Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Wie weet ?

Bericht door Da Silva »

Jan bedankt. Ik weet nu ook dat zo'n ding een poetsslof heet. Inderdaad, deze klus heeft op mij diepe indruk gemaakt. Ik betrap me erop, dat ik het al voor de derde keer op dit forum opvoer. En ik was daar nog maar als gast van een collega die in de scheepvaart zat. Ik heb ontzettend veel respect voor mensen in de scheepvaart-techniek aan boord en aan de wal in het algemeen en ook voor de mensen die een dergelijk klus terplekke tot een goed einde brengen. Heel anders, dan in mijn latere branche, de luchtvaart. De omstandigheden en de techniek zijn niet te vergelijken. Hoewel ik eens documentaire van Buffolo-Airways vezien heb, waar een monteur onder barre omstandigheden een motor van een Dakoto stond te verwisselen. Eveneens chapeau.
Ik vraag me trouwens af, hoe onrond een krukpen mag zijn. Want daar op Karimun waren die 4e en die bankwerker (in opdracht) met die slof en schuurpasta aan het schuren geweest. Volgens mij krijg je dat nooit gebakken. Volgens mij is de kans dat je de onrondheid vergroot of zelfs platte vlakjes maakt. Dat wisten die gasten ook, want ze hadden met een micrometer de pen opgemeten. De uitkomst sprak vood zich. Maar ja het schip was in principe toch al verkocht. En wat de verkopende partij (Nedlloyd) gedacht of gehoopt had weet ik natuurlijk niet. Helaas gingen de kopers niet accoord met deze vorm van koopmansgeest.
Verder hoop ik dat er nog iemand reageert op het zeebedrijf van dit schip. Super interessant voor een buitenstaander als ik.
Grt.
Mario

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en ook voor de mensen die een dergelijk klus terplekke tot een goed einde brengen. Heel anders, dan in mijn latere branche, de luchtvaart.
Mario, je loopt hier nu lang genoeg mee op Kombuispraat om te weten dat " zig zaggen mag af en toe van Martje uit Braziel" :lol: Zodoende wil ik je even wijzen op de Canadese Arctic & Antarctic vliegerij specialist Ken Borek Air. Die jongens weten er een houtje van om in de meest zware condities te vliegen.........maaaar af en toe gaat er -zelfs bij hun- ook wel eens wat mis. Een paar jaar geleden hadden ze een bakkie met dodelijke afloop voor ik meen 2 piloten met een DC-3 op Antarctica.Ik weet van hele goede en ook betrouwbare bron dat "ze" toen daar die gecrashte DC3 van EN nieuwe motoren EN een nieuwe neus hebben voorzien, de kist weer " vliegbaar" hebben gemaakt onder de meest buitengewoon extreme condities "in the middle of nowhere" en uiteindelijk weer " naar huis" hebben gevlogen.Dus ook in de luchtvaart heden ten dage nog "ouderwetse niet lullen mar poetsen sleutelaars" :roll:
Google die klanten maar eens en dan komt er wel wat boven water. ( Dat schillen van een lagerpen door de Golten boys da's maar een peuleschil vergeleken met dit Antarctic gesleutel! :roll: )

PS.je: Ik ga op dit moment af op mijn geheugen-ja ik weet het dat kan een linke zaak zijn!- maar dat sleutel klussie waar ik hier naar refereer (er zijn er meerdere van Ken Borek, o.a. ook met een Twin Otter!) is met een DC3-Basler die op Antarctica was gecrashed.
Sleutelen jullie nu maar verder aan die ovale astappen.Ik had, nu alweer vele jaren geleden,een soortgelijk probleem met een hele dikke astap van een cutterladder. Terwijl de machinale ervaring op de scheepswerf toendertijd aanzienlijk was, krabden we behoorlijk achter de oren voor deze klus.Op de een of andere manier kreeg ik een telefoon nummer van een kluppie in Antwerpen die dat " zou kunen fiksen". Ik die gasten opgebeld en mijn probleem uitgelegd........."Aaaahwel zunnuh, dat was jaa ahelegaar geen probleem zunnuh" ....en of die meneer dan misschien wel als de gesmeerde bliksum van Antwerpen naar Sliedrecht wilde komen om ons probleem te aanschouwen aaahwel zunnuh, ook DAT was geen probleem. De beste man kwam. in een oud truckje, je zou hem geen cent geven, had de zaak in 5 minuten bekeken, DAT stelde jaa NAKS voor zunnuh, alleen hij moest even zijn machines aanpassen voor de genoemde diameter. Toen ik hem vroeg "hoe" hij dat dan ging doen......en toen bleek dat het in principe heel eenvoudig was, TOEN dacht ik slechts
" waarom ooh waarom ben ik zelf niet op dat idee gekomen"....hij fikste zijn machientje, kwam terug, zag en overwon EN haalde ons mooi uit de shit! Jaren later heb ik de beste kerel een keer naar Canada gevlogen om hier een klus voor me te doen.
klus terplekke tot een goed einde brengen
aaahwel zunnuh! :lol:
Bijlagen
DC-3-McMurdo-Station-Antarctica.jpg
DC-3-McMurdo-Station-Antarctica.jpg (60.14 KiB) 6922 keer bekeken
Basler-DC3-KenBorek Antarctica.jpg
Basler-DC3-KenBorek Antarctica.jpg (37.84 KiB) 6917 keer bekeken
Basler_bt67_antarctica.jpg
Basler_bt67_antarctica.jpg (105.5 KiB) 6917 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Wie weet ?

Bericht door Da Silva »

Harry, bedankt. Mooi stukje werk om die Dakota onder zulke barre omstandigheden weer in de lucht te krijgen. Ik sta er iedere keer weer versteld van, dat je in die "speciale gebieden" nog steeds die Dakota's, Curtiss, Electra's, e.d. tegenkomt. Die Dakota's hebben moderne turboprops en avionics gekregen, maar de basis is nog steeds. Je noemt de Twin-Otter, ook een toestel met geweldige eigenschappen. De productie is nu overgenomen door Viking. Die hebben hem aangepast aan de eisen van deze tijd. Ik heb het al eens vermeld hier, dat ik ermee van St-Maarten naar Saba was gevlogen (Winair). Voor iedereen die in die regio op vakantie is, een aanrader. Een uniek vliegveld :roll: :roll: .

Mooi verhaal van je cutterladder. Ik zie dat zo voor me, geweldig. Ik heb de nadagen van de zuigermachines zoals; Constellations, DC7-c 's en de turboprops zoals de Vickers Viscount, Lockheed Electra, Bristol Brittania (en andere) nog meegemaakt. Maar dit was snel afgelopen. Aan deze machines werd nog flink gesleuteld. Door de komst van de straalmotoren veranderde alles enorm. Veel minder onderhoud aan de motoren. Groot onderhoud vindt in principe alleen nog plaats in geconditioneerde ruimtes. Mijn kinderen zijn allemaal werkzaam in die branche en zo blijf ik nog een beetje op de hoogte van de nieuwste technieken. Allemaal prachtig, maar als ik mijn leven opnieuw mocht doen, dan was ik in de scheepvaart gebleven.

Grt.

Mario
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Wie weet ?

Bericht door Wim Plukker »

Regelmatig worden hier afbeeldingen van schepen geplaatst en wordt verwezen naar de database van Marhisdata voor de uitgebreide gegevens en levensloop. In het maart nummer van “Ankerpark” van de reünistenvereniging van de ZVS te Den Helder stond een artikel over deze database maar ook dat dit een volledig door vrijwilligers gerunde ANBI stichting is die altijd goede vrijwilligers kan gebruiken.
Ik citeer:
“Graag komt de stichting daarom in contact met in maritieme historie geïnteresseerden die een deel van hun tijd voor dit alom gerespecteerde project ter beschikking willen stellen. U kunt voor nadere informatie of uitleg contact opnemen met het secretariaat via marhisdata(ad)gmail.com.“

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Wie weet ?

Bericht door Jacob Bothof »

Wie weet een antwoord?
Tijdens mijn eerste zeereis , febr. - juli 1960 heb ik een prachtige foto gekocht van het schip,
die niet zou misstaan op het forum mooie vrachtschepen.
Deze foto is gemaakt bij aankomst of vertrek in een Amerikaanse haven bij voorgaande reizen aan de Westkust.
Op de achterkant van de foto staat wel een stempel maar geen datum.
Gezien al dat geleuter over eigendomsrechten etc. is nu mijn vraag , is het te verantwoorden om deze foto te plaatsen
op het forum.
M.vr.gr.Jacob
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus »

De DC3 s op de foto's hebben nieuwere modellen motoren en propellers. Geen originele meer.
Interessant is dat de flaps van geschilderd zeildoek waren.
De piloten kregen van het werk met het vliegtuig op de grond blaren op de handen, zo zwaar was de bediening dan. In de lucht was dat voorbij want daar hing dat gerei dan weer recht door de windsnelheid.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

nieuwere modellen motoren en propellers. Geen originele meer.
Da's WEL bekend...dat zijn zgn. DC3-Basler's......dus DC3 vliegtuigen met " midlife refit" motoren en props.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

is het te verantwoorden om deze foto te plaatsen op het forum. M.vr.gr.Jacob
Als het niet verantwoord is dan zou het een kale boel zijn op Kombuispraat, Jacob, op eigen gemaakte foto's na. :wink:
Ik heb in 17 jaar nog nooit problemen meegemaakt, op wat incidenten na, zoals het verwijderen van oude scheepschilderijen waar ik destijds een serieuze tip kreeg dat dit problemen zou kunnen opleveren.

Als er iemand copyright claimt op bepaalde foto's dan schijnen ze dat eerst te moeten melden en dan kunnen ze alsnog verwijderd worden.

Dit heb ik ook maar van horen zeggen, het juiste weet ik er niet van.
Als je op internet gaat zoeken naar copyright durf je helemaal niets meer te plaatsen...
En regelmatig komt er een bericht in het nieuws dat er sites die ouwe foto's hebben gedigitaliseerd moeten sluiten vanwege copyright. :twisted:

Maar zolang internet bestaat heb je dit gezeur al.
Als je een foto plaatst van iemand anders ben je bijvoorbeeld aan het pronken met andermans veren. :shock:
Maar men is je ook erkentelijk dat je deze foto met anderen wilt delen. :wink:
Zo hebben degenen die vroeger scheepsfoto's verzamelden een "eigen collectie" en degene die ze digitaal verzameld heeft die heeft ze allemaal van internet gejat.
Maar het komt gewoon op hetzelfde neer. :wink:

Snap je het nog? :)
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Wie weet ?

Bericht door Jacob Bothof »

Bedankt Jos voor de info.
Ik zal hem zsm plaatsen.
Jacob
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus »

Op facebook bestaat de 'pagina' Ship Breaking waarop allerlei schepen te zien zijn die 'gebeached' worden en op het strand gezet zijn. Opvallend is dat veel van die schepen zo goed in de verf lijken te zitten en vaak ook bijna geen aangroei hebben, iets wat je niet zou verwachten bij een schip dat naar de sloop gaat.
Kent iemand de reden?


Plaats reactie