Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 4732
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door v+d » 24 sep 2017 20:08

Toevallig kwam ik vandaag op een tjalk in Workum een 83 jarige ex. Nigoco machinist tegen die voor die club de laatste Liberty naar de sloop gevaren heeft. Hij beweerde dat het karretje toen nog liep als een naaimachientje en dat het voor machinisten een sanatoriumbootje was.
Nou, hij vaart nu nog in zijn uppie een grote tjalk in zijn eentje over het IJsselmeer en onder zeil, sterk spul die ouwe machinisten :wink:
Gezellig over stoombootjes met houten luiken zitten kletsen, de directie wilde koffie voor hem zetten maar dat deed hij zelf en voor ons.
Jammer dat hij totaal digibeet is anders hadden we hier nog wat kunnen schrijven over stoomschepen.
Nou ja, ik weet nu wat zijn vaste stekkie is dus zullen wij hem nog eens gaan bezoeken met het fototoestel en een opschrijfboekie.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30933
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen » 24 sep 2017 23:37

Nievelt had vier Liberty's die rond 1958 verkocht werden en daarna nog een pikheetje rondgescharreld hebben, dus waarschijnlijk heeft deze oude meester een van de vier op hun laatste reis naar de koper gebracht die er een goedkoop vlaggetje heeft opgezet. :wink:

Alamak.jpg
Alamak.jpg (151.57 KiB) 955 keer bekeken
Alcyone.jpg
Alcyone.jpg (84.67 KiB) 955 keer bekeken
Alderamin.jpg
Alderamin.jpg (184.02 KiB) 955 keer bekeken
Aludra.jpg
Aludra.jpg (191.08 KiB) 955 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

v+d
Berichten: 4732
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door v+d » 25 sep 2017 09:38

Mooi Jos, ik zal het spul afdrukken en op de Karakorum leggen voor als we weer in Workum verzeild raken.
Wellicht komt er een mooi verhaal van.

Da Silva
Berichten: 219
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Da Silva » 25 sep 2017 17:49

De laatste onder NL vlag. Heeft waarschijnlijk haar geld wel opgebracht.

grt.

Mario
TOMINI-TEXEL-ex  KAMERLING ONNES-(LIB-EC2SC1-(1943-KRL)-(TRITON)-1545.jpg
TOMINI-TEXEL-ex KAMERLING ONNES-(LIB-EC2SC1-(1943-KRL)-(TRITON)-1545.jpg (126.54 KiB) 817 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30933
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen » 25 sep 2017 23:37

Da Silva schreef:
25 sep 2017 17:49
Heeft waarschijnlijk haar geld wel opgebracht.
TOMINI-TEXEL-ex KAMERLING ONNES-(LIB-EC2SC1-(1943-KRL)-(TRITON)-1545.jpg
Ik heb bij Triton prima gevaren, op de Goeree, de Walcheren en de Voorne, dit waren bulkfietsen.
Kreeg daar 17% tantième per jaar (winstdeling) dus toen het in 1970 HBT werd had ik het daar wel bekeken. :(

De Tomini.

Tomini.jpg
Tomini.jpg (128.9 KiB) 738 keer bekeken
En nogmaals de Texel

Texel.jpg
Texel.jpg (120.25 KiB) 738 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30933
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen » 08 okt 2017 18:10

De Malabar 1943

Malabar.jpg
Malabar.jpg (128.93 KiB) 569 keer bekeken
IDNo: 1169814 Year: 1943
Name: SAMDEE Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 10865 Ship Design: EC2-S-C1
Country of build: USA Builder: Jones Construction Location of yard: Brunswick
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11
47 MALABAR - 61 OMONIA
BU Hirao 8.67
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Harry G. Hogeboom » 08 okt 2017 18:40

De Malabar 1943
Het blijven facinerende schepen.....misschien slechts voor onze generatie??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30933
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen » 06 nov 2017 15:26

De Liberty "Ridgefield".


Ridgefield-1.jpg
Ridgefield-1.jpg (109.08 KiB) 316 keer bekeken
Ridgefield-2.jpg
Ridgefield-2.jpg (128.79 KiB) 316 keer bekeken
IDNo: 2247162 Year: 1945
Name: JAMES A.BUTTS Type: Cargo ship Flag: USA DWT: 10865 Ship Design: EC2-S-C1
Country of build: USA Builder: New England Location of yard: Portland (West)
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11
47 LONE STAR STATE - 55 ANNISTON - 57 CALDWELL - 58 RIDGEFIELD
wrecked 19.18N/81.50W 18.12.62 [Maracaibo-US Gulf ports, ballast]
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Da Silva
Berichten: 219
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Da Silva » 06 nov 2017 21:31

Jos, dit is ook weer een mooie (mooi van lelijkheid misschien). Voor mij blijven het toch hele bijzondere schepen.

Grt.

Mario

v+d
Berichten: 4732
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door v+d » 06 nov 2017 22:00

Mario, mooi van eenvoud wellicht? Meer heb je niet nodig om spullen van A naar B te brengen :wink:

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4654
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door gerard tenerife » 06 nov 2017 22:10

Harry G Hogeboom schreef :
Het blijven facinerende schepen.....misschien slechts voor onze generatie??
Voor mij zeker, ik heb er op gevaren en ken de history, maar voor mijn kinderen en kleinkinderen is het een boot en niet eens zo,n mooie, die gaan liever met en Cruiseliner :(

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5665
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door jdbvos » 06 nov 2017 22:53

Het hele 'plaatje' van alle omstandigheden rondom de V's en de L's is naar mijn mening verantwoordelijk voor de emoties rondom deze schepen....
Waarom ze werden gebouwd, weten we allemaal...en hoe ze voeren met een bij elkaar gebrachte mengelmoes aan bemanning, weten we ook...
Alle konvooien met alle strijd en de verliezen, is ook bekend...
Er zijn gewoon in de hele historie geen andere scheepstypes doe zoveel hebben meegemaakt, én hebben bereikt.
Vroegere schepen die nu nog steeds tot de verbeelding spreken waren de Linieschepen, de OI-vaarders, en de windjammers als de klippers...
De hele automatisering is op L's en V's schoorvoetend begonnen, en de technische sprongen die werden gemaakt (aan beide zijden), zijn alleen al respect afdwingend....
Ook de jongere generaties met weliswaar andere-, zo niet het ontbreken ervan-, gevoelens over schepen, zullen dit soort feiten toch erkennen...
Ook voor hen zal er bewondering zijn voor de snelle bouw van die schepen die eerder in uren valt uit te drukken dan de gebruikelijke maanden, de omstandigheden waaronder ze opereerden, wat ze zowel in- als ná de oorlog hebben bereikt, de tragiek van die 'battle of the Atlantic', de lange diensttijd die veel van die schepen hadden...
Dergelijke zaken zullen nog lang tot de verbeelding spreken, denk ik
Zo langzaam aan zijn er weinig mensen meer op dit forum die zelf nog voeren in die tijd, maar wij hebben nog met dergelijke mensen gevaren, en gepraat...sterker nog: sommigen hebben nog op dergelijke schepen gevaren... (ik niet, overigens: mijn oudste schip (afgezien van pa's schip) was de Karakorum van '58...

Tijden veranderen, en zelfs oorlogen worden vergeten... Wie in NL -afgezien van ons- weet nu nog van de gevallen NLse zeelui in WW1...??
Nu wordt de WW2 nog breeduit herdacht, maar als er wéér een oorlog uitbreekt, verwatert eveneens die WW2....

Maar vanuit historisch oogpunt betreffende ontwikkelingen, zal de WW2, naast de wapentechnologie, L en de V nog lang te boek staan als de grote start van snelle ontwikkelingen. De Bailey-boards, de 1e radars, de (spraak-)radio-communicatie, om maar eens iets te noemen...
En die L's en V's waren qua ontwerp snoepjes, tóch ?? Nog lang is het rompmodel in aangepaste (schaalvergroting) vorm gebruikt

Mijn idee hoor....
Greetz!
Jan DB Vos

Da Silva
Berichten: 219
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Da Silva » 06 nov 2017 23:06

Zeker eenvoudig waren ze ook. De "liefde"voor deze schepen heeft ook met onze leeftijd te maken en met de geschiedenis , dat is zeer juist. Ik ben bij W.F. op verschillende aan boord geweest. In die tijd voeren er nog genoeg rond. Of het voor de opvarenden, ook van die fantastische schepen waren durf ik niet te zeggen. Het zullen van mij wel valse sentimenten zijn.
Zaterdag was ik in Lelystad nog in het Luchtvaartmuseum "Aviodrome". Er staat daar binnen een hele mooie Lockheed Constellation en een "Dakota". Ik heb in mijn werk, de nadagen van die toestellen nog meegemaakt. Prachtig vindt iedereen die, maar toen ik die lekbakken onder de motoren zag staan wist ik het weer. Een DC 8 of Boeing 707 was toch prettiger om aan te werken. En vermoedelijk is het met deze schepen ook zo. Ondanks alles, ik vind ze prachtig. Zo'n SD-14 was ook simpel, maar voor mij als leek, was dat het toch net niet.

Grt.

Mario.
Laatst gewijzigd door Da Silva op 06 nov 2017 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30933
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen » 06 nov 2017 23:27

Liberty's...
nooit op gevaren, maar je kwam ze vroeger nog vaak in het wild tegen. :wink:
Met slecht weer gierden ze als een dronken zeeman, om maar een voor Kombuispraat toepasselijke vergelijking te maken.
Met pijn en moeite werden er nog 10 knoopjes uitgeperst.
Het liefst zo dicht mogelijk passeren om alles uitgebreid te kunnen bekijken.
Dan kwam er soms een morsig mannetje op de brugvleugel kijken die vaak niet eens de moeite nam om terug te zwaaien.
Tja, als zo'n grote tanker met 17 knoopjes voorbij komt stuiven en daar ergens boven op de brugvleugel een of andere rare knakker staat te zwaaien.... :)
Oude versleten werkpaarden waren het en ik was toch maar blij op een moderne tanker te varen.
Op de PG-route kwamen we toen ook regelmatig Amerikaanse speedvictories tegen, in mijn herinnering voeren ze altijd leeg met de schroef gedeeltelijk boven water en altijd Full Speed.
Maar ik heb toch een zwak voor de Good Old Liberty. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7650
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Theo Horsten » 07 nov 2017 06:48

De Liberty's waren allemaal uitgerust met een Sperry Mark XIV gyrokompas. Dat waren goede dagen voor Sperry.

----------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Wim Plukker
Berichten: 442
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Wim Plukker » 07 nov 2017 07:54

Hoe zagen die er ook al weer uit? Manual is hier te vinden:
https://maritime.org/doc/gyromk14/index.htm

En hieruit dit prachtige citaat in de appendix:
"If the reader will permit one more slight digression, it might be well to remember (before we get down to serious business) that the sphere on which we live is in itself a mammoth gyroscope and that there probably would be no life at all on the earth if it did not revolve like a top, with the direction of its polar axis fairly constant. Otherwise the surface of the earth would be exposed to extremes of heat and cold with such rapidity that living organisms would not be able to survive."
"Beauty is in the eye of the beholder"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 25 gasten