Erhardt & Dekkers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

E&D Sparks

Bericht door Harry G. Hogeboom » 26 mei 2007 16:46

Heeh Ferry,

Heb ik gedaan, ben echter niet geschrokken van die "voor mij nieuwe" truuuck. Ik heb heele goede herineringen aan die bewuste Sparks en hoop van harte dat ie, net als ik, z'n inname van Blankenheim & Nolet heeft aangepast aan z'n leeftijd!!! :cry: :oops:
Anders ziet het er minder jofel voor hem uit! :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Erhardt & Dekkers

Bericht door ferryvaneeuwen » 26 mei 2007 18:12

Hallo Harry en Jos,

Ja Harry, wij sparksen moesten natuurlijk altijd op de kleintjes letten met onze bescheiden gage. Het was dus zaak om handig in knobbelen en dat soort tijdverdrijf te zijn om de kosten te drukken. Die sparks van jou was zo te lezen een gladde jongen die al onderhoudend keuvelend met zijn bloemenvaasje in de hand je flessen professioneel leegde.....;-)

Jos ik heb het even nageteld maar het was in totaal drieentwintig en een halve maand. We zijn wel twee keer in Rotterdam geweest, maar dat was van 's ochtends aankomen en de volgende middag weer aan boord zijn. We hebben ook nog een dokperiode van twee weken bij de NDSM in Amsterdam gedaan, dus dat was pure luxe. Ik herinner me dat ik toen nogal wat spullen uit luiheid in mijn slaaphut in de kast en laden had laten liggen maar alles, maar dan ook alles tot en met mijn pendeks was weg, ook de prenten aan de wand.

Ferry

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 26 mei 2007 19:00

Jos had het over naphta opsnuiven.....................
Dat heb ik in de jaren 70 ook met grote regelmaat gedaan !. Je keek gewoon in de tanken hoeveel treedjes er nog uit waren. En maar naphta opsnuiven. Niets loos meneer.......................
Tegenwoordig mag naphta alleen nog maar middels klokken geladen worden en moet er een damp-retour-leiding aangesloten worden.
Wie bekommerd zich nog om al die naphta snuivende tanker opvarenden van weleer......................!!!.
Gevoelsmatig denk ik wel eens aan al die mensen die destijds met asbest gewerkt hebben. Dat was toch ook; "Niets loos Koos !".

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Douwe J.
Berichten: 1756
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Erhard en Dekkers

Bericht door Douwe J. » 28 sep 2008 13:10

Katwijk 1958
Noordwijk   1958   +.jpg
Noordwijk 1958 +.jpg (125.74 KiB) 1489 keer bekeken
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.

Mariner (R.I.P.)

Re: Erhardt & Dekkers

Bericht door Mariner (R.I.P.) » 26 jul 2013 20:36

De "Katwijk", ook zo'n 'Carras boot', gebouwd door De Schelde;

Afbeelding

Groets,

Mariner

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Erhardt & Dekkers

Bericht door roy » 27 jul 2013 16:19

Tja, de "Katwijk" was één van de 10 z.g. Argo schepen die door de Griekse reder J.C.Carras in 1955 bij de Kon. Mij. "De Schelde" besteld waren.
Carras nam er 4 stuks van af, waarna er problemen dussen de opdrachtgevers en de werf ontstonden.
Uiteindelijk zijn wel alle tien schepen gebouwd, maar wel voor verschillende andere afnemers.
De London & Overseas nam er 2 van af, Van Ommeren 3 stuks en Erhardt en Dekkers, ( Stoomvaart Mij Wijklijn ), één exemplaar.
De "Katwijk week wel iets van haar zusters af. De voormast kwam te vervallen en werd vervangen door een goalpost. D.w.z. twee paalmasten met een zaling er tussen. Ook de ventilatiekokers tegen voorkant midscheeps waren wat hoger dan de andere schepen. Het zal er mee te maken gehad hebben dat de "Katwijk" meer toegesneden was op het vervoer van stukgoed.
Het doet wel wat vreemd aan dat de "Katwijk" als 10e schip in deze serie aangeduid werd, daar ze reeds eind 1960 als bouw nummer 300 opgeleverd werd.
Immers; Van Ommeren nam er ook 3 van af en wel in 1962, 1963 en 1964, met de b.no's 309, 310 en 305 resp. Qua bouwnummering klopt het, maar de oplevering niet.
De "Katwijk" zou dus nooit het 10e en laatste schip uit deze serie kunnen zijn. Een mogelijke reden zou kunnen zijn dat de oplevering van dit schip naar voren gehaald is daar de oude "Zonnewijk" dringend vervangen moest worden.
Wie er een andere verklaring voor heeft..........., juist........, roept u maar.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

AnneKJ

Re: Erhardt & Dekkers

Bericht door AnneKJ » 27 jul 2013 17:39

Roy.

Een kleine correctie op je verhaal. Ik lees dit wel vaker, maar het is onjuist dat de 3 W-drechten tot de "Carras-schepen" behoorde. Ze lijken er misschien wel op, maar het zijn andere schepen.
De Katwijk is dus geen afwijkend zusterschip. Die Carras-schepen hadden volgens mij dezelfde voormast. Carras bestelde 10 schepen. Er is nog een 11e gebouwd ( Finnamore Valley) voor Mavroleon Brothers, London.

291 :Argo Ollandia
292: Argo Ellas
293: Argo Chios
294 :Argo Delos
295: Albia
296: Beniowsky
297: Atlas
298: Dorte Oldendorff
299: Mauretania
300: Katwijk

306: Finnamore Valley

http://www.damennaval.com/nl/references ... 77-348.htm

Grt.

Anne

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Erhardt & Dekkers

Bericht door roy » 27 jul 2013 22:02

Hallo Anne,

Kijk, dat heb ik nooit geweten. Sinds mijn prille jeugd heb ik gemeend dat het aanvankelijk Carras schepen waren. Ik loop dan al ruim 50 jaar met het verkeerde idee rond. :roll: :idea: :shock:

Inmiddels heb ik die lijst met bouwnummers eens uit zitten spitten. Eerlijk gezegd vind ik het wel een mooi staaltje speurwerk waar menige werf jalours op kan zijn. Dus hulde voor de man hier achter.

Toch heb ik wel een hiaat en een foutje ontdekt en wel de navolgenden:
stt."Mijdrecht", bouwnummer 278 ontbreekt.
Bij het m.s."Melbury Beacon", b.no: 285,( voor de Britse Van Ommeren ), wordt een verkeerd schip afgebeeld.

Maar goed, terug naar de vrachtschepen die niet tot de Carras schepen behoren maar er verdacht veel op lijken.
b.no.: 305 "Woensdrecht", oplevering; 1964.
b.no.: 309 "Waardrecht", oplevering; 1962.
b.no.: 310 "Wieldrecht", opleverin"; 1963.
b.no.: 317 "London Banker", oplevering; 1963.
b.no.: 318 "London Advocate", oplevering; 1964.
b.no.: 319 "Sea Coral", oplevering; 1963.
b.no.: 320 "Sea Amber", oplevering; 1964.
b.no.: 327 "Guangming", oplevering; 1965.
Dat zijn dus 8 schepen totaal die een opvolger van de achteraf toch wel succes volle Carras schepen.
Ook hier ziet men weer dat de bouwnummers niet corresponderen met de data van oplevering. Waar dit dan ook aan gelegen moge hebben.

Om het verhaal nog wat gecompliceerder te maken kan nog vermeld worden dat het b.no.: 306 in 1960 opgeleverd werd. Dit zou dus wel een Carras schip moeten zijn, t.w. de "Finnamore Valley".

Tussen 1961 en 1963 zijn 6 stuks schepen voor de Black Star Line gebouwd die de b.no.; 311 t./m.316 hadden. Ik neem dus aan dat deze 6 eenheden en-block besteld zijn.
De opleidingen voor Ghanese officieren werden ook in Vlissingen gegeven, maar er hebben ook geruime tijd Hollandse officiren op gevaren.
Deze 6 lijnvrachtschepen hadden ook veel overeenkomsten met voor genoemde 8 schepen en de Carras schepen.

Zo al met al vind ik het een zeer interessante materie !!!.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

AnneKJ

Re: Erhardt & Dekkers

Bericht door AnneKJ » 27 jul 2013 23:21

Roy.

Die bouwnummers, ook van andere werven, kunnen verwarring veroorzaken. Nog niet zolang geleden, had ik ook zoiets met (ik dacht de NDSM). Volgens mij heb jij in je reactie, dit toen uitgelegd. Ik weet niet meer precies waar het overging (geheugen probleempje !!)

De gegevens heb ik uit het gedenkboek "De Koninklijke weg ". Ik citeer;
De resterende schepen va de "Carras-serie" worden aan de NESEC afgeleverd en in de loop van het jaar. respectievelijk begin 1961 doorverkocht aan diverse reders. Het zijn de "Albia" voor Socoa Shipping Co. ( te water als Argo Sounion ), de Beniowski van de Polski Line ( te water als Argo Altis ), de Dorthe Oldendorff (romp gebouwd bij Bijker en te water als Argo Afaia ), de Atlas en Mauretania voor de Compagnie Marocaine de Navigation, en de Katwijk voor Erhardt & Dekkers.
Een elfde standaardschip, de Finnamore Valley, wordt in opdracht gekregen van Mavroleon Brothers te London. Dit is de Finnmore Valley (bouwnummer 306).
Volgens het boek is de Finnmore Valley afgeleverd op 14 januari 1961.

Volgens hetzelfde boek zijn de Waardrecht (309) 27 december 1962, de Wieldrecht (310) 29 april 1963 en de Woensdrecht (305) 11 januari 1964 (305) opgeleverd. Dit is natuurlijk ook vreemd !!
De Mijdrecht (278) is 22 januari 1955 en de Moordrecht (277) op 1 september 1955 opgeleverd ??!!.

Roy we gaan maar gewoon door met onze hobby, gelukkig is niet alles duidelijk en kunnen we nog jaren vooruit met vergelijkbare onduidelijkheden.

Grt.

Anne
Bijlagen
Finnamore Valley .jpg
Finnamore Valley .jpg (162.46 KiB) 1100 keer bekeken
Dorthe Oldendorff.jpg
Dorthe Oldendorff.jpg (33.37 KiB) 1100 keer bekeken

Jolly Sailor
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 nov 2007 20:28
Locatie: Groningen

Re: Erhardt & Dekkers

Bericht door Jolly Sailor » 27 jul 2013 23:43

De bouwnummer staat op de tekening en die houden ze aan, dus als ze beslissen om eerst bouwnr 278 te bouwen voor bouwnr 277 dan krijg je dat nr 278 eerder in de vaart komt.
Afbeelding

Jolly Sailor
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 nov 2007 20:28
Locatie: Groningen

Re: Erhardt & Dekkers

Bericht door Jolly Sailor » 27 jul 2013 23:53

Er waarom staan de schepen in de oorlog gebouwd door de Schelde niet op de lijst bijvoorbeeld de Ardjoeno en de Salak.

21-01-1941 – Scheepswerf de Schelde.jpg
21-01-1941 – Scheepswerf de Schelde.jpg (104.82 KiB) 1089 keer bekeken
Afbeelding

Ron Bebelaar
Berichten: 106
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Erhardt & Dekkers

Bericht door Ron Bebelaar » 28 jul 2013 10:16

Dat de tankers "Moordrecht" en "Mijdrecht" bij de Schelde zijn gebouwd is toeval. De opdracht voor de bouw van de "Moordrecht" was aanvankelijk gegeven aan de RDM. I.v.m. overbezetting door de tussengeschoven bouw van het ss "Rotterdam" is de opdracht echter doorgeschoven naar "De Schelde" Zie RDM geschiedenis van Johan.

mv
Ron Bebelaar

AnneKJ

Re: Erhardt & Dekkers

Bericht door AnneKJ » 28 jul 2013 10:20

Interessant, ik ben benieuwd wat dit is. Ik ken alleen een Ardjoeno en Salak van1891. Ik heb nog wat boekwerken van de K.M.S. en de (k).R.L ingezien, maar kom beide schepen niet tegen.
Houdt ons niet langer in spanning.

Grt.

Anne

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7253
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Erhardt & Dekkers

Bericht door Theo Horsten » 28 jul 2013 10:51

Er waarom staan de schepen in de oorlog gebouwd door de Schelde niet op de lijst bijvoorbeeld de Ardjoeno en de Salak.
Omdat die datum 21 januari 1941 niet juist is. De ARDJOENO liep in januari 1891 bij De Schelde van stapel en toen werd de kiel gelegd voor het zusterschip SALAK. Dat waren beide weer zusterschepen van de BROMO die in 1888 bij De Schelde werd gebouwd en de MERAPI van 1889.

Hier het bericht in het Algemeen Handelsblad van 1 januari 1891 in de rubriek "Schepen in aanbouw".

-------------------------Afbeelding

-------------------------Afbeelding

-------------------------De ARDJOENO

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7253
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Erhardt & Dekkers

Bericht door Theo Horsten » 28 jul 2013 13:42

Afbeelding

Uit onze couranten van 50 jaar geleden... :wink:

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Erhardt & Dekkers

Bericht door roy » 28 jul 2013 21:22

Het houd me toch meer bezig dan ik aanvankelijk gedacht had. Ik bedoel het Carras verhaal van 10 schepen, hun 8 opvolgers en de 6 tussendoor i.o.v. de Black Star Line.
Waren dit nu ook allemaal tekeningen van De Schelde, of zat er ook wat van de opdrachtgevers in ?. Ik bedoel, er zullen wel een aantal wensen / eisen op tafel gelegd zijn waar de schepen aan moesten voldoen. Ik denk dat ze zowel voor bulk als breakbulk geschikt waren, ja zelfs voor lijnvrachtvaart zoals de "Katwijk" ging doen.
Kortom, zit er toch een bepaalde filosofie achter deze schepen waardoor ze een bepaalde populariteit onder de verschillende opdrachtgevers konden genereren ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Wycher, Yahoo [Bot] en 16 gasten