Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7473
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten » 08 dec 2016 11:01

Ik denk dat ik me toch vergis dat het vlaggensein WAY aanvankelijk op de cover van de Wimpel heeft gestaan..
Hier zijn drie hele oude ....


Afbeelding--Afbeelding--Afbeelding
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 435
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Wie weet ?

Bericht door Knisten » 08 dec 2016 14:43

UW1.png
UW1.png (3.89 KiB) 2359 keer bekeken
Once again: "A picture says more than a thousand words".
Ik heb de relevante informatie gevonden in de International Code of Signals. :oops:

@ Theo en Jan: Enorm bedankt voor het meedenken en meezoeken. Geweldig :!:
Alweer een klein mysterie opgelost en WAY is "Goud van Oud"

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7473
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Kroontjesgeld

Bericht door Theo Horsten » 12 dec 2016 10:35

-------------------------------
Wie weet wat KROONTJESGELD is?
Ik kom dat begrip tegen op afrekeningen van mijn vader van de Rotterdacmsche Lloyd uit de Tweede Wereldoorlog. Niet dat het bij hem ooit is ingevuld, maar er is ruimte voor. Zie de afbeelding links.
Ik kan dat woord/begrip nergens vinden. In geen enkel woordenboek, ook niet in de heel oude. Ik kom het alleen tegen op een stuk van de Tweede Kamer uit 1981 dat gaat over de buitengewone pensioenen van de Stichting 1940-1945. Ook daar wordt het genoemd als loonbestanddeel.

Afbeelding--Afbeelding

Iemand die er ooit van heeft gehoord? Het is verder niet van belang voor mijn verhaaltje op "Varen in oorlogstijd"; ik ben alleen maar nieuwsgierig wat dit kan hebben betekend.

Er waren zo nogal wat toeslagen mogelijk ... :shock:
  • Anciënniteiten
  • Vrije voeding
  • Kinderbijslag
  • Toeslag tankschepen
  • Overwerkvergoeding
  • Lange reisduurtoeslag
  • Kaplaken
  • Ladingpremie
  • Vaarpremie
  • Kapiteinspremie
  • Commandotoelage
  • Motorpremie
  • Diploma C toelage
  • Toelage beheer mach. kamer
  • Verhoging dipl. rad. telegr.
  • Dagpremie
  • Vaardagpremie
  • Zeedagpremie
  • Verblijfstoelage
  • Besommingspremie
  • Premie diensttijd
  • Kroontjes geld
  • Duurtetoeslag
  • Conjunctuurtoelage
  • Overgangstoeslag
  • Inkomsten derden (fooien)
  • Verg. fooienderving
  • beloning voor het doen van wachtdienst
  • beloning voor het doen van bijzondere werkzaam-heden
  • transporttoelage
  • gezinstoelage
  • premie goed beheer emballage
  • premie controle voedingsadministratie
  • premie toezicht passagiersgoederen
  • vergoeding postagentschap
  • premie vervoer pelgrims en emigranten
  • premie wasserijpersoneel
  • voor radiotelegrafisten: toelage sleepboten
  • toelage ongeregelde vaart
  • toelage visserijschepen
  • toelage passagiers-sleepboten
  • toelage ongeregelde vaart
  • besomming
  • vergoeding in natura (braadje)
  • boetgeld
  • klimgeld
  • taanloon
  • jaagloon
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2081
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jacko » 12 dec 2016 10:45

Hoi Theo

Kom het hier wel tegen, maar waar het voor diende :?: :?:

http://www.statengeneraaldigitaal.nl/do ... &pagina=34

pdf Tweede Kamer der Staten-Generaal 2
resolver.kb.nl/resolve?urn=sgd%3Ampeg21%3A1981%3A0000562
Vaardagpremie. Zeedagpremie. Verblijfstoelage. Besommingspremie. Premie diensttijd. Kroontjes geld. Duurtetoeslag. Conjunctuurtoelage. Overgangstoeslag.

groeten
Hans
Bijlagen
kroontjes geld.jpg
kroontjes geld.jpg (215.21 KiB) 2262 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 190
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door renirie » 12 dec 2016 11:50

Theo,
De vlg.tekst staat vermeld op een site van de staten-generaal:
Er bestaat wel objectieve zekerheid,dat de aan ommezijde genoemde zeeman op 31dec. 1947.indien hij nog in leven en valide in dienst van onze maatschappij zou zijn geweest,een hogere rang zou hebben bekleedt dan de aan ommezijde vermelde rang.
Zou iets te maken kunnen hebben met ee nabestaanden uitkering.

Mvg
Hennie
keep on ringing the bells

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7473
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten » 12 dec 2016 12:34

Ja, dat het daarmee te maken heeft, is duidelijk, Hennie. Daar wordt vastgesteld wat het inkomen van iemand geweest zou zijn als hij de oorlog had overleefd en zijn pensioen had gehaald. Daar worden alle mogelijke loonbestanddelen op een rijtje gezet en aan de hand van dat eindbedrag werd het nabestaandenpensioen vastgesteld. Die veel langere lijst die ik toevoeg, komt óók van de Tweede Kamer.
De vraag is echter: wat is of was "kroontjesgeld"?
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 190
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door renirie » 12 dec 2016 14:14

Theo,
Een kroontje werdt verdient als je in de oorlog een bronzen kruis kreeg als eervolle vermelding.
Mvg,
keep on ringing the bells

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 190
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door renirie » 12 dec 2016 14:22

Kijk eens op
www.onderscheidingenforum.nl
Hennie
keep on ringing the bells

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7473
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten » 12 dec 2016 16:11

-------------------------------
Bedankt, Hennie, maar ook daar word ik niks wijzer van. Nergens iets over "kroontjesgeld".
Bedoel je te zeggen dat iemand die een onderscheiding had gekregen daar elke maand een paar centen voor kreeg?
Mijn vader werd samen met de hele bemanning door Wilhelmina in New York onderscheiden voor het tweede konvooi naar Malta met de Bantam in november 1942, het konvooi met de codenaam Stoneage dat uit Alexandrië vertrok, maar nergens op zijn afrekeningen vind ik daar een vergoeding voor en ik heb hem er ook nooit over gehoord. Hij vertelde wel over dat gebeuren daar in New York, want zoiets is toch voor iedereen een bijzondere gebeurtenis, maar eigenlijk alleen omdat er een machinist aan boord was die voluit Sintnicolaas heette, een niet alledaagse familienaam. Toen hij aan Wilhelmina werd voorgesteld, vroeg die: "Heet u werkelijk zo?"
"Jawel, majesteit," zei Sintnicolaas. Tja, had ze soms verwacht dat hij zou zeggen: "Nee, ik sta u te belazeren, majesteit. Eigenlijk heet ik Kerstman"? :-D
Maar niks over Kroontjesgeld.
Geeft verder ook niet. Misschien komt er nog iemand die van de hoed en de rand weet en anders vind ik het op zekere dag vast wel. Zoiets kaat mij niet snel los. Dat het inderdaad met onderscheidingen te maken heeft, is zeer wel mogelijk want volgens Van Dale kan kroontje ook "eervolle vermelding" betekenen.
-------------------------------
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 190
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door renirie » 12 dec 2016 16:47

Dat bedoel ik idd te zeggen.
Er zat waarschijnlijk een vergoeding aan vast,die ook postuum nog uitgekeerd werdt aan de. Nabestaanden
keep on ringing the bells

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5373
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 06 jan 2017 20:04

Op StS zag ik een oude, tot wowo omgebouwde Amerikaanse escort-carrier, waar mij het volgende detail opvalt:
Waar de reddingboten zijn, zit op de meeste plaatsen zo te zien een soort canvas afscherming...
Iemand een idee wat of waarom dat is ???
Bijlagen
Fairsea 1941.jpg
Fairsea 1941.jpg (361.44 KiB) 1478 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10837
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom » 06 jan 2017 20:18

Iemand een idee wat of waarom dat is ???
Gewoon een ouderwets kanvas dektentje Jan!De bootsman had eventjes tijd! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Martinus
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus » 11 jan 2017 01:54

Schepen werden, en misschien worden, regelmatig verlengd. Ik heb me altijd afgevraagd of je dat zomaar straffeloos kunt doen, loop je niet het risico dat het schip zich heel anders gaat gedragen en de verlenging zelfs tot een vervroegd einde van zo'n schip leidt?

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10837
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom » 11 jan 2017 02:28

Ik heb me altijd afgevraagd of je dat zomaar straffeloos kunt doen
Nee, Martinus, dat kun je dus NIET "zomaar straffeloos" doen.Normaliter dat is!!! en ik spreek hier dus over een " normaal geclassificeerd schip, in eigendom en/of gemanaged door een professionele company"....iets wat van toepassing is op het overgrote merendeel van de schepen en/of eigenaar/managers. Dan gaat dit als volgt:

1) de verlenging ontwerpen en wensen worden omgezet in " construktie tekeningen"
2) deze tekeningen- alsof het een GEHEEL NIEUW SCHIP is- worden dan door de desbetreffende Classificatie gekeurd en/of van opmerkingen of recommendaties voorzien, gebaseerd op de van toepassing zijnde Rules en Regulations, inclusief eventuele Vlag requirements.
3) Op het moment " dat de snijbrander er in gaat" zijn de " originele Classificatie Certificaten " NIL & Void" geworden EN
4) begint het re-certificatie process onder toezicht van " the attending Class Surveyor" met de goedgekeurde en gestempelde konstruktie tekeningen in zijn kontzakkie ( of op zijn laptoppie :lol: )......" alsof het een nieuw schip is", uiteraard slechts voor DIE aspecten die " onder de modificatie hamer vallen" in dit door jouw geschetste voorbeeld "DUS de romp"...met alles wat t'r op en dr'an zit"........ze krijgt dus uiteindelijk wat heet " a new C44" ( als ik me dat Cert. goed herinner :roll: )..en dat is haar " geboorte Certificaat" om mee te beginnen en een nieuw Loadline en andere van toepassing zijnde briefies :roll:

Soms...en ik zeg nogmaals "soms" gaat zo'n verlenging en/of aanpassing gepaard met een " andere toepassing van het schip" zoals je b.v. op "Tankers" kunt zien, waar Ome Jossie soms oliepotten tevoorschijn tovert die zijn om gebouwd tot Bulkfiets.......DAT houdt een " Major Re-certification" IN.
Ik heb "ooit" eens het grote genoegen gehad om door een klant te worden benaderd betreffende een vrij oud schip, waarvan de Certificaten geheel en al jaren waren verlopen. Hij wilde dit schip/romp voor commerciele redenen weer IN Class hebben. Toen ik de leeftijd van het schip hoorde vertelde ik hem " recht voor zijn raap" dattie NIET bij mij moest zijn en dat ik hem HEEEL graag het telefoon nummer van de konkurrentie wilde geven :lol: Hij was er persoonlijk ZO van overtuigd dat er NIKS met dit schip loos was, dat hij mij en een door mij aan te wijzen CLass approved/certified NDT specialist op zijn kosten in een riant hotel onderbracht en dan " konden we tekeer gaan" zoals hij zei: "ALL on my account......You WILL find nothing, as good as new!" DAT was natuurlijk een uitdaging die ik niet kon weigeren EN hij had 100% gelijk. Het schip was vroegaah EN gebouwd met zware ijsclasse EN was verlengd met een mischeeps sektie waar ze zekerheidshalve zo'n 50% extra staal in hadden gezet......een zogezeid " BRICK shithouse" waarvan ik persoonlijk eeerst "iedere cm" zelf had nagekeken en door mijn maatje was gemeten, vooor ik dit " re-classing" proposal van die oude romp zelfs maar voor het comittee in THE City bracht vanzelf!!Ik zal je de "interne scrutiny" besparen, maar hij kreeg zijn Brieffie!! :roll:
Ik weet ook van een project waar het schip niet alleen werd verlengd maar OOK werd verbreed, het werd letterlijk " ge-vierendeeld" EN er werd een nieuwe kar in gezet EN de toepassing - met de diverse eisen- werd falikant gewijzigd......MAJOR paperwork!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7473
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten » 11 jan 2017 08:58

loop je niet het risico dat het schip zich heel anders gaat gedragen en de verlenging zelfs tot een vervroegd einde van zo'n schip leidt?
[/color]
Nee, dat is geen risico. Als he gebeurt zoals Harry aangeeft - en zo gebeurt dat ook - dan heeft dat geen invloed op de levensduur van het schip. Dat het schip zich na verlenging anders zal gaan gedragen, is ook geen risico, maar een zekerheid. Als je de rompvorm verandert, krijg je een ander schip en dat zal zich anders gedragen dan het oorspronkellijke schip.
  • Afbeelding

    Afbeelding
De Prinsenborg en Nassaubotg van Wagenborg waren voor verlenging mooie schepen waarop het plezierig varen was. Na verlenging vond ik het draken waar geur noch smaak meer aan zat. Het ging niet alleen om de verlenging, maar ook de luiken en het laadgerei waren veranderd. Geladen waren het logge schepen geworden, in ballast kon je eigenlijk geen volle kracht draaien want dan rammelde je uit je uniform. Je moest het aantal omwentelingen uitzoeken waarbij het gerammel draaglijk was. Ik heb met diezelfde Prinsenborg een keer in ballast in niet zulk best weer volle kracht plus nog een beetje gedraaid, alles wat ze daar beneden in huis hadden, in een poging als enige schip in de buurt op tijd bij een noodgeval te komen en toen was het of de wereld verging zo schudde en beefde en rammelde en kraakte en piepte de hele handel. Ze wisten beneden waar het om ging en meester Bekkema was niet kinderachtig, maar toen niet alleen het hele magazijn dat in de schoorsteen gevestigd was naar beneden kwam regenen - gloeilampen, pakkingen, bouten en moeren in alle denkbare en gangbare maten, plus kleine onderdelen - maar er bovendien een reservekop losbrak nadat er eerst een emmer smeerolie over de plaat was gegaan, riep Johan in doodsnood over de intercom: "Dit kan niet meer! Dit gaat zo niet langer!" :shock:
Voor de verlenging waren dit werkelijk jachten van het type Kroonborg die zich onder dezelfde omstandigheden heel wat beter zouden hebben gedragen. We kwamen sowieso te laat bij een kusttankertje dat in één klap vier man over boord kwijt was geraakt, maar er was verder niemand in de buurt. Het was winter en het water was koud, dus in hun gewone kloffie en zonder zwemvesten hadden ze nauwelijks een kans, maar ja, je weet maar nooit en je probeert wat. We hebben nog wat gezocht, maar toen ook de Deense kustwacht ter plaatse kwam, hebben we het zoeken gestaakt en zijn met aangepaste vaart verder gegaan richting Delfzijl.

Daartegenover stond de EDDA. Daar heb ik alleen maar na de verlenging op gevaren, maar volgens verhalen van anderen was het schip sneller geworden en zelfs een beter zeeschip. Ik heb er twee torns heel plezierig mee gevaren en er ook slecht weer mee afgereden, maar dat was een prima schip.
  • Afbeelding

    Afbeelding
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Martinus
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus » 11 jan 2017 13:25

Heren, heel veel dank voor de info. Ik leer weer wat!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 15 gasten