Pagina 287 van 539
Re: Wie weet ?
Geplaatst: 17 sep 2012 11:36
door johan.H
hartelijk dank Ruud
als je jouw beide foto's vergelijkt is idd goed te zien dat hij eerst alleen de kleinere kranen had en dat later de 2 zwaardere kranen erbij geplaast zijn.
1970 Arrived 31/12 at Akers Mekaniske Verksted, Oslo where a section with capacity for 90 containers below deck was inserted amidship.
2 x 25t cranes installed.
en idd Otter............die kranen lijken te kunnen verplaatsen
is op de 2de foto van Ruud en de 1ste foto van mij goed te zien.
op de foto van Ruud staat een kleine kraan bij de mast met zware spier.......bij die van mij staat ie er een eind vandaan.
wel appart moet ik zeggen
Re: Wie weet ?
Geplaatst: 19 sep 2012 12:50
door jdbvos
Ik had nog een 'handheld'-marifoontje liggen. Misschien 25 x gebruikt...
Lag al een paar jaar in de kast. Toen ik um weer eens tot leven wekte, bleken 2 van de 6 batterijen te zijn overleden, maar nadat ik die 2 door een paar andere had vervangen, bleek er nix meer te gebeuren
Althans: het beeldscherm werkt volledig, an als je de ptt indrukt trekt hij ook vermogen, maar op andere marifoons in de buurt is nix te horen, en als die roepen, ook nix te horen op de handheld....
Ook de squelch doet nix....
Zou er in de buurt van Groningen nog een ouwe hobbyerende sparks zitten die zoiets kan nazien...???
weggooien kan immers altijd nog....
Re: Wie weet ?
Geplaatst: 19 sep 2012 13:25
door ed ijzendoorn
Jan,
Als je ooit baterijen of accu's gaat vernieuwen moet je ze allemaal vernieuwen. (Als je dit niet doet zal de nieuwe accu snel de cappaciteit van de oude accu aannemen.) Probeer het dan nog eens.
gr Ed
Re: Wie weet ?
Geplaatst: 19 sep 2012 14:31
door Vaerderij
Jan, volgens een oud-collega van je zit er tegenover Praxis Damsterdiep een goeie en goedkope accuboer.
Anne
Re: Wie weet ?
Geplaatst: 19 sep 2012 17:23
door jdbvos
Allemaal heel erg bedankt, maar de batterijtjes doen het (nog) wel....
De speaker/mike doen nix meer; hij zend wel (???) maar er gaat nix uit, als je begrijpt wat ik bedoel....
Zelfs het ATIS-signaal niet....
Maar hij trekt wél het zendvermogen uit de batterij; je ziet er meer uitgaan als je 1W, 2W of 5W kiest...
Re: Wie weet ?
Geplaatst: 30 sep 2012 23:12
door Hannes
roy schreef:Mooie vondst Jos.
Mare, wanneer kreeg de Woermann Linie de schoorsteen kleuren zoals op jou afbeelding en wij die ook kennen ?.
Eigenlijk moest het voor jouw een appeltje-eitje zijn. Per slot van rekening heb jij ook onder de Duitse vlag gevaren, wat natuurlijk hele rissen oude relaties opgeleverd heeft.
m.v.g., Roy
Ik wil nog even terugkomen op de vraag van Roy over der schoorsteen kleuren van de Woermann Linie.
Door diverse omstandigheden was ik daar helaas niet aan toe gekomen.
Met zeer grote waarschijnlijkheid zijn de kleuren in 1885 ingevoerd.
Hieronder een uittreksel uit de Duitse Wiki.
Dem Handelsunternehmen C. Woermann gehörten 1880, als Adolph Woermann es übernahm, zwölf Segelschiffe und ein Dampfschiff.
Sie dienten ausschließlich dem Transport der eigenen Handelsware.
Im Laufe der nächsten Jahre wurden die Segelschiffe nach und nach verkauft und durch weitere Dampfer ersetzt – die sogenannten „Woermanndampfer“, die vor allem nach Familienmitgliedern benannt wurden.
Ab 1882 wurde eine regelmäßige Schiffsverbindung mit Nigeria aufgebaut, ab 1884 eine regelmäßige Verbindung nach Kamerun.
1885 wurden alle Schiffe in ein eigenes Unternehmen ausgegliedert, die Afrikanische Dampfschiffs-Aktiengesellschaft, die als Woermann-Linie bekannt wurde (Farben: grün-weiß-blau-weiß-grün vor schwarzem Hintergrund).
1891 wurde der Handel nach Deutsch-Südwestafrika (heutiges Namibia) ausgedehnt, und 1896 richtete sie einen Liniendienst entlang der ganzen Westküste Afrikas ein.
Bron Wikipedia:
http://de.wikipedia.org/wiki/Adolph_Woermann
Toen de familie Woermann zich in 1917 uit de Rederij terug trok, werden de initialen in de vlag van C W (Carl Woermann) door W L (Woermann Linie) vervangen.
Groeten, Hans.
- wl1.jpg (136 KiB) 1876 keer bekeken
Re: Wie weet ?
Geplaatst: 30 sep 2012 23:18
door Roy
Bedankt Hans, mooie komplete informatie !.
m.v.g., Roy
Re: Wie weet ?
Geplaatst: 01 okt 2012 12:19
door AnneKJ
Bijgaande tekening kwam ik tegen in een boek over skutsjes (titel "Met geveegde kont). Ik vraag me af, wat de kromme bovenaan voorstelt. In oude tekeningen zie je ze wel meer. Soms zijn ze ook op de kiellijn getekend.
Grt.
Anne
Re: Wie weet ?
Geplaatst: 01 okt 2012 12:50
door Roy
Dag Anne,
Als je de breedte maten opneemt en deze vergelijkt met het spantenplan kom je er zo uit Anne.
Misschien is het de deklijn, misschien is het de waterlijn. het zij bij ledig schip, hetzij bij de geladen lastlijn.
Vanaf een computerscherm kan ik het slecht bepalen, als je een een kopietje uit het boek maakt kan je met een meetlatje en zuiver meten vrijwel feilloos tot een uitkomst komen.
Succes, m.v.g., Roy
Re: Wie weet ?
Geplaatst: 01 okt 2012 13:31
door AnneKJ
Hallo Roy.
Bedankt voor je reactie. heb ik ook aan gedacht. Vervolgens lineaal en passer erbij, klopt niet met de breedte. Vervolgens uitgeknipt, en omgedraaid op de onderste tekening gelegd. Het enige wat ik constateer is dat de stevens over elkaar vallen. Verder niets. In een ver verleden heb ik het vak projectieleer nog een gehad. Daar werd vanwege de projectie naar een ander vlak gewerkt met hulpvlakken. Mogelijk is het zo iets. Hopelijk komen er nog meer tips binnen. In andere boeken over skutsjes (en wellicht ook andere types). Zie ik deze krommen ook, alleen staat hij dan op de kiellijn. Bedankt voor het meedenken.
Grt.
Anne