Erhardt & Dekkers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Erhardt & Dekkers

Bericht door ferryvaneeuwen » 25 mei 2007 02:11

Zover ik weet staat er op het forum weinig over de rederij Erhardt en Dekkers. Ik weet wat van deze rederij omdat mijn echtgenote voor ons huwelijk een aantal jaren bij deze rederij aan de van Vollenhovestraat 29 in het Scheepvaartkwartier van Rotterdam heeft gewerkt.

Dekkers was toen al uit het bedrijf en de zoon van de oorspronkelijke Erhardt was er de baas. Een uiterst voorkomende en vriendelijke man. Hij paste perfect bij het rustige sfeertje daar. Mijn toekomstige echtgenote kon vanuit haar raam aan de achterkant van het mooie pand contact onderhouden met haar vader die op een scheepvaartkantoor op Westplein 9 werkte. Af en toe zwaaien. Voor Erhard en Dekkers werkte zij op Westplein 1, bij de VNS.

Ik vond twee ansichtkaart Skyphoto's (Lymne Airport) van de Katwijk en Steenwijk.

Afbeelding

Afbeelding

Erhard en Dekkers was ook eigenaar van een K-tanker, de Schelpwijk .

De Haulerwijk werd ooit op 30-9-40 beschoten door een Duitse onderzeeboot en zonk. De Winterswijk onder gezagvoerder J. de Groot werd een jaar later op 10-9-41 getorpedeerd onder Groenland. De oude Katwijk nam deel aan de invasie in Normandië in 1944 en maakte in totaal drie trips naar deze kust. Tijdens WW1 was er nog de Randwijk.

Er zou ook nog een Noordwijk moeten zijn, maar daarover kan ik zo gauw niets vinden.

Verder bezat Erhardt en Dekkers de "Rotterdamse Zwavel Scheepvaart Maatschappij" die vier zwaveltankers in bedrijf hadden. Het waren de Maas, Waal, Schelde en Rijn.

Ferry
Laatst gewijzigd door ferryvaneeuwen op 26 mei 2007 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 25 mei 2007 17:10

Hallo Ferry,

Er bestaat een "kleine Alk"waarin de historie van deze rederij beschreven staat.

De "Katwijk" was een zussie van de 3 W-drechten van Van Ommeren en kwam uit het aanvankelijke Carras order dat de Kon. Mij "De Schelde" voor deze reder zou bouwen. Er zijn ook nog enige schepen voor de London & Overseas afgebouwd. Het waren fraaie alles laders. Ze konden zowel voor de bulkvaart als voor lijnvrachtvaart in gezet worden.

De "Noordwijk" was een zelfde bulkcarrier als de "Asmidiske" en "Asterope" van NiGoCo.

De "Steenwijk" heeft nog een bakkie gehad en is, ( als ik het wel heb ), met veel slagzij door Wijsmuller in IJmuiden binnengehaald.

Van die 4 zwavelzuurtankers zijn er 2, ( na jarenlang opgelegd gelegen te hebben ), aan Fongers verkocht en zijn later naar Atlantic Bunkering gegaan en omgebouwd tot bunkertankers.
Dit waren de "Maas" welke eerst "Helena F" als naam kreeg en later de "Atlantic Supplier" werd en de "Rijn" die eerst "Johann F" heette, de "Atlantic Trader" werd.
De 1e heeft 2 x 480 pk Bolnes en meet 3345 ton en de 2e; 2 x 600 pk. Bolnes en meet 3559 ton.
Eigenlijk best wel flinke schepen voor hun tijd.
Ze zijn overigens wel verlengd, maar wanneer en bij wie weet ik lekker niet.................

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gerard

//

Bericht door Gerard » 25 mei 2007 18:05

Die Katwijk, wat een JACHT hè ? Lijkt wel een fruitjager.... Zucht....

DickG
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 nov 2005 16:40
Locatie: Castricum

Bericht door DickG » 25 mei 2007 18:15

In het eerste deel van de bij De Alk uitgegeven fotoboekjes in de serie NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN BEELD-Wilde Vaart, staan alle naoorlogse trampschepen van Erhardt & Dekkers afgebeeld.

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 25 mei 2007 21:17

Gerard :-D ik .....zucht .... met je mee; wat een mooie lijnen :-D :-D

Ron Bebelaar
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Katwijk

Bericht door Ron Bebelaar » 25 mei 2007 21:25

De Katwijk was het snellere zusje van de W-schepen van Van Ommeren Shipping en wat beter voor lijnvaart uitgerust met o.a. een 'zware' spier.
Ik meen dat ook het overige laadgerei iets zwaarder was uitgevoerd.
Inderdaad prachtige lijnen, maar wat stond er altijd een hoop water in het midscheeps gangboord bij vol geladen schip en een beetje wind.

mvg
Ron Bebelaar

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30487
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 25 mei 2007 21:26

Hallo Bankie en Ton,
De "Katwijk" was vroeger een simpel "wilde vaartbootje". :wink:
Zoals haar voorgangers bij de rederij Amsterdam en de Halcyonlijn.
Maar wel mooi natuurlijk. :-D
Oh Oh, ik zie dat Ron daar anders over denkt. :oops:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gerard

//

Bericht door Gerard » 25 mei 2007 21:48

Ja Jos, een Wilde Vaart bootje, maar veel van die bootjes hadden een lijntje om van de snoepen..... :-D

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30487
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 25 mei 2007 21:56

Tja Bankie,
Jij voer vroeger op een lijntje om van te snoepen op schepen met een minder fraai lijntje. :wink:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10867
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Erhard & Deckers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 mei 2007 23:39

Hallo Kombuis,

E&D stond vroeger bekend als een vrij" wild kluppie" heb ik dat goed??? Of ben ik in de bonen??

Heb met een sparks gevaren die kon zuipen als een "Tempelier" ( om eerlijk te zijn dat was in de zelfde tijd dat ik Hooghoudt uit een Bloemenvaassie dronk :oops: :oops: - die donderse borrelglaassies zijn zo klein!! :lol: ) en hij vertelde me altijd dat ie "had leren drinken bij E&D" om de doodeenvoudige reden dat ie daar een fles jenever in de week kreeg en " weggooien was ook zo zonde" ( ik neem d'r nog maar eentje meester!)

Enfin ik herinner me dat ie met een E&D boot een Godsliederlijke tijd ergens op de Aleouten ( Noord Pacific) had gelegen met een boot met een gebroken krukas, geloof onderweg/van naar Canada.

Wie Oh wie herkent het verhaal??

Die donderse Sparks :lol: :-D , kwam ik een paar jaar later tegen, via de VHF dan, hij op een boot en ik op een andere en in een lulverhaaltje met de stuurman van de wacht had ie uitgevolgeld dat ik er op zat, dus FF ouwehoeren op de VHF -- bla bla - over!!! etc.etc.

TOTdat ie begon te meijeren over " Die Japanse Saar" :lol: :-D toen moest ik hem stoppen:

" Heeh Sparks ik weet NIET waar je nou over ouwehoerd, m'n vrouw is aan boord EN staat hier naast me- goeie reis eeeeh!!" :lol: :-D

Nog vaaaak om gelachen naderhand!!! :wink:

" Weet je wat het is meester , an de wal weten de meestuh walslurp kroegbazen feitelijk niet hoe het mot, je mot ze iedere keer weer vragen om een borrel, ze mottuh gewoon bijvulluh, al dat gelul, koop je geen brood voor"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Erhardt & Dekkers

Bericht door ferryvaneeuwen » 26 mei 2007 02:39

Hallo Harry,
" Heeeeh meester toen ik vroeger bij Erhard & Deckers voer, kregen we iedere week een fles Wijnand Focking Wink kado, dat spul was NIET om te zuipuh, maar ja WAT wil je, het was gratis en van lieverlede met een stukkie sinaasappel schil OF een stukkie citroenschil heb ik mezelf geleerd om het te drinken"
Tja, met dat merk gaan je handen vanzelf trillen...... Zelf hield ik het bij Blankenheim Nolet.

Blankenheim (Nolet), Oude genever dubbel gebeid

Deze lichtgele jenever is uitermate zoet. Naast de suiker komen karamel en zoethout naar voren. De smaak lijkt voornamelijk bepaald te worden door jeneverbes en zoethout, waarnaast ook aan anijs, vanille, bloesem en schil van citrusfruit werd gedacht. De borrel smaakt enigszins harsig, komt licht binnen en wordt niet zwaar in de mond. De smaak vloeit korte tijd uit.

Een hoop geneuzel van het Genever College "Nimmer Zat". Het lijkt wel een wijnproeverij met kretologie als: Een fruitige afdronk, rond op de tong, een mooie heldere frisse en droge wijn met een vleugje bessen, koemest en muskaatnoot. Zoals een wijn behoort te zijn: Een aangename frisse smaak, makkelijk drinkbaar voor iedereen. Een echte allemansvriend enz enz.

Erhardt & Dekkers zijn op enig moment ook nog in het beheer van schepen gaan doen:

http://zeevaart.web-log.nl/zeevaart/erh ... index.html

Ferry

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10867
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Sparks.

Bericht door Harry G. Hogeboom » 26 mei 2007 03:32

Heeeh Sparks,

Tja, Blankenheim & Nolet, er was een tijd dat ik er wel "pap van luste" :lol: :-D

Tjonge jonge wat heb ik met die Sparks gelachen :lol: :lol: , had er zo een hele fles voor " Ik neem nog even een borrel Meester as't goed is" voor over om nog weer eens even bij te praten.

Waaaar had je trouwens die vorige quote van mij vandaan Ferry, duidelijk heb ik dit verhaaltje al eens verteld :oops:

Mazzel, ik ga een borrel drinken met m'n dochter die net even langs komt :-D
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 26 mei 2007 07:19

Wat betreft het management over schepen van derden uitvoeren gesproken; E.& D. heeft ook nog h.e.e.a. te doen gehad met de hopperzuigers "Transmundun I" t.m."IV".
Of dat nu alleen crew management was of dat men er ook financieel in geinteresseerd was, weet ik niet in detail.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30487
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 26 mei 2007 15:14

Voor degenen die de dvd van Proet nog niet hebben... :wink:
De "Schelpwijk".
Prachtige schepen, die K-tankers. :wink:
Als ouwe crudesnuiver was ik redelijk afgekickt toen ik op de "Kaap Hoorn" kwam, maar na een paar ladinkies naphta laden in Terneuzen... :-D
Dan liep je als stuurman van de wacht aan dek echt te zweven. :-D
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Erhardt & Dekkers

Bericht door ferryvaneeuwen » 26 mei 2007 15:58

Hallo Harry, Roy en Jos,

Misschien kan Harry als geoefend innemer lid worden van het vooraanstaande Nimmer Zat Genevercollege! Dat lijkt mij een hele eer.

http://www.nimmerzat.nl/

Harry, klik op in Kombuispraat op "Zoeken" en vervolgens tik je als zoekterm Erhard in. Onderaan bij "Geef resultaten weer als:" moet je "Berichten" aanklikken en dan rolt het er vanzelf uit. Dat wordt nog schrikken voor je.....;-)

Inderdaad Roy heeft Erhardt & Dekkers zich nog bemoeid met de Transmundum schepen van Boltje. Zelf heb ik met bijna alle Transmundum-schepen de proefvaarten meegemaakt. Het was wel apart om voor besprekingen, voor en tijdens de bouw, naar het oosten des lands te moeten gaan. De rederijen zaten bijna altijd in het westen.

Volgens mij was het allemaal crew management (inclusief de stores?), zoals ook voor de Mathias verbrandingsschepen.

http://www.wivonet.nl/wijklijn2.htm

Ja Jos, heerlijk om zo'n K-tanker zoals op de foto in z'n kont te kijken. Zelf heb ik gevaren op de Kermia (twee jaar aan één stuk), Kylix en Kabylia.

Ferry

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30487
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 26 mei 2007 16:36

Hallo Ferry,
gevaren op de Kermia (twee jaar aan één stuk),
Hoelang heeft het geduurd voor je een beetje van je tankeritus genezen was en weer door je omgeving als "normaal" beschouwd werd? :lol:
Mijn langste tijd was 13 maanden, op de "Gulf swede", dus ik spreek uit ervaring. :wink:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cedron, Google [Bot], jeroen en 13 gasten