Panamakanaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Panamakanaal

Bericht door Ron Swaab »

Beter laat dan nooit om dit topic "up to date" te houden..........

27 juni 2016

Een gigantisch Chinees containerschip is het eerste vaartuig dat zich van de Atlantische Oceaan begeeft naar de Stille Oceaan via het onlangs verbreed Panamakanaal. Het schip is met vuurwerk begroet en gejuich van een menigte die zich hadden verzameld op de Cocoli-sluizen.

Afbeelding
Een monster Chinees containerschip nadert de nieuwe Aqua Clara sluizen van het uitgebreide Panamakanaal.

De Panamese president, Juan Carlos Varela, heeft de waterweg beschreven als een route die de wereld zal verenigen. Hij heeft de bijna 30.000 mensen die hebben gewerkt aan de uitbreiding van het kanaal bedankt.

De bouw van de nieuwe 77 km lange vaarstrook voor het kanaal, is in 2007 gestart en zou in 2014 voltooid moeten zijn. Maar stakingen en geschillen over de kosten, hebben het project van US$ 5,2 miljard vertraagd. De uitbreiding van deze waterweg heeft bezorgdheid over de veiligheid opgeroepen.

In augustus 1914 werd het originele Panamakanaal voor het eerst gebruikt. De Verenigde Staten heeft de waterweg gebouwd en in 1999 overgedragen aan de lokale autoriteiten. De uitbreiding maakt het mogelijk een nieuwe, veel grotere generatie containerschepen door de landengte te laten passeren. Dagelijks maken 35 tot 40 schepen gebruik van de waterweg.

Panama hoopt dat de uitbreiding de inkomsten die hij krijgt van het kanaal zal verhogen. Vorig jaar waren die opbrengsten zo’n US$ 2,6 miljard. Maar het kanaal zou concurrentie kunnen krijgen van een nieuwe passage in Nicaragua. De controversiële 278km lange waterweg wordt gebouwd door een Chinees bedrijf en zal langer, dieper en breder zijn dan het Panamakanaal. De bouw begon in 2014 en het project is geraamd op ongeveer US$ 50 miljard.

VIDEO: 26 juni opening uitgebreide Panamakanaal: http://maritiemnieuws.nl/71445/video-26 ... amakanaal/
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....

Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Panamakanaal

Bericht door Ron Swaab »

Zestien sluisdeuren, elk zo groot als het Paleis op de Dam

Nederlandse ingenieurs ontwierpen de zwaarste sluisdeuren ooit voor het nieuwe Panamakanaal.
Schepen betalen straks een half miljoen dollar voor de overtocht.

Afbeelding

Het zijn maar liefst zestien sluisdeuren, elk zo groot als het Paleis op de Dam. De grootste zijn 33 meter hoog en wegen 5000 ton. Zwaarder waren sluisdeuren nog nooit, want niet eerder moesten sluisdeuren zo veel water keren. De deuren zijn onderdeel van twee sluizen in het vernieuwde Panamakanaal en zijn ontworpen door het Nederlandse ingenieursbureau Iv-Groep.

Afbeelding
Aanbouw van de sluizen bij de modernisering van het Panamakanaal.

Ruim twee weken voor de opening van het vernieuwde kanaal kijken directeur Rob van de Waal en projectmanager Leon Tuunter van Iv kijkenterug op ‘het mooiste project’ uit hun carrière. Het nieuwe kanaal is bijna twee jaar later klaar dan gepland én een stuk duurder dan de verwachte totale kosten van vijf miljard dollar – alleen de sluiscomplexen, zonder het baggerwerk, kosten al twee miljard meer dan de geplande 3,4.

Afbeelding
Sluisdeuren van 31 meter hoog, 57 meter breed en 10 meter dik

Het begon in 2007 met een telefoontje van het Amerikaanse Tetratech dat eerder met Iv een stuw ontwierp die New Orleans moest behoeden voor overstromingen, zoals na de orkaan Katrina. Ja, is het antwoord uit Papendrecht op de vraag of Iv wil meewerken aan het ontwerp voor de sluizen voor het nieuwe Panamakanaal. De eisen zijn streng, veel strenger dan in Nederland. De deuren moeten vijftig jaar meegaan. Ze moeten snel open en dicht kunnen. De afdichting dient het vijftien jaar uit te houden. De betonnen constructie van de sluis moet honderd jaar mee. De sluizen moeten 99,6 procent van de tijd werken.

Afbeelding
Ontwerp sluisdeuren Panamakanaal

"Per jaar mogen ze drie dagen uitvallen. Vallen ze langer uit, dan krijgen wij een boete. Calamiteiten zijn niet uitgezonderd", zegt Tuunter. Wel logisch, vindt hij die strenge eisen. Een tocht door het kanaal kost een schip een half miljoen dollar. Elke twintig minuten gaat er een schip doorheen. Een dag zonder schepen scheelt Panama 36 miljoen aan inkomsten.

Wat het ingewikkeldst was? De sluizen liggen boveneen breukvlak in de aardkorst. Ze moeten aardbevingsbestendig zijn. Maar de wereld kent geen sluizencomplexen in aardbevingsgebieden. Van de Waal: "De bestaande sluisdeuren in Panama zijn puntvormig. Ze kunnen los van elkaar bewegen, rammelen en schokken opvangen. De nieuwe deuren zijn te groot voor een puntvorm. We wisten niet hoe water in een sluis reageert op een aardbeving. Waar dan de meeste druk ontstaat."

Afbeelding

Dus moest er veel worden gerekend en getekend; werden er uit aardbevingsdeskundigen ingevlogen; werd het effect van een beving nagebootst bij de sluis in Heusden. Op het hoogtepunt werkten er tachtig mensen aan het ontwerp, gingen berekeningen en tekeningen van Papendrecht ’s avonds naar Panama en de VS. Viel daar de avond, dan nam het Iv-kantoor in Maleisië het werk over.

Er was nog iets ingewikkelds. Een groot deel van het Panamakanaal is een zoetwatermeer. Schepen worden in de sluizen 27 meter opgetild naar de hoogte van het meer. Aan de andere kant van het meer, tachtig kilometer verder, laten de sluizen de schepen weer 27 meter zakken. Het meer is onmisbaar voor de drinkwater- en de stroomvoorziening. Daarom eist Panama dat er zo weinig mogelijk zoet water in zee verdwijnt. Langs de sluizen werden bassins gebouwd. Die kunnen de sluizen negen keer met water vullen. Zo blijven de waterverliezen beperkt.

Afbeelding
Dit is een gleuf waar straks immense sluisdeuren in komen. Elke sluiskamer heeft een dubbele deur. Die deuren zijn ontworpen door het Nederlandse bedrijf IV

Andere oplossingen? Loodzware sluisdeuren, in zes afmetingen, met een gewicht tot 5000 ton. Gemaakt van speciaal staal. 57 meter breed, 10 meter dik, 22 tot 33 meter hoog. Dubbel uitgevoerd: één deur keert het water, één deur, zo nodig, het schip. Speciale constructies maken de deuren aardbevingsbestendig.

Tegenvallers waren er ook. Bij testen bleek de betonconstructie onder de sluisdeuren water door te laten. Een fout van de Amerikaanse mede-ontwerper, zo bleek later. Het werk aan het kanaal werd er een half jaar door vertraagd. De schade, zo’n zestig miljoen dollar, werd verhaald op de Amerikanen, al komt er waarschijnlijk een deeltje voor rekening van Iv. Op 26 juni gaat het nieuwe Panamakanaal officieel open. Afgelopen woensdag ging het eerste schip er bij wijze van test doorheen. Er is ruimte voor schepen van 55 meter breed. De oude sluizen die schepen tot 33 meter breedte kunnen verwerken, blijven open.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Panamakanaal

Bericht door Ron Swaab »

De Flora en fauna in en rond het Panamakanaal Deel 1

Op de diverse eilanden die in het Panamakanaal liggen komen veel bijzondere dieren en bloemen voor.
Ik zal proberen een leuke collage te maken van de diverse flora en fauna.

Barro Colorado i een eiland ingelegen in het Gatúnmeer, in het midden van het Panamakanaal.
Het regenwoud op het eiland geldt als een van de uitgebreidst bestudeerde tropische regenwouden ter wereld.

Barro Colorado-eiland ontstond na de indamming van de Chagres-rivier in 1913 bij de aanleg van het Panamakanaal.
Door deze indamming steeg het waterniveau, waardoor een groot deel van de regenwouden onder water kwam te liggen en de heuveltoppen als eilanden in het midden van het meer overbleven.

Afbeelding
A woolly opossum drinking nectar from a flower of the balsa tree, Barro Colorado Island, Panama.

Barro Colorado-eiland heeft een oppervlakte van 15,6 km². Het eiland werd op 17 april 1923 als natuurreservaat beschermd door de Amerikaanse regering, die het beheer had over de toenmalige Panamakanaalzone.

Afbeelding

Sinds 1946 wordt Barro Colorado-eiland samen met vijf omliggende schiereilanden beheerd door het Smithsonian Institution als het Barro Colorado Nature Monument, dat een totale oppervlakte van 54 km² heeft.

Afbeelding
Portrait of a baby Green Iguana, Barro Colorado Island, Panama

Het Smithsonian Tropical Research Institute heeft een permanent onderzoekscentrum op het eiland voor het bestuderen van ecosystemen in regenwouden.
Het regenwoud van Barro Colorado-eiland is grotendeels onaangetast en alleen de grotere diersoorten zijn na de eilandvorming verdwenen.

Afbeelding
The greater bulldog bat, also called fishing bat, catching a fish on Barro Colorado Island, Panama.

Afbeelding
A keel-billed tucan brings a cicada to its nest, Barro Colorado Island,

Afbeelding
A large cane toad on the shore of Lake Gatun, where it joins other males in a chorus to attract female toads, Barro Colorado Island

Afbeelding
A three-toed sloth with its juvenile in a Cecropia tree, one of its preferred food plants, Barro Colorado Island, Panama

Afbeelding
A mother crocodile opens her nest as her babies are hatching, Barro
Colorado Island
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Panamakanaal

Bericht door sparks »

Benieuwd hoe het allemaal afloopt voor de Nul, de laatste berichten die ik mee heb gekregen is dat ze heel zullen zijn als ze op nul uitkomen. :mrgreen:

Altijd leuk dat Panamakanaal vond ik, vaak als roerganger een aantal uren meegedraaid. Altijd een hoop te zien en te doen.

Paar dagen voor kerst 1989 kwamen we aan bij Colon, nog nooit zo veel schepen voor anker zien liggen :shock: Waren de Amerikanen net binnen gevallen om Noriega op te pakken en hadden het kanaal gesloten. Oudjaarsdag er dan toch doorheen als één van de eersten ondanks dat we er zeker niet als één van de eersten aan waren gekomen :!: ik heb me altijd afgevraagd of dat iets met geld te maken had :?: We waren er vlak voor nieuwjaar doorheen, uurtje later aan de oliebollen en de champagne staat me nog wel bij.

Later mensen gesproken die op de Prins Willem van Oranje zaten in die periode en de nodige dagen verduisterd op Gatun Lake hadden gelegen omdat ze niet verder mochten :shock: Hadden wij het toch beter, met de complete bemanning een zeer uitgebreide kerstmaaltijd genuttigd, behalve de 2e stuurman dan :mrgreen: Ik kan me nog steeds herinneren dat de chef lamsbout had gemaakt en een lekkere :!: en voor straf 's avonds vrij kreeg en geen avondmaaltijd hoefde te serveren, :lol:
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Panamakanaal

Bericht door Ron Swaab »

De Flora en fauna in en rond het Panamakanaal Deel 2

De parkbeheerders voorzien sommige dieren op Barro Colorado van een gps om zo de handel en wandel van en bepaald soort te bestuderen.
Ook zijn er op het eiland veel camera,s uitgezet om dieren te kunnen betrappen op hun tocht.

Afbeelding
Deze Ocelot bijvoorbeeld wordt door de verborgen camera gespot.........

Afbeelding

Afbeelding

Gladde beestjes genoeg...........ook harige......... :?

Afbeelding

Barro Colorado Nature Monument, gelegen op het tropische regenwoud eiland Barro Colorado , is een van de oudste tropische onderzoekscentra in de wereld volgens het Smithsonian Tropical Research Institute .
Het monument bestaat uit zes eilanden in het Panamakanaal de binnenwateren; Barro Colorado , Buena Vista , Pe & ntilde , een Blanca , Frijoles , Boh & iacute o en Gigante .
Een functionerende onderzoeksfaciliteit dat zich richt op het bestuderen van het tropisch regenwoud ecosysteem , het Smithsonian Tropical Research Institute biedt wandelingen voor bezoekers aan: "De Barro Colorado Island tour "

Afbeelding
Het onderzoekscentum op Barro Colorado met onderzoeksvaartuigen waarmee de waterdieren worden bestudeerd

Afbeelding

Het is eigenlijk van de gekke dat hier op dit kleine eiland zoveel diverse diersoorten leven terwijl er op een kleine afstand miljoenen tonnen vracht voorbij vaart......!?

Afbeelding

Afbeelding
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Panamakanaal

Bericht door Ron Swaab »

Hoeveel kost een doorvaart door het Panamakanaal?

Afbeelding

Zoals een echte Hollander,wilde ik natuurlijk ook wel eens weten wat het kost om met je bootje door de sluizen en het Panamakanaal te varen.
De kosten voor die grote jongens waren zo,n beetje wel bekend,zo rond de half miljoen dollar..........
Even verder pluizen dan maar............

Vrachtschepen betalen 82 dollar voor een volle container,74 dollar voor een lege container (dus wil de companie van de boot zo weinig mogelijk lege containers)
Dan komt eigenlijk in navolging van de luchtvaart een heleboel soorten belasting die geheven worden.
Het schip hierboven op de foto was geladen met 3800 containers en zie hieronder wat de Kapitein moest betalen voor de doorvaart:

– $321,446 voor de containers

– $11,445 voor het werk van 7 sleepboten

– $4,745 voor het walpersoneel

– $3,600 for ground wires,waarmee ze denkelijk de stalen sleepkabels bedoelen die de treinen gebruiken om de boot te verslepen.(Iemand een andere optie?)

Over prijzen gesproken.......... ???
Besef wel goed als U als passagier op een cruiseschip door het kanaal vaart,U al een bedbelasting van 134 dollar heeft betaald,welke meestal in de reissom wordt berekend.

Het is voor de portemonee gezonder om in een klein bootje te reizen tot zo,n 17 meter lengte waarvoor je 800 dollar kwijt bent.
Tussen de 17 en 24 meter betaalt men 1300 dollar en tussen de 24 en 33 meter 2000 dollar.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Panamakanaal

Bericht door Ron Swaab »

Cristobal...?.....O,ja.......

Degene die ooit de mooie ervaring hebben gehad om het Panamakanaal door te mogen varen als zeeman zijnde,zal zich de haven Cristobal nog wel goed kunnen herinneren.

Afbeelding
R.M.S. Queen Elizabeth en de S.S. United States in de haven van Cristobal

Ikzelf maakte destijds daar mijn eerste wippie onder het toeziend oog van een paar oudere matrozen,die zo aardig waren om mij eerst goed lam te laten worden en mij opscheepten met een aardig vrouwtje uit een bar die mij wel eens zou inwijden...........
De term "shorttime" werd mij dan ook gelijk duidelijk gemaakt en begreep ik meteen wat het gezegde "tijd is geld betekende",dit trouwens voor de rest van mijn leven........

Afbeelding

Dus dit is MIJN herinnering aan Cristobal,waarvan ik mij de tweede reis goed besefte dat een paar uurtjes de wal op in Cristobal mij een boel dollars zou kosten (destijds 1 dollar=3,75 gulden) en als ik twee dagen zou wachten die centen in Colombia (Buenaventura) dubbel en dwars zou kunnen uitgeven en voor 10 dollar een hele avond/nacht gestapt en geflapt kon worden............
De gage was al geen vetpot,dus zuinigheid met vlijt..........

Dus zo mijmerend over Cristobal wil ik daar een paar foto's van plaatsen zodat misschien een ander ook even terug kan gaan in de tijd.......

Niet dat Cristobal nou zo "gezellig" was hoor,maar het was wel lekker om na de oversteek weer eens vaste grond onder de voeten te hebben.
Hadden jullie dat ook trouwens dat als je na de oversteek van 2 weken,en dan de vaste wal opging,je lichaam nog wat aan het schommelen was?
Later werd dat schommelen wel ergens anders door veroorzaakt,maar ik bedoelde dus zonder drank.. 8)

Afbeelding
Zo kan ik mij het ongeveer nog wel herinneren.....beetje grauw.

Afbeelding
Aan de kleding te zien is deze foto uit de jaren zeventig,de tijd dat ik er ook was....


Afbeelding

Ik ben jaren later nog wel een paar keer in Panama geweest,maar kon jammer genoeg niet meer het "avontuurlijke" gevoel krijgen zoals ik het voorheen in 1971 kon beleven.........
Ik zie mezelf nog lopen als jongetje zijnde van amper 16 jaar,lang haar en met opgestroopt T-shirt om zijn eerste tatoeage te showen aan de ongeïnteresseerde bargirls die natuurlijk alleen maar op jou schamele dollars uit waren,haha......
Tjongejonge besef ik mij nu,wat was ik altijd snel "verliefd" haha.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Panamakanaal

Bericht door Ron Swaab »

Wie vaart er 12 minuten met mij mee?
Een 16mm geluidloos filmpje gemaakt aan boord van de Santa v/d Grace Line ,een 52 acomodatietellend passagiers/vrachtschip vanaf New York door het het Panamakanaal naar de Westkust van zuid-Amerika waaronder de havens Buenaventura Columbia, Guayaquil, Ecuador, Lima (Callo) Peru, Mollendo Peru, Arica Chili, Antofagasta Chile en eindigt in Barquito (Chanaral) Chili

https://www.youtube.com/watch?v=vMxiNieR3_A
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Panamakanaal

Bericht door v+d »

Mooi Ron, die oude treintjes die herken ik nog wel. Altijd mooi om op het Panamakanaal te varen!
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Panamakanaal

Bericht door Ron Swaab »

De locomotieven van het Panamakanaal,Mules genoemd oftewel Ezels...

Afbeelding

De locomotieven beschikken over 290 pk wegen 50 ton en hebben een trekvermogen van 311.8 kilonewton bij 4,8 kilometer per uur, en 178.2 kilonewton op 8 kilometer per uur.

Hun maximale snelheid is 16 kilometer per uur.
Ze zijn lichter, sterker en sneller dan de eerder gebruikte modellen.
Vermindering van schuttingtijd behoort tot de voordelen van dit nieuwe ontwerp.

Afbeelding

Afbeelding

De originele locomotieven werden gebouwd door General Electric.
Ze wogen 43 ton en konden 111.07 kilonewton per sleepsnelheid van maximaal 3,2 kilometer per uur trekken.
Hun snelheid was maximaal 8km per uur.

Afbeelding

Vanaf 1964 werden ze vervangen door Mitsubishi locomotieven met een gewicht van 55 ton met 311 kilonewton vermogen op hun maximale sleepsnelheid van 4,8 kilometer per uur.
Ze gebruiken twee ankerlieren, en hebben een max.snelheid van 14,4 kilometer.

In 1997 werd de Mitsubishi Corporation het contract gegund voor de fabricage van nieuwe locomotieven.
De eerste acht prototypes werden geleverd in augustus 1999, voor een bedrag van $ 2,3 miljoen.
Na een 6-maanden testperiode,gingen ze in bedrijf bij de Miraflores Locks.

Afbeelding

De tweede groep kwam in augustus 2001, tegen een prijs van $1,9 miljoen per stuk.
Zestien van de 26 bestelde locomotieven waren al in werking bij Miraflores Locks,de resterende 10 kwamen in maart 2002 bij de Miraflores vloot. De bestelling werd daarna verhoogd naar 100 stuks en de volledige vervanging van de vloot met dit nieuwe type locomotief is nu gerealiseerd.

De grootte van het locomotievenpark is gegroeid in de loop der jaren om gelijke tred te houden met de toename van het aanbod van het aantal en de grootte van de schepen die het kanaal passeren.

Afbeelding

Het merendeel van de schepen die de sluis gebruikten hadden maar hulp van vier locomotieven nodig ,maar vandaag de dag hebben sommige schepen vanwege hun omvang acht van de nieuwe, sterkere locomotieven nodig.

Het ging afgelopen zomer trouwens aardig mis vlak na de heropening/facelift van het Panamakanaal...........zie filmpje onder:
https://www.youtube.com/watch?v=LNOwxmfASf0
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....


Plaats reactie