Erhardt & Dekkers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Erhardt & Dekkers

Bericht door ferryvaneeuwen »

Zover ik weet staat er op het forum weinig over de rederij Erhardt en Dekkers. Ik weet wat van deze rederij omdat mijn echtgenote voor ons huwelijk een aantal jaren bij deze rederij aan de van Vollenhovestraat 29 in het Scheepvaartkwartier van Rotterdam heeft gewerkt.

Dekkers was toen al uit het bedrijf en de zoon van de oorspronkelijke Erhardt was er de baas. Een uiterst voorkomende en vriendelijke man. Hij paste perfect bij het rustige sfeertje daar. Mijn toekomstige echtgenote kon vanuit haar raam aan de achterkant van het mooie pand contact onderhouden met haar vader die op een scheepvaartkantoor op Westplein 9 werkte. Af en toe zwaaien. Voor Erhard en Dekkers werkte zij op Westplein 1, bij de VNS.

Ik vond twee ansichtkaart Skyphoto's (Lymne Airport) van de Katwijk en Steenwijk.

Afbeelding

Afbeelding

Erhard en Dekkers was ook eigenaar van een K-tanker, de Schelpwijk .

De Haulerwijk werd ooit op 30-9-40 beschoten door een Duitse onderzeeboot en zonk. De Winterswijk onder gezagvoerder J. de Groot werd een jaar later op 10-9-41 getorpedeerd onder Groenland. De oude Katwijk nam deel aan de invasie in Normandië in 1944 en maakte in totaal drie trips naar deze kust. Tijdens WW1 was er nog de Randwijk.

Er zou ook nog een Noordwijk moeten zijn, maar daarover kan ik zo gauw niets vinden.

Verder bezat Erhardt en Dekkers de "Rotterdamse Zwavel Scheepvaart Maatschappij" die vier zwaveltankers in bedrijf hadden. Het waren de Maas, Waal, Schelde en Rijn.

Ferry

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Ferry,

Er bestaat een "kleine Alk"waarin de historie van deze rederij beschreven staat.

De "Katwijk" was een zussie van de 3 W-drechten van Van Ommeren en kwam uit het aanvankelijke Carras order dat de Kon. Mij "De Schelde" voor deze reder zou bouwen. Er zijn ook nog enige schepen voor de London & Overseas afgebouwd. Het waren fraaie alles laders. Ze konden zowel voor de bulkvaart als voor lijnvrachtvaart in gezet worden.

De "Noordwijk" was een zelfde bulkcarrier als de "Asmidiske" en "Asterope" van NiGoCo.

De "Steenwijk" heeft nog een bakkie gehad en is, ( als ik het wel heb ), met veel slagzij door Wijsmuller in IJmuiden binnengehaald.

Van die 4 zwavelzuurtankers zijn er 2, ( na jarenlang opgelegd gelegen te hebben ), aan Fongers verkocht en zijn later naar Atlantic Bunkering gegaan en omgebouwd tot bunkertankers.
Dit waren de "Maas" welke eerst "Helena F" als naam kreeg en later de "Atlantic Supplier" werd en de "Rijn" die eerst "Johann F" heette, de "Atlantic Trader" werd.
De 1e heeft 2 x 480 pk Bolnes en meet 3345 ton en de 2e; 2 x 600 pk. Bolnes en meet 3559 ton.
Eigenlijk best wel flinke schepen voor hun tijd.
Ze zijn overigens wel verlengd, maar wanneer en bij wie weet ik lekker niet.................

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Die Katwijk, wat een JACHT hè ? Lijkt wel een fruitjager.... Zucht....
DickG
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2005 16:40
Locatie: Castricum

Bericht door DickG »

In het eerste deel van de bij De Alk uitgegeven fotoboekjes in de serie NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN BEELD-Wilde Vaart, staan alle naoorlogse trampschepen van Erhardt & Dekkers afgebeeld.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Gerard :-D ik .....zucht .... met je mee; wat een mooie lijnen :-D :-D
Gebruikersavatar
Ron Bebelaar
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Katwijk

Bericht door Ron Bebelaar »

De Katwijk was het snellere zusje van de W-schepen van Van Ommeren Shipping en wat beter voor lijnvaart uitgerust met o.a. een 'zware' spier.
Ik meen dat ook het overige laadgerei iets zwaarder was uitgevoerd.
Inderdaad prachtige lijnen, maar wat stond er altijd een hoop water in het midscheeps gangboord bij vol geladen schip en een beetje wind.

mvg
Ron Bebelaar
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bankie en Ton,
De "Katwijk" was vroeger een simpel "wilde vaartbootje". :wink:
Zoals haar voorgangers bij de rederij Amsterdam en de Halcyonlijn.
Maar wel mooi natuurlijk. :-D
Oh Oh, ik zie dat Ron daar anders over denkt. :oops:
All the best
Jos
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ja Jos, een Wilde Vaart bootje, maar veel van die bootjes hadden een lijntje om van de snoepen..... :-D
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tja Bankie,
Jij voer vroeger op een lijntje om van te snoepen op schepen met een minder fraai lijntje. :wink:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Erhard & Deckers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Kombuis,

E&D stond vroeger bekend als een vrij" wild kluppie" heb ik dat goed??? Of ben ik in de bonen??

Heb met een sparks gevaren die kon zuipen als een "Tempelier" ( om eerlijk te zijn dat was in de zelfde tijd dat ik Hooghoudt uit een Bloemenvaassie dronk :oops: :oops: - die donderse borrelglaassies zijn zo klein!! :lol: ) en hij vertelde me altijd dat ie "had leren drinken bij E&D" om de doodeenvoudige reden dat ie daar een fles jenever in de week kreeg en " weggooien was ook zo zonde" ( ik neem d'r nog maar eentje meester!)

Enfin ik herinner me dat ie met een E&D boot een Godsliederlijke tijd ergens op de Aleouten ( Noord Pacific) had gelegen met een boot met een gebroken krukas, geloof onderweg/van naar Canada.

Wie Oh wie herkent het verhaal??

Die donderse Sparks :lol: :-D , kwam ik een paar jaar later tegen, via de VHF dan, hij op een boot en ik op een andere en in een lulverhaaltje met de stuurman van de wacht had ie uitgevolgeld dat ik er op zat, dus FF ouwehoeren op de VHF -- bla bla - over!!! etc.etc.

TOTdat ie begon te meijeren over " Die Japanse Saar" :lol: :-D toen moest ik hem stoppen:

" Heeh Sparks ik weet NIET waar je nou over ouwehoerd, m'n vrouw is aan boord EN staat hier naast me- goeie reis eeeeh!!" :lol: :-D

Nog vaaaak om gelachen naderhand!!! :wink:

" Weet je wat het is meester , an de wal weten de meestuh walslurp kroegbazen feitelijk niet hoe het mot, je mot ze iedere keer weer vragen om een borrel, ze mottuh gewoon bijvulluh, al dat gelul, koop je geen brood voor"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie