Liberty, Victory etc
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Liberty, Victory etc
Mijn eerste reis in 1960 was ook op een Victory,(Akkrumdijk) bouwjaar 1945.
4 man in een kale stalen hut , niks geen betimmeringen. 1 ventilator voor de frisse lucht.
Degene die als laatste van de wacht in de hut kwam terwijl de rest nog sliep was heer en
meester van de ventilator, richting eigen kooi.
Toch een leuke reis gemaakt van +/- 4 maanden naar de Westkust.
Even off topic. Misschien moet hij bij Mooie Tankers.
Nu we het toch over oude schepen hebben mijn eerste tanker was ook een oudgediende .
MS Papendrecht , bouwjaar 1940 met een roerig verleden tijdens WO 2, bevoorradingsschip
voor de Kriegsmarine etc.( De moeite waard om te lezen)
In de hutten zat ook niet veel isolatie, in de winter stond het ijs aan de binnenkant tegen de huidplaten,
gelukkig stonden de kooien tegen het machinekamerschot.
Douchen was in de winter een hele onderneming, een stoompotje waar het koude water doorheenstroomde,
als je niet de juiste verhouding stoom/water regelde dan was het of koud of bloedheet water
of een schot stoom. In de winter werd er regelmatig met een emmer warm water in de machinekamer
op de plaat gedouched.
Toch met plezier een reis van 13 maanden gemaakt en heel veel praktijkervaring opgedaan.
Op de Fruitweg in den Haag vonden die ouwe knakkers het wat interessant als je daarover kon meepraten.
Nu lopen de mensen te klagen als ze na 2 of 3 maanden niet worden afgelost op al die moderne potjes.
Als wij toen durfden te klagen kregen we van de ouwe garde aan boord te horen, wat zijn jullie voor
zeelui.Toen wij Ik vraag mij af hoe wij deze nieuwe generatie nu moeten noemen.OK tijden veranderen
4 man in een kale stalen hut , niks geen betimmeringen. 1 ventilator voor de frisse lucht.
Degene die als laatste van de wacht in de hut kwam terwijl de rest nog sliep was heer en
meester van de ventilator, richting eigen kooi.
Toch een leuke reis gemaakt van +/- 4 maanden naar de Westkust.
Even off topic. Misschien moet hij bij Mooie Tankers.
Nu we het toch over oude schepen hebben mijn eerste tanker was ook een oudgediende .
MS Papendrecht , bouwjaar 1940 met een roerig verleden tijdens WO 2, bevoorradingsschip
voor de Kriegsmarine etc.( De moeite waard om te lezen)
In de hutten zat ook niet veel isolatie, in de winter stond het ijs aan de binnenkant tegen de huidplaten,
gelukkig stonden de kooien tegen het machinekamerschot.
Douchen was in de winter een hele onderneming, een stoompotje waar het koude water doorheenstroomde,
als je niet de juiste verhouding stoom/water regelde dan was het of koud of bloedheet water
of een schot stoom. In de winter werd er regelmatig met een emmer warm water in de machinekamer
op de plaat gedouched.
Toch met plezier een reis van 13 maanden gemaakt en heel veel praktijkervaring opgedaan.
Op de Fruitweg in den Haag vonden die ouwe knakkers het wat interessant als je daarover kon meepraten.
Nu lopen de mensen te klagen als ze na 2 of 3 maanden niet worden afgelost op al die moderne potjes.
Als wij toen durfden te klagen kregen we van de ouwe garde aan boord te horen, wat zijn jullie voor
zeelui.Toen wij Ik vraag mij af hoe wij deze nieuwe generatie nu moeten noemen.OK tijden veranderen
Re: Liberty, Victory etc
Vanwege het mooie weer vanmiddag naar Vlissingen. Vond in de boekwinkel dit boek. Volgens mij is het vrij nieuw.
Het schip betreft de : Kamerlingh-Onnes, later Tomini en de hier eerder genoemde Texel.
Grt.
Mario
Het schip betreft de : Kamerlingh-Onnes, later Tomini en de hier eerder genoemde Texel.
Grt.
Mario
Re: Liberty, Victory etc
De Cimon 1945.
IDNo: 5388304 Year: 1945
Name: WILLIAM LEROY GABLE Type: Cargo ship Launch Date: 13.1.45 Flag: USA Date of completion: 1.45
DWT: 10865 Ship Design: EC2-S-C1
Country of build: USA Builder: Southeastern Location of yard: Savannah
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11
47 CIMON - 55 ARCHIGETIS - 60 WESTERN VENTURE
BU Kaohsiung 25.5.69
IDNo: 5388304 Year: 1945
Name: WILLIAM LEROY GABLE Type: Cargo ship Launch Date: 13.1.45 Flag: USA Date of completion: 1.45
DWT: 10865 Ship Design: EC2-S-C1
Country of build: USA Builder: Southeastern Location of yard: Savannah
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11
47 CIMON - 55 ARCHIGETIS - 60 WESTERN VENTURE
BU Kaohsiung 25.5.69
- hondasevenfifty
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
- Locatie: Poeldijk
- Contacteer:
Re: Liberty, Victory etc
Over het boek Veel liefs je moeder.
IK heb het zo juist aangevraagd bij de bibliotheek ,er is 1 exemplaar van in heel Nederland. Wie lid is van de bibliotheek en het wil lezen kan vragen of ze het misschien aanschaffen als er genoeg vraag is kopen ze het wel in.
stukje uit het boek.
"In zijn boek ‘Veel liefs, je moeder’ heeft hij zijn zeemansbestaan in één reis naar de Oost samengebald. Hoofdpersoon is de twintigjarige machinist Lowie Elding. Hij vaart op een Liberty schip. De Nederlandse regering had drie van die schepen van Amerika gekregen in het kader van het Marshallplan, een internationaal wederopbouwprogramma. Elich schrijft: ,,Het waren technisch zeer eenvoudig uitgeruste schepen. Met een Worthington triple expansiemachine voor de voortstuwing en twee oliegestookte Babcock & Wilcox waterpijpketels voor de stoomproductie.”
IK heb het zo juist aangevraagd bij de bibliotheek ,er is 1 exemplaar van in heel Nederland. Wie lid is van de bibliotheek en het wil lezen kan vragen of ze het misschien aanschaffen als er genoeg vraag is kopen ze het wel in.
stukje uit het boek.
"In zijn boek ‘Veel liefs, je moeder’ heeft hij zijn zeemansbestaan in één reis naar de Oost samengebald. Hoofdpersoon is de twintigjarige machinist Lowie Elding. Hij vaart op een Liberty schip. De Nederlandse regering had drie van die schepen van Amerika gekregen in het kader van het Marshallplan, een internationaal wederopbouwprogramma. Elich schrijft: ,,Het waren technisch zeer eenvoudig uitgeruste schepen. Met een Worthington triple expansiemachine voor de voortstuwing en twee oliegestookte Babcock & Wilcox waterpijpketels voor de stoomproductie.”
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Hans de Haan
Re: Liberty, Victory etc
Bol.com,
Helaas 20€
Verder speuren maar.
Als ik het vind,kan het rouleren onder onze leden.
Groet
Hennie
Helaas 20€
Verder speuren maar.
Als ik het vind,kan het rouleren onder onze leden.
Groet
Hennie
keep on ringing the bells
Re: Liberty, Victory etc
Mannen,
vergeten jullie de T niet.
De T2 tankers uit die tijd.
De varende bommen.
vergeten jullie de T niet.
De T2 tankers uit die tijd.
De varende bommen.
Re: Liberty, Victory etc
Ik bedoel de verhalen over een T2 tanker.
Die lees ik hier nog niet.
En het was een fijn schip om te varen, een T2.
Die lees ik hier nog niet.
En het was een fijn schip om te varen, een T2.
Re: Liberty, Victory etc
Maar als je een mooi verhaal hebt mag je het hier wel neer poten hoor!
Vind je het teveel werk, stuur je mij het handgeschreven concept en dan zet ik het wel op het kombuis.
Het zou jammer zijn om die verhalen niet te vertellen.
Vind je het teveel werk, stuur je mij het handgeschreven concept en dan zet ik het wel op het kombuis.
Het zou jammer zijn om die verhalen niet te vertellen.
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Liberty, Victory etc
Beste mede-kombuizers,
Afgelopen Oktober was ik in Piraeus.
Taxi genomen vanaf het schip om een lang gewenst bezoek te brengen aan een Liberty.
De Jeramiah O'Brien in San Francisco was me nog nooit gelukt, dus nu op naar het ss. Hellas Liberty.
Hier de foto's, gemaakt met telefoon dus niet al te best maar ik denk dat ze een goed beeld geven.
Groeten van Co.
Afgelopen Oktober was ik in Piraeus.
Taxi genomen vanaf het schip om een lang gewenst bezoek te brengen aan een Liberty.
De Jeramiah O'Brien in San Francisco was me nog nooit gelukt, dus nu op naar het ss. Hellas Liberty.
Hier de foto's, gemaakt met telefoon dus niet al te best maar ik denk dat ze een goed beeld geven.
Groeten van Co.
- Bijlagen
-
- ssHL voordek ankerwinch.jpg (134.96 KiB) 9219 keer bekeken
-
- ssHL voordek cargo winch voor zware spier.jpg (116.19 KiB) 9219 keer bekeken
-
- ssHL voordek.jpg (95.12 KiB) 9219 keer bekeken
-
- ssHL voordek2.jpg (82.84 KiB) 9219 keer bekeken
-
- ssHL achterdek.jpg (104.06 KiB) 9219 keer bekeken
-
- ssHL achterdek1.jpg (105.7 KiB) 9219 keer bekeken
-
- ssHL brug.jpg (85.84 KiB) 9219 keer bekeken
-
- ssHL buitenboord (1).jpg (84.21 KiB) 9219 keer bekeken
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...