Natie- Rederij- & Seinvlaggen.
Natie- Rederij- & Seinvlaggen.
Dit zou misschien een interessant topic kunnen worden waar belangstellenden zo nu en dan eens een vraag over vlaggen kunnen stellen.
( In welke vorm en onder welke omstandigheden dan ook ).
Zelf heb ik geruime tijd geleden al eens een vraag over seinvlaggen gesteld. Helaas is hier nooit antwoord op gekomen.
Hier de 1e dan maar even:
Mogen de vlaggen Q, K & R onder elkaar aan de knikstag hangen ?.
Zo ja, moet dit dan ook in een bepaalde volgorde ?.
m.v.g. Roy
( In welke vorm en onder welke omstandigheden dan ook ).
Zelf heb ik geruime tijd geleden al eens een vraag over seinvlaggen gesteld. Helaas is hier nooit antwoord op gekomen.
Hier de 1e dan maar even:
Mogen de vlaggen Q, K & R onder elkaar aan de knikstag hangen ?.
Zo ja, moet dit dan ook in een bepaalde volgorde ?.
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- stuurcadeautje
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
- Locatie: Hengstdijk
roy alles over seinvlaggen kun je terug vinden in het boek international code of signals dit heeft ider schip verplicht aan boord. kijk eens bij een 2e hands boekenwinkel er komt nl om de paar jaar een nieuwe uit. ze moeten bij de imo natuurlijk de persen draaiende houden
mvg niels
mvg niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd
Hallo Niels,
Dit is wel een zeer waardevolle tip. Mare, wat doet men met de verouderde boeken.........!?.
Mijn vraag is eigenlijk gebassseerd op hoe een modelschip te tuigen, zonder dat aan de praktijk geweld gedaan wordt. Je kan zo'n model wel helemaal vol met vlaggetjes hangen, maar dat is nu net niet de bedoeling.
Overdaad schaad immers !.
m.v.g. Roy
Dit is wel een zeer waardevolle tip. Mare, wat doet men met de verouderde boeken.........!?.
Mijn vraag is eigenlijk gebassseerd op hoe een modelschip te tuigen, zonder dat aan de praktijk geweld gedaan wordt. Je kan zo'n model wel helemaal vol met vlaggetjes hangen, maar dat is nu net niet de bedoeling.
Overdaad schaad immers !.
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Roy, 9 van de 10 keer gaan die oude boeken over de muur, uiteraard wel op plaatsen die Marpol goed gekeurd zijn om oud papier vrij te zetten.
Zal komende reis eens kijken of ik iets voor je kan betekenen. Ga naar een boot toe die nu met zn eerste reis bezig is, Pilots zitten tegenwoordig al cd-roms bij met alles erop misschien ook wel die International Code of Signals. Anders zal ik van de week eens gaan spitten bij mijn ouders op zolder of ik mn schoolboek met het hoofdstuk seinen en vlaggen nog kan vinden.
Zal komende reis eens kijken of ik iets voor je kan betekenen. Ga naar een boot toe die nu met zn eerste reis bezig is, Pilots zitten tegenwoordig al cd-roms bij met alles erop misschien ook wel die International Code of Signals. Anders zal ik van de week eens gaan spitten bij mijn ouders op zolder of ik mn schoolboek met het hoofdstuk seinen en vlaggen nog kan vinden.
Groeten Jeroen
Roy,
Ik kan me niet voorstellen dat je de Q,de K en de R tegelijk voert,de Q is de quaratainevlag waarmee je aangeeft dat het schip vrij van ziekten is en dat je dat wilt laten controleren en dat je ingeklaard wilt worden,de K wordt gebruikt als je in contact wilt komen met een ander schip, dus op zee.
Voor de rest google even naar internationale seinvlaggen.
Harry
Ik kan me niet voorstellen dat je de Q,de K en de R tegelijk voert,de Q is de quaratainevlag waarmee je aangeeft dat het schip vrij van ziekten is en dat je dat wilt laten controleren en dat je ingeklaard wilt worden,de K wordt gebruikt als je in contact wilt komen met een ander schip, dus op zee.
Voor de rest google even naar internationale seinvlaggen.
Harry
Via de Wikipedia encyclopedie heb ik de volgende site gevonden:
http://www.gyc.com/ICOSbook.pdf
Hier kun je het international seinboek downloaden ( pdf ).
Zover ik weet bestaan en, één en twee letter sein signalen, en medische seinen bestaan er uit drie vlaggen, maar deze beginnen allemaal met een M
Heb de één letter signalen nog uit mijn hooft moeten leren, in praktijk worden op het moment zover ik weet alleen de één letter seinen, A( duiker) B( gevaarlijke stoffen), H( loods aanboord), G(loods gevraagd) en Q( quarantene) nog wel eens gebruikt.
Drie letter seinen ( of meer) worden in Japan nog wel eens gebruikt om je bestemming aan te geven, een lokal voorschrift dus
http://www.gyc.com/ICOSbook.pdf
Hier kun je het international seinboek downloaden ( pdf ).
Zover ik weet bestaan en, één en twee letter sein signalen, en medische seinen bestaan er uit drie vlaggen, maar deze beginnen allemaal met een M
Heb de één letter signalen nog uit mijn hooft moeten leren, in praktijk worden op het moment zover ik weet alleen de één letter seinen, A( duiker) B( gevaarlijke stoffen), H( loods aanboord), G(loods gevraagd) en Q( quarantene) nog wel eens gebruikt.
Drie letter seinen ( of meer) worden in Japan nog wel eens gebruikt om je bestemming aan te geven, een lokal voorschrift dus
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 11 mar 2006 16:37
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
- stuurcadeautje
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
- Locatie: Hengstdijk
Roy zoek niet verder maar geef je adres enz effe door, dan zal ik je een code of signals doen toekomen. heb s even in mijn maritieme archief gekeken, en tussen allerlei pilots, heb er al 35 en andere boeken zag ik 2x de code of signals staan. ik neem die boeken vanaf boord mee naar huis, er zijn zoals je ziet altijd wel liefhebbers voor. da's beter dan ze over de muur te keilen.
Het klopt inderdaad dat combinaties van letters aan dezelfde lijn een andere betekenis hebben.
zo moesten wij laatst in maleisie H P R voeren het zal wel dachten wij.
dus die vlaggen opgehangen en naar binnen. bleek achteraf de immigratie officier zwaar beledigd dat de vlaggen aan bb hingen ipv aan stuurboord. zo zie je maar weer dat vlaggen nog steeds een rol van betekenis spelen in de scheepvaart.
mooi voorbeeld is het kielerkanaal. daar moet je vanaf een bepaalde verkeersgroep ook seinvlaggen voeren.
gr niels
Het klopt inderdaad dat combinaties van letters aan dezelfde lijn een andere betekenis hebben.
zo moesten wij laatst in maleisie H P R voeren het zal wel dachten wij.
dus die vlaggen opgehangen en naar binnen. bleek achteraf de immigratie officier zwaar beledigd dat de vlaggen aan bb hingen ipv aan stuurboord. zo zie je maar weer dat vlaggen nog steeds een rol van betekenis spelen in de scheepvaart.
mooi voorbeeld is het kielerkanaal. daar moet je vanaf een bepaalde verkeersgroep ook seinvlaggen voeren.
gr niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd