ss Hofplein 1902

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

ss Hofplein 1902

Bericht door arij »

Ik zoek gegevens en of een afbeelding van het ss Hofplein geb in 1902.
van N.V. Scheepvaart Mij. "Millingen", Rotterdam.
Dit schip zou in 1930 voor de Noorse kust gestrand zijn en in stukken gebroken. Hier zouden 5 bemanningsleden bij zijn omgekomen.
Ik kwam dit tegen bij mijn genealogisch onderzoek naar mijn familie.
gr arij

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Arij,
Ik heb alleen een foto in de aanbieding. :wink:
All the best
Jos

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Op de maritiemekalender van 4 januari staat het heel sumier vermeld.
Als bron word opgegeven Scheepsrampen Koopvaardij 1855-1991.
Mischien kun je daar iets vinden.
Gr. Arie.

http://www.scheepvaartmuseum.nl/index.php?PageID=1219
arendnet

Bericht door arendnet »

Hallo Arij
Dit heb ik nog voor je over de ss Hofplein 1902.

ss Hofplein 1902 PBQM/PESG
Stoomvaart Mij Millingen Rotterdam.
Te water als KNIGHT OF THE GARTER*, Britse vlag..
Op 22-01-1918 en op 11-02-1918 resp in de
Middellandsche Zee en het Engels Kanaal door
Duitse onderzeebooten getracht te torpederen
maar beide keren mislukt.
In 1923 naar Griekenland als ASPASIA STRAVOUDI.
In 1926 naar Millinge als HOFPLEIN*.
Op 4 januari 1930 onderweg van Rotterdam naar Narvik
in ballast gestrand op het eiland Skorpas bij
Aalesund-Noorwegen en doormidden gebroken.
5 slachtoffers.
Het wrak werd verkocht naar slopers in Stavanger.
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

Hartelijk dank voor de antwoorden, en de foto van de Hofplein. Hier kan ik wel wat mee.

gr arij
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

Inmiddels heb ik wat meer gegevens over de stranding en het vergaan in 1930 van het ss Hofplein. En ik wil jullie dat niet onthouden.
Het schip is op 1 Januari 1930 in ballast vertrokken uit Rotterdam naar Narvik, in de nacht van 3 op 4 Januari bij stormachtig weer met sneeuwbuien, omstreeks 3¬u.45 stootte het schip tweemaal ligt zonder vast te zitten, het schip dreef bezuiden het eiland Svinö circa 10u.30 vm recht op de kust aan 11/2 mijl van de branding, Rijnder Schaap, de kapitein, achte het raadzaam dat alle 39 opvarenden in de SB reddingboot zouden gaan, die voor 41 man plaats bood. De 3e stuurman en zes anderen wilden liever met de kleine boot, de werkboot van boord gaan omdat zij meenden dat de sloep te zwaar belast zou worden. Door overreding van de kapitein kwamen nog twee man naar de SB reddingboot de overigen volharden in hun voornemen, een der matrozen wierp zelfs zijn reddingvest weg. De kleine boot werd als eerste gestreken en kwam onbeschadigd voor het schip vrij, vervolgens de grote boot met 34 personen, welke na enige moeite eveneens vrij kwam langs het voorschip. De kapitein wist met groot zeemanschap tussen de branding door te komen, waar het Noorse stoomschip Jotunheim, dat op de noodseinen was uitgezonden, om ongeveer 12u '™s middags de 34 man van de grote boot liefde vol aan boord nam en verzorgde. De schipbreukelingen werden te Alesund aan land gebracht. Van de kleine boot is niets meer gezien, alle opvarenden zijn verdronken. De 3e stuurman H.Zeeveld, de matrozen J.Bartels, A.Leenhout en G.Gundling waren voor het vertrek der opvarenden aangespoeld en werden te Alesund begraven. Het lijk van J.Bruurmijn was nog niet gevonden. De overlevenden zijn met de stoomschepen Kerkplein en Zeta naar Rotterdam teruggekeerd. De Hofplein is een uur nadat de bemanning het schip verlaten had gestrand op de zuidpunt van het eiland Skorpen in tweeën gebroken en gezonken.

Deze gegevens komen uit het rapport dat gemaakt is door de Raad van Scheepvaart naar aanleiding van de ramp met de Hofplein.

gr arij
Rijnder

Re: ss Hofplein 1902

Bericht door Rijnder »

Hoi allen,

Even een reactie op de schipbreuk. Leuk is misschien om te vertellen dat mijn betovergrootvader de kapitein Rijnder Schaap is.
Het verhaal zoals het op de site staat heb ik al verschillende keren mogen horen binnen mijn familie.



Groet,

Rijnder Schaap


Plaats reactie