Pagina 283 van 288

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 16 jun 2017 00:07
door Da Silva
Goeieavond Henk.

Bedankt voor de moeite. Ik ben hier ontzettend blij mee. Ik loop hier al een poos naar te zoeken en tot nu toe zonder resultaat.
Ben benieuwd, hoe je dit zo snel gefikst hebt.
Ik heb een poos op Kai Tak gewerkt, maar heb helaas nooit foto's gemaakt. Nu ben ik bezig met filmpjes van Youtube te downloaden. Ik neem aan dat, die niet op één dag zijn gemaakt. Maar op bijna iedere film, zie je dat schip liggen. Merkwaardig. Misschien vind ik de reden in je artikel.
Ik ga het nu printen en nog eens goed bestuderen.
Nogmaals bedankt.

Grt.

Mario

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 17 jun 2017 20:13
door Da Silva
Zo was ze zeker vanaf 1995 tot de sluiting van KaiTak in 1999 te zien. Ik vraag me af of ze in die periode veel gevaren heeft. Inmiddels heb ik heel wat filmmateriaal van het vliegveld verzameld en altijd is dit schip te zien op dezelfde ankerplaats.

https://www.balticshipping.com/vessel/imo/6708109


mv Orient Princess Kowloon Bay.jpg
mv Orient Princess Kowloon Bay.jpg (102.25 KiB) 1646 keer bekeken
Grt.

Mario

Belgische Bark Providence

Geplaatst: 28 jun 2017 16:02
door providence1848
Wie kan me helpen?
Ik ben op zoek naar zoveel mogelijk info over de Belgische Bark "Providence" die op 20 juli 1848 voorouders aan wal zette in de haven van New York de "list of Manifest" is ons bekend en werd opgesteld door de kapitein van het schip I.S. Dunaziere.
Mijn opzoekingen op tot nu weinig of niets aan het licht gebracht. Enkel bij navidoc-marines is de datum van"ondergang" bekend 03/12/1870.
Alle ideeën zijn welkom!!!

Door Bart Willems van het Rijksarchief Antwerpen – Beveren werd mij de naam van Kapitein Pierre Busschaert doorgegeven als belangrijke infobron.
Spijtig genoeg lopen alle sporen dood ook deze van de website Belgian ships archive vzw.

Hebt U daar misschien recentere coördinaten van?


Dank bij voorbaat

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 28 jun 2017 19:14
door jdbvos
hier misschien..... http://www.theshipslist.com/ships/lines/bibby.shtml
op deze site is heel veel info over emigranten en schepen die daarmee van doen hadden

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 29 jun 2017 11:54
door providence1848
bedankt voor de tip, ik heb al wat onderzoek verricht tot nu zonder resultaat, maar het is dan ook een uitgebreide lijst.
toch bedankt

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 30 jun 2017 10:18
door Jacob Bothof
Vraagje, wie was de vonkentrekker aan boord, de Sparks of de Elec ?

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 30 jun 2017 10:42
door Drentenier
Dat was de sparks, Jacob.
En ik werd ook altijd Sparks genoemd, maar heb dat nooit als vervelend ervaren; een soort geuzennaam dus :wink:

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 30 jun 2017 11:25
door Jacob Bothof
Bedankt Hans, wij noemden hem ook altijd Sparks aan boord.

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 30 jun 2017 11:53
door jdbvos
Ik ken 3 geuzenamen voor de radio-officier: de al genoemde 'sparks', de NLse variant 'vonkentrekker', en de -zeg maar- afkorting 'rof'
Zoals da kapitein (bij afwezigheid :-D ) 'ouwe' of (bij aanwezigheid) 'kap', stuurlui 'stuur', bootsman 'boots', de hwtk 'meester', en de hofmeester 'hof' genoemd werden...
...en er werden vaak vele, soms zelfs rederij-eigen, bijnamen (cq afkortingen) gebezigd....
Ach...alles is beter dan "Hé jij daar !" :lol:

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 30 jun 2017 11:57
door Jos Komen
Drentenier schreef:
30 jun 2017 10:42
En ik werd ook altijd Sparks genoemd :wink:
Zo ging dat ook op de Carchester.
Op Kombuispraat kwam ik er pas na bijna 40 jaar achter dat je Hans heet. :lol:

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 30 jun 2017 12:07
door Drentenier
:lol: :lol: :lol:

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 30 jun 2017 16:23
door Jacob Bothof
gis2.jpg
gis2.jpg (60.69 KiB) 1169 keer bekeken
Als er op de Lekhaven in de schoorsteen ge BBQ werd was onze Sparks (met hoed) er als
de kippen bij, hij was niet te beroerd om een handje te helpen met eten en drinken. :lol:

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 30 jun 2017 16:43
door Bob
telegrafist en electricien was op de oudere schepen (gelijkstroom) vaak AC en DC

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 31 aug 2017 04:51
door cenaprints
Goeie morgen allemaal. Zo maar een vraag: Wat is de juiste Engelse benaming voor "paaltje pikken"?
Hit a pole?, of misschien Bumpy sea surface?
Wie weet het.
In ieder geval al vast bedankt en neemt U maar een pilsie van mij.

Cor

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 31 aug 2017 04:56
door Andre
Goeiemorgen Cor,

Slamming of pitching

quote:
Slamming


From Wikipedia, the free encyclopedia


Jump to: navigation, search



This article is about the phenomenon in ship movement. For telephone and domain slamming, see Slamming (disambiguation).

Slamming is the impact of the bottom structure of a ship onto the sea surface. It is mainly observed while sailing in waves, when the bow raises from the water and subsequently impacts on it. Slamming induces extremely high loads to ship structures and is taken into consideration when designing ships.[1]

Groetjes,

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 31 aug 2017 10:30
door cenaprints
Bedankt Andre,
Pitching is eigenlijk logisch, (to have the bow alternately plunge and rise abruptly, a ship pitching in heavy seas), slamming een beetje minder, maar dan vindt ik dat in het Nederlands "paaltje pikken" beter overkomt, en die Pole zal het ook niet leuk vinden steeds te worden "gehit".
Toen ik m'n eerste reis maakte, dat was op de "Mylady", vaarden we in balast van Rotterdam naar Aalborg om cement te laden voor de Franse Antillen.
De chef kok had mij en m'n maatje aangeraden om alleen maar droog brood te eten omdat het behoorlijk waaide. Ik begon dus al zeeziek te zijn voor we Hoek van Holland hadden gepasseerd, ondanks het droge brood. Eenmaal buitengaats had m'n collega een groenige gelaatskleur gekregen en ik weet zeker dat ik er niet beter uitzag. Met een zekere regelmaat kreeg het schip behoorlijke klappen, een van de matrozen zei dat wij paaltjes pikten.
Dus had een schip een deklading palen, of flinke boomstammen verloren, dacht ik zo, ik was toen al behoorlijk intelligent en zag dus in mijn gedachten al zo'n paal een gat in de bodem slaan of de draaiende propeller raken met alle gevolgen van dien. Kleine Cor schipbreukeling tijdens z'n eerste reis.

Cor