Sparks Lammert Postma

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
sparks_postma

Sparks Lammert Postma

Bericht door sparks_postma »

Beste Kombuisers,

Mijn naam is Peter Postma. Ik ben de kleinzoon van Lammert Postma, of: Sparks. Mijn opa was namelijk van circa 1950 tot 1985 marconist voor Radio Holland.

Mijn opa is kortgeleden overleden. Nu is de familie op zoek naar anecdotes van mensen die hem kenden en eventueel foto materiaal. Lammert heeft zelf namelijk weinig foto's gemaakt; althans: weinig van zichzelf. Mijn vraag is: zijn hier mensen die mij en mijn familie daar aan kunnen helpen?

Mijn opa heeft dus lang gevaren. Ik weet dat hij onder andere gevaren heeft op de Neder-Linge in de jaren zeventig, en aan het einde van zijn carriere op de Gooiland. In zijn Neder-Linge periode weet ik dat hij bevriend was met Han Napjus en Klaas Versluis. Mijn opa komt uit het Friese Beetsterzwaag en daar had hij altijd een sterke band mee, ook tijdens zijn reizen.

Mijn opa heeft een karakteristiek hoofd, en er bestaat één beroemde foto van hem, die onder andere in het Scheepvaart Museum in Amsterdam hangt, en het heeft geschopt tot diverse krantjes, van zowel Radio Holland als Nedlloyd. Zodra ik weet hoe het moet, plaats ik deze foto online.

Met de twee genoemde collega's is reeds contact geweest, maar het zou mooi zijn als meer mensen beschikken over foto materiaal en bereid zijn dit eventueel digitaal aan te leveren, of bereid zijn hun verhaal op te stellen en op te sturen.

Enfin. Ik hoop dat u ons verder kunt helpen!

Met vriendelijke groet, alvast bedankt,

Peter Postma

peterpostma@zonnet.nl

sparks_postma

Foto Lammert Postma

Bericht door sparks_postma »

Hierbij dan de bekende foto.

Vriendelijke groet,

Peter Postma



Afbeelding
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Peter,

Heb je je vraag al gesteld op het forum van de Stichting Historisch Materiaal Radio Holland?

Link: http://www.pdrh.nl/

Daar maak je wellicht meer kans.
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Hi Peter,

Zelf heb ik niet bij RadioHolland gevaren maar heb je vraag doorgespeeld naar mijn oud collega's.

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!
sparks_postma

Bericht door sparks_postma »

Heren, geweldig! Dank voor jullie hulp! Wat een behulpzaamheid! Ik heb inmiddels via Arie een andere collega van hem gevonden: Klaas Versluis. Via Arie kreeg ik een crewlist uit die tijd, van de Neder-Linge Nieuw Zeeland-Pacific dienst. Nu alleen nog na gaan of ze lid zijn van deze site ...

De list:

Kapitein- Bruin M.
1e Stuurman- Hoek C.
1e/2e Stuurman- Uilenberg P.
3e Stuurman- Buis F.
Leerl.Stuurman- Snel M.
Sparks- Postma L.
HWTK- Muiser J F.
2e WTK Buren J v.
3e WTK- Schuijl; H F.
4e WTK- Sonnenberg U H.
5e WTK- Deetman J H P.
5e WTK- Roos A W.
Bootsman- Vermeulen K F A.
Bootsmansmaat- Zwitser B.
Matroos/Lad.assist.- Hones L A.
Matroos- Eland J A.
Matroos- Schrijnders R.
Matroos- Saavedra Sanchez J.
Matroos- Vellinga J B.
Matroos o.g.- Schreijen J N J.
Dekjongen- Mije A H vd.
Bankwerker- Hazebroek A.
Olieman- Fenijn C.
Handlanger- Rorik G A.
Chef-Hofmeester- Julsing H G C.
Chef-Kok- Hannink J P.
Koksmaat/bakker- Muilwijk J G.
Bediende- Donker P J.
Bediende- Snijders J B.
Bediende- Fernandez-Ramos J.
Bediende- Conde-Vilas M.

Ik zal zeker de site van Radio Holland bezoeken. Ook dank daarvoor!

Ik hoop dat meer mensen deze berichten lezen, en dat we anders via-via wat kunnen vinden!

Voor de duidelijkheid: mijn opa werkte dus voor Radio Holland, en werd zodoende aan allerlei rederijen uitgezonden.

Ik hoop spoedig wat meer te horen!

Vriendelijke groet, namens de familie Postma,

Peter Postma
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Peter, heb je al eens gekeken of er nog een monsterboekje is van je overleden opa?

Daar is mogelijk nog meer info uit te halen, o.a. op welke schepen hij gevaren heeft in het verleden.

Succes en groet Frank.
Groet Frank
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Lammert Postma

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Peter,

De bewuste foto van je opa sierde ook de uitnodiging van de reünie die op zaterdag 13 maart 1999 werd gehouden in de oude Terminal loodsen van de Holland Amerika Lijn op de Wilhelminakade in Rotterdam. Hij was zover ik weet daar zelf niet aanwezig. Ik vond tenminste zijn naam niet in de deelnemerslijst en noch in het later verschenen supplement.

Afbeelding

Zelf heb ik als collega van hem gevaren in de periode van 1954 tot 1963. Het verloop was in die jaren 14% per jaar dus in 7 jaar was de vloot vernieuwd op de 'harde' kern na die bleven varen. Op mijn web site heb ik aan alle schepen waarop ik gevaren heb één of meerdere pagina's gewijd met foto's en met een verhaal erbij. Ik heb dat mede gedaan voor de kleinkinderen maar die van mij zijn nog op een leeftijd dat ze hiervoor nog geen interesse hebben. Misschien wat later willen ze - zoals jij nu - weten wat dat 'varen' ongeveer inhield. Dat is trouwens moeilijk uit te leggen omdat anderen die niet gevaren geen idee hebben wat het is. Daarom zoeken we elkaar op op zo'n forum als deze! Onder elkaar hebben we aan een half woord genoeg.

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/marine.htm

Herinneringen of anekdotes van collega's zijn er wel, maar dan moet er eigenlijk als herinneringsanker iets ongewoons of geks gebeurd zijn. Wie weet wat er nog los komt.

Afbeelding

Op de foto in de radiohut is het roepletterplankje te zien met de letters PGDM en die horen inderdaad bij de Neder Linge, na de fusie Nedlloyd Linge geheten.

Tot slot zou ik je willen adviseren om de heer Middelkoop bij Radio Holland Rotterdam eens te bellen. Hij is secretaris van de Stichting en weet goed de weg.

Ferry
Gerard

sparks.

Bericht door Gerard »

Goedenavond Peter Postma. Hier op kombuis zitten maar twee man die toen op de Linge zaten: Arie Hazebroek en ik, Gerard Rorik. Je zocht verhalen over je opa? Ik zal eens in mijn geheugen graven. Het was een vrij lange man. Als hij liep slingerde hij altijd een beetje met zijn schouders. Hij kwam regelmatig bij ons aan de bemanningsbar een potje pakken en een praatje maken. En nu het volgende verhaal: Als ik details fout heb moet Arie dat mij maar verbeteren.

In Nieuw Zeeland kwam vaak een lange Fries aan boord, met vrouw en een klein zoontje, van een jaar of vijf. Dat was de plaatselijke palingboer die zeepalingen ving, grote, dikke en vette zeepaling, die hij dan wel eens voor ons meebracht. We hebben ons dan klemgegeten aan van die dikke moten. Ik kwam op een zondag een keer de messroom in in een zwarte broek en wit hemd. Ze waren weer aan boord en dat zoontje keek naar me op, en zei toen: ,,Binnie de kaptoin?". Ik maakte een lolletje en zei ,,Nait meer mien jong". Jouw opa ging op een dag met de palingboer mee, de zee op met een grote sloep, fuiken lichten en de palingen er uit halen. Daar gebeurde wat je niemand wenst: De palingman zakte in mekaar. De sparks schrok zich rot en heeft toen hulp kunnen halen, die echter te laat kwam. Daar wist ik echter nog niks van. En toen ben ik kolossaal op m`n bek gegaan.

In die tijd speelde er nog iets, hier in Nederland: Lou de Palingboer, en doorgedraaide fanaat die zelfs in Nieuw Zeeland in het nieuws was. Als hij weer in het nieuws was werd er heel wat over ge o-h-`t.

Er werd aan boord een collecte gehouden. De baas Rob de Zwitser vroeg in de messroom aan mij ,,De palingboer is dood, we houden een collecte om een bloemenkrans te bestellen voor die man op zijn begrafenis, doe jij ook mee? Een paar piek is genoeg". Ik dacht dat ik het in Bombay hoorde donderen. Ik riep ,,Een krans??? Voor die religieuze fanaat??? Die heeft het halve land op zijn kop gezet met z`n vrouw d`r bij!! Bij jij belazerd!! Bovendien zei z`n vrouw dattie terug zou komen!! Dus heeeelemaal niks daarvan!" Een paar man stonden me met open mond aan te gapen, en ik begreep maar niet dat zij het niet over die Lou de palingboer hadden, maar de Nieuwzeelandse palingboer.

Het is later na wederzijdse uitleg en een hoop gepraat toch weer min of meer goed gekomen, toen ze mij de feiten vertelden. Ik voelde me wel een beetje rottig, dat kan je begrijpen.....Groeten Gerard.
sparks_postma

monsterboekje

Bericht door sparks_postma »

Akwanaut schreef:Peter, heb je al eens gekeken of er nog een monsterboekje is van je overleden opa?
Ik zal in zijn monsterboekje kijken, en kijken of ik de lijst compleet kan maken! U hoort zsm van mij ...
sparks_postma

Re: sparks.

Bericht door sparks_postma »

Gerard, bedankt voor je uitgebreide verhaal! Leuk om ook eens dat verhaal van die kant te horen. Mijn opa was toen zeer geraakt door het voorval - hij heeft er nog lang mee rond gelopen, heeft ook wel eens mijn oma gezegd. Hij is natuurlijk enorm geschrokken, en ook na de situatie daarna. Ik vraag me af of er nog krantenartikelen van dat voorval zijn, want dat heeft ongetwijfeld de kranten gehaald.

Ik vroeg mij af: wat voor man was mijn opa aan boord?

Vriendelijke groet,

Peter Postma

PS: ik heb u nog een persoonlijk bericht gestuurd


Plaats reactie