Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob

Bericht door Bob » 22 feb 2006 20:21

Hallo Willem,

De ketels van de Liberty kregen hun lucht van een fan, aangedreven door een stoompomp. Wat nu als de ketels koud zijn en ze opgestookt moeten worden? Stoom lenen van buurman? Of wordt er van de wal perslucht geleverd, direct de vuurgang in of met perslucht pomp laten draaien?
Ik weet wel dat bij locomotieven, vaak stoom werd geleverd door een tweede lok.


Voor Gerrit,

Wat betreft die "Lady Jane". Kan dit niet een soort van Lash-schip geweest zijn?

Groeten Bob

roy
Berichten: 10589
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 22 feb 2006 21:14

De "Lady Jane" was gewoon een zware lading scheepie.
Gebouwd voor v.d.Laan uit Schiedam en later een dochtertje van de Lijn.
Aan het schip is in de loop der tijd nogal wat verspijkerd.
Inderdaad konden en werden ook nogal wat hydreerkolommen en ander soort vaten met dit schip vervoerd.
Het is dus absoluut geen LASH schip.

De motor die uit de sleepboot getakeld wordt, ( of juist erin ), is volgens mij een MaK.

m.v.g. Roy
Laatst gewijzigd door roy op 23 feb 2006 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 530
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Bericht door Co » 23 feb 2006 00:20

Hallo Roy ik wist het niet helemaal zeker,
maar zoals zo vaak op dit forum was jij weer de man die
met het uiteindelijke antwoord kwam.
Ooit voer ik (uitgeleend) op de Doklift 2 en ben ook wel op de de Doklift 1 geweest met 8 stuks CAT 398!
Ook ex vander Laan,
Stiekem heb ik wel bewondering voor deze eerste zware lading cowboy's.

GRoeten van Co.

Gebruikersavatar
aad overweg
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 sep 2004 12:19
Locatie: rotterdam

koude stoomketels opstarten wie kan mij vertellen

Bericht door aad overweg » 23 feb 2006 01:15

Bij ons aan boord,hadden wij ook stoomketelsom de olie in de tanks
te verwarmen.Als ze koud waren, dan stookte wij ze op met lucht
uit de luchtketels en lieten dan onderwijl de compressors draaien.
tot wij voldoende stoomdruk hadden.Dan de ketel uit,stoom op de
nozzel de fakkel erbij en dan pas de olie bijzetten.Iedereen die
dacht dat het andersom,ook wel ging.Die hoefde een hele tijd niet
naar de kapper.In al mijn jaren is dit vele malen gebeurt met mijn
personeel en als je dan vroeg hoe kan dit nou,ik heb je al tich maal
gewaarschuwd.Kreeg je steevast als antwoord Ik dacht dat het zo
ook wel kon. Eerst olie in een gloeiende vuurgang dan stoomdruk
en dan de fakkel er in. Het resultaat liet zich raden.
Aad Overweg :oops: :oops: :oops: :oops:
Ik ben nu langer walrot als varensman
maar het went nog steeds niet.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Docklift 1

Bericht door Harry G. Hogeboom » 24 feb 2006 01:17

Hallo Co,

Die "Docklift 1" met dat hele stelletje gele D398 Cat's d'r in had Kuipers kasten d'r in staan of niet??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

GOOFY

HET IS EEN KUST WACHT BOOT.

Bericht door GOOFY » 24 feb 2006 12:03

Afbeelding
WIE WEET MEER OVER DEZE KUSTWACHT BOOT

Pluijm

Bericht door Pluijm » 24 feb 2006 15:03

The SA KUSWAG 5 is a sister vessel to the SA KUSWAG 1. They are used by the South African Department of Environment as oil spill combat vessels. It has an overall length of 28m and a draft of 5m.

16 7385241 S. A. KUSWAG I ZUCC Pollution Control Vessel N/A 1974 01 South Africa
17 7385277 S. A. KUSWAG IV ZUFF Pollution Control Vessel N/A 1974 07 South Africa
Dit zou het Zuid Afrikaanse schip van Frans moeten zijn
groeten
Jan van der Pluijm

GOOFY

wat moet dat voorstellen?

Bericht door GOOFY » 28 feb 2006 18:22

Afbeelding
Ik kan dit niet thuis brengen.

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen » 28 feb 2006 19:29

Frans, op
http://www.jwautomarine.co.uk/pr_mildef.htm
zie je het hele verhaal: klik op fotootje links, klik op 'project portfolio' en klik tenslotte weer op betreffende fotootje.
Wim.
Eat your pie, before you die !

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen » 28 feb 2006 19:44

Het komt er in het kort op neer dat die gele luchtzakken het schip een paar inches moet laten rijzen, zodat het over de drempel van het droogdok heen kan varen.
Wim.
Eat your pie, before you die !

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3050
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass » 28 feb 2006 20:56

Het lijkt mij eerder dat die dingen er zitten als een soort fenders om schroeven en roeren te beschermen tijdens de dockperiode.

Want hoe wil je:

1e Die handel beneden houden om hun drijfvermogen aan het schip af te geven. Ze zitten vastgezet tegen naar beneden zakken :!: niet tegen opdrijven

2e Die dingen er weer onderuit krijgen als je ze niet meer nodig hebt :?:

Groeten,
Bert de Boer

Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Bericht door stuurcadeautje » 28 feb 2006 21:02

hoi mannen

het is inderdaad voor het geven van een beetje extra drijfvermogen om over de dokdrempel heen te komen. de zakken zitten nu naar beneden vast, maar zodra het dok volloopt zullen de zakken tegen de romp komen en het schip dan dus extra drijfvermogen geven. het leeglopen tja daar zul je dan iets op moeten bedenken, maar denk dat er wel een soort speciale ventielen opzitten.

mzl niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3050
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass » 28 feb 2006 21:20

Je kunt me nog véél meer vertellen Niels maar ik geloof er geen niks van.
Daarvoor is het allemaal te gammel en simpel. Je praat hie over een drijfvermogen van meerdere tientallen tonnen (waarschijnlijk meer dan 100 als ik de afmetingen bekijk) en dat plak je niet even vast aan een dunne raamconstructie aan de onderkant van het roer

Als er dan toch al een constructie voor gemaakt moet worden doen ze dat wel ter hoogte van de lastlijn zodat ze het eenvoudig weer kunnen losbranden.

Groeten,
Bert de Boer

___________

Mijn Vader en ik hadden altijd ruzie ; hij was stronteigenwijs terwijl ik alles altijd beter wist :wink:

Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Bericht door stuurcadeautje » 28 feb 2006 21:27

he da's leuk weer een leuke discussie. ik zal gaan zoeken of er nog meer foto's van die boot zijn te vinden, dan kunnen we zien hoe het een en ander in elkaar zit.
By the way heb een collega kompassteller aan boord gehad op de Fairpartner de dev begon eenbeetje de spuigaten uit te lopen.was de eerste keer na nieuwbouw, dus na een 13 maanden werd het wel eens tijd. en jemeg er zaten fouten van meer dan 10 graden in dat kompas van ons. was trouwens wel interessant, om eens mee te maken dat kompasstellen.

mzl niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3050
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass » 28 feb 2006 21:35

Waar was dat kompasstellen Niels ?

Groeten,
Bert de Boer

Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Bericht door stuurcadeautje » 28 feb 2006 21:43

29,000 Tonne Ship Buoyancy Aid

--------------------------------------------------------------------------------

Location: USA.

Information: A major United States shipbuilder needed to utilise a dry dock that was too shallow to build a particular class of vessel. The answer was to fit 40 totally enclosed 35 tonne capacity underwater lifting bags in strategic positions on the hull. This ensured that the 29,000 tonne vessel could be lifted at least 6 inches to allow safe transit over the dry dock gate sill. This particular operation was carried out for two vessels that were built during an 18 month period.

Products used: 40 x 35 Tonne capacity Totally Enclosed style lifting bags. Please contact us if you have any queries about these products.

Application type: Buoyancy Aid.

Slide show Image count: 14
Please accept our apologies as some images have been captured from PAL VHS format video tape and therefore may be poor quality.

JW Automarine, Enterprise Way, Fakenham, Norfolk, England, NR21 8SN - Tel. +44 (0)1328 852300 - Fax. +44 (0)1328 864222 - Email. sales@jwautomarine.co.uk

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mzl niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd

Plaats reactie