Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6389
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 23 mar 2018 22:24

Ja, sommige motoren hadden zo'n poetsslof.. en ik kan het me maar bij 1 herinneren ooit gebruikt te hebben...
Iemand had een niet eens zo grote moer (van de zuigerstanggland, meen ik) laten vallen, en die kwam volgens de wet van Murphy idd precies uit midden op de krukpen.
Een kleine deuk, met ophoping eromheen was het gevolg. Iedereen eromheen, en ik op pad naar een wetsteen waarmee ik dat varkentje wel ff wilde slachten...
Ik werd teruggefloten door de 2nd, die die slof ergens van de wand af schroefde. De antiroest-vetlaag werd eraf gepoets, en het oliegat in de krukpen werd met een poetslap en vet afgedicht, waarna het schuurproces een aanvang nam. Met lapp-pasta overigens, dus het geheel nam zowat een dag in beslag. Maar het resultaat was weer een krukpen waarin je je eigen reflectie zag. Ook toen werd onder wakend oog van de hwtk door de 2nd himself de rondheid gechecked en door de hwtk genoteerd.

Maar dat schillen/slijpen van de krukpen mbv de beschreven meloochem... Dat was heel interessant. Ik heb er dan ook heel wat bij staan kijken en heel wat vragen beantwoord gekregen. Dit tot verdriet van de 2nd, want mijn klus duurde ietsje langer dan was voorzien... :lol:
Maar goed: ik heb het zien gebeuren, en vond het een hele happening..M'n hoofd zegt: de Spaarnekerk... daar hebben we idd héél wat technische ellende meegemaakt, maar of dit schillen ook daar was ????
Dat poetsen met die schuurslof was bij een B&W-motor vlgs mij, en zoals ik al zei: niet bij elke motor was zo'n slof--althans: nooit gezien...
En idd Mario: die aandrijving zat niet op het tolmechanisme... Maar mij staat bij dat dat was om het gewicht mbt de balans van het geheel...
En die aandrijf"slang" hing ook nog eens in zelfgemaakte elastieken van ringen geknipt van een ouwe fietsband, herinner ik me ineens
Afijn, zo langzaam aan is toch een gedeelte aan data verdampt, merk ik....
Iemand (de 2nd ??) had ook foto's gemaakt, dus zou er wat over te vinden moeten zijn....errugunz...
Heb het daarna nooit weer meegemaakt...
En nou vraag ik me in ene iets af... Ik heb maar 1 zo'n poetsslof gezien... En nu ik er nog meer over nadenk: ook maar 1 lagerdummy....
Zou de diameter van de krukpen dan dezelfde als van de hoofdlagers geweest zijn ??? Dat moet dan wel....

Ik kan je helaas niet helpen met zaken van die Karimun and all...heb er nooit op gevaren....
M'n oudste schip was die van m'n pa (1936), en beroepshalve was de Karakorum (1958) m'n oudste...

...B&W-motor...stik ! De Zonnekerk had een B&W... en toen was ik leerling....met een memoriaal.....
Ik mot dat memoriaal eens ff opdiepen uit de uiterst netjes op een bult gegooide memorabilia op zolder....! Wie wéét...!!
Laatst gewijzigd door jdbvos op 23 mar 2018 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Wie weet ?

Bericht door Da Silva » 23 mar 2018 23:10

Jan bedankt. Ik weet nu ook dat zo'n ding een poetsslof heet. Inderdaad, deze klus heeft op mij diepe indruk gemaakt. Ik betrap me erop, dat ik het al voor de derde keer op dit forum opvoer. En ik was daar nog maar als gast van een collega die in de scheepvaart zat. Ik heb ontzettend veel respect voor mensen in de scheepvaart-techniek aan boord en aan de wal in het algemeen en ook voor de mensen die een dergelijk klus terplekke tot een goed einde brengen. Heel anders, dan in mijn latere branche, de luchtvaart. De omstandigheden en de techniek zijn niet te vergelijken. Hoewel ik eens documentaire van Buffolo-Airways vezien heb, waar een monteur onder barre omstandigheden een motor van een Dakoto stond te verwisselen. Eveneens chapeau.
Ik vraag me trouwens af, hoe onrond een krukpen mag zijn. Want daar op Karimun waren die 4e en die bankwerker (in opdracht) met die slof en schuurpasta aan het schuren geweest. Volgens mij krijg je dat nooit gebakken. Volgens mij is de kans dat je de onrondheid vergroot of zelfs platte vlakjes maakt. Dat wisten die gasten ook, want ze hadden met een micrometer de pen opgemeten. De uitkomst sprak vood zich. Maar ja het schip was in principe toch al verkocht. En wat de verkopende partij (Nedlloyd) gedacht of gehoopt had weet ik natuurlijk niet. Helaas gingen de kopers niet accoord met deze vorm van koopmansgeest.
Verder hoop ik dat er nog iemand reageert op het zeebedrijf van dit schip. Super interessant voor een buitenstaander als ik.
Grt.
Mario

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom » 24 mar 2018 02:24

en ook voor de mensen die een dergelijk klus terplekke tot een goed einde brengen. Heel anders, dan in mijn latere branche, de luchtvaart.
Mario, je loopt hier nu lang genoeg mee op Kombuispraat om te weten dat " zig zaggen mag af en toe van Martje uit Braziel" :lol: Zodoende wil ik je even wijzen op de Canadese Arctic & Antarctic vliegerij specialist Ken Borek Air. Die jongens weten er een houtje van om in de meest zware condities te vliegen.........maaaar af en toe gaat er -zelfs bij hun- ook wel eens wat mis. Een paar jaar geleden hadden ze een bakkie met dodelijke afloop voor ik meen 2 piloten met een DC-3 op Antarctica.Ik weet van hele goede en ook betrouwbare bron dat "ze" toen daar die gecrashte DC3 van EN nieuwe motoren EN een nieuwe neus hebben voorzien, de kist weer " vliegbaar" hebben gemaakt onder de meest buitengewoon extreme condities "in the middle of nowhere" en uiteindelijk weer " naar huis" hebben gevlogen.Dus ook in de luchtvaart heden ten dage nog "ouderwetse niet lullen mar poetsen sleutelaars" :roll:
Google die klanten maar eens en dan komt er wel wat boven water. ( Dat schillen van een lagerpen door de Golten boys da's maar een peuleschil vergeleken met dit Antarctic gesleutel! :roll: )

PS.je: Ik ga op dit moment af op mijn geheugen-ja ik weet het dat kan een linke zaak zijn!- maar dat sleutel klussie waar ik hier naar refereer (er zijn er meerdere van Ken Borek, o.a. ook met een Twin Otter!) is met een DC3-Basler die op Antarctica was gecrashed.
Sleutelen jullie nu maar verder aan die ovale astappen.Ik had, nu alweer vele jaren geleden,een soortgelijk probleem met een hele dikke astap van een cutterladder. Terwijl de machinale ervaring op de scheepswerf toendertijd aanzienlijk was, krabden we behoorlijk achter de oren voor deze klus.Op de een of andere manier kreeg ik een telefoon nummer van een kluppie in Antwerpen die dat " zou kunen fiksen". Ik die gasten opgebeld en mijn probleem uitgelegd........."Aaaahwel zunnuh, dat was jaa ahelegaar geen probleem zunnuh" ....en of die meneer dan misschien wel als de gesmeerde bliksum van Antwerpen naar Sliedrecht wilde komen om ons probleem te aanschouwen aaahwel zunnuh, ook DAT was geen probleem. De beste man kwam. in een oud truckje, je zou hem geen cent geven, had de zaak in 5 minuten bekeken, DAT stelde jaa NAKS voor zunnuh, alleen hij moest even zijn machines aanpassen voor de genoemde diameter. Toen ik hem vroeg "hoe" hij dat dan ging doen......en toen bleek dat het in principe heel eenvoudig was, TOEN dacht ik slechts
" waarom ooh waarom ben ik zelf niet op dat idee gekomen"....hij fikste zijn machientje, kwam terug, zag en overwon EN haalde ons mooi uit de shit! Jaren later heb ik de beste kerel een keer naar Canada gevlogen om hier een klus voor me te doen.
klus terplekke tot een goed einde brengen
aaahwel zunnuh! :lol:
Bijlagen
DC-3-McMurdo-Station-Antarctica.jpg
DC-3-McMurdo-Station-Antarctica.jpg (60.14 KiB) 2595 keer bekeken
Basler-DC3-KenBorek Antarctica.jpg
Basler-DC3-KenBorek Antarctica.jpg (37.84 KiB) 2590 keer bekeken
Basler_bt67_antarctica.jpg
Basler_bt67_antarctica.jpg (105.5 KiB) 2590 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Wie weet ?

Bericht door Da Silva » 24 mar 2018 18:28

Harry, bedankt. Mooi stukje werk om die Dakota onder zulke barre omstandigheden weer in de lucht te krijgen. Ik sta er iedere keer weer versteld van, dat je in die "speciale gebieden" nog steeds die Dakota's, Curtiss, Electra's, e.d. tegenkomt. Die Dakota's hebben moderne turboprops en avionics gekregen, maar de basis is nog steeds. Je noemt de Twin-Otter, ook een toestel met geweldige eigenschappen. De productie is nu overgenomen door Viking. Die hebben hem aangepast aan de eisen van deze tijd. Ik heb het al eens vermeld hier, dat ik ermee van St-Maarten naar Saba was gevlogen (Winair). Voor iedereen die in die regio op vakantie is, een aanrader. Een uniek vliegveld :roll: :roll: .

Mooi verhaal van je cutterladder. Ik zie dat zo voor me, geweldig. Ik heb de nadagen van de zuigermachines zoals; Constellations, DC7-c 's en de turboprops zoals de Vickers Viscount, Lockheed Electra, Bristol Brittania (en andere) nog meegemaakt. Maar dit was snel afgelopen. Aan deze machines werd nog flink gesleuteld. Door de komst van de straalmotoren veranderde alles enorm. Veel minder onderhoud aan de motoren. Groot onderhoud vindt in principe alleen nog plaats in geconditioneerde ruimtes. Mijn kinderen zijn allemaal werkzaam in die branche en zo blijf ik nog een beetje op de hoogte van de nieuwste technieken. Allemaal prachtig, maar als ik mijn leven opnieuw mocht doen, dan was ik in de scheepvaart gebleven.

Grt.

Mario

Wim Plukker
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Wie weet ?

Bericht door Wim Plukker » 12 apr 2018 11:04

Regelmatig worden hier afbeeldingen van schepen geplaatst en wordt verwezen naar de database van Marhisdata voor de uitgebreide gegevens en levensloop. In het maart nummer van “Ankerpark” van de reünistenvereniging van de ZVS te Den Helder stond een artikel over deze database maar ook dat dit een volledig door vrijwilligers gerunde ANBI stichting is die altijd goede vrijwilligers kan gebruiken.
Ik citeer:
“Graag komt de stichting daarom in contact met in maritieme historie geïnteresseerden die een deel van hun tijd voor dit alom gerespecteerde project ter beschikking willen stellen. U kunt voor nadere informatie of uitleg contact opnemen met het secretariaat via marhisdata(ad)gmail.com.“

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Jacob Bothof
Berichten: 360
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Wie weet ?

Bericht door Jacob Bothof » 17 mei 2018 17:02

Wie weet een antwoord?
Tijdens mijn eerste zeereis , febr. - juli 1960 heb ik een prachtige foto gekocht van het schip,
die niet zou misstaan op het forum mooie vrachtschepen.
Deze foto is gemaakt bij aankomst of vertrek in een Amerikaanse haven bij voorgaande reizen aan de Westkust.
Op de achterkant van de foto staat wel een stempel maar geen datum.
Gezien al dat geleuter over eigendomsrechten etc. is nu mijn vraag , is het te verantwoorden om deze foto te plaatsen
op het forum.
M.vr.gr.Jacob

Martinus
Berichten: 566
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus » 17 mei 2018 18:15

De DC3 s op de foto's hebben nieuwere modellen motoren en propellers. Geen originele meer.
Interessant is dat de flaps van geschilderd zeildoek waren.
De piloten kregen van het werk met het vliegtuig op de grond blaren op de handen, zo zwaar was de bediening dan. In de lucht was dat voorbij want daar hing dat gerei dan weer recht door de windsnelheid.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom » 18 mei 2018 05:44

nieuwere modellen motoren en propellers. Geen originele meer.
Da's WEL bekend...dat zijn zgn. DC3-Basler's......dus DC3 vliegtuigen met " midlife refit" motoren en props.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31967
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Jos Komen » 18 mei 2018 13:08

is het te verantwoorden om deze foto te plaatsen op het forum. M.vr.gr.Jacob
Als het niet verantwoord is dan zou het een kale boel zijn op Kombuispraat, Jacob, op eigen gemaakte foto's na. :wink:
Ik heb in 17 jaar nog nooit problemen meegemaakt, op wat incidenten na, zoals het verwijderen van oude scheepschilderijen waar ik destijds een serieuze tip kreeg dat dit problemen zou kunnen opleveren.

Als er iemand copyright claimt op bepaalde foto's dan schijnen ze dat eerst te moeten melden en dan kunnen ze alsnog verwijderd worden.

Dit heb ik ook maar van horen zeggen, het juiste weet ik er niet van.
Als je op internet gaat zoeken naar copyright durf je helemaal niets meer te plaatsen...
En regelmatig komt er een bericht in het nieuws dat er sites die ouwe foto's hebben gedigitaliseerd moeten sluiten vanwege copyright. :twisted:

Maar zolang internet bestaat heb je dit gezeur al.
Als je een foto plaatst van iemand anders ben je bijvoorbeeld aan het pronken met andermans veren. :shock:
Maar men is je ook erkentelijk dat je deze foto met anderen wilt delen. :wink:
Zo hebben degenen die vroeger scheepsfoto's verzamelden een "eigen collectie" en degene die ze digitaal verzameld heeft die heeft ze allemaal van internet gejat.
Maar het komt gewoon op hetzelfde neer. :wink:

Snap je het nog? :)
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Jacob Bothof
Berichten: 360
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Wie weet ?

Bericht door Jacob Bothof » 19 mei 2018 17:20

Bedankt Jos voor de info.
Ik zal hem zsm plaatsen.
Jacob

Martinus
Berichten: 566
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus » 21 mei 2018 13:23

Op facebook bestaat de 'pagina' Ship Breaking waarop allerlei schepen te zien zijn die 'gebeached' worden en op het strand gezet zijn. Opvallend is dat veel van die schepen zo goed in de verf lijken te zitten en vaak ook bijna geen aangroei hebben, iets wat je niet zou verwachten bij een schip dat naar de sloop gaat.
Kent iemand de reden?

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2159
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Wie weet ?

Bericht door leo-shof » 25 mei 2018 21:13

33364895_1681893621858411_2957542298528776192_n.jpg
33364895_1681893621858411_2957542298528776192_n.jpg (185.01 KiB) 1073 keer bekeken
Wie weet de naam van dit schip ?
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

v+d
Berichten: 5155
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d » 25 mei 2018 21:58

Aan de vlag in de achtermast te zien is het een Vikingschip.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2471
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Wie weet ?

Bericht door K.Brouwer » 25 mei 2018 22:01

Martinus,

De reden voor weinig aangroei is vermoedelijk de zelf slijpende antifouling welke op de meeste schepen is aangebracht. Dus na een aardig ritje naar het sloopstrand heb je nauwelijks enige aangroei over.

Groeten, K.Brouwer.

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 283
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Wie weet ?

Bericht door Coco E » 25 mei 2018 22:15

Het is de Slamat van de KRL
Onderstaande foto van het schip komt van een CD waarop ongeveer alle schepen staan die voor de KRL en de dochtermaatschappijen hebben gevaren.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Slamat.jpg
Slamat.jpg (67.37 KiB) 1039 keer bekeken

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2159
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Wie weet ?

Bericht door leo-shof » 25 mei 2018 23:03

Koos bedankt voor je antwoord.
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Plaats reactie