Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Wie weet ?

Bericht door Erikdepooter »

Theo schreef:
Alleen op die laatste vraag kan ik een zinnig antwoord geven: nee. In de tijd dat ik daar kwam, was alleen de ingang rechts op het kaartje in gebruik. Die insteekhavens herinner ik me niet; er was alleen maar een recht stuk met al die sloopwerven.
Ik weet ook alleen de noordwestelijke ingang, maar dat wil niet zeggen dat er verder zuidelijk niet nog eentje was.
Op het bijgevoegde kaartje de plekken waar ik "mijn" twee schepen naar toe heb gebracht. Anders dan Theo bleven wij nog enkele dagen aan boord na het afmeren. We werden netjes in de rij gelegd en daar kwam nauwelijks "geweld" aan te pas. Er was ook wel nieuwbouw (zie het kaartje), in een tijd dat er een teveel aan tankerruimte was, nota bene! Het scheen, dat er daar zelfs schepen nieuw zijn gebouwd (want: betaald), die onmiddellijk na de ruwe afbouw naar de sloopkade werden gesleept om daar weer uit elkaar te worden gehaald.

Ontballasten deden we zelf na aankomst.
Met allerlei ongein.
Zoals gaan roken in de pompkamer ( :x ), want we waren toch zeker "safe for hot work"?
Ik had op de Kelletia een balk in de opening van een scupper geplaatst die uitstak in een gat van het half gesloopte buurschip. Die balk kwam, naarmate we hoger kwamen te liggen steeds meer onder spanning te staan en brak op een gegeven moment af, zodat de Kelletia ineens heftig ging slingeren (1e stuurman Van der Leij: "Erik! Stop nou toch es met dat kinderachtige gedoe!").
Of we op de Esso Europoort de dozen bier vanaf de brugvleugel op het hoofddek lieten vallen, waardoor de doppen eraf sprongen en de flesjes als projectielen luid sissend alle kanten op schoten.
Of zeepjes gooien naar allerlei dames die daar op de wal om vroegen :lol: .

Dat nog een paar dagen aan boord blijven had te maken met het moment van overdracht. In beide gevallen waren de kapiteins gemachtigd om de overdracht te tekenen. Dat deden ze pas nadat was bevestigd, dat het geld op de bankrekening stond. Na akkoord van de rederij kwam de handtekening, zetten we dieselgenerator uit en gingen we van boord. Overigens meen ik, dat een deel van de bemanning al wel eerder weg was gegaan.

Bij het afronden hoorde ook het vernietigen van de voorraad morfine en van alle drank (die werd deels opgedronken en de rest: zie hierboven). Dat deden we dus allemaal zelf.
Navigatie-apparatuur en radio's bleven tot dat moment ongemoeid. Inventaris meenemen werd niet op prijs gesteld, al smokkelde iedereen wel wát mee. In mijn geval alleen een kussen en handdoeken, om mijn stereoset en camera schokvrij in te pakken en de clinometer van de Kelletia (die ik later op Marktplaats heb verkocht, helaas). Van je eigen sextant moest je ook eerst verantwoorden dat je die echt privé had gekocht.

We hadden dus ook overdag wel tijd om de wal op te gaan. Kapitein Mossel had zelfs een dagexcursie bij een reisbureau voor ons geregeld, met bezoek aan natuurpark en tempels.
Bijlagen
Kao hsiung.jpg
Kao hsiung.jpg (300.32 KiB) 4797 keer bekeken
Kelletia Kao Hsiung.jpg
Kelletia Kao Hsiung.jpg (199.83 KiB) 4797 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Wie weet ?

Bericht door Wim Plukker »

Dankjewel Erik,
Schermafbeelding 2017-05-01 om 19.38.50.png
Schermafbeelding 2017-05-01 om 19.38.50.png (173.26 KiB) 4747 keer bekeken
Op de plek waar de Keletia staat aangegeven is nu het Marine terrein met fregatten en patrouille schepen. Daar links boven ligt een kleine, wat gelere jetty. Daar ligt normaal gesproken een dok voor aan de NO kant en wij hebben laatst die dokput uitgebaggerd voor de eigenaar.

Waar de Esso Europoort staat aangegeven is nu het hippe gedeelte van Kaohsiung met veel kunst en eettentjes. Cruise schepen die deze plaats in hun vaarschema hebben meren hier ook af iets verder om de OZO.

Waar jij dacht dat nieuwbouw plaatsvond stond zo'n beetje mijn hotel waar ik een vrije dag mocht doorbrengen. Mijn plan was om naar dat hippe gedeelte te gaan maar omdat ik meer dorst dan vaderlandsliefde had op dat moment ben ik eerst op zoek gegaan naar een keilewinkel die voor 17:00 open zou zijn. Die zijn schaars en dat wist ik want ab had ik een naam gekregen maar prompt alweer vergeten. De reisvoorbereiding was dus slecht en toen heb ik van arren moede maar wat blikjes op de markt gekocht en die in mijn hotelkamer opgedronken en natuurlijk in slaap gesukkeld. Toen ik wakker werd waren de keilewinkels wel open maar niet zo heel lang meer. Een vrije dag die dus wel flink in het water gelopen was en geen smeuïge verhalen voor aan boord

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Ron H.
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:36

Wie weet ?

Bericht door Ron H. »

IMG_20170502_0003.jpg
IMG_20170502_0003.jpg (205.13 KiB) 4580 keer bekeken
Ik sta op bijgaande foto als klein jongetje naast het Marineschip C801, waarvan ik inmiddels weet dat dat de Hr.Ms. De Ruyter moet zijn.
De foto is genomen aan de Parkkade te Rotterdam, waarschijnlijk tijdens vloot- of havendagen.
Dit moet tussen 1963 en 1965 zijn geweest, maar ik heb geen idee welk jaar, laat staan welke maand dat werkelijk is geweest.

Mijn vraag is dus: Wie kan mij helpen?
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Wie weet ?

Bericht door Chris.dus »

Welke techneut kan mij helpen? ik heb 2 motoren in mijn boot staan (2 x DAF 615) , elk voorzien van eigen brandstoffilter en extra filter op de retourleidingen. Nu heb ik net de dieseltank gereinigd en wil voor de zekerheid een extra brandstof filter in het begin van de aanzuigleiding inbouwen. Daar wil ik een zg dubbel filter voor gebruiken, dat je snel kan omschakelen mocht het verstopt raken. Deze filterunits zijn echter nogal prijzig, en daarom mijn vraag. Kan ik 1 zo,n filterunit gebruiken voor 2 motoren? Dus na de unit de leiding splitsen in 2 leidingen die dan ieder naar hun eigen motor gaan?
Uiteraard moet die unit voldoende capaciteit hebben voor de 2 motoren, maar zijn er geen andere problemen waar ik tegen aan kan lopen?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Ja hoor: dat kan. redelijk probleemloos...
Doe dat niet als je meerdere tanks tegelijk gebruikt (bijv 1 sb/1 bb): dan weet je niet welke tank vervuild is...
Persoonlijk zou ik per motor wel 1 apart (desgewenst ook duplex) fijnfilter blijven gebruiken: met de huidige bio-diesel worden nl ook de metalen leidingen aangetast.
Maar één duplex (grof-) voorfilter met waterafscheider voor 2 motoren is geen probleem.
Op de (op gasolie varende ouderwetse) kustvaart lurkten de hoofdmotor, de beide hulpmotoren én de cv-installatie allemaal aan 1 duplexfilter (in die tijd zelfs zonder waterafscheider; dat tapte je zelf af aan de dagtank, en was je zelf dus de waterafscheider)
Als je bio-diesel gebruikt, kies dan als het mogelijk is een doorzichtig geheel (zoals bij de waterafscheider), dan kun je eventuele algvorming en/of de stront daarvan, als zwarte (donkergroene) vervuiling duidelijk zien beginnen.
Zorg dat je zuigleiding niet meer, zoals vroeger, een eindje boven de tankbodem steekt, maar juist liefst onderin de waterzak, zodat er geen water in je tank komt.... Want dat is de bron van de algen-vervuiling.
Nog mooier: geef een paar centen méér uit per liter, en koop GTL (Gas To Liquid) ipv diesel. Véél schone en zonder 'dieselgeur', en bovenal: géén last van bio-sludge...
Heb je die (idd: dure) extra filtersets ook niet nodig.
Nog 1 tip: doe een nieuw filterelement eerst in schone olie, weer uit laten lekken, en dan wegen op een oude keukenweegschaal. Noteer dat gewicht, en als je een filter vervangt, laat het verwijderde filter uitlekken en weeg ook die. Dan weet je hoeveel vuil er bij hoeveel draaiuren inkomt, en kun je wellicht (bij weinig verschil) ipv (bijv) 1 x per jaar naar 1 x in 2 jaar gaan... Spaar je nóg meer uit...
Geldt ook voor de smeeroliefilters. De schone vullen met olie en een tijdje in laten trekken. Eventueel bijvullen tot de rand, en wegen (niet uitlekken, dus). Het ouwe filter komt er doorgaans rechtop en vol uit, dus bij het wegen is het volume gelijk. Bij weinig verschil kun je daarvan dus ook de frequentie aanpassen....
Niet langer dan 2 jaar, raad ik je aan; filterelementen kunnen ook desintegreren.....maar ik ken bootjesbezitters die wel 5 jaar met dezelfde filters rondvaren...
Oost, west...ook best
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Wie weet ?

Bericht door Chris.dus »

Bedankt Jan, duidelijk. Er komt inderdaad GTL in, die keuze was al gemaakt. De reden voor het extra voorfilter is, dat ik dan mocht het spul vervuild raken, in 1 x kan switchen naar een ander filter en dus door kan varen, De tank is schoongemaakt maar ook de kiel onder de tank fungeert als extra inhoud. Die kan ik niet schoonmaken, daar kom ik gewoon niet bij. Dus eventueel vuil zou dan eerst in het voorfilter moeten komen, voordat het bij het fijnffilter van de motor zelf komt. Wat denk jij, 10 of 30 micron voorfilter? En zou die GTL het roken van de Dafjes verminderen? Heb allerlei verhalen over de GTL gelezen, maar nergens iets over GTL en blank staal van een tank. Met die rode diesel ging dat prima, na 43 jaar geen spoortje roest, maar of dat met GTL ook zo is? Daar kan ik weinig over vinden online.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

als voorfilter vind ik (!) 30 mu wel voldoende....
Het is dat je je kielfilter niet goed schoon kunt maken, anders zou ik het voorfilter bij GTL zelfs als fijnfilter/waterafscheider doen.....
Met duplex zit je immers al safe...en GTL is extra schoon.
Met GTL zou je rookprobleem over moeten zijn: dat spul verbrandt beter en schoner. zelfs je smeeroliefilters blijven véél schoner vanwege minder koolaanslag...
Als die kieltank de voorraad is, en die blankstalen tank je "dagtank", zou je dat filter ook daartussen kunnen zetten...dan weet je ook of daar vuil uit meekomt....
Oost, west...ook best
matthijs
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2004 21:51
Locatie: schoonhoven

Re: Wie weet ?

Bericht door matthijs »

Hallo Chris,
GTL werkt prima nagenoeg geen rook meer, er is zover ik weet maar één nadeeltje dat in sommige rubbers en rubberen brandstof slangen bestanddelen oplossen, zodat deze gaan zweten.
Ik heb in mijn bootje een Volvo Penta 2003T staan waar ik 4 jaar geleden een dubbelfilter in glazen potten voor heb gezet, het 1e filter staat er nog steeds op. 2e dus standby, heb wel voldoende nieuwe filters aan boord.

Jan dat truckje met het wegen van de filters kende ik nog niet maar ga dat zeker eens bekijken.

vr.gr. Matthijs
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Wie weet ?

Bericht door peelander »

@Ron,
Al gekeken in het Stadsarchief van Rotterdam?
Ik vond er dit: http://collecties.stadsarchief.rotterda ... n;algemeen, toen ik in de door jou genoemde periode naar vlootbezoeken zocht.
groeten
Jan van der Pluijm
Ron H.
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:36

Re: Wie weet ?

Bericht door Ron H. »

@Jan,

Nee, ik had nog niet in het Stadsarchief van Rotterdam gekeken.
Maar helaas werkt de link die je me gaf niet en zelf is het mij niet gelukt om iets over vlootbezoeken te vinden.
Kan je nog een hint geven?

Groet,
Ron


Plaats reactie