Erhardt & Dekkers
Re: Erhardt & Dekkers
Hier de Noordwijk waar Jan het over heeft.
http://www.arendnet.com/jangoedhart.htm
IDNo: 5613979 Year: 1939
Name: NOORDWIJK
Type: Cargo ship Flag: NLD
Builder: Jan Smit
Location of yard: Alblasserdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1Tx-10
Subsequent History:
55 VARANGBERG - 60 GEORGE C.
Disposal Data:
wrecked 43.05N/9.05W 6.11.62 [Ghent-Macoris, fertilizer]
IDNo: 5613979 Year: 1939
Name: NOORDWIJK
Type: Cargo ship Flag: NLD
Builder: Jan Smit
Location of yard: Alblasserdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1Tx-10
Subsequent History:
55 VARANGBERG - 60 GEORGE C.
Disposal Data:
wrecked 43.05N/9.05W 6.11.62 [Ghent-Macoris, fertilizer]
Re: Erhardt & Dekkers
Roy,
In het gedenkboek, waaruit ik citeerde, spreekt de K.M.S. over 11 (10 + 1) standaardschepen van de Carras-serie. Ik neem aan dat ze hiermee bedoelen, dat deze identiek zijn. Het valt natuurlijk niet te ontkennen, dat Woensdrecht-Waardrecht-Wieldrecht -Pra River - Offin River - Birim River - Kulpawn River - Lake Bosomtwe - London Banker - London Advocate - Sea Corel -Sea Amber heel veel gelijkenis tonen met die schepen van de zogenaamde "Carras-serie". Als ik de gegevens van de Katwijk en de 3 W-drechten vergelijk, dan zijn de lengte, breedte, enz gelijk. De verschillen zitten in de (iets) andere opbouw, laad- en losgerei en de motoren ( verschillende slag en diameter) .
Ik weet niet of die eerste 11, een ontwerp van de K.M.S of van de ( een) reder waren. Van die anderen, die ik hier noem weet ik dit ook niet. Je hebt gelijk, dat er een grote mate van overeenkomst bij al deze schepen was. Ik zal me ook nog eens verdiepen in bouwnummer 308, de Congo Zole. Wellicht heeft die ook de dezelfde afmetingen. Ik zal ook eens informeren bij het Gemeente Archief van Vlissingen. Wellicht weet men mij daar te vertellen, van wie het ontwerp van deze "standaard-schepen" is. Ik heb ook wel eens gehoord, dat er een relatie zou bestaan ( wat het ontwerp betreft) tussen deze schepen en de "Amstelhoek", "Amstelstad", "Hollands-Diep", "Hollands-Dreef" en "Hollands Duin" . Ik betwijfel het, maar je weet nooit door wie ze ontworpen zijn. Het zou best kunnen, dat een elders ontworpen concept is, wat men aangepast heeft aan de wensen van de klant.
Ik kom hier nog op terug.
grt.
Anne
In het gedenkboek, waaruit ik citeerde, spreekt de K.M.S. over 11 (10 + 1) standaardschepen van de Carras-serie. Ik neem aan dat ze hiermee bedoelen, dat deze identiek zijn. Het valt natuurlijk niet te ontkennen, dat Woensdrecht-Waardrecht-Wieldrecht -Pra River - Offin River - Birim River - Kulpawn River - Lake Bosomtwe - London Banker - London Advocate - Sea Corel -Sea Amber heel veel gelijkenis tonen met die schepen van de zogenaamde "Carras-serie". Als ik de gegevens van de Katwijk en de 3 W-drechten vergelijk, dan zijn de lengte, breedte, enz gelijk. De verschillen zitten in de (iets) andere opbouw, laad- en losgerei en de motoren ( verschillende slag en diameter) .
Ik weet niet of die eerste 11, een ontwerp van de K.M.S of van de ( een) reder waren. Van die anderen, die ik hier noem weet ik dit ook niet. Je hebt gelijk, dat er een grote mate van overeenkomst bij al deze schepen was. Ik zal me ook nog eens verdiepen in bouwnummer 308, de Congo Zole. Wellicht heeft die ook de dezelfde afmetingen. Ik zal ook eens informeren bij het Gemeente Archief van Vlissingen. Wellicht weet men mij daar te vertellen, van wie het ontwerp van deze "standaard-schepen" is. Ik heb ook wel eens gehoord, dat er een relatie zou bestaan ( wat het ontwerp betreft) tussen deze schepen en de "Amstelhoek", "Amstelstad", "Hollands-Diep", "Hollands-Dreef" en "Hollands Duin" . Ik betwijfel het, maar je weet nooit door wie ze ontworpen zijn. Het zou best kunnen, dat een elders ontworpen concept is, wat men aangepast heeft aan de wensen van de klant.
Ik kom hier nog op terug.
grt.
Anne
Re: Erhardt & Dekkers
Prachtig Anne !.
Ik ben zeer benieuwd naar wat je inspanningen op zullen leveren.
m.v.g., Roy
Ik ben zeer benieuwd naar wat je inspanningen op zullen leveren.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Erhardt & Dekkers
Roy e.a.
Ik ben nog bezig met de "Carras-schepen". Ik ben nog niet veel verder gekomen, want de archiefkast waar de stukken in zitten, kan door een storing in de beveiliging niet open. Ik moet dus even wachten, tot die wel open gaat. Ik vond wel op onderstaande link, een foto reportage over de bouw van een deel van deze schepen. Als je rechtsboven op het pijltje naar rechts klikt, komt de hele serie voorbij.
Grt.
Anne
http://www.fotositesouburg.nl/8-Algemee ... n-001.html
http://www.fotositesouburg.nl/algemeen.htm
Ik ben nog bezig met de "Carras-schepen". Ik ben nog niet veel verder gekomen, want de archiefkast waar de stukken in zitten, kan door een storing in de beveiliging niet open. Ik moet dus even wachten, tot die wel open gaat. Ik vond wel op onderstaande link, een foto reportage over de bouw van een deel van deze schepen. Als je rechtsboven op het pijltje naar rechts klikt, komt de hele serie voorbij.
Grt.
Anne
http://www.fotositesouburg.nl/8-Algemee ... n-001.html
http://www.fotositesouburg.nl/algemeen.htm
Re: Erhardt & Dekkers
Mooie informatieve sites Anne !.
Hier kan wel even in gespit worden............
We wachten je bevindingen gewoon af. Per slot van rekening heb ik de gegevens al 64 jaar niet, dus zou het nu op een dag steken.
m.v.g., Roy
Hier kan wel even in gespit worden............
We wachten je bevindingen gewoon af. Per slot van rekening heb ik de gegevens al 64 jaar niet, dus zou het nu op een dag steken.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Erhardt & Dekkers
Ik ben er vanmiddag weer geweest, maar het blijkt dat die kast al twee maanden niet open kan. Het schijnt een electrisch probleem te zijn. De ambtenaar die er overgaat is op vakantie. Niet te filmen. Ik hoop niet dat je nog 64 jaar nodig hebt, voordat die kast opengaat. We wachten af.
Bijgaand een link, die naar de geschiedenis van de NESEC verwijst. Ook hier komen deze en andere schepen aan de orde. Als je op "Smeerolie voor de scheepsbouw" door Menno de Jong klikt opent het document.
Ik zal overigens eens kijken of er een andere topic op het forum is, waar we dit kunnen voortzetten, want het gaat inmiddels niet meer over E & D.
http://www.nesec.nl/nesec-geschiedenis.html
Grt.
Anne
Bijgaand een link, die naar de geschiedenis van de NESEC verwijst. Ook hier komen deze en andere schepen aan de orde. Als je op "Smeerolie voor de scheepsbouw" door Menno de Jong klikt opent het document.
Ik zal overigens eens kijken of er een andere topic op het forum is, waar we dit kunnen voortzetten, want het gaat inmiddels niet meer over E & D.
http://www.nesec.nl/nesec-geschiedenis.html
Grt.
Anne
Re: Erhardt & Dekkers
't Zit je niet mee Anne !.
Ambtenaren leren je wel geduldt te krijgen..........
m.v.g., Roy
Ambtenaren leren je wel geduldt te krijgen..........
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Ron Bebelaar
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Re: Erhardt & Dekkers
Anne,
Ben zo vrij geweest om op mijn website over de 'Drecht' schepen van Van Ommeren de bij de Schelde gebouwde schepen te voorzien van een link naar de site van KMS Scheepsbouw met foto's van de bouw, tewaterlating en oplevering van de respectievelijke schepen.
Een welkome aanvulling.
Ben zo vrij geweest om op mijn website over de 'Drecht' schepen van Van Ommeren de bij de Schelde gebouwde schepen te voorzien van een link naar de site van KMS Scheepsbouw met foto's van de bouw, tewaterlating en oplevering van de respectievelijke schepen.
Een welkome aanvulling.
Ron Bebelaar
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
Re: Erhardt & Dekkers
Ron,
Geweldig, mooie site heb je. Geeft een prima beeld van deze legendarische maatschappij.
Grt.
Anne
Geweldig, mooie site heb je. Geeft een prima beeld van deze legendarische maatschappij.
Grt.
Anne