Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Peter Noppeney" schreef:Het dienst vak teken koopvaardij kanonnier was mij dus bekend, matroos speciale diensten niet.
Mij ook niet. :-D Ik weet daar verder helemaal niets vanaf. Mijn kennis van de Koninklijke Marien is beperkt tot die veertien weken Erfprins. Er is vast wel iemand anders die daar veel meer verstand van heeft.

Diena
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2017 12:27

Re: Wie weet ?

Bericht door Diena »

Bedankt Allen, 2 schepen uit Brouwershaven dat jaar maar! In ieder geval is dit een bewijs dat alles goed geregistreerd werd en dat ik dat in het archief nog verder uit moet kunnen zoeken, merci
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Wie weet ?

Bericht door Henk van der Moolen »

Beste Diena,

De VOC is opgericht in 1602 en heeft bestaan tot 1795.
Het heeft dus niet veel zin om daar te zoeken naar VOC schepen in 1831 te Brouwers haven.
Veel succes met je verdere zoektocht.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Oei, hoe scherp gezien Henk... dat VOC-archief viel me ook al op, maar zover dacht ik nog niet eens.... :-D

Dan wellicht uit te leggen als Van Ommeren's Company ??? :lol:

Maar idd: als er in 1852 een VOC-schip werd in-, én weer uitgeklaard was, zou Brouwershaven alle wereldkranten hebben gehaald met het bezoek van (ongetwijfeld) de "Vliegende Hollander".... :lol:
Oost, west...ook best
Diena
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2017 12:27

Re: Wie weet ?

Bericht door Diena »

hahaha, ja dat is wel van belang voor mijn zoektocht..1831 is het. Maar 2 belangrijke schepen zijn er geweest, ik denk dat ik naar visserijschepen moet zoeken. of daar ook een register van bestaat? Ik ga het uitvinden in het Zeeuws archief te Middelburg. Brouwershaven archief gaf aan niet te weten of ze daar lijsten van hebben, archief Middelburg kwam uit een zoektocht hierboven beschreven,
leuk en bedankt voor het meedenken!
Simon2
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2017 18:29

Waar is de Echo?

Bericht door Simon2 »

Ik ben aan het zoeken of de oude vlet van RWS, de Echo nog in de vaart is.
Bijlagen
Echo II voorheen Echo.jpg
Echo II voorheen Echo.jpg (97.65 KiB) 4302 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Ik heb ook een vraagje....en ik denk mn aan marinemensen...
Op StS zag ik een oude onderzeeer, de J5 met (ingekort) de volgende specificaties:
Type J Class Submarine

Launched 9 September 1915
Builder Devonport Naval Dockyard, England
Commissioned 25 March 1919
Displacement 1,820 tons (submerged) 1,210 tons (surfaced)
Length 275 feet 8 inches
Beam 23 feet 1 1/8 inches
Draught 16 feet
Armament 6 x 18-inch torpedo tubes - 4 bow, 2 beam
1 x 4-inch gun
Main Machinery Three shafts
Surfaced - 3 x 12 cylinder diesel engines
Submerged - 2 x battery driven electric motors
Horsepower 1,350 (submerged)
3,600 (surfaced)

Speed 9.5 knots (submerged)


Nou heb de items waar de vragen over zijn gemakshalve al even ingekleurd...
Ik ben uiteraard geen marineman, maar van "overdwarse" torpedobuizen heb ik nog nooit gehoord, of heeft het woord "beam" nog een andere betekenis ?? Voor alle zekerheid even bij Goegel-vertaal gekeken, maar daarvan wordt je helemaal niet wijzer ( '4 bow, 2 beam' leverde als vertaling '4 bogen, 1 balk' op....dankjewel, Goegel-vertaal !)
Beam kan ook uitwaaierend zijn, maar beweegbare torpedobuizen lijken me constructief een brug te vér...
Achteruitbuizen, ja: die bestaan. Maar als je 3 schroeven hebt aan de achterkant wordt de achteruitbuis nog een heel probleem....
Iemand die weet hoe dat uitgevoerd is ??

Vraag 2 is een technische vraag... Vermogen 3600 pk op (3) diesels, en 1350 pk op (2) E-motoren....
Schroeven worden gemaakt op het vermogen/toerental dat ervoor staat... Dus de 2 zijschroeven (om het zo even te noemen) zijn ontworpen op 1200 pk/x toeren.
Nou is het dus heel goed mogelijk zo'n schroef met veel minder pk bij een lager toerental te gebruiken, maar de efficiëntie is dan wel een beetje weg....
Hoe doen ze dat bij de marine ? Zijn of waren die schroeven min-of-meer verstelbaar ?

Ook de displacement (waterverplaatsing) viel me op...natuurlijk verplaatst een onderzeeer onder water méér als boven water :-D
Maar ik bedacht toen, dat het verschil tussen bruto en netto tarra was...zeg maar het gewicht van de verpakking.
Als zo'n luikenloze containerboot (zo'n zgn 'borstels') van pakkumbeet 10.000T zinkt, en alle containers drijven in het rond, dan is dus alleen de tarra gezonken.... :-D
Oost, west...ook best
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Jan,

Veel onderzeeërs hadden inderdaad overdwarse torpedobuizen, waarmee ze dus ook dwarsuit konden schieten zonder de koers aan te passen. Dat zijn de "beam torpedo tubes". Zie bijvoorbeeld deze Afbeelding
En volgens mij worden bij elektrische vaart de toeren op de schroef fors verminderd. Daarvoor kan ik twee redenen bedenken: 1) Minder vermogen beschikbaar via de batterijen. 2) Minder schroeflawaai bij sluipvaart.
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Dankjewel, Gert !
Dus wél overdwarse buizen....
Het kon ook haast niet anders, maar toch.... Ik had er iig nog nooit van gehoord.

Maar geen verstelbare spoed van de schroef, dus...
De inefficiëntie wordt dus voor lief genomen... Tsja, wat moesten ze destijds ook anders

Ik vind het fascinerende dingen, die onderzeeërs, en ik had er mooie boeken van: vooral de Duitse 7-,9-, en 11-series....
De Amerikaanse types zoals de Nautilus (de 1e atoom-onderzeeer) waren ook voor 90% Duits ontwerp
M'n vader had een bloedhekel aan onderzeeërs... "sluipmoordenaars..." siste hij bij het zien ervan.
Eenmaal, ik meen langs de Noorse kust varend, schoot zo'n ding bijna loodrecht vlak naast ons uit het water omhoog. Iedereen schrok zich te pletter.
Woest ! was m'n pa ! Zo boos heb ik hem nooit weer gezien....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Wie weet ?

Bericht door Jinny »

Ik ben wel nieuwsgierig welke onderzeeërs dwarse buizen hadden..
Bow en Stern ken ik.
Maar dwarse buizen ken ik eigenlijk alleen van onderzeebootjagers.
Op dek, op een draaibaar affuit

Het is eigenlijk ook heel onpractisch op een onderzeeër.
Zo breed waren die dingen niet, en de torpedobuis moest voor het schieten gevuld worden met water.
Je heb dus 2 maal de lengte van een torpedo nodig overdwars.
Plus dat de brandstoftanks ook overdwars langs de schepen zitten.

Ik geleuft er niet erg aan...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie