Pagina 447 van 539

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 14 mar 2017 23:58
door jdbvos
Zou kunnen, Bob...ik heb geen idee...
Maar het is een fixed propellor, en dus een omkeerbare stoommeloochum....
En da's normaal....
Maar, idd, als later die GM is ingebouwd, is er wellicht een vpp in gekomen, en maakte men de toevoeging om het verschil aan te geven...
Wie het weet mag het zeggen....
Maar de "chronologische anomalie" ( :lol: ) viel me op....

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 17 mar 2017 21:27
door Gert Schouwstra
Het oudste Amerikaanse patent voor een "variable pitch propellor" wat ik kan vinden, dateert van 1912.

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 17 mar 2017 22:43
door jdbvos
Dank je Gert !
Da's een heel stuk eerder dan die 1934.....
Maar nog steeds ná de bouw van die boot (1909)....
Dus ik houd het vooralsnog op die eventuele ombouw tot ms...en dan mét een vpp....
Ik heb nog steeds mijn twijfel of die vpp's al geschikt waren voor een paar 1000 pk's in die tijd, maar waarom zou je in een beschrijving van zo'n slb dan de nadruk op een fpp leggen, als dat niet een significant detail van een (latere ?) wijziging van dat schip zou zijn ??
Vreemd, maar ik vermoed zomaar dat de bouwer, of de eigenaar, niet beschikbaar is voor commentaar... :roll:
Maar nogmaals: bedankt voor het meedenken, Gert ! Tiige dank !

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 17 mar 2017 23:40
door cor
Hallo Jan heeft het niet te maken met Fixed Pitch Propellor

Cor Boer

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 18 mar 2017 11:53
door jdbvos
Jazeker, Cor. Goed gezien
Fpp = fixed pitch propellor , ofwel een 'vaste' schroef
Vpp = variable pitch propellor, ofwel een verstelbare schroef

En een rse (was die ook vermeld?) = reciprocating steam engine, ofwel een op-en-neer-bewegende (zuiger) stoommachine...
Vooral voor sleepboten waren die ideaal, omdat ze bij ieder toerental of draairichting het volle vermogen op de schroef konden zetten (zuigeropp blijft gelijk, en als de keteldruk ook gelijk gehouden wordt...zelfde kracht per slag...)
Het eerste patent van de vpp stamt dus uit begin 1900, maar of ze toen ook al werden gemaakt, weet ik niet: de eerste vermelding daarvan komt uit 1934.
Toepassing van een dergelijke schroef zal dan vlgs mij weinig zin hebben gehad: de schaar-omkeerbeweging van een rse is heel wat simpeler en goedkoper, én geeft dus hetzelfde vermogens-effekt...
Ik denk daarom dat eventueel (vanwege de vermelding) een vpp pas werd toegepast bij de ombouw naar ms.

Die eerste vpp waren -denk ik- puur mechanisch....
Ik heb een bootje gehad met een 9pk SABB erin, en die had een mechanische vpp. Als je tijdens manoeuvreren meer dan half-gas draaide, was verstelling van de spoed al echt niet meer te doen: dan moest je in toeren terug. En da's heel onhandig met een vpp !

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 18 mar 2017 22:11
door cor
Hallo Jan

Ik ben geen techneut en heb bij de civieledienst gevaren en geeindigd
als zelfstandig kok dusmeer in de pannen geroerd.
Maar bij mijn eerste loopban als afhouder op de Stoomlogger VL 114 Voorlichter
schotse ketel en 3 cyl tryple expansie blijf de stoommachine dan wel schepen mij trekken.
In onderstaande boek dit is de vijfde druk uitgegeven in 1914 wordt ook gesproken
van een verstelbare schroef doormiddel van bouten.
Ik heb getracht een copy te maken het viel niet mee met zo'n
oud boek het is compleet maar de bladeren gaan los zitten

Groeten Cor Boer

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 18 mar 2017 22:36
door jdbvos
Nou Cor, als kok heb je nou wel de jackpot :lol:
Een dergelijke verstelbare schroef zie ik voor het eerst ! Met deze (uit je boek) moet je nog steeds de draairichting omdraaien...
Dus deze schroef komt uit de visserij of uit de sleepvaart, waarschijnlijk.
Ik heb een schroef als deze, waarbij de spoed maar enkele graden versteld kan worden, nog nooit gezien, en maar 1 of 2 x van gehoord (bij een zandzuigerpomp, en bij een sleepboot de 'jaagstand', geloof ik) !
Een verstelbare schroef is voor mij een schroef waarbij je de spoed van (zeg maar) -30 graden (vol achteruit) via 0 graden (vaanstand) naar +30 graden (vol vooruit) kunt draaien. En daarna bij vol toerental de spoed desgewenst nog een paar graden méér spoed kunt geven voor meer speed (en véél meer brandstofverbruik)
Ben benieuwd of andere techneuten hun licht hierover nog laten schijnen, maar je gooit met grote knuppels in het controlekamerhoenderhok :-D

't Is weer nét als aan boord: het zal de kok niet wezen met een terloopse opmerking... :lol: :lol: :lol:
Schitterend !

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 18 mar 2017 23:45
door cor
Ja Jan zo zie je maar van de KOK moet je het ook niet hebben.
Nu we het toch over een schroef hebben:
Toen ik op de VL 97 Prinses Juliana voer zat er in begin van de teelt
als we met de vleet visten een andere schroef op deze logger als
dat we half in de teelt gingen trawlen dan ging er een andere schroef op.
Ik weet nog met vlaggetjes dag in 1957 of 1958 gingen we met een flinke
ploeg schoolkinderen met de VL 97 een stukje de waterweg op.
We waren net voorbij het Vlaardingse t'Oofd toen er uit de machinekamer
een hoop kabaal van de motor kwam wat bleek we waren de schroef verloren.
De waterweg bij Vlaardingen was toen drukker met zeeschepen als nu dus wel link
Er is toen een andere logger langszij gekomen de VL 142 zodat we terug naar de KW Haven konden
Jammer voor de kinderen was dit een heel kort ritje toen.

Cor Boer

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 19 mar 2017 00:44
door Harry G. Hogeboom
Ben benieuwd of andere techneuten hun licht hierover nog laten schijnen
Nou Jan & Cor, ik wil niet pretenderen dat ik " een schijnend licht" denk te zijn. Dit soort vaste schroeven waarvan de bladen met bouten op de naaf zitten is NIKS geen nieuws. Dat je dan " min of meer als een bijkomstigheid" ook nog de spoed een ietsie kunt verstellen door het blad "een boutgat te verdraaien" is vanzelf leuk, maar maakt het geen verstelbare schroef in de modernere intentie van omschrijving.Ik heb zo'n schroef waar " de bladen met bouten aan de naaf bevestigd zijn" meerdere malen gezien en ook wel aan gewerkt ook nog in deze eeuw :lol: , met name bij ijsbrekers.Bij ijsbrekers kon je dan een beschadigt blad verwisselen- ook dus onderwater met duikers!!!- zonder dat je de schroef van de as moest halen.
Ik kan me voorstellen dat je bij een trawler- als je zwaarder moet trekken met de kuil achter je kont- ook wel meer spoed op de schroef wilt hebben en dan is het een stuk makkelijker als je de bladen even een tandje kunt verzetten!

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 19 mar 2017 16:17
door cor
Hallo Harry toen ik op de VL 97 voer werdt er als we gingen trawlen
gewoon een andere schroef onder gezet voor zo ver ik weet.
En voor Jan die madison is toch in 1959 verbouwd??

http://www.towingline.com/archives/2172

Cor Boer