Sparks Lammert Postma

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Radarantenneopstelling

Bericht door ferryvaneeuwen »

Arie,

Als de zware spier getopt wordt staat'ie even hoog als de radarantenne. De eis is dat de onderkant van de radarbundel het water raakt op drie scheepslengtes gerekend vanaf de boeg van het schip. Deze eis gaf in mijn tijd groot gedonder op de bijvoorbeeld de Trident-schepen van de KNSM. De mast moest vlak voor de oplevering nog een stuk verlengd worden maar ook zo werd de eis niet gehaald.

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/trident_rotterdam.htm

Afgezien van deze eis was er ook nog een eis dat het zicht vanaf de radarantenne recht geheel vooruit geheel vrij moet zijn over een sector van tenminste 10 graden zowel aan bak- als aan stuurboord zijde. Ook hiervan is duidelijk geen sprake.

Ferry

sparks_postma

Re: Lammert Postma

Bericht door sparks_postma »

Hoi Ferry, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb nooit van mijn opa begrepen dat hij zich moest melden bij het RH kantoor. Wel weet ik dat hij vaak in Amsterdam het schip verliet, en soms ook in Bremen of Hamburg. In zijn latere jaren vloog hij ook veel. Natuurlijk zat ie toen geen jaren meer op zee, maar soms maar voor een paar maanden. Hij werd dan ergens afgelost in het buitenland en vloog dan weer naar Nederland. Was het in zo'n geval ook de bedoeling dat je je ging melden bij een kantoor van RH? En wat werd er dan precies besproken? Er moest verslag uitgebracht worden?

En over de uitbetalingen, hoe werkte dat precies? Mijn opa vertelde namelijk dat hij altijd het geld beheerde van de "gewone" bemanning, vaak Indonesische bemanning. Als zij dan geld wilden uitgeven moesten ze eerst langs mijn opa die hun uitgaven precies bijhield. Mijn opa sprak de taal omdat hij drie jaar als marconist tussen Indonesische eilanden heeft gevaren, in de jaren vijftig. Daarmee dwong hij natuurlijk veel respect af. Hij werd zelfs uitgenodigd voor de etentjes die zij hielden op vrijdag avond, als enige blanke! Daar was hij ook altijd erg trots op .. Maar was het gebruikelijk dat een marconist dat organiseerde? Mijn opa was beedigd officier dus misschien had het daar meer mee te maken dan met het feit dat hij de marconist was? Ik heb nooit goed begrepen waarom hij dat op zich nam.

Ik weet niet precies de reden waarom hij niet aanwezig was bij die reunie, maar ik meen dat hij ooit eens gezegd heeft dat hij niet een uitnodiging gekregen had, of pas op het laatste moment. Ik weet wel dat hij het altijd vreselijk heeft gevonden om met pensioen te gaan. Ik weet nog wel dat hij zat te janken op zijn stoel omdat hij graag weer terug de zee op wilde. Hij wilde helemaal niet met pensioen! In die periode daarna heeft hij zich op andere dingen gestort, dus wellicht heeft hij het verdrongen en ook zoiets gehad van: ik laat die reunie aan mijn neus voorbij gaan. Overigens, op de foto is ie zelf altijd erg trots geweest. Hij heeft voor iedereen kopieen laten maken. De hele familie heeft een exemplaar! Als hij geweten had dat hij op de voorpagina had gestaan ...

De Neder-Linge is overigens een prachtig schip, de foto's zijn ook erg mooi. De opvallende bulb geeft de foto's een mooi effect. Volgens mijn opa was dit een van de mooiste schepen waar ie ooit op gevaren heeft! Is er een online databank waar ik kan zoeken naar foto-materiaal?

Over het monsterboekje: ik ga morgen langs mijn oma. Daar ligt zijn monsterboekje, en ik zal een lijst op stellen. De lijst zal erg lang zijn! Ik probeer 'm morgen online te zetten .. Ook heb ik al verschillende havenpasjes gevonden, met daarin ook scheepsnamen. O.A. van diverse Braziliaanse havens.

Jongens, wederom bedankt voor de uitgebreide verhalen. Door alles wat los komt, komt alles ook voor mij weer tot leven! Geweldig! Zonder dat ik er zelf ooit bij was ...

Jullie horen weer van me! Ik hoop dat er met een monsterboekje en meer schepen meer verhalen los komen ...

Groeten, hopelijk tot horens,

Peter
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Goedenavond Peter postma. Als je het goed vindt zullen we hier maar verder gaan in plaats van steeds een mailtje, dit is makkelijker :-D . Op jouw vragen: Als we stapten lagen we bijna altijd voor de kant, heel af en toe, in Singapore, Hong Kong, lagen we voor anker en gingen we in een bootje van de wal naar de kant. De havens die we in de Pacific aandeden, daar moet ik over nadenken. Suva, Lautoka, Noumea, Tahiti, in Nieuw Zeeland: Auckland natuurlijk, (Heb daar op die reis zelfs een beetje sneeuw in de straten zien liggen, het was goed koud toen), Christchurch, Napier, Bluff, Wellington, de rest zal me wel te binnen schieten. Op onze tocht naar zo`n onbewoond eilandje ging de kok en zijn vrouw en hun poedel mee. Dat beest dacht dat `ie iedere morgen en middag 35 man moest begroeten. Je snapt wel dat het arme beesje na een paar weken zo overspannen als een schup was. Afijn, hij zat ook in de sloep. Maar toen we een paar honderd meter van ons schip waren begon `ie te gillen dat was niet normaal meer. De kok greep `m in zijn nekvel en draaide hem helemaal in een jas en knoopte de mouwen er rondom. Hij gilde nog steeds, maar nu wat gedempter haha. Toen we op dat eilandje waren lieten ze hem los, hij reeste naar de eerste de beste palm, en tilde z`n achterpoot op. De enige Hollandse hond die ooit in de Pacific zijn poot optilde tegen een palm haha. Maar nou komt het: Ineens misten we dat stomme beest. Iemand riep daar zwemt `ie. En inderdaad, hij was al een aardig eindje gekomen, wilde naar het schip denk ik. De kok trok zijn kleren uit en plompte er achteraan, er zit daar namelijk koraalhaai en die lusten best een sappig poedeltje. Maar goed, hij kreeg hem te pakken en we hebben hem toen met een dik meertouw aan een palm geknoopt. Veel valt er trouwens op zo`n onbewoond eiland niet te beleven, zand en een paar palmen, als je twee keer valt ben je aan de overkant. Gr.Gerard.
sparks_postma

Monsterboekje: eerste pagina

Bericht door sparks_postma »

Beste Kombuisers,

Ik hoop dat jullie dit topic nog een beetje volgen. Ik heb vanochtend het monsterboekjes van mijn opa gevonden en de eerste pagina uitgewerkt. Komt ie:

29.08.1952 - KNSM - Willemstad - 21.10.1952 - Amsterdam
30.10.1952 - NV Houtvaart- Gou...e ? - 01.12.1952 - Amsterdam
10.12.1952 - Idem - Idem - 07.01.1953 - Amsterdam
15.01.1953 - Idem - Idem - 17.05.1953 - Rotterdam
19.05.1953 - Idem - Idem - 16.06.1953 - Amsterdam
13.09.1953 - ? - Kalimantan - 17.05.1953 - Priok, Jakarta
17.05.1956 - SMN - Oranje - 12.06.1956 - Amsterdam
19.09.1956 - Idem - Bintang - 30.06.1957 - Amsterdam
22.07.1957 - Idem - Borneo - 05.12.1957 - Amsterdam
21.12.1957 - VNS - Muiderkerk - 16.03.1958 - Rotterdam
12.04.1958 - Idem - Idem - 18.07.1958 - Amsterdam
07.08.1958 - Idem - Idem - 07.11.1958 - Amsterdam
07.11.1958 - Idem - Idem - 21.11.1958 - Amsterdam
02.12.1958 - Goudriaan - Alcor - 14.12.1958 - Rotterdam
18.12.1958 - Idem - Aldabi - 31.12.1958 - Rotterdam
14.01.1959 - ETM - Noordzee - 16.11.1959 - Maassluis

En de lijst is nog veel langer ... Wordt aan gewerkt!

Ik weet niet of hier deskundigen aanwezig zijn, maar zoals jullie lezen kan ik de naam van het tweede schip niet goed lezen in het monsterboekje. Een tweede punt van aandacht is de maatschappij waaronder de "Kalimantan" voer. Dit was een hele speciale reis voor mijn opa. Zoals jullie zien was het een erg lange reis, maar voor mijn opa was hij ook bijzonder om dat het schip hem de gehele Indische archipel liet zien. Ook leerde hij daar de taal, wat hem later goed van pas kwam (Indonesische bemanningen). Ik weet van hem dat het schip ergens in Groningen gebouwd was, naar ik meen in Hoogezand. Het schip was een coaster en hij heeft hem naar Indonesie gevaren, dicht langs de kusten. Eenmaal in Indonesie was het de bedoeling dat hij weer naar huis zou gaan, maar hij moest blijven, wat hij eerst erg vervelend vond. Hij heeft toen een tijdje op een kantoor in Jakarta gewerkt, en is vervolgens wederom op de "Kalimantan" beland. Om vervolgens na lange tijd weer naar huis te gaan ... In ieder geval: een bijzonder schip, met een bijzonder verhaal. Wie kent de maatschappij en zijn er wellicht nog foto's?

Daarnaast ben ik erg nieuwsgierig naar de diensten die deze schepen in deze periodes voeren. Welke bestemmingen deden ze aan? Wat vervoerden ze? Ik weet het: een enorme kluif, maar wie helpt me op weg?

Groeten, tot horens,

Peter Postma
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Peter,

Het s.s. "Gouwe" was van de Mij Vrachtvaart uit Rotterdam.
Het m.s."Kalimantan" was van de K.P.M., ( Kon. Paketvaart Mij. ).
Het m.s. "Alcor" was van Van Nieveld Goudriaan & Co uit Rotterdam. Dit werd ook wel als Rotterdam Zuid Amerika Lijn aangeduid.
De "Noordzee" van de E.T.M. zegt mij weinig. Er voer een zeesleper "Noordzee" van Smit & Co rond. Misschien was de E.T.M. wel een maatschappij die heel kort bestaan heeft en met standaard schepen uit de W.O.II geopereerd heeft. Zoals b.v. een Liberty schip.
Maar hier zit ik nu naar te gissen hoor !.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
sparks_postma

Bericht door sparks_postma »

roy schreef:
Het m.s."Kalimantan" was van de K.P.M., ( Kon. Paketvaart Mij. ).
Grappig dat je het zegt. Ik heb van mijn opa altijd begrepen dat dit schip voor een Indonesische maatschappij voer. Is er een database waarin ik dit kan nagaan? Welke maatschappijen dit schip overgenomen hebben?
De "Noordzee" van de E.T.M. zegt mij weinig. Er voer een zeesleper "Noordzee" van Smit & Co rond. Misschien was de E.T.M. wel een maatschappij die heel kort bestaan heeft en met standaard schepen uit de W.O.II geopereerd heeft. Zoals b.v. een Liberty schip.
Maar hier zit ik nu naar te gissen hoor!
ETM staat naar mijn weten voor "Esso Tankvaart Maatschappij".

Ik vroeg me af: voeren deze schepen op vaste lijnen? Zoals bijvoorbeeld de Holland-Zuid Amerika lijn, die je beschreef? Deden deze schepen vaste havens aan? En is het anders eventueel na te gaan welke havens deze schepen aandeden?

Ook ben ik dus zoals ik al zei, op zoek naar een database (eventueel online?), waarin ik de historie van het schip kan na gaan - en eventueel foto materiaal. Bestaat zoiets?

Alvast bedankt,

Peter
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Peter,

Het zou inderdaad best wel eens kunnen wezen dat die "Kalimantan" niet voor de K.P.M. voer, maar voor de Indonesische overheid !!!.

Wat de Esso Tankvaart Maatschappij aangaat, die zat destijds in Den Haag. Zij hebben echter nimmer een "Noordzee" in hun vloot gehad.

Van Nieveld had een vaste lijndienst op Zuid Amerika. Hiernaast hadden ze ook tankers en bulkcarriers. Deze schepen kon je letterlijk overal tegen komen.
Ook heeft Van Nieveld in samenwerking met de H.A.L. de z.g. Constellation Line onderhouden. Hier zagen de schepen wel andere havens dan alleen Zuid Amerikaanse.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Kalimatan

Bericht door ferryvaneeuwen »

De volgende link geeft de gegevens van de Gouwe en ook een foto:
Afbeelding
http://www.koopvaardijschepen.info/gouwe1927.htm

Verder nog:

Afbeelding
Gen. cargo - IMO: (-) Callsign: PDDG
1950, Ned. Dok en Scheepsbouw Mij., Amsterdam (no. 411)
LxBxH: 132.59 x 17.98 x 12.04 m. - 5.862 brt - 12 pass.
2 tdw 6 cil. Stork diesel - 6.400 pk - 16.5 kn
Netherlands

De Oranje:
Afbeelding

Afbeelding
Gen. cargo - IMO: (-) Callsign: PDDG
1950, Ned. Dok en Scheepsbouw Mij., Amsterdam (no. 411)
LxBxH: 132.59 x 17.98 x 12.04 m. - 5.862 brt - 12 pass.
2 tdw 6 cil. Stork diesel - 6.400 pk - 16.5 kn
Netherlands

Borneo:

Afbeelding
Gen. cargo - IMO: (-) Callsign: PDFE
1948, Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen (no. 216)
LxBxH: 149.36 x 19.20 x 11.89 m. - 9.506 brt - 32 pass.
2 tew 12 cil. Sulzer-Wsp diesel - 8.000 pk - 16 kn
Netherlands

Zuiderkerk:
Afbeelding

Voor de Aldabi zie:
http://www.wivonet.nl/nico058.htm

Voor de Alcor zie:
http://www.wivonet.nl/nico057.htm

Velen van ons werden in het begin van hun carriére op zee voor drie jaar naar de Oost gestuurd, de zogenaamde Oosterse vaart. Dat werd je van tevoren medegedeeld. Het hoorde er dus gewoon bij. Naar Indonesie ging je altijd per schip waarop gewoon gemonsterd werd als 2e of 3e R/O. Op de terugweg ging dan weer een verlofganger mee terug naar Nederland.

Volgens jouw verhaal is hij dus met de Kalimantan vanuit Nederland naar Indonesie gevaren. Kennelijk heeft je opa daarna ongeveer drie jaar op de Kalimantan in de Oost gevaren. Dat was de vaart tussen de eilanden in de Indonesische Archipel en dat was voor iedereen die dit meegemaakt heeft kickuh..... Het was het typische werkterrein van de KPM hoewel de scheepsnaam Kalimantan niet voorkomt bij de deze rederij, althans zover ik kan zien. Waarschijnlijk heeft het schip dus onder de Indonesische vlag gevaren.

Hij is na zijn Oosterse periode met de Oranje terug naar Nederland gevaren en gaat na een verlof van ongeveer vier maanden weer terug naar de Oost. Die Oosterse vaart was behoorlijk verslavend! Met de Zuiderkerk komt hij vervolgens in de Westerse vaart terecht.

Ferry
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Oosterse Vaart

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Ferry,
Die Oosterse vaart was behoorlijk verslavend!
EN die mooie prenten van Hans Breeman zouden je zo weer doen aanmonsteren :wink: echter " Them days" van die mooie vaart zijn nagenoeg verleden tijd :cry:

PS.je hoe gaat het met je fluorescerende cirkels????
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Peter van de web-site van Johan Reinard Bruin een collega van je opa:

Begin augustus 1951 kwam van R.H. mijn opdracht op de trein te stappen naar Foxhol. Nooit van gehoord, maar het bleek aan het Winschoterdiep in Groningen te liggen. Men bouwde daar schepen voor de kustvaart. Die lopen daar zijdelings van stapel. Ik moest me melden op de splinternieuw gebouwde coaster Bawean, die was gebouwd voor de indonesische rederij Pepuska, afkorting van Pelajaran Pusat Kapal Kapal, gevestigd in Jakarta. Technische details over het schip kan ik niet meer geven. Wel weet ik nog dat het even wennen was. Zo'n klein schip was heel wat anders dan wat ik tot dan toe gewend was. De kapitein bleek bij kennismaking ook nooit een marconist te hebben gezien, hij sprak me met "meneer"aan, hetgeen bij de herenmaatschappij SMN beslist niet was weggelegd voor een 3e marconist. Even wennen dus.
Op 2 augustus gemonsterd en na het hijsen van de indonesische vlag vertrokken we, samen met een andere coaster, de Kapuas, richting Tandjung Priuk. Na eerst nog Rotterdam of Vlissingen te hebben aangedaan. Ik ben daar niet helemaal zeker meer van. Waar ik wel zeker van ben is dat de eerste zeedagen langs de nederlandse kust geen onverdeeld genoegen waren. Slingeren en stampen van jewelste. Gelukkig niet zeeziek.
Ben ik nooit geweest overigens, wel wat katterig. We hadden een lange reis voor de boeg via de Middellandse Zee, het Suezkanaal, Aden voor bunkers en daarna Colombo op het toenmalige Ceylon. De Kapuas had intussen problemen gekregen in de machinekamer en moest gaan repareren in Colombo. De Bawean ging alleen verder en bereikte tenslotte zonder problemen Tandjung Priuk. Het schip moest daar naar de werf voor ombouw. De oorspronkelijk kleine nederlandse bemanning van ca 8 koppen, moest worden vervangen door het 3-voudige. Er moest dus een en ander aan de accomodatie worden veranderd. Het werd er niet ruimer op. De nederlanders, waaronder ik, werden voorlopig ondergebracht in een mess op Jalan Tjikini in Jakarta.
Na korte tijd kwam er voor mij verandering. De uitzending naar Indonesie zou voor mij 18 maanden moeten gaan duren, de zogenaamde tropendienst. Al snel bleek echter dat de inspecteur van ons R.H.-kantoor in Priuk en ik nooit vrienden zouden worden. Onder dergelijke omstandigheden verder te gaan leek mij geen succes te worden en op dit punt waren de inspecteur en ik het eens. Er werd dus besloten dat ik per eerstvolgende gelegenheid terug zou gaan naar Nederland. Hetgeen geschiedde op 16 oktober 1951 per s.s. Zuiderkruis.


Zie voor meer informatie http://members.chello.nl/jrbruin/Maritiem/index.html

Een aantal jaren geleden heb ik op dit forum of op Groninger Kustvaart over de drie Indonesische kustvaarders die voor Indonesische rekening in Nederland werden gebouwd iets geschreven. De bouw was ook nodig om tegenwicht te bieden tegen de alleenheerschappij van de KPM in de Archipel. Maar ja, een computercrash en ik ben alles kwijt. Maar we zoeken verder.
Moi,
Anne


Plaats reactie