Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
arbou1953

Re: Wie weet ?

Bericht door arbou1953 »

Allen schreef:
jdbvos schreef:dus is hij waarschijnlijk vanwege eoa wapenfeit gedecoreerd...
In de decorandi lijsten kan ik z'n naam NIET vinden.
Dit zou dan best kunnen als hij voor de Britse koopvaardij heeft gevaren.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dit zou dan best kunnen als hij voor de Britse koopvaardij heeft gevaren.
Dat hoeft niet noodzakelijk voor de " Britse Koopvaardij" te zijn het kan ook best voor de Nederlandse Koopvaardij zijn geweest. Ik weet hier verder weinig van...maaar ik weet toevallig WEL dat mijn ouwe maat Jan Eulie-Timmermans- uut Blokziel in WW2 op tankers van de Shell voer en met een lading vliegtuig benzine na een oversteek van de Atlantic in de buurt van Liverpool door Duitse Bommenwerpers met de hele handel in de brand werd gebombardeerd. Jan gedroeg zich tesamen met een kollega stuurman bijzonder dapper terwijl de Kapitein lag te bidden ( aldus het verhaal!) en kreeg daarvoor- min of meer staande de vergadering- een oorkonde van de Engelse Koning voor " dapper gedrag". Voor zover mij bekend heeft Willemientje en haar maatjes nooit ook maar iets van zich laten horen, behalve het feit dattie- toen de oorlog al was afgelopen en hij al sinds 1939 had gevaren....AL die tijd op tankers van de Shell!!.... NIET naar huis mocht en MOEST blijven varen ( net als alle andere Koopvaardij zeelieden trouwens!) hij werd pas in 1946 afgelost!!En dan werden die kerels bij thuis komst door de douane gepakt om te kijken of ze niet toevallig een flessie whiskey bij zich hadden of een slof Camel sigaretten, want de " burocratie" had zich inmiddels al weer ferm achter hun bureau's genesteld!! :cry: :cry:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
arbou1953

Re: Wie weet ?

Bericht door arbou1953 »

Ik weet inmiddels al wat meer, hij is naar Zweden gevlucht en daar 9 maanden gebleven. Vandaar naar Liverpool en heeft "Gunnery course" gedaan.
Blijft alleen de afkorting onduidelijk: uk RvPs. Op internet niets te vinden over de afkortingen.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

...én even over 5 jaar achterstallige belasting betalen, én na pensionering gekort in de AOW omdat ze 5 jaar niet hadden betaald...

Maar dat heb ik van geruchten: ik heb er persoonlijk nooit bewijzen voor gezien....
En eigenlijk hoop ik dat iemand juist het tegendeel kan bewijzen, want m'n maag draait zich om bij de gedachte alleen
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

RVPS....
Een kleine zoekactie mijnerzijds leverde op dat dit de "Royal Victoria Patriotic School" schijnt te betekenen.
Dit was een opleiding waar mensen getraind werden in het screenen van binnengekomen vluchtelingen uit de ondervrager's eigen thuisland.
Deze man screende dus NLse vluchtelingen of hun bedoelingen wel zuiver waren....

Komt uit het boek "Historical Dictionary of British Intelligence", dat vond ik hier
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2201
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Wie weet ?

Bericht door Drentenier »

Goed gevonden, Jan, maar dan vraag ik me af waarom in de afkorting uk RvPs de naam van Victoria met een kleine letter wordt geschreven. Het gaat hier immers om de naam van een voormalig koningin.
Ik neem aan dat Alex de afkorting juist heeft overgenomen.
En Alex, leuk dat je ons op de hoogte houdt van je vorderingen :-D . Dat zien we helaas wel eens anders op dit topic :(
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar dat heb ik van geruchten: ik heb er persoonlijk nooit bewijzen voor gezien....
Mijn ouwe maat Jan Eulie-Timmerman- uut Blokziel ging in 1939 bij Shell naar Singapore en kwam in 1946 weer terug na de gehele WW2 op tankers te hebben gevaar'n!Ik heb hier reeds eerder op Kombuis zijn oorlogs belevenissen verteld en kan er van getuigen dat die zodanig waren dat Jan nachtmerries had tot zijn overlijden op zeer gezegende leeftijd hier in British Columbia Canada in 2003. Jan had na WW2 keurig altijd zijn maximale AOW premie betaald en toen hij met pensioen ging was hij woonachtig in Nederland maar besloot om terug te keren naar B.C. Canada, waar hij eerder korte tijd had gewoond en vervolgens lange tijd in de zomer in de Arctic had gewerkt, naast zijn varen op Nederlandse schepen in de winter periode. Dat resulteerde toendertijd spontaan in het halveren van zijn AOW uitkering. :evil: Ik heb daar toendertijd een ietwat "opgewonden" brieffie over naar een Minister gestuurd met de suggestie "om zich de ogen uit ut heufd te gaan schamen" :roll:
Ik geloof dat dit later weer is recht getrokken, maar TOCH!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Je wordt (werd) al gekort op de AOW als ze het vermoeden hadden dat je op een buitenlandse schip had gevaren. Dit vermoeden hadden ze (UWV?) bij mij. Ik moest een brief door RH laten opstellen dat ik altijd bij RH in dienst geweest was. En bovendien altijd op een schip onder nederlandse vlag had gevaren. Stelletje burocraten. :evil:
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Wie weet ?

Bericht door Koos »

Bob
Dat heb ik niet meegemaakt.
Heb ook op buitenlandse vlag schepen gevaren, maar wel via NL management.
Zit daar misschien het verschil tussen.
Bij mijn weten is het zo dat als je "trouw" over je gehele werkbare bestaan de premie hebt betaald, je ook niet wordt gekort.
Echter zijn de bureaucraten nog al eens in de war.
Ikzelf heb het ervaren, en daar kom je dan achter als je de SVW papieren krijgt opgestuurd tegen de tijd dat je wil gaan genieten,
dat er ook een gedeelte uitkering missing zou zijn.
Bleken precies die stukken te zijn van de perioden dat wij met gezin in het buitenland hebben gewoond.
Dus " Het land Metterwoon verlaten hebbende" en dus uitgeschreven uit het gemeentelijk archief.
Echter was het altijd wel voor een Nederlandse werkgever die je verplichtte om toch de AOW premie door te betalen (het waarom is ander verhaal waarom zij dat wilden)
Voor de wet ben je nl. niet verplicht om als uitgeschreven de premie te betalen.
Echter was dat schijnbaar allemaal wat moeilijk voor de Herenuitkeringsinstantie want keken ze schijnbaar alleen maar of je al die tijd in NLingezetene was geweest en niet of je gewoon de premie al die jaren had voldaan.
Was nog een hele toer om ze met allerlei bewijsmiddelen daarvan te overtuigen (dacht dat dat circus in Heerlen zit/zat).
Mede door druk van de company adminstratie afdeling is het dan uiteindelijk toch nog goed gekomen.
Gr. Koos
arbou1953

Re: Wie weet ?

Bericht door arbou1953 »

jdbvos schreef:RVPS....
Een kleine zoekactie mijnerzijds leverde op dat dit de "Royal Victoria Patriotic School" schijnt te betekenen.
Dit was een opleiding waar mensen getraind werden in het screenen van binnengekomen vluchtelingen uit de ondervrager's eigen thuisland.
Deze man screende dus NLse vluchtelingen of hun bedoelingen wel zuiver waren....

Komt uit het boek "Historical Dictionary of British Intelligence", dat vond ik hier
Inderdaad, op het document staan hoofdletters. Het is in een oud handschrift. Ook heeft hij verblijf gehad in het Royal Hotel Wiseman. Letterlijk staat er " in UK RVPS. Gunnery Course L'pool A'London L'pool ashore.


Plaats reactie