Wat is dit voor een lamp ??

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
janeman

Wat is dit voor een lamp ??

Bericht door janeman »

Goedenavond,

ik ben in het bezit gekomen van een lamp maar weet niet wat voor soort lamp dit is .
De lamp zou van de Zwarte zee 4 afkomen en ik wil graag weten waar die gestaan zou kunnen hebben of waar die voor diende.

De fabrikant is NV INUSTRIA ROTTERDAM,
Boven op het deksel en op al de ringen zijn drie strepen naast elkaar gegraveerd en in de twee glazen zijn de cijfercombinaties R753163
en R695075 gegraveerd.
er zit ook nog iets bij wat op een brander lijkt ??
Zie bijgaande foto's.

M.v.g. Jan Touw
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

janeman

Bericht door janeman »

Sorry voor de grote foto,s ik heb de verkeerde size aangeklikt bij image shack.

:oops: :oops:
Jaap van Dorp
Berichten: 705
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Bericht door Jaap van Dorp »

De nummers is dus de registratie(certificatie)voor de lenzen.
ziet er uit als een anker light of zo, met die gas brander kan het een soort sleep light geweest zijn, die op een sleep gebruikt werd als er geen electriciteit was ????
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Jan,

Per 1 juni 1977 zijn de voorschriften voor navigatie verlichting, dus ook offshore units, veranderd.
Deze lamp kan dus tot die datum in gebruik geweest zijn. Als deze lamp van de "Zwarte Zee"( IV ), af zou komen, moet dat eerst maar eens bewezen worden.
Er zijn n.l. net even te veel mensen die met grote stelligheid beweren waar bepaald scheepsantiek vandaan komt en waarvan achteraf van blijkt dat er geen lor van klopt...................
Ik wil je niet ontmoedigen Jan, maar toch...............

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Wat is dat voor een lamp?

Bericht door Frans de Lijster »

Leg me er niet op vast, maar, ik heb op rommelmarkten een aantal boordlampen verzameld.
Er is er ook 1 bij die de orginele gas, (carbid?) installatie heeft, zoals deze lamp.
Deze zijn allen verzinkt.
Ik heb een aantal jaren geleden een replica gekocht van een ankerlamp bij een nautische winkel in Vlaardingen.
Alleen dat exemplaar is van geel koper.
Hij hangt in de woonkamer aan een vioolblok afkomstig van de zeilende Westlander van wijlen mijn opa.
Het getoonde exemplaar lijkt op een dubbele uitvoering van mijn lamp.
In het grijze verleden had ik bezoek van iemand die wist te vermelden dat de orginelen van verzinkt metaal zijn en de replica van koper.
Wat is de waarheid?

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Frans,

Een echte oude kan van koper, dan wel messing zijn. Een combinatie van koper en messing kan ook. Let wel, dan moet het echt oud zijn.

Die verzinkte gaslampen zijn nog lang op de zeesleepvaart gebruikt. Het vuurtje dat op het kousje stond werd gevoed door een butagas fles die naast de lamp vastgesjord stond.
Of men dat anno nu nog zo doet is mij niet bekend.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik vind die lamp er wel heel erg verdacht onbeschadigd uitzien. :)
All the best
Jos
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Wat is dat voor een lamp?

Bericht door Frans de Lijster »

Het schiet me nu te binnen.
Voornoemde persoon had als argument dat het in de praktijk gemakkelijker is om er af en toe een kwast verf over te halen, dan om het ding een aantal malen per week te poetsen.
Ik kan me herinneren dat op de kuster waar ik op voer het kompas behoorlijk was aangeslagen door het zout als er met minder goed weer de ramen openstonden voor het zicht, omdat het fononeem slingerruiten niet op deze moderne prauw waren geplaatst.
Ik ben het met Jos eens dat het er verdacht gaaf uitziet voor iets wat dan constant in de zilte lucht was.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Frans,
Het stuurkompas in de witte verf... :roll:
Op de "Caltex Arnhem" was iemand zo verstandig geweest om dit ook te doen.
Maar...toen kwam er een andere ouwe en mocht ik als leerling die verf er weer afhalen, zonder het koper te beschadigen... :cry:
Dus niet er effe met een verfkrabber overheen raggen. :wink:
Maar het is me uiteindelijk toch gelukt de verf te verwijderen met allerlei "peut" uit het kabelgat om het kompas weer te laten glimmen als een hondenlul in de manenschijn. :-D
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Jan e.a

In mijn garagebox ligt het zusje van deze lamp, zij het nog in gedemonteerde toestand. Een project dat ik vele jaren geleden heb opgestart maar, zoals zovele, nooit heb afgemaakt. :oops:
Die is afkomstig van de Inger Smits of een der zusterschepen toen die verkocht werden en dus van conform de nieuwe voorschriften van plastic shit moest worden voorzien

Het is gewoon een dubbel uitgevoerd heklicht van een zeeschip. Een 220/110v + 24v systeem en niet anders. Wat ze er daarna mee gedaan hebben weet ik niet en dat gasgebeuren al helemaal niet. Op zeeschepen werd voor noodverlichting slechts olie (petroleum) gebruikt en dat waren afzonderlijke sets lampen waarvan geen enkele dubbel uitgevoerd was.
De twee losse achterwanden konden zoals je duidelijk laat zien worden verwijderd zodat het ook als rondomschijnend ankerlicht gemonteerd kon worden.

In de 70er jaren werden deze lantaarns afgekeurd (@#%%^bloody shame) en vervangen door kunststoffen zodat ze bij een val ook echt :evil: kapot gingen.

De graveringen in het glas zijn orignele KNMI certificerings keurmerken.

Naar ik mij kan herinneren moest dit elke 5 jaar, dus de lamp is >10 < 15 jaar in gebruik geweest en toen vervangen.

Dat het koper verdacht glimt is niets bijzonders. Ga maar eens een paar dagen aan de slag met een Dremeltje op mijn exemplaar (vrijwilligers :wink:) en zie het resultaat.

Dus gewoon een mooi exemplaar en nog van een kwaliteit zoals die sinds lang niet meer geleverd wordt.

Als je hem bij de sloper zou halen in "maagdelijke toestand" inclusief verf en zoutresten schat ik hem op 200-300 euro en in de staat waarin hij nu verkeert bij de antiekboer op plm 500-600 euro.

Die gastoestand kan iemand ooit gefröbeld hebben om hem in de tuin of zo te laten branden.

Groeten,
Bert de Boer


Plaats reactie