Pagina 285 van 294

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 07 okt 2017 14:49
door Diena
Ik zag net een reactie van iemand die me verwees naar het archief van de VOC, geen idee waar dat bericht gebleven is dus kan je niet met naam en toenaam bedanken, goeie tip in ieder geval, nieuw spoor..gr Ineke

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 07 okt 2017 15:02
door jacko
Hallo Ineke

Dat was ik dus, maar dit is misschien beter.


Het Zeeuws archief
Staat van in en uitgeklaard schepen van de ' uiterste wacht' , 1852
Hierin 304 schepen uit 12 landen.
Gaat dus voor zover ik het kan bekijken dus niet verder terug dan 1852 , maar misschien is het tot 1852 ??????
Maar je kunt je vraag ook bij het Zeeuws archief stellen.

Succes
Hans

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 07 okt 2017 15:13
door Diena
Ik zocht op VOC, schepen Brouwershaven, haven Brouwershaven, in en uitgeklaarde schepen etc etc..onder welke term zocht jij bij Zeeuws Archief? Ik krijg geen enkel resultaat, met de juiste zoekterm hopelijk wel (linkje?). Merci!
Zal maandag eens kontakt opnemen met archief maar heb juist in het weekend tijd, dat is altijd lastig..

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 07 okt 2017 15:22
door jacko
https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... QM3iYPc5v-

En dan bij zoek linksboven schepen invullen.

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 07 okt 2017 15:24
door Diena
Bedankt!

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 11 okt 2017 21:01
door P.M. Noppeney
Theo,

In de eerste plaats mijn verontschuldiging voor het uitblijven van een reactie , maar ik had een probleem met het inloggen. Dankzij "ons" aller Jos is het probleem opgelost en kan ik weer op kombuispraat. Het dienst vak teken koopvaardij kanonnier was mij dus bekend, matroos speciale diensten niet. Uit mijn diensttijd bij de Koninklijke Marechaussee, die ik grotendeels in Den Helder heb doorgebracht, ken ik het dienst vak speciale diensten bij de Kon.Marine. Dit waren mensen die o.a. bij de Marine recherche en de Marine inlichtingen dienst zaten. De "link" tussen matroos koopvaardij en recherche en inlichtingen dienst is mij niet duidelijk, maar misschien dat jij me uit de droom kan helpen.
Groeten,

Peter Noppeney

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 12 okt 2017 00:46
door Allen
Brouwershaven
Geen namen maar wel aantal schepen Brouwershaven in 1831.
Uitgeklaarde/uitgezeilde schepen Brouwershaven 2.


Brouwershaven 1831.JPG
Brouwershaven 1831.JPG (136.56 KiB) 2474 keer bekeken

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 12 okt 2017 06:27
door Theo Horsten (R.I.P.)
Peter Noppeney" schreef:Het dienst vak teken koopvaardij kanonnier was mij dus bekend, matroos speciale diensten niet.
Mij ook niet. :-D Ik weet daar verder helemaal niets vanaf. Mijn kennis van de Koninklijke Marien is beperkt tot die veertien weken Erfprins. Er is vast wel iemand anders die daar veel meer verstand van heeft.

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 12 okt 2017 09:53
door Diena
Bedankt Allen, 2 schepen uit Brouwershaven dat jaar maar! In ieder geval is dit een bewijs dat alles goed geregistreerd werd en dat ik dat in het archief nog verder uit moet kunnen zoeken, merci

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 12 okt 2017 11:30
door Henk van der Moolen
Beste Diena,

De VOC is opgericht in 1602 en heeft bestaan tot 1795.
Het heeft dus niet veel zin om daar te zoeken naar VOC schepen in 1831 te Brouwers haven.
Veel succes met je verdere zoektocht.

vr gr Henk

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 12 okt 2017 13:52
door jdbvos
Oei, hoe scherp gezien Henk... dat VOC-archief viel me ook al op, maar zover dacht ik nog niet eens.... :-D

Dan wellicht uit te leggen als Van Ommeren's Company ??? :lol:

Maar idd: als er in 1852 een VOC-schip werd in-, én weer uitgeklaard was, zou Brouwershaven alle wereldkranten hebben gehaald met het bezoek van (ongetwijfeld) de "Vliegende Hollander".... :lol:

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 12 okt 2017 15:50
door Diena
hahaha, ja dat is wel van belang voor mijn zoektocht..1831 is het. Maar 2 belangrijke schepen zijn er geweest, ik denk dat ik naar visserijschepen moet zoeken. of daar ook een register van bestaat? Ik ga het uitvinden in het Zeeuws archief te Middelburg. Brouwershaven archief gaf aan niet te weten of ze daar lijsten van hebben, archief Middelburg kwam uit een zoektocht hierboven beschreven,
leuk en bedankt voor het meedenken!

Waar is de Echo?

Geplaatst: 15 okt 2017 18:54
door Simon2
Ik ben aan het zoeken of de oude vlet van RWS, de Echo nog in de vaart is.

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 22 okt 2017 11:29
door jdbvos
Ik heb ook een vraagje....en ik denk mn aan marinemensen...
Op StS zag ik een oude onderzeeer, de J5 met (ingekort) de volgende specificaties:
Type J Class Submarine

Launched 9 September 1915
Builder Devonport Naval Dockyard, England
Commissioned 25 March 1919
Displacement 1,820 tons (submerged) 1,210 tons (surfaced)
Length 275 feet 8 inches
Beam 23 feet 1 1/8 inches
Draught 16 feet
Armament 6 x 18-inch torpedo tubes - 4 bow, 2 beam
1 x 4-inch gun
Main Machinery Three shafts
Surfaced - 3 x 12 cylinder diesel engines
Submerged - 2 x battery driven electric motors
Horsepower 1,350 (submerged)
3,600 (surfaced)

Speed 9.5 knots (submerged)


Nou heb de items waar de vragen over zijn gemakshalve al even ingekleurd...
Ik ben uiteraard geen marineman, maar van "overdwarse" torpedobuizen heb ik nog nooit gehoord, of heeft het woord "beam" nog een andere betekenis ?? Voor alle zekerheid even bij Goegel-vertaal gekeken, maar daarvan wordt je helemaal niet wijzer ( '4 bow, 2 beam' leverde als vertaling '4 bogen, 1 balk' op....dankjewel, Goegel-vertaal !)
Beam kan ook uitwaaierend zijn, maar beweegbare torpedobuizen lijken me constructief een brug te vér...
Achteruitbuizen, ja: die bestaan. Maar als je 3 schroeven hebt aan de achterkant wordt de achteruitbuis nog een heel probleem....
Iemand die weet hoe dat uitgevoerd is ??

Vraag 2 is een technische vraag... Vermogen 3600 pk op (3) diesels, en 1350 pk op (2) E-motoren....
Schroeven worden gemaakt op het vermogen/toerental dat ervoor staat... Dus de 2 zijschroeven (om het zo even te noemen) zijn ontworpen op 1200 pk/x toeren.
Nou is het dus heel goed mogelijk zo'n schroef met veel minder pk bij een lager toerental te gebruiken, maar de efficiëntie is dan wel een beetje weg....
Hoe doen ze dat bij de marine ? Zijn of waren die schroeven min-of-meer verstelbaar ?

Ook de displacement (waterverplaatsing) viel me op...natuurlijk verplaatst een onderzeeer onder water méér als boven water :-D
Maar ik bedacht toen, dat het verschil tussen bruto en netto tarra was...zeg maar het gewicht van de verpakking.
Als zo'n luikenloze containerboot (zo'n zgn 'borstels') van pakkumbeet 10.000T zinkt, en alle containers drijven in het rond, dan is dus alleen de tarra gezonken.... :-D

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 23 okt 2017 19:59
door Gert Schouwstra
Dag Jan,

Veel onderzeeërs hadden inderdaad overdwarse torpedobuizen, waarmee ze dus ook dwarsuit konden schieten zonder de koers aan te passen. Dat zijn de "beam torpedo tubes". Zie bijvoorbeeld deze Afbeelding
En volgens mij worden bij elektrische vaart de toeren op de schroef fors verminderd. Daarvoor kan ik twee redenen bedenken: 1) Minder vermogen beschikbaar via de batterijen. 2) Minder schroeflawaai bij sluipvaart.

Re: Wie weet ?

Geplaatst: 23 okt 2017 22:05
door jdbvos
Dankjewel, Gert !
Dus wél overdwarse buizen....
Het kon ook haast niet anders, maar toch.... Ik had er iig nog nooit van gehoord.

Maar geen verstelbare spoed van de schroef, dus...
De inefficiëntie wordt dus voor lief genomen... Tsja, wat moesten ze destijds ook anders

Ik vind het fascinerende dingen, die onderzeeërs, en ik had er mooie boeken van: vooral de Duitse 7-,9-, en 11-series....
De Amerikaanse types zoals de Nautilus (de 1e atoom-onderzeeer) waren ook voor 90% Duits ontwerp
M'n vader had een bloedhekel aan onderzeeërs... "sluipmoordenaars..." siste hij bij het zien ervan.
Eenmaal, ik meen langs de Noorse kust varend, schoot zo'n ding bijna loodrecht vlak naast ons uit het water omhoog. Iedereen schrok zich te pletter.
Woest ! was m'n pa ! Zo boos heb ik hem nooit weer gezien....