Liberty, Victory etc
Re: Liberty, Victory etc
----------------
Op de LETO stond ook een Sperry Mk. XIV. Uiteraard stond dat gevaarte in een aparte gyrokamer. Voor mij was dat allemaal nieuw, maar de 2de stuurman, Jan van Dam, de man die verantwoordelijk was voor de gyro, nam me mee die gyrokamer in en vertelde me daar van de hoed en de rand, van het schoonmaken en smeren en het kwik bijvullen. Dat kwik zat in bruine aarden kruikjes die in een keurig rekje stonden, tegen het schot. Die gyrokamer was voor hem altijd een prachtig excuus om zich bescheiden terug te trekken, maar ik kreeg daar een snelcursus Sperry gyrokompassen.
Zo'n Sperry Mk. XIV was een robuust geval dat tegen een stootje kon. Heel anders dan een Brown gyro, zei Jan. Je kon zeggen dat die Sperry een wekker was en een Brown een Zwitsers horloge, zei Jan. Van de Leto ging in naar de Callisto en daar stond een Brown op. Toen kon ik met eigen ogfen zien dat Jan gelijk had.
Maar die Sperry Mk14... Die was van 1933 tot 1955 in productie. In 1943 nam de Amerikaanse overheid 6500 units af. Voor de oorlog had Sperry 600 man in in dienst. In 1943 waren dat er 100 000. Behalve gyrokompassen werden tijdens de oorlog vooral ook bomvizieren gemaakt. De bommenrichtkijker waarvan de Duitsers de tekeningen in handen kregen waarna ze een sterk verbeterde versie maakten.
Op de LETO stond ook een Sperry Mk. XIV. Uiteraard stond dat gevaarte in een aparte gyrokamer. Voor mij was dat allemaal nieuw, maar de 2de stuurman, Jan van Dam, de man die verantwoordelijk was voor de gyro, nam me mee die gyrokamer in en vertelde me daar van de hoed en de rand, van het schoonmaken en smeren en het kwik bijvullen. Dat kwik zat in bruine aarden kruikjes die in een keurig rekje stonden, tegen het schot. Die gyrokamer was voor hem altijd een prachtig excuus om zich bescheiden terug te trekken, maar ik kreeg daar een snelcursus Sperry gyrokompassen.
Zo'n Sperry Mk. XIV was een robuust geval dat tegen een stootje kon. Heel anders dan een Brown gyro, zei Jan. Je kon zeggen dat die Sperry een wekker was en een Brown een Zwitsers horloge, zei Jan. Van de Leto ging in naar de Callisto en daar stond een Brown op. Toen kon ik met eigen ogfen zien dat Jan gelijk had.
Maar die Sperry Mk14... Die was van 1933 tot 1955 in productie. In 1943 nam de Amerikaanse overheid 6500 units af. Voor de oorlog had Sperry 600 man in in dienst. In 1943 waren dat er 100 000. Behalve gyrokompassen werden tijdens de oorlog vooral ook bomvizieren gemaakt. De bommenrichtkijker waarvan de Duitsers de tekeningen in handen kregen waarna ze een sterk verbeterde versie maakten.
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Liberty, Victory etc
Op de P.G. route van de VNS voor de terugreis was er nooit lading.
Je ging dan leeg terug naar Rotterdam.
Soms vonden ze nog wel lading op de terugreis in India, maar dat was zeldzaam.
Victorys waren fijne schepen om op te varen, maar slechte schepen om overwerk te maken, er viel weinig te repareren.
En het was er vrij heet in de M.K. 46 C was in de tropen een normale temperatuur. Wat smaakten die kouwe potjes dan lekker als je boven kwam.
Op een motorschip was dat een graad of 40. Maar wat smaakten die kouwe potjes dan lekker als je boven kwam.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
Re: Liberty, Victory etc
Zo te horen (lezen) heb jij nog op L's en V's gevaren, Henk ?
In de oorlog waren het puur werktuigen, waar elke vorm van luxe 'a waste of time and money' was; hutten voor meerdere mensen, ook voor officieren, is mij verteld... Zo spartaans mogelijk: een bed, een A3-formaat tafeltje, en 1 stoel
Hoe was de accommodatie toen ze na de oorlog werden gebruikt ? Hadden ze de hutten nog van wat aankleding en/of isolatie voorzien ? Of bleven ze zo spartaans ?
Ik heb ooit eens gehoord dat die John W Brown een 'post-war aangekleed schip' zou zijn....de echte onvervalste originele, die jarenlang als reserve lagen opgelegd, schijnen allemaal te zijn gesloopt...
In de oorlog waren het puur werktuigen, waar elke vorm van luxe 'a waste of time and money' was; hutten voor meerdere mensen, ook voor officieren, is mij verteld... Zo spartaans mogelijk: een bed, een A3-formaat tafeltje, en 1 stoel
Hoe was de accommodatie toen ze na de oorlog werden gebruikt ? Hadden ze de hutten nog van wat aankleding en/of isolatie voorzien ? Of bleven ze zo spartaans ?
Ik heb ooit eens gehoord dat die John W Brown een 'post-war aangekleed schip' zou zijn....de echte onvervalste originele, die jarenlang als reserve lagen opgelegd, schijnen allemaal te zijn gesloopt...
Oost, west...ook best
Re: Liberty, Victory etc
Voor degenen die de verhalen van Maarten Vroombout op de Antillian Brewer nog niet gelezen hebben...
HIER staan deze verhalen.
Een van de peilkompassen (repeaters) van het gyrokompas op de Antillian Brewer.
Ik heb bij vorige berichten e.e.a. aangepast over magnetische kompassen.
Ook reacties daarop aangepast.
HIER staan deze verhalen.
Een van de peilkompassen (repeaters) van het gyrokompas op de Antillian Brewer.
Ik heb bij vorige berichten e.e.a. aangepast over magnetische kompassen.
Ook reacties daarop aangepast.
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Liberty, Victory etc
Niet op Libertys maar wel op een Victory.
De accommodatie was inderdaad niet op luxe gericht.
De vloer was gewoon geschilderd staal evenals de plafonds, maar daar ging het bier niet slechter van smaken.
Wel was er later AC ingebouwd, maar daar ging het bier enz
Ook was er bank geplaatst. Maar je went overal snel aan.
Aan de hoofdturbine werd nooit gewerkt en aan de generator turbines ook nooit.
Aan de ketels werd nog wel eens vuurvaste bemetseling gerepareerd dat was echt bouwvakkers werk.
Verder lekke leidingen repareren altijd met cement potjes. Dus groenteblikje om leiding heen fabrieken en dan opvullen met cement.
Verder goed werkende pompen uit elkaar voor survey. Kijken waarom het zo goed werkte.
Vergeleken met een motorschip was er veel minder werk. Maar daar ging het bier enz.
vr gr Henk
De accommodatie was inderdaad niet op luxe gericht.
De vloer was gewoon geschilderd staal evenals de plafonds, maar daar ging het bier niet slechter van smaken.
Wel was er later AC ingebouwd, maar daar ging het bier enz
Ook was er bank geplaatst. Maar je went overal snel aan.
Aan de hoofdturbine werd nooit gewerkt en aan de generator turbines ook nooit.
Aan de ketels werd nog wel eens vuurvaste bemetseling gerepareerd dat was echt bouwvakkers werk.
Verder lekke leidingen repareren altijd met cement potjes. Dus groenteblikje om leiding heen fabrieken en dan opvullen met cement.
Verder goed werkende pompen uit elkaar voor survey. Kijken waarom het zo goed werkte.
Vergeleken met een motorschip was er veel minder werk. Maar daar ging het bier enz.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
Re: Liberty, Victory etc
Ha, die Henk! Zo dacht ik er ook over toen ik van de Koningswaard overgeplaatst werd naar de Kaap Hoorn, voor mij was dat een jaar vakantie, geen reet te doen, ergo geld te kort aan het eind van de reis
Re: Liberty, Victory etc
Ik durf het bijna niet te vragen, Henk....maar hebbie nog foto's ??
Dan stoken we 'd Ambuggie ff op tot 40-45 graden, en dan nemen we een paar pilsjes onder de Victory- Anneke Dotus
Maria kleedt zich dan ook in haar ouwerwetse tenue...
...alhoewel.....
40 jaar geleden was dat een fraai tenue ......
Maria geven we een vrije dag !
Dan stoken we 'd Ambuggie ff op tot 40-45 graden, en dan nemen we een paar pilsjes onder de Victory- Anneke Dotus
Maria kleedt zich dan ook in haar ouwerwetse tenue...
...alhoewel.....
40 jaar geleden was dat een fraai tenue ......
Maria geven we een vrije dag !
Oost, west...ook best
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Liberty, Victory etc
Nee geen foto's, het was in 1963 en 1964 en toen had ik nog geen fototoestel.
vr gr Henk
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Liberty, Victory etc
Mijn eerste reis in 1960 was ook op een Victory,(Akkrumdijk) bouwjaar 1945.
4 man in een kale stalen hut , niks geen betimmeringen. 1 ventilator voor de frisse lucht.
Degene die als laatste van de wacht in de hut kwam terwijl de rest nog sliep was heer en
meester van de ventilator, richting eigen kooi.
Toch een leuke reis gemaakt van +/- 4 maanden naar de Westkust.
Even off topic. Misschien moet hij bij Mooie Tankers.
Nu we het toch over oude schepen hebben mijn eerste tanker was ook een oudgediende .
MS Papendrecht , bouwjaar 1940 met een roerig verleden tijdens WO 2, bevoorradingsschip
voor de Kriegsmarine etc.( De moeite waard om te lezen)
In de hutten zat ook niet veel isolatie, in de winter stond het ijs aan de binnenkant tegen de huidplaten,
gelukkig stonden de kooien tegen het machinekamerschot.
Douchen was in de winter een hele onderneming, een stoompotje waar het koude water doorheenstroomde,
als je niet de juiste verhouding stoom/water regelde dan was het of koud of bloedheet water
of een schot stoom. In de winter werd er regelmatig met een emmer warm water in de machinekamer
op de plaat gedouched.
Toch met plezier een reis van 13 maanden gemaakt en heel veel praktijkervaring opgedaan.
Op de Fruitweg in den Haag vonden die ouwe knakkers het wat interessant als je daarover kon meepraten.
Nu lopen de mensen te klagen als ze na 2 of 3 maanden niet worden afgelost op al die moderne potjes.
Als wij toen durfden te klagen kregen we van de ouwe garde aan boord te horen, wat zijn jullie voor
zeelui.Toen wij Ik vraag mij af hoe wij deze nieuwe generatie nu moeten noemen.OK tijden veranderen
4 man in een kale stalen hut , niks geen betimmeringen. 1 ventilator voor de frisse lucht.
Degene die als laatste van de wacht in de hut kwam terwijl de rest nog sliep was heer en
meester van de ventilator, richting eigen kooi.
Toch een leuke reis gemaakt van +/- 4 maanden naar de Westkust.
Even off topic. Misschien moet hij bij Mooie Tankers.
Nu we het toch over oude schepen hebben mijn eerste tanker was ook een oudgediende .
MS Papendrecht , bouwjaar 1940 met een roerig verleden tijdens WO 2, bevoorradingsschip
voor de Kriegsmarine etc.( De moeite waard om te lezen)
In de hutten zat ook niet veel isolatie, in de winter stond het ijs aan de binnenkant tegen de huidplaten,
gelukkig stonden de kooien tegen het machinekamerschot.
Douchen was in de winter een hele onderneming, een stoompotje waar het koude water doorheenstroomde,
als je niet de juiste verhouding stoom/water regelde dan was het of koud of bloedheet water
of een schot stoom. In de winter werd er regelmatig met een emmer warm water in de machinekamer
op de plaat gedouched.
Toch met plezier een reis van 13 maanden gemaakt en heel veel praktijkervaring opgedaan.
Op de Fruitweg in den Haag vonden die ouwe knakkers het wat interessant als je daarover kon meepraten.
Nu lopen de mensen te klagen als ze na 2 of 3 maanden niet worden afgelost op al die moderne potjes.
Als wij toen durfden te klagen kregen we van de ouwe garde aan boord te horen, wat zijn jullie voor
zeelui.Toen wij Ik vraag mij af hoe wij deze nieuwe generatie nu moeten noemen.OK tijden veranderen
Re: Liberty, Victory etc
Vanwege het mooie weer vanmiddag naar Vlissingen. Vond in de boekwinkel dit boek. Volgens mij is het vrij nieuw.
Het schip betreft de : Kamerlingh-Onnes, later Tomini en de hier eerder genoemde Texel.
Grt.
Mario
Het schip betreft de : Kamerlingh-Onnes, later Tomini en de hier eerder genoemde Texel.
Grt.
Mario