichten: 251
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:00
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door P.M. Noppeney »

Theo,

In de eerste plaats mijn verontschuldiging voor het uitblijven van een reactie , maar ik had een probleem met het inloggen. Dankzij "ons" aller Jos is het probleem opgelost en kan ik weer op kombuispraat. Het dienst vak teken koopvaardij kanonnier was mij dus bekend, matroos speciale diensten niet. Uit mijn diensttijd bij de Koninklijke Marechaussee, die ik grotendeels in Den Helder heb doorgebracht, ken ik het dienst vak speciale diensten bij de Kon.Marine. Dit waren mensen die o.a. bij de Marine recherche en de Marine inlichtingen dienst zaten. De "link" tussen matroos koopvaardij en recherche en inlichtingen dienst is mij niet duidelijk, maar misschien dat jij me uit de droom kan helpen.
Groeten,

Peter Noppeney
Kennis is macht, karakter is meer.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wie weet ?

Bericht door Allen »

Brouwershaven
Geen namen maar wel aantal schepen Brouwershaven in 1831.
Uitgeklaarde/uitgezeilde schepen Brouwershaven 2.


Brouwershaven 1831.JPG
Brouwershaven 1831.JPG (136.56 KiB) 4892 keer bekeken
Grtn @Allen


Plaats reactie