Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d » 28 nov 2016 09:31

Dat Bahcootje werd slechts gebruikt om bierflesjes te openen, bij een Stork-Hotlo had je totaal niets aan dat kleine gereedschap-spul :wink:
Voelerboekje? Voor de uitlaatkleppies had Stork een speciale voeler gemaakt, die stak je niet in de zak van je ketelpakkie tenzij je een masochist was i.p.v. een machinist :-D Maar inderdaad in 1960 moest je nog je eigen klein gereedschap, kleding en schoeisel meebrengen en zelf betalen natuurlijk.
Het zwemvestje, zo'n kurkending werd je door de maatschappij ter beschikking gesteld, ze waren zuinig op ons!

Ooit op een tanker vol met pakjesboten-bemanning liepen we tegen de kont van een Engelse tanker die vast kwam in het Finse ijs (had vast een Doxford i.p.v. zo'n stoere Stork :) ). De brugmannen drukten alle alarmknoppen in die ze konden vinden en ook de stoomfluit kwam er aan te pas.
Omdat ik iets onduidelijks als functie had in zo'n geval en op het sloependek moest aantreden, ik denk sloepmotor starten of bedienen, was ik al snel aan dek. Prachtig gezicht al die mannen met van die oranje -kurken -kogelvrije vesten, leunend op het potdeksel loerend naar dat dikke ijs onder ons, een slimme olieman merkte op dat we wel lopend naar huis konden!
BF254934-01stork voeler.JPG
BF254934-01stork voeler.JPG (210.16 KiB) 1861 keer bekeken

jdbvos

Bericht door jdbvos » 28 nov 2016 11:09

Hou me te goede ! Alle gereedschap die je nodig had was aan boord, of je kon het krijgen...
Maar ik was het spuugzat om elke keer verwaarloosd of kapot gereedschap te moeten pakken.....
Alle schroevedraaiers leken meer op breekijzers, of zelfs op gutsen of priemen, zelfs 7"- en 10" bahco's waarvan de verstelwieltjes met kram- of lasdraad vastzaten, multimeters die stuk waren, incomplete (kleine én grote) doppendoosjes, of met een RVS-kernthermometer met een kapotte kwikbuis en waarvoor je een boormachine op moest tuigen om hem 'in de kern te krijgen' (accuboormachines waren er nog niet: ik had zo'n klein handboormachientje met een slingertje eraan), afijn : allemaal dat soort redenen om dan maar m'n eigen tooltjes mee te nemen....

Je zou zeggen dat aan steek-, ring-, of pijpsleutels van goede merken (Gedore 6 was dat meestal, soms Belzer) niet veel aan te verzieken zou zijn, maar ik heb echt (gelukkig apart te verkrijgen) zulk gereedschap moeten bestellen omdat eoa so-and-so het nodig vond om ze met een brander bruinblauw of zelfs zwart te stoken.... Nou vráág ik je !
Al dat gereedschap wat aan boord was, en waarmee we onze boterham mee moesten verdienen, dat houd je toch in goede staat en zorg je dat het goed ligt/hangt/staat klaar voor gebruik is ??
Op een destijdse "vaste boot" hadden we een prachtige draaibank, waarmee ik op 1 reis z'n aanschafkosten vlgs mij al had terugverdiend. Dat ding werd door mij gekoesterd en vertroeteld....ik vind dat toch zulk mooi en veelzijdig gereedschap....
Ik ging met verlof naar huis, maar werd op schiphol omgeroepen ivm een telefoontje, en moest meteen hals-over-kop naar een ander schip... Daar heb ik toen nog 4 a 5 mnd op gezeten, om zegge-en-schrijve 10 dgn verlof te hebben en weer terug naar de vaste-boot "mocht". aangekomen in Durban lag muh bootje, en aangekomen in de MK kon ik wel janken: alle aluminium vloerplaten waren zwart, van m'n draaibank het bed en de koppen totaal verroest, en echt alle beitels gebroken. Hoe krijg je het in ca 6 mnd voormekaar !!
En uiteraard alle nieuwe onderdelen verbruikt en vervangen door ongereviseerde (!) exemplaren met het welbekende labeltje "oud, wellicht bruikbaar", t/m magneetschakelaars toe....
:shock:
Ik heb de rederij gebeld en gezegd dat ik nooit meer door die werktuigonkundige wilde worden afgelost, en nooit hem wilde aflossen...
Hoe hij verder in z'n werk was, kon ik wel bedenken, maar die beoordeling was niet aan mij....
Ik scheen nr zoveel te zijn geweest met klachten, want ik heb hem nooit weer gezien...
Niet zo moeilijk, overigens, want kort daarna hield ik die rederij ook voor gezien.

Maar dergelijke ervaringen hebben mij er toe gebracht m'n eigen speciaal- of veelgebruikte spullen mee te nemen: ik wil niet in de grabbelton zoeken naar een onbeschadigde schroevedraaier, en ik wil zuiver kunnen meten met gereedschap dat ik kan vertrouwen.
Dát zijn mijn redenen.
Maar qua GHV ben ik begonnen bij de Nedlloyd, en daar werd alle gereedschap (ook die bahco/schroevedraaier) verstrekt, of lag -als het goed was- op je burootje. Destijds wél eigen Brightstar en overall's, maar die overall's werden ca een jaar later ook door de rederij verstrekt...
Hoewel we in S'pore of HK toch nog op-maat-gemaakte overlalletjes kochten :-D
Laatst gewijzigd door jdbvos op 28 nov 2016 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Erikdepooter

Bericht door Erikdepooter » 28 nov 2016 11:10

Zelf aanschaffen (Shell, 1975):
* Sextant (Ik een Cassens&Plath, ik onderschrijf het betoog van Theo)
* Kijker 7 x 50
* Uniformoutfit (Kreeg wel bijdrage, maar zelf gaan scoren bij Cohen of "De Temeijer" :P )
* kortbestektafels
* bier

En van de maatschappij kreeg je wel de beschikking over:
* reservesextant (Freiberger)
* overalls
* het schip
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

jdbvos

Bericht door jdbvos » 28 nov 2016 13:46

Nu ik dat allemaal nog eens nalees wat ik geplaatst heb, maar ook wat jullie hierover hebben geplaatst (ja, we drijven weer behoorlijk af), dan zie ik toch een hoop wat door anderen (lees walslurpen) als 'vreemd gedrag' over zou komen...
Van mezelf weet ik, dat er op dat gebied een heel klein steekje bij me los zit....
Om een voorbeeld te geven:
Dit zette mijn vrouw vanmorgen buiten om weggegooid te worden: een oud haveloos keukentrapje...
WP_20161128_11_55_59_Pro.jpg
WP_20161128_11_55_59_Pro.jpg (162.92 KiB) 1789 keer bekeken
WP_20161128_11_56_05_Pro.jpg
WP_20161128_11_56_05_Pro.jpg (148.15 KiB) 1789 keer bekeken
Het trapje is door haar opa, een leraar aan de LTS, ik schat méér dan 50 jaar geleden gemaakt; ik denk als voorbeeld voor 'de jeugd'
Ik heb de man amper gekend; misschien 5 of 10 x gezien voor hij overleed.
Maar hij probeerde wel van alles aan mij, een medetechnicus in zijn ogen, kwijt te kunnen, waarvan hij wist dat z'n kinderen het niet wilden hebben...
Iedereen ziet een haveloos trapje.... ik zie de moeilijkheid van het handmatig buigen van boxstaal, details als de dichtgelaste buis-uiteinden, de gelijkheid van de poten en van de zijden van het trapje...
WP_20161128_11_56_10_Pro.jpg
WP_20161128_11_56_10_Pro.jpg (156.23 KiB) 1789 keer bekeken
WP_20161128_11_56_16_Pro.jpg
WP_20161128_11_56_16_Pro.jpg (170.52 KiB) 1789 keer bekeken
Geen mens die er over denkt zoiets zelf te maken...hij wél. En geloof me: da's verrekte moeilijk ! Boxstaal (holle vormen) buigt niet gemakkelijk.
Ik kán zoiets niet weggooien, dus het wordt mijn 'nieuwe' zitje in m'n werkplaatsje in de schuur.... :roll: Het huidige zitje, een houten IKEA-trapje gaat weg !

Waar z'n kinderen tot mijn afgrijzen ook geen belang bij hadden, zijn oa deze kandelaars en deze 2L kan....
De eersten helemaal gedreven en geklonken, de kan was ongetwijfeld een hardsoldeer-project, en allemaal ter leerinck ende vermaeck....
WP_20161128_13_11_38_Pro.jpg
WP_20161128_13_11_38_Pro.jpg (145.85 KiB) 1786 keer bekeken
WP_20161128_13_11_54_Pro.jpg
WP_20161128_13_11_54_Pro.jpg (164.3 KiB) 1786 keer bekeken
WP_20161128_13_12_00_Pro.jpg
WP_20161128_13_12_00_Pro.jpg (194 KiB) 1786 keer bekeken
WP_20161128_13_12_05_Pro.jpg
WP_20161128_13_12_05_Pro.jpg (181.21 KiB) 1786 keer bekeken
Ik ben zo'n idioot die dergelijke dingen gewoon niet weg kán gooien...Me schuur puilt zowat uit van zelfgemaakte of iig zelfbewaarde dingen.
Ik weet dat ik geen "hoarder" ben, maar ik kan heel soms wél begrip voor hen opbrengen....

Maar ik zit niet in de gevarenzône, hoor: ik geef ook wel dingen weg aan gelijkdenkenden of mensen die 'het' goed konden gebruiken....
En nee ! Die kandelaars en/of kan hebben inmiddels ook het hart van m'n vechtgenote gestolen, en die staan pontificaal bovenop de kast te pronken.

Tsja....ik geef het toe: ik zit wat sommige dingen betreft een beetje raar inelkaar....

Ik hoop dat Wim iig nu wel weet welke sextant of octant hij moet zien te krijgen, want zo kwamen we op deze ongein.... :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 28 nov 2016 14:36

want zo kwamen we op deze ongein....

ONgein??...........nou ben je TOCH wel behoorlijk in de war Vos :lol: .........EN......dat mooie trappie met dat hardhouten treetje, die oliekan EN dat kandelaartje .....DAT gooi je toch zeker NEET vot??? :( :(
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Patru

Bericht door Patru » 28 nov 2016 14:55

En Harry kan er over meespreken.
Hij heeft een zuster en zwager die in Olst schuren vol hebben met van die oude spullen.
Met Bertus Smit ben ik daar vorig jaar een keer geweest. Ze zetten ook lekkere koffie. :-D
Museum Olst.JPG
Museum Olst.JPG (171.43 KiB) 1763 keer bekeken
http://www.keukengereimuseum.com/#Startpagina

Groet, Paul G.

Wim Plukker

Bericht door Wim Plukker » 28 nov 2016 15:32

Nou, ik weet het nog steeds niet want alleen Theo en Erik hebben verteld wat ze hebben/moesten aanschaffen. Ik zit eigenlijk te wachten op antwoord van Schokker want die Henry Hughes & Son sextanten zijn ook prachtig. Hij was hofleverancier van de Royal Navy. De Cassens & Plath die ik op e-bay vind zitten allemaal in een foeilelijke plastic kist.

Zoals Jos al melde, de meesten die hier posten kregen een schip met een sextant erbij en dat was dan vaak een Freiberger.

M.v.g.

Wim

Nb even zitten meubelen want vanwege al dat geneuzel over wat machinisten allemaal meesleepten om van A naar B te geraken zonder black out had ik de post van Erik over het hoofd gezien.
"Beauty is in the eye of the beholder"

stoker
Contacteer:

Bericht door stoker » 28 nov 2016 19:08

Wim.
Je hebt een mail van stoker.
Stuur svp jouw mail adres zodat ik een aantal foto's kan zenden.
Ik hoor van je.
Stoker

stoker
Contacteer:

Bericht door stoker » 29 nov 2016 08:40

Wim.
De foto's zijn naar je gemaild.
Stoker

Wim Plukker

Bericht door Wim Plukker » 03 dec 2016 14:02

Per mail deal gemaakt met Stoker en vanochtend op wezen halen.
Deze prachtige en in uitmuntende staat verkerende Henry Hughes & Sons Sextant.
Nu nog uit zien te vinden hoe alles werkt, er zit bv een oculair bij die net als een Hollandse kijker de boel omdraait en een raster in zijn lens heeft.
Sextant.jpg
Sextant.jpg (166.82 KiB) 1492 keer bekeken
De spiegels moeten nog gesteld worden maar daar moeten ik eerst wat literatuur op na slaan.
Ook even ons beider verleden en heden over elkaar gelegd en dan zie je toch weer verbanden en gezamenlijke kennissen/collega's, mooi hoor.
Nog bedankt voor de koffie en voor de deal. Ik ben er echt heel erg blij mee!

Met vriendelijke groet,

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 03 dec 2016 15:40

Dat is mooi, Wim. Gefeliciteerd.
Ga voor spiegels stellen en nog veel meer HIER eens kijken. Je hoeft het boek niet te kopen, je vindt het daar allemaal.

Voor wat betreft je kijker met omgekeerd beeld zei Tjepkema in 1947 het volgende ...
  • Afbeelding
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

jdbvos

Bericht door jdbvos » 03 dec 2016 18:43

Tjepkema....
Vlgs mij heb ik de man nog eens gezien en (heel kort) gesproken.....
Mijn vader sprak altijd met groot respekt over Tjepkema...
Een van z'n grapjes was geloof ik " 't Staat in de kast en begint met een T ? "
En dan brulde de klas "Talmanak ! "
M'n pa vertelde wel honderd keer over een klasgenoot, die niet zoveel kennis/kunde had, en 'het' niet meer bijhield...Ik wist z'n naam wel, maar zou het nu niet meer weten...
Tjepkema zei tegen de klas om " even iets voor voor jezelf te doen", en ging naast z'n leerling zitten om hem een versnelde cursus rekenen/wiskunde te geven. Hij deed wat langer over de studie, maar heeft z'n diploma wél gehaald. Tjepkema zelf ging mee naar z'n examen.

Toen leraren nog leraren waren, die niet hoefde te schreeuwen of te dreigen om respekt te krijgen
Greetz!
Jan DB Vos

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 03 dec 2016 22:59

Toen leraren nog leraren waren,
Doet me denken aan de "In Zwolse Massinisten School Kringen" uut mien tiet befaamde Leraar " KIppe van Dijk" R.I.P. ( anders is ie HEEEEL oud!), waarvan ik me NU nog steeds meerdere zaken herinner, zoals:
1) Bij een bapaald onderwerp zijn opmerking van " Hier hoef je je niet druk over te maken want dat vragen "ze" nooit in Den Haag........OF net andersom:
2) DIT MOET je weten want volgens mijn statistieken is er DIT jaar een goede kans dat het weer wordt gevraagd.....OF
3) Ik kan ALLES aan IEDEREEN uitleggen op " Tig" manieren, maaaar!!! je moet het mij wel zeggen als je het niet snapt, anders zie ik bij de repetities en DAN is het TE laat.........OF
4) Als iemand hem bijzonder had afgepist of beledigd........" Ik geloof zo maar dat deze Meneer het Schooldiploma nooit haalt"
Hij staat in mijn geheugen gegrift als de top exacte vakken Leraar ooooooit, maaaar hij liet niet met zich spotten door een knakkertje die een blauwe maandag had gevaaran op een potje of zo. ( Wat toen in mien tiet nogals eens gebeurde, er zaten meerdere vogels bij mij in de klas die duidelijk bij de " ouwe hap" hoorden, maar geen kans zagen om hun schooldiploma benodigt voor het VD examen te behalen EN op Maandag veelal met een hangover op school verschenen.........ALS ze al verschenen!! :lol:
Een van die klanten zat te snurken en de Kippe schopte tegen z'n stoel aan en zei iets van: Wel FF bij de les blijven maatje" of zo.........waarop het "wakker geschrokken" antwoord as: " U wordt betaald om les te geven : en NIET om kommentaar te leveren" :lol: ............de gevolgen van die opmerking hebben verregaande consequenties gehad! :mrgreen:

Ik zal hier nou maar niet verder gaan uitweiden over zijn truukjes om formules te onthouden ( voornamelijk Mechanica of Gonio of zo!).met de garantie erbij dat je DIT dus NOOIT weer vergeet, zolas b.v. de Oppervlakte van een kegelmantel.......waarvan akte! :roll: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Knisten

Bericht door Knisten » 08 dec 2016 08:57

Allereerst thanks voor alle leuke en informatieve bijdragen in dit topic.
Naar aanleiding van het prachtige werk van dhr. Frits Hoogstrate van de sleepboot Noord-Holland en het motorschip Algorab in het topic Scheepsschilderijen is bij mij een vraag gerezen met betrekking tot het vlaggesein WAY op de sleepboot. Is het vreemd te veronderstellen dat daar ook een antwoord bij hoort? Heb daarom de laatste editie (1969, Revised 2003) van de International Code of Signals (Pub.102) gedownload (en gelezen) maar in geen van de 157 paginas ben ik dit sein noch een mogelijk antwoordsein tegengekomen. Helaas. Het overgrote deel van de drie-vlaggen seinen staan in hoofdstuk 3 - Medical Signal Code.
Nu staat me iets bij van een plaatje met daarop twee drie-vlaggenseinen, in kleur. Die kunnen naar mijn beste weten misschien gebruikt zijn op het omslag van een maritiem tijdschrift. Mogelijk de Blauwe Wimpel of de Buitengaats? Kan het me niet meer herinneren. Wie o wie licht een tipje van deze sluier op of heeft een link waar ik verder kan gaan zoeken?
Alvast bedankt !
WAY.png
WAY.png (14.7 KiB) 1249 keer bekeken
Met vriendelijke groeten en

Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 08 dec 2016 10:42

------------------------------
WAY - Ik wens u een goede reis.

Dat is het sein uit de oude Code of Signals, van vóór 1 april 1969. Een ander antwoord dan het helemaal voorhijsen van de onderscheidingswimpel ten teken dat het sein begrepen was, was er toen eigenlijk niet.

--------------------------------------Afbeelding

Ik had bijna durven zweren dat vroeger op de omslag van de Blauwe Wimpel inderdaad WAY stond, maar zeker weten doe ik het niet en ik heb die hele oude nummers ook niet meer. Misschien kan iemand anders daar uitsluitsel over geven. Wel weet ik dat het later het tweelettersein QW werd, dat toen betekende: "Ik heb post voor u aan boord." Daar kon je je wel iets bij voorstellen. Maar toen het seinboek in 1969 werd veranderd, betekende dat opeens: "I shall not anchor" en dat sloeg op de cover van een tijdschrift natuurlijk als kut op uw naamgenoot. :wink:

Toen hebben ze er UW van gemaakt en dat betekende in dat nieuwe seinboek inderdaad: "I wish you a pleasant voyage."
Als het een sein van een sleepboot betrof, zou het antwoord van het andere schip kunnen zijn: UW1: "Thank you very much for your cooperation. I wish you a pleasant voyage."

Zo zat dat, Dirk.
    • Afbeelding----Afbeelding

QW - Blauwe Wimpel 1965 -----------------------------------------UW - Blauwe Wimpel 1977
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

jdbvos

Bericht door jdbvos » 08 dec 2016 10:54

Kijk eens aan: daar is het antwoord al....
Ik zit net op goegel te kijken wat Dirk bedoelde met z'n wenkbrouwfronsende signaal (wat hij vlgs mij juist om die reden plaatste :-D ), en wordt keurig verwezen naar Kombuispraat, waar Theo het antwoord alweer pasklaar heeft...
Bedankt daavoor, Theo
En nee: ik weet het antwoord op je vraag helaas niet....
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie