Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Bericht door Winston »

Volgens mijn informatie heeft de Loodsboot Altair nu een geheel andere naam ( welke??).

Het schip dat op de foto staat heeft ook de Italiaanse vlag, hetgeen volgens mij ook niet klopt.

Zoals al gezegd, zij vaart nu "down under", dus rond Nieuw Zeeland en Australië.
Ik ben ook nog vrijwilliger in het Zee en Haven Museum in IJmuiden, en daar wilden we een model van de Altair laten bouwen. De tekeningen zijn echter met het schip mee verkocht en niet meer te achterhalen.
Daarom is besloten een model van de M-klasse loodsboten ( Menkar en Markab) te laten bouwen. Deze lijken zeer veel op de Altair klasse.
De Menkar en Markab zijn nog steeds operationeel voor Vlissingen en Hoek van Holland, maar zullen binnenkort worden vervangen door de Swath vaartuigen. Dan zullen de laatste karakteristieke loodsboten verleden tijd zijn.

Gr. Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)

GOOFY

hou

Bericht door GOOFY »

Afbeelding

Hoe moet je nou varen met zo'n ding ?
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

D'r zit een slepertje met een trekhaak voor Frans !!
Gr. Arie.
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

wie kan mij vertellen

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Frans,

Heb die dingen weleens zien varen en heb er een dag of vier
op "gewoond"
Dat was op het meer van Kariba in Zimbabwe.
Ideaal om te vissen en gelijk zwemmen volop drank aan boord
en die jongens hadden voorin een stuurwiel en ergens in dat ponton stond een motor.
Gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Goofy-------- :idea: :idea: sturen met de afstands bediening
zittend in een luie stoel aan de voorkant,
onder de luifel. :P
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Frans, rode en groene tonnen geven de vaargeul aan. Deze 'cardinale' ton geeft een wrak of een ander obstakel aan. De kegels bovenop wijzen naar elkaar, d.w.z. dat de ton aan de westzijde van het obstakel ligt en dient aan de westzijde gepasseerd te worden.
Groeten Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Bericht door Winston »

Hallo Goofy,

Er bestaan internationaal 2 systemen van betonnen.
Het SIGNI, is het uniforme Europese systeem, waarin een aantal elementen van het Maritieme Betonningsstelsel A (IALA) is overgenomen.
Deze stelsels zijn internationaal vastgesteld en lopen in elkaar over.

De WEST-ton, welke jij op kombuispraat hebt gezet, is een ton die een gevaar afdekt.
Dit houdt in dat je deze ton aan de west zijde dient te passeren ( Deze ton ligt ook voor het museum in IJmuiden, hier mag je echter ook aan de oostzijde naar binnen').

Je hebt ook een Noord ton, Oost ton en een Zuid ton, Je kunt ze allemaal vinden in de bijlage van het BPR (Binnenvaart Politie Regelement) en het RPR(Rijn Politie Regelement).

De Noordton moet je dus aan de noordzijde passeren en de Oostton aan de Oopstzijde en de zuidton aan de zuidzijde.

Deze liggen op zee, meestal bij een wrak, ondiepte etc. Het is dus markering van een bijzonderobject / ondiepte.
Soms ligt er maar 1 ton bij, maar bij een zandbank kan het voorkomen dat er op al de vier hoekpunten van de ondiepte zo´n ton ligt.

Verder heb je rode en groene tonnen, welke het vaarwater markeren. Van zee komend in een haven of op een rivier/ kanaal ligt aan SB de groene tonnenlijn en aan BB de rode tonnenlijn. De rode tonnen zijn stomp en de groene tonnen lopen spits toe.

Vooral op zee waar je hoofdzakelijk de gele tonnen tegenkomt, zijn deze duidelijk te zien.

Groeten
Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
GOOFY

winston bedank.

Bericht door GOOFY »

Ik had al verwacht dat jij zou reageren.
Want jij houd ook alles bij.
Maar zo kom ik steds meer te weten, vroeger hadden wij daar geen tijd voor, maar nu met het slechte weer loop ik alles na , maar ik vind elkekeer weer wat , en ga dan daar mee verder, en schiet eigenlijk niet.
Als jij je spiegel nog eens weg gooit, denk dan aan mij.
GOOFY

model amsterdam

Bericht door GOOFY »

Afbeelding
Wleke amsterdam is dit ?
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Info

Bericht door cor »

Hallo Huib

Hieronder de link

http://www.shipdata.nl/index.php?mode=s ... 0#thumbser een link voor je info

Het is de ex 76

Groeten Cor Boer http://home.tiscali.nl/corboer


Plaats reactie