Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept, maar nu wil ik graag weten welke lampen er op grote schepen normaal voor de dekverlichting werden gebruikt. Dat zal nu ook wel naar LED gaan, maar wat waren dat voordien normaal voor lampen? Waren dat hogedruk natriumlampen en hoeveel Watt waren die dan? 400?
In mijn oude ship suplliers catalogue - een boek dat vaak goud waard is als je iets zoekt, want daar staat echt álles in wat je op een schip vindt en nodig hebt, dus ook elke lamp en elk armatuur, van lampjes voor de Bright Star tot aan een Suezlicht met een halogeenlamp van 2000 Watt- zie ik alleen maar lampen van 400 Watt en dan armaturen met plaats voor één of twee lampen. Waarom geen lampen van 600 of misschien zelfs 1000 Watt gebruikt?
Waarom iets anders gebruikt dan natriumlampen die een veel grotere lichtopbrengst hebben dan andere lampen zoals uit bijgaand foldertje blijkt?
Ook nu weer geen vragen van levensbelang, maar ik zou het graag willen weten, dus als de mannen die altijd zo trouw hebben gezorgd dat het licht áán en het bier koud bleef me dat kunnen vertellen, zou ik dat heel fijn vinden. :?

------------------------------- Afbeelding

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dus als de mannen die altijd zo trouw hebben gezorgd dat het licht áán en het bier koud bleef me dat kunnen vertellen, zou ik dat heel fijn vinden
Je moet hier WEL onderscheid maken TH tussen " de mannen die het licht aanhielden"........EN...." de lampenisten met een mandje nieuwe lampen onder de arm" :lol:
Getrouw de "reverse" woorden van ELEC Limberger..als ie midden in de nacht uit z'n nest werd getremd " omdat die donderse MK kraan weeeer niet werkte"........dan bekeek hij het even en sprak dan veelal de volgende gevleugelde woorden:
" DIT is een mesjaaanisch probleem heren, GEEN elektrisch probleem, willen jullie MIJ daar dus a.u.b. NIET mee lastig vallen!" :lol: en vertrok weer naar zijn mandje.( veelal was dat een kwestie dat het stangetje die de eindschakelaar bediende dan bleef hangen, niks mis met de schakelaar, maar HET stangetje zat vast) :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Vroeger (lees: mien tiet) waren dat zgn HPL-lampen (hogedruk) op de ouwere -kerk schepen, later waren dat halogeenlampen en langs dakkomadoassie gewone (B22) peertjes en later TL-bakken
Die HPL-lampen zaten ook als revisieverlichting in de mk top en aan de loopkat.
Askmenievergis waren dat kwikdamplampen...als je ze startte schenen ze heel zwak met een rood/paars-achtig 'pitje', en werden steeds feller en feller met uiteindelijk een fel blauwachtig licht.
Maar ze moesten ff 'warm worden'....

Natriumlampen, zoals die oranje straatverlichting, scheen niet te mogen als dekverlichting, is mij verteld....vanwege de kleur meende ik....
Maar ze hadden meen ik ook een aparte starttrafo nodig die ze weer te duur in gebruik maakte...

Die HPL waren ook niet goedkoop, maar gingen heel lang mee; konden goed tegen trillingen. Waar ze niet goed tegen konden was dat opstarten....
In de mk mochten ze dan ook niet gebruikt worden tijdens bijv indicateurdiagrammen of -paaltjes trekken, of andere kleine klussen als verstuivertjes wisselen....
"Kèn nait oet m'jong"

Mij schiet ineens te binnen dat op de Zonnekerk of de Spaarnekerk we die dingen ook in de ruimlampen deden....ipv een serietje van 5 100W peertjes
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

... Later waren dat halogeenlampen
Waarom zou je nou een halogeenlamp van 1000 Watt nemen die maar 22000 lumen geeft als je ook een hogedruk natriumlamp kunt nemen die maar 400 Watt verbruikt en je 46500 lumen geeft?
Ik zal het bestek dat ik van die OBO dat ik nog altijd zuinig bewaard heb er eens op nakijken, zien wat ze daar aan dek hadden.
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Wie weet ?

Bericht door schokker »

Bij ons stonden eerst 4 x 1000W halogeenlampen op de luiken te schijnen maar dat was vaak niet genoeg op 65 m ruim en je wat wilt zien.
We hebben ze toen vervangen voor led lampen die een dubbele lichtopbrengst zouden hebben, dit viel in de praktijk zwaar tegen en was ook geen prettig licht om in te werken.
We hebben ze weer vervangen voor wat wij noemen '' gaslampen'' of daar natrium in zit durf ik niet met zekerheid te zeggen en deze heb je met wit licht en oranje licht. Er zit inderdaad een start trafo in en ze komen langzaam op (in ca 20 seconden) maar dan heb je ook wat !
Ze geven een zee van licht vergeleken met halogeen met 400W ipv 1000W , ze zijn wel wat duurder maar er is in 4 jaar ook nog nooit een nieuwe lamp in gegaan en dat is met halogeen wel anders.

Groeten

Henk
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Goeie vraag Theodorus, zo leren we nog eens wat van die Lampenisten :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Wie weet ?

Bericht door Knisten »

Natriumlampen, zoals die oranje straatverlichting, scheen niet te mogen als dekverlichting, is mij verteld..
@ Theo, Harry en Jan
Op de meeste chemicaliëntankers hadden wij die wel Jan en die gaven inderdaad een "zee" van licht. Dat was natuurlijk erg
welkom met al die verschillende afsluiters, leidingen, dek-tanks en op en rond het manifold, alles gemerkt en/of met kleuren
aangeduid.
Ooit lagen we in Boston, MA te lossen, direct in de aanvliegroute voor Logan International Airport toen we per VHF door de
Coast Guard werden verzocht de dekverlichting te dimmen, want de piloten schenen er last van te hebben. Daar konden wij ons
wel iets bij voorstellen, want 't was bijna daglicht! :wink:
Ook tijdens het tank-cleanen, soms dagen achtereen om gereed te maken voor de volgende lading(en), aan boord meer dan eens
de "Methanol-campagne" genoemd, stond 's nachts tijdens het varen deze dekverlichting gewoon bij. Daarbij vergeleken viel de
lichtopbrengst van de navigatieverlichting natuurlijk in het niet. Dus dat aspect in het verlengde van de quote is ook te begrijpen.
Vooral als het dan ook nog een beetje heïig was leek het gewoon een grote, oranje wolk welke voorbij kwam met een vijftien
mijls vaartje. Je moest echter wel volledig (kleuren)blind zijn om ons "over het hoofd te zien" of niet op te merken. :roll:
Over de levensduur van de individuele armaturen heb ik naar eer en geweten weinig of geen klachten gehoord.
't Duurde even voor dat ze op volle sterkte brandden, maar dan had je ook wat! :)

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Zo’n op het oog simpele vraag over dekverlichting kan toch nog heel wat losmaken. Toch krijg ik de indruk – en Henk Schokker en Dirk bevestigen dat eigenlijk ook – dat het meestal hogedruk natriumlampen zijn en dat 400 watt de meest gangbare lamp is. Dat blijkt ook uit mijn onvolprezen Ship Stores Catalogue. Die wordt tegenwoodig uitgegeven in twee delen met daarbij nog een CD, het geheel voor het zee- of vriendenprijsje van £170, maar dat ouwe exemplaar van mij van vijfenhtwintig jaar geleden is voor mijn gebruik nog steeds ruim voldoende, vooral omdat het bij mij toch steeds om schepen uit ongeveer die tijd gaat. Maar ook daaruit blijkt voor mij dat voor dekverlichting – en dan bedoel ik de floodlights aan de voorkant van de opbouw en aan masten – gewoonlijk natriumlampen zijn.
  • Afbeelding--- Afbeelding
Nou dacht ik eigenlijk toen ik mijn vraag stelde: die techneuten zullen wel denken, die gozer weet zelf ook helemaal niks. Maar gezien de antwoorden zal dat wel net zoiets zijn als aan een hoogleraar neurochirurgie vragen wat je het beste kunt slikken als je na het nuttigen van een fles Matrozentod de volgende morgen een lichte hoofdpijn hebt en een tong die lijkt op een veelgebruikt inlegkruisje waarop een dood konijn is achtergebleven. Dan zegt zo’n man natuurlijk ook: ‘Met dat soort eenvoudige zaken houd ik mij niet op, kerel. Vraag dat maar aan de drogist, die heeft daar voor doorgeleerd.’

Toch heb ik door dat zoeken naar een antwoord weer het een en ander geleerd. Zo weet ik nu dat men in het Engels niet van een starter of starttransformator spreekt, maar van een ballast. Bij al die armaturen wordt vermeld: Appropriate ballast is another order. Ik vond ballast aanvankelijk een wat merkwaardig woord in verband met verlichting. Nu weet ik dat dat een verkorting is van ballast resistor en dat we ook in het Nederlands van een ballastweerstand spreken, alhoewel Van Dale veel woorden met ‘ballast’ kent, maar geen ballastweerstand. Zo leert een eenvoudige van geest nog eens iets.

Op “mijn tankers” was het telkens weer zaak om te zorgen dat je een goeie lecky aan boord had. Die had op een vaak lang en soms niet geheel vakkundig opgelegde tanker heel wat te doen voordat het hele bedrijf online kwam. Die deed de eerste dagen weinig anders dan meggeren. Bracht hij zijn eigen megger mee, dan was dat gewoonlijk een teken dat je een goeie te pakken had. Die had zoveel werk dat de sparks, zodra hij zijn station op orde en werkend had, vaak met de lecky mee ging lopen. Die wisten gewoonlijk ook hun elektroweetje, althans de Engelse sparksen. En wat heb ik nu ook weer geleerd? Dat megger en meggeren voortkomen uit MEGaohm metER en dat het een Registered Trademark is dat Megger ook na meer dan honderd jaar nog scherp in de gaten houdt.

Ja, zo leert men nog eens wat. En dat allemaal naar aanleiding van het met Turken lurken aan kersensap met gin aan dek van een grote tanker. :-D

Mooi boek, die ISSA catalogus. Voor wie de bestelcodes zoekt om in Kopenhagen, Karachi of Kobe probleemloos koksmutsen, koolteer of kapotjes te bestellen: dat zijn respectievelijk 15 04 53, 45 03 56 en 39 12 26. Altijd makkelijk om te weten. Maagtabletten, micrometers of een moordenaar, u zegt het maar. :roll:
-------------------------------
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Wie weet ?

Bericht door ArieE »

Een ballast heeft de volgende functies:

# Inductiespanning leveren om de lamp te ontsteken
# Stroom begrenzen als de lamp ontstoken is.

Groeten Arie Eijgenraam
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Op onderstaande foto is nog een beetje het verschil te zien:
De Geert Bodewes en de Dien Danielsen (zelfde werf) met de halogeenlampen, en op de Yugoslavische Krk HPL-kwikdamplampen....
Maar wat er op die grote tankers zat..????
Op de Seatrade-schepen, niet allemaal overigens: alleen die schepen die (ook) veel op Groenland voeren, hadden we nog een paar extra lampen: die lieten de vooral de crawlers mooi oplichten 's nachts, maar bij ijsbergen kon je ook een aardig eindje onderwater van een berg zien....
Mooie lampen, maar errug duur ! In 1 van de banken in m'n hut had ik 2 reservelampen: per stuk verpakt in een mooi (gelakt) mahoniehouten kistje, en daarin de in rubber elastieken opgehangen (jawel !) ijslampen van askmenievergis $2000 per stuk.
De local's en de Denen hadden weer betere: die gaven geen gewoon licht (die van ons waren je reinste superschijnwerpers), maar -naar ik dacht- (aangepast) Uv-licht, waardoor dat ijs nóg beter opviel zonder "gericht" licht....
Bijlagen
Geert Bodewes 69 Beirut.JPG
Geert Bodewes 69 Beirut.JPG (423.28 KiB) 6167 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie