Haring

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Haring

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Zier,
Snap er geen zier van,12 uiot een ton, toen 30 uit een ton.
Kan je een Brabander even uitleggen wat je daarmee bedoelt wordt.
groeten uit een zeiknat Breda
Cor
Il parle Il a parle

Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Haring

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Ze zijn niet zo zwaar meer.
Harry
Jos Komen (R.I.P)

Re: Haring

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Vroeger had je nog "Scharrelharingen". :lol:
All the best vanuit een zonnig Warffum. :)
Jos
zier
Berichten: 210
Lid geworden op: 22 nov 2004 18:07
Locatie: maassluis

Re: Haring

Bericht door zier »

Vraag me af wat de prijs van een haring op de veiling zal zijn.
==============================================

die prijs heb je kunnen lezen van jaap v. d. in juni, de noorse opvangprijzen 3.75 kroon de kilo,daar onder ging ze de vismeel in.
iedere haring verkoper zal trachten in 3 maanden een nieuwe groene mercedes over te houden en liefst nog ze'n winter vacantie.
deze man in vlaardingen staat alenig in ze'n caravan en staat de hele dag haring schoon te maken,en hij doet het vlug hoor ,in die tijd dat jij een sigaret op rookt maak hij der 10 schoon.
ik heb nog nooit mee gemaakt dat ik bedeen aan de beurt was,altijd je beurt afwachten.
als ik haring haal heb ik een koeltas van AH bij me en 2 koelblokjes om ze koud te houden ,de haring gaat tussen de koelblokjes en gewikkeld in de koeltas en dan op de tomos naar huis.
zier
zier
Berichten: 210
Lid geworden op: 22 nov 2004 18:07
Locatie: maassluis

Re: Haring

Bericht door zier »

cor ,12 uit de ton wil zegge dat als je 12 kantjes vol had was er een kantje zout gebruikt.
bij 35 uit de ton was ongeveer een handje zout op een afhaalmand haring,dus dat was heel licht gezouten,en dan moest je dat kantje niet een tijd in de zon laten staan want dan waren ze nog bedorven ,zo licht was het zout gehalten.
de haring voor de opslag voor later de export werdt 5 uit de ton gezouten dat was 2 nappen op een mand haring.

als je een emmertje onddooid moet je je vinger eens in de pekel doen en dan proeven ,je kan het bekant drinken.
zier
Nico
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mar 2006 12:57
Locatie: hoogvliet

Re: Haring

Bericht door Nico »

Maar wat voor haring is dat die mn moeder haalde in de marselisstraat(schev.)
Ze noemde dat "zoute haring", mn moeder liep in klederdracht, en dat was in de maand sept./okt.

Gr. Nico
Jos Komen (R.I.P)

Re: Haring

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Als ik in Stad ben zal ik wel een hartig woordje met die Snip gaan spreken. :lol:
10 cent meer voor minder zout, istie nou helemaal...... :(
All the best
Jos
Jan Vos

Re: Haring

Bericht door Jan Vos »

Zou dat dan maar in het Grunnigs doen Komen want als hij hoort dat een westerling hem even de oren zal wassen, berg je dan maar. :lol: :lol:
Jolly Sailor

Re: Haring

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
1957

Afbeelding

En nu hebben we de M-Griep dus dan zal het ook wel helpen, trouwens veel knoflook vreten helpt ook tegen de griep want iedereen loopt met een grote boog om je heen. :lol:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Haring

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jolly,
op deze foto's hebben ze het over groene haring, zoute haring en koelhuisharing... :)
Om het weer even simpel te houden. :lol:
All the best
Jos


Plaats reactie