Hallo Anne,
Kijk, dat heb ik nooit geweten. Sinds mijn prille jeugd heb ik gemeend dat het aanvankelijk Carras schepen waren. Ik loop dan al ruim 50 jaar met het verkeerde idee rond.
Inmiddels heb ik die lijst met bouwnummers eens uit zitten spitten. Eerlijk gezegd vind ik het wel een mooi staaltje speurwerk waar menige werf jalours op kan zijn. Dus hulde voor de man hier achter.
Toch heb ik wel een hiaat en een foutje ontdekt en wel de navolgenden:
stt."Mijdrecht", bouwnummer 278 ontbreekt.
Bij het m.s."Melbury Beacon", b.no: 285,( voor de Britse Van Ommeren ), wordt een verkeerd schip afgebeeld.
Maar goed, terug naar de vrachtschepen die niet tot de Carras schepen behoren maar er verdacht veel op lijken.
b.no.: 305 "Woensdrecht", oplevering; 1964.
b.no.: 309 "Waardrecht", oplevering; 1962.
b.no.: 310 "Wieldrecht", opleverin"; 1963.
b.no.: 317 "London Banker", oplevering; 1963.
b.no.: 318 "London Advocate", oplevering; 1964.
b.no.: 319 "Sea Coral", oplevering; 1963.
b.no.: 320 "Sea Amber", oplevering; 1964.
b.no.: 327 "Guangming", oplevering; 1965.
Dat zijn dus 8 schepen totaal die een opvolger van de achteraf toch wel succes volle Carras schepen.
Ook hier ziet men weer dat de bouwnummers niet corresponderen met de data van oplevering. Waar dit dan ook aan gelegen moge hebben.
Om het verhaal nog wat gecompliceerder te maken kan nog vermeld worden dat het b.no.: 306 in 1960 opgeleverd werd. Dit zou dus wel een Carras schip moeten zijn, t.w. de "Finnamore Valley".
Tussen 1961 en 1963 zijn 6 stuks schepen voor de Black Star Line gebouwd die de b.no.; 311 t./m.316 hadden. Ik neem dus aan dat deze 6 eenheden en-block besteld zijn.
De opleidingen voor Ghanese officieren werden ook in Vlissingen gegeven, maar er hebben ook geruime tijd Hollandse officiren op gevaren.
Deze 6 lijnvrachtschepen hadden ook veel overeenkomsten met voor genoemde 8 schepen en de Carras schepen.
Zo al met al vind ik het een zeer interessante materie !!!.
m.v.g., Roy