Crew...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
wkruit (R.I.P.)

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

roy schreef:Is het systeem van een anker uitpompen bij de, ( Portugese ? ), marine een onbekend fenomeen !?.
Als een koopvaardij- of binnenvaartschip zo met het anker buitenboord rondvaart, krijgt hij een vette prent vanwege een onveilige vaart !.

m.v.g. Roy
Ik zou het écht niet weten. Maar volgens mij vinden ze het wel lekker, zo met dat anker een end buiten boord varen. Amper buiten de haven hing het er weer zo bij... Kijk maar:
Afbeelding

Als ik deze week tijd heb, zal ik foto's van de Zeeuwse Marinedagen op het forum plaatsen. Deze hier boven is er alvast één van, in dit geval de sail-out.
Er waren zelfs twee Honk Kongchinezen die speciaal voor deze dagen naar hier gekomen waren. Dán ben je echt fanatiek bezig!

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tja, de marine... :oops:
Nog even die foto erbij, want zoiets kun je toch niet maken, terwijl al die goudvinken boven in pakkie deftig staan te paraderen. :cry:
Hang maar een dikke stootwil buitenboord, om dat onklare anker te beschermen, of varen ze altijd met die dingen zo buitenboord??? :roll:
Maar ik denk wel te weten hoe dat gekomen is, zodra het anker uit de grond was, dus voordat het anker boven water was, meteen volle kracht en niet even kunnen wachten... :twisted:
Of slechte communicatie, iemand had vanaf de bak doorgepraaid dat de ketting "recht op en neer" ging en die gasten boven meteen: Full Speed met die handel en vergeet de stootwillen niet, want je weet maar nooit waar je tegenaan kan kleunen. :wink:
All the best
Jos

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Was ik even vergeten... :(
Willem, bedankt voor de prachtige reportage. :-D
All the best
Jos
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Roy en Kos,

Zo te zien zit er nog wat modder op dat anker dus was het anker op en
varen. Normaal laat je hem dan nog even door het water sleuren zodat
de modder eraf spoelt en hem dan naar binnen haalt.

Dat hij dat niet doet wijst er volgens mij op dat hij hierna toch weer ten
anker gaat en dat dus "verloren moeite" zou zijn.

Op sommige schepen pompt men van tevoren het anker wat uit daar het
niet altijd direct wil vallen als men de bandstopper losdraait. Dus daarom zie je wel eens een schip op zo'n manier door het Noordzeekanaal fietsen.
Klaar om te laten vallen in een noodgeval,een gevalletje van kk dus :lol: .

Groeten,K.Brouwer.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Koert,
Inderdaad de modder zit er nog op.. :oops:
Bedankt voor dit detail, zo leer ik op mijn ouwe dag als walslurp toch iedere dag weer iets meer. :lol:
All the best
Jos
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hadden "ze" daarboven in die duiventil dan niet netjes aan de m.k. kunnen vragen of ze wat water aan dek konden krijgen !?.
Hadden "ze" in de m.k. best wel willen doen hoor !.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

.
Hallo Roy, :lol: :lol:

Jahoor...ze hebben daar zelfs telefoon 8) .

Maar ja....het is de marine dus waarom al die moeite :shock: :roll: :lol: .

Maar ja,men had dat anker alleen al "voor het gezicht" naar binnen moeten halen.....maar wie ben ik :wink:

Groeten,K.Brouwer.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Roy,
water aan dek
Zelfs bij de Nederlandse Christelijke Koopvaardij kwam het water aan dek vaak, als het anker reeds thuis was. :wink:
Dus bij de marine, daar gaat het over zoveel schijven... :cry:
Ga nu echt pitt'n. :wink:
All the best
Jos
wkruit (R.I.P.)

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

K.Brouwer schreef:Hallo Roy en Kos,

Zo te zien zit er nog wat modder op dat anker dus was het anker op en
varen. Normaal laat je hem dan nog even door het water sleuren zodat
de modder eraf spoelt en hem dan naar binnen haalt.

Groeten,K.Brouwer.
De situatie hier was anders: ze hadden in de Buitenhaven, voor de sluis, het anker in de grond, vanwege de -op dat moment- afwezige sleepboothulp en de harde wind (bft 8). Dan is het niet mogelijk om dat anker door het water te sleuren. De snelheid is te laag en direct na ankerop gingen ze de sluis in.
Joop Kieviet (RIP)

Crew

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Het vorengaande doet mij denken aan de mijnenveger die wilde meren,
een over ijverige matroos gooit alvast op 10 meter afstand van de wal
de hieuw lijn naar de wal. :) Prompt komt de vraag via via wie heeft er gezegd Keesje aan de wal :evil: Stilte :oops: , dan Keesje terug en de mijnenveger schuurt langs de kade want het spring was te laat aan
de wal :roll: .
Gr. Joop


Plaats reactie