Re: Wie weet ?
Geplaatst: 28 nov 2016 11:09
Hou me te goede ! Alle gereedschap die je nodig had was aan boord, of je kon het krijgen...
Maar ik was het spuugzat om elke keer verwaarloosd of kapot gereedschap te moeten pakken.....
Alle schroevedraaiers leken meer op breekijzers, of zelfs op gutsen of priemen, zelfs 7"- en 10" bahco's waarvan de verstelwieltjes met kram- of lasdraad vastzaten, multimeters die stuk waren, incomplete (kleine én grote) doppendoosjes, of met een RVS-kernthermometer met een kapotte kwikbuis en waarvoor je een boormachine op moest tuigen om hem 'in de kern te krijgen' (accuboormachines waren er nog niet: ik had zo'n klein handboormachientje met een slingertje eraan), afijn : allemaal dat soort redenen om dan maar m'n eigen tooltjes mee te nemen....
Je zou zeggen dat aan steek-, ring-, of pijpsleutels van goede merken (Gedore 6 was dat meestal, soms Belzer) niet veel aan te verzieken zou zijn, maar ik heb echt (gelukkig apart te verkrijgen) zulk gereedschap moeten bestellen omdat eoa so-and-so het nodig vond om ze met een brander bruinblauw of zelfs zwart te stoken.... Nou vráág ik je !
Al dat gereedschap wat aan boord was, en waarmee we onze boterham mee moesten verdienen, dat houd je toch in goede staat en zorg je dat het goed ligt/hangt/staat klaar voor gebruik is ??
Op een destijdse "vaste boot" hadden we een prachtige draaibank, waarmee ik op 1 reis z'n aanschafkosten vlgs mij al had terugverdiend. Dat ding werd door mij gekoesterd en vertroeteld....ik vind dat toch zulk mooi en veelzijdig gereedschap....
Ik ging met verlof naar huis, maar werd op schiphol omgeroepen ivm een telefoontje, en moest meteen hals-over-kop naar een ander schip... Daar heb ik toen nog 4 a 5 mnd op gezeten, om zegge-en-schrijve 10 dgn verlof te hebben en weer terug naar de vaste-boot "mocht". aangekomen in Durban lag muh bootje, en aangekomen in de MK kon ik wel janken: alle aluminium vloerplaten waren zwart, van m'n draaibank het bed en de koppen totaal verroest, en echt alle beitels gebroken. Hoe krijg je het in ca 6 mnd voormekaar !!
En uiteraard alle nieuwe onderdelen verbruikt en vervangen door ongereviseerde (!) exemplaren met het welbekende labeltje "oud, wellicht bruikbaar", t/m magneetschakelaars toe....
Ik heb de rederij gebeld en gezegd dat ik nooit meer door die werktuigonkundige wilde worden afgelost, en nooit hem wilde aflossen...
Hoe hij verder in z'n werk was, kon ik wel bedenken, maar die beoordeling was niet aan mij....
Ik scheen nr zoveel te zijn geweest met klachten, want ik heb hem nooit weer gezien...
Niet zo moeilijk, overigens, want kort daarna hield ik die rederij ook voor gezien.
Maar dergelijke ervaringen hebben mij er toe gebracht m'n eigen speciaal- of veelgebruikte spullen mee te nemen: ik wil niet in de grabbelton zoeken naar een onbeschadigde schroevedraaier, en ik wil zuiver kunnen meten met gereedschap dat ik kan vertrouwen.
Dát zijn mijn redenen.
Maar qua GHV ben ik begonnen bij de Nedlloyd, en daar werd alle gereedschap (ook die bahco/schroevedraaier) verstrekt, of lag -als het goed was- op je burootje. Destijds wél eigen Brightstar en overall's, maar die overall's werden ca een jaar later ook door de rederij verstrekt...
Hoewel we in S'pore of HK toch nog op-maat-gemaakte overlalletjes kochten
Maar ik was het spuugzat om elke keer verwaarloosd of kapot gereedschap te moeten pakken.....
Alle schroevedraaiers leken meer op breekijzers, of zelfs op gutsen of priemen, zelfs 7"- en 10" bahco's waarvan de verstelwieltjes met kram- of lasdraad vastzaten, multimeters die stuk waren, incomplete (kleine én grote) doppendoosjes, of met een RVS-kernthermometer met een kapotte kwikbuis en waarvoor je een boormachine op moest tuigen om hem 'in de kern te krijgen' (accuboormachines waren er nog niet: ik had zo'n klein handboormachientje met een slingertje eraan), afijn : allemaal dat soort redenen om dan maar m'n eigen tooltjes mee te nemen....
Je zou zeggen dat aan steek-, ring-, of pijpsleutels van goede merken (Gedore 6 was dat meestal, soms Belzer) niet veel aan te verzieken zou zijn, maar ik heb echt (gelukkig apart te verkrijgen) zulk gereedschap moeten bestellen omdat eoa so-and-so het nodig vond om ze met een brander bruinblauw of zelfs zwart te stoken.... Nou vráág ik je !
Al dat gereedschap wat aan boord was, en waarmee we onze boterham mee moesten verdienen, dat houd je toch in goede staat en zorg je dat het goed ligt/hangt/staat klaar voor gebruik is ??
Op een destijdse "vaste boot" hadden we een prachtige draaibank, waarmee ik op 1 reis z'n aanschafkosten vlgs mij al had terugverdiend. Dat ding werd door mij gekoesterd en vertroeteld....ik vind dat toch zulk mooi en veelzijdig gereedschap....
Ik ging met verlof naar huis, maar werd op schiphol omgeroepen ivm een telefoontje, en moest meteen hals-over-kop naar een ander schip... Daar heb ik toen nog 4 a 5 mnd op gezeten, om zegge-en-schrijve 10 dgn verlof te hebben en weer terug naar de vaste-boot "mocht". aangekomen in Durban lag muh bootje, en aangekomen in de MK kon ik wel janken: alle aluminium vloerplaten waren zwart, van m'n draaibank het bed en de koppen totaal verroest, en echt alle beitels gebroken. Hoe krijg je het in ca 6 mnd voormekaar !!
En uiteraard alle nieuwe onderdelen verbruikt en vervangen door ongereviseerde (!) exemplaren met het welbekende labeltje "oud, wellicht bruikbaar", t/m magneetschakelaars toe....
Ik heb de rederij gebeld en gezegd dat ik nooit meer door die werktuigonkundige wilde worden afgelost, en nooit hem wilde aflossen...
Hoe hij verder in z'n werk was, kon ik wel bedenken, maar die beoordeling was niet aan mij....
Ik scheen nr zoveel te zijn geweest met klachten, want ik heb hem nooit weer gezien...
Niet zo moeilijk, overigens, want kort daarna hield ik die rederij ook voor gezien.
Maar dergelijke ervaringen hebben mij er toe gebracht m'n eigen speciaal- of veelgebruikte spullen mee te nemen: ik wil niet in de grabbelton zoeken naar een onbeschadigde schroevedraaier, en ik wil zuiver kunnen meten met gereedschap dat ik kan vertrouwen.
Dát zijn mijn redenen.
Maar qua GHV ben ik begonnen bij de Nedlloyd, en daar werd alle gereedschap (ook die bahco/schroevedraaier) verstrekt, of lag -als het goed was- op je burootje. Destijds wél eigen Brightstar en overall's, maar die overall's werden ca een jaar later ook door de rederij verstrekt...
Hoewel we in S'pore of HK toch nog op-maat-gemaakte overlalletjes kochten