Haring

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jan Vos

Haring

Bericht door Jan Vos »

Ik heb een vraag over Haringen.
Mijn Schoonzoon koopt die hier niet op het Dorp, zijn volgens hem niet te vreten.
Hij gaat naar een Visboer in Groningen die aan de toegangsweg staat naar het Universiteits Complex.
Deze wordt door de krant als beste omschreven, maar nu mijn vraag worden die haringen van die Visboer nu ergens anders gevangen.

Ik weet je moet erbij staan als ze schoongemaakt worden.
Ze moeten niet schoongemaakt klaar liggen in het zonnetje.
Maar als al deze handelingen gelijk zijn waar zit hem dan het verschil nog in.

Er zitten hier genoeg Scheveningers op het Forum.
Ik heb zelf met een Scheveninger gevaren en aan de Parkkade kwam ook altijfd een Visboer waar wij Haringen kochten 25 oud Hollandse Centen voor één Haring.
Maar heb Scheveninger er nooit over gehoord en die nam er zo een stuk of 6 of meer in.

Oebele

Bericht door Oebele »

Hallo Jan,

Nee, ik denk niet dat de haring ergens anders gevangen word.
Ik denk, dat het meer te maken heeft met de manier van ondooien, en de wijze van het schoonmaken.
Als je de haring bijvoorbeeld te lang in de handen houd, krijg je natuurlijk een haring met een hoge temperatuur, maar ook het zoutgehalte zal afnemen.
Met de groeten van de zoon van een visboer,

Oebele :wink:
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Jan,

Dat is de Haringkraam van Wijbenga aan de zonnelaanen is inderdaad de beste van de stad (en wellicht verre omstreken). Ik had het ooit al eens op dit forum genoemd en de reuniegangers in Delfzijl hebben er toen al even kennis mee kunnen maken want het is ook mijn 'hofleverancier'.

Hij maakt ze inderdaad schoon waar je bij staat en heeft nooit schoongemaakt op vooraad liggen. Je zult moeten wachten of ergens anders heen gaan. Verder verkoopt hij alleen nog wat makreel, brado's en potjes vis. Verder niks !!

Zonder mezelf nu een fijnproever te willen noemen is het toch echt wel zo dat ik het direkt kan proeven als een haring langer dan pakweg een half uur geleden is schoongemaakt. Soms neem ik een paar mee naar huis voor op brood en dan proef uik het verschil.

Ook de leverancier kan wel verschil maken en zelfs de boot die de haring gevangen heeft want elke schipper heeft zo zijn 'geheime' plekjes. En de ene gaat voor 'veel' terwijl de andere voor 'het beste' gaat.

Maar de slechtste haring ooit heb ik toch in IJmuiden gegeten bij een 'gerenomeerde' zaak. Jos was er bij en kan het bevestigen. Volgens mij was het gewoon een schoongemaakte rauwe bokking.

Nu ik dan toch op mijn stokpaardje zit: Voor andere vissoorten hebben we op het winkelcentrum vlakbij de zonnelaan ook een hele beste.
In Katwijk zit de (volgens mij) allerbeste zaak van Nederland.

Schuitemaker's Vishandel BV
Rederijstraat 13
2224 RB Katwijk zh
(071) 408 00 60

Ook op Hippolytushoef (Wieringen) zit een prima zaak. Jammer dat die op Zondag en Maandag dicht is anders had ik vast Albert en Marianne even gebeld.

Oeps, vergat even dat ik de zaak van Oebele zijn ouders in Harlingen ook heb bezocht en met vlag en wimpel goed gekeurd.

Groeten,
Bert de Boer
Rob Deelder (RIP)

Bericht door Rob Deelder (RIP) »

Hallo Bert,
Maar de slechtste haring ooit heb ik toch in IJmuiden gegeten bij een 'gerenomeerde' zaak. Jos was er bij en kan het bevestigen. Volgens mij was het gewoon een schoongemaakte rauwe bokking.
ik heb zo,n een donkerbruin vermoeden dat jullie bij de firma W. op de Halkade geweest zijn en dat is een zaak waar je met een grote boog om heen moet lopen (een IJmuidenaar zal daar ook nooit een visje kopen).
Als je ooit eens een keer langs Velsen-Noord komt dan raad ik je aan eenslangs de "Vissende Beer"op de Wijkerstraatweg te gaan,werkelijk eerste klas spul daar.
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Ook op Hippolytushoef (Wieringen) zit een prima zaak. Jammer dat die op Zondag en Maandag dicht is anders had ik vast Albert en Marianne even gebeld.

Over de door jou genoemde zaak heb ik mijn zwager nooit horen spreken terwijl hij daar op het gemeentehuis als ambtenaar werkt.

Zal hem dat toch eens onder zijn neus smeren.
Harry Bernd (R.I.P.)

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Moet je nagaan,ben ik als haringliefhebber altijd die kraam op de Zonnelaan voorbij gereden,wist ik veel,ik ben nog uit de tijd van haring van Meter is toch beter.
Harry
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

rob schreef,
Als je ooit eens een keer langs Velsen-Noord komt dan raad ik je aan eenslangs de "Vissende Beer"op de Wijkerstraatweg te gaan,werkelijk eerste klas spul daar.
Daar ben ik het volkomen mee eens :!: :!:
Groetjes Gerrit.
Jaap v D

Bericht door Jaap v D »

De lekkerste haring is haring die aan boord is gekaakt en gezouten .
Dat zijn echte Hollandse nieuwe ,maar er zijn nog maar een paar schepen waarop dit gebeurd ,de meeste haring komt uit Noorwegen en Denemarken .
De haring wordt aan de wal verwerkt ,en bloed dan niet meer leeg omdat ze al wat langer onderweg naar de wal zijn . Ik heb afgelopen week een emmertje haring van een ouwe collega gekregen
die aan boord verwerkt was ,en dan kun je het verschil goed ZIEN & PROEVEN . :-D :-D

grts Jaap
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Hallo Jan toen ik op de haring visserij zat en op Hollandse nieuwe visten(groene haring)werd deze gevangen boven Schotland en aan boord gekaakt en verwerkt zie mijn home page.
Nu komt de haring van Denemarken en Norwegen en ook moet de haring
diepgevroren worden en als deze verwerkt is weer diepgevroren i.v.m
de haringworm.
Zodoende bestaat er geen groeneharing meer.
Er zijn handelaren die haring kopen en deze zelf bewerken(kaken en pekelen)maar dit vergd toch wel kennis van de haring en het kaken.
is een haring niet goed gekaakt dan wordt het niets.

Cor Boer
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

eigenlijk is dat toch het toppunt van erg; dat iedere Ijmuidenaar wet, dat je geen haring bij W...... moet halen :oops: Mijn vrouw komt ook uit IJmuiden en zegt hetzelfde. Het is onbegrijpelijk dat een kwaliteitszaak als Henk Schoorl nu dicht is :cry: Denk maar een aan een kom vissoep aldaar genuttigd.....zucht... :|


Plaats reactie