Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Als die monsterrol nog ergens is, zal die niet moeilijk te vinden zijn omdat de datum exact bekend is: Rotterdam, 29 juli 1949. In de dagen daaraan voorafgaand is die monsterrol opgesteld. De Ambtenaar van Aanmonstering kwam in Rotterdam in die dagen lang niet altijd aan boord. Je kon ook langs de Waterschout gaan om daar te monsteren. Dat liep dus over verschillende dagen. Vandaar dat je niet alleen op de vertrekdatum moet zoeken, maar, pakweg, tussen 15 en 29 juli 1949.
Als ze inderdaad in het Nationaal Archief zitten, moet je - of de heer Rogge - daarheen gaan en dan is het verder een simpele zaak.
Veel succes!

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door jdbvos »

'Men" zegt dat de monsterrollen niet bewaard worden, en zijn vernietigd....
Persoonlijk geloof ik daar niets van: de overheid gooit dergelijke documenten nooit weg....
Dus ik denk dat men gewoon geen zin heeft om eea uit de archieven op te graven, of dat de wet op de privacy publicatie/vrijgave verbied....
Maar ik hoop van ganser harte dat deze alsnog (liefst digitaal te downloaden) boven water komen. Om mijn part zelfs alleen na registratie; heb ik er wel voor over....

Mocht de overheid meelezen: ik 'werk' voor Drees (zeg maar... :mrgreen: ), en ik ben graag bereid te helpen met inscannen en in een database te zetten !
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

ik denk dat men gewoon geen zin heeft om eea uit de archieven op te graven
Er zijn volgens mij wel genoeg Kombuizers die ze wel een handje willen helpen als ze met het smoesje bezuinigen en personeelstekort aankomen. :wink:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

jangoedhart schreef:8 paters als passagier.
Hadden die paters ook het zilverpapier bij zich wat wij destijds enthousiast spaarden voor de negertjes in Afrika? :)
jangoedhart (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Die paters kwamen aan boord in Genua,rechtstreeks van hun baas i Rome.Hollanders uiteraard.Wat die gasten nog te zoeken hadden in het verre oosten is mij een raadsel.
Maar jammer dat ik het moet zeggen.Het waren de enige gasten op die Meerkerk waar nog een normaal gesprek mee te voeren was.Die boot was voor mij een k..boot en
een goeie leer voor de volgende keer zoals dat heet.Haha.Groetjes Jan :(
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door cenaprints »

Ik heb een foto gevonden van de Wolverine State, U.S. Shipping Board, San Francisco, USA. Het is wel geen "C" of "T"
schip maar wel een van de vele "lopende band" schepen gebouwd in Amerika.
In 1922 hernaamd President Harrison en in 1941 Kachidoki Maru.
Gebouwd als een van de vele US Shipping Board 502 ft-class schepen. Werf: New York Shipbuilding Corp., Camden,
yard nummer 248, 10.533 grt., 516 x 62.3 feet, 3 expansion engines from builder, twin screw, 6.500 ihp, 14 kn., passagiers
78 1ste klas, bemanning 117.
Tewater gelaten 16 September 1920, 4 Jan. 1921 Afgebouwd en San Francisco-Verre Oosten dienst, managed door Pacific Mail SS Co., 1922 hernaamd President Harrison.
1923 verkocht aan de Dollar Line, % Januari 1924 eerste reis New York-Hawai-Verre Oosten-Middelandse Zee-New York.
1930 verbouwd (brug verbonden met opbouw), 10.504 grt.
De Amerikaanse regering neemt de Dollar Line over (1938) en vervolgd deze als American President Line.
De President Harrison valt in Japanse handen in Shanghai (1941) en word de Kachidoki Maru en wordt een Japans transport schip.
Op 12 September 1944 wordt is Kachidoki Maru getorpedeerd door de Amerikaanse onderzeeer Pampanito en zinkt.

Ik heb een dossier aangelegd van die Amerikaanse serie-schepen plus de U.S. scheepvaart maatschappijen en wanneer je
dat alles bestudeert hebben de yankees wel een mooie maritieme geschiedenis. Vergelijkbaar met de Nederlandse koopvaardijvloot. Van allebei: weinig meer over.

Met groeten


Cor
Bijlagen
Wolverine State077.jpg
Wolverine State077.jpg (146.34 KiB) 4056 keer bekeken
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Hannes »

Hieronder de Narwa met het embleem van Emil Offen op de schoorsteen.
Narwa-01.jpg
Narwa-01.jpg (120.94 KiB) 3771 keer bekeken
De Narwa was een van het type Standard Cargo Ships C1-M-AV1, een serie van 217 schepen.
Oorspronkelijk hadden de schepen de namen van knopen zoals bijv. Knot, Bend, Hitch, etc; een tweede serie namen begon met het voorvoegsel Coastel.

Technische gegevens:

Gebouwd door: Pennsylvania Shipyard Inc., Beaumont - Texas / USA
Yardnr: 340.
Tewaterlating: 17-2-1945.

Lengte (o.a.): 103,20 m, breedte: 15,20 m, diepgang: 6,40 m, 3.805 BRT 2.123 NRT 5.015 tdw
Motor: een zescylinder tweetakt motor gebouwd door Nordberg Manufacturing Company, Milwaukee met een vermogen van 1850 Pk bij 180 omw/min.
Snelheid: 10,5 kn.
Bemanning: 31 man.

Historie:

7-7-1945: opgeleverd als Cable Splice aan de US War Shipping Administration, Beaumont - Texas / USA, (Manager: Grace Line)
Januari 1947: naar A/S Ganger Rolf, Oslo, Noorwegen (Manager: Fred. Olsen & Co.), nieuwe naam Bandeirante.
Juni 1954: voor £ 200.000 naar Skips A/S Albaco, Aruba, Astrea & Norvega, Oslo / Norwegen (Manager: Leif Höegh Co. A/S), nieuwe naam Höegh Abeille.
December 1961: voor £ 125.000 naar A/S Tordenskjold, Haugesund / Norwegen (Manager: Erik Smedsvig), nog drie jaar in charter bij Leif Höegh.
Februari 1964: nieuwe naam Velox.
Maart 1966: voor £ 122.500 naar Partenreederei m/s Narwa, Hamburg (Korrespondenreeder: Hanseatische Reederei Emil Offen & Co. KG.), nieuwe naam Narwa.
April 1966: omgebouwd bij Niehuis & van den Berg's, Rotterdam.
20-4-1966 weer in de vaart.
Juli 1968: geregistreerd voor Partenreederei m/s Narwa, Hamburg (Korrespondentreeder: Antoni Höen Nachfolger).
November 1968: naar Panagia Cia. Naviera SA, Panama, nieuwe naam Eleftherotria.
3-4-1969: in Pireaus opgelegd.
Augustus 1970: voor de sloop naar Perama, Griekenland.


Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Coco E »

Een hele vloot van Libertyschepen in de Sabine River in de buurt van Beaumont, Texas.
Ze lagen er in 1967, z.g.a.n. of weinig gebruikt maar wel ruim 20 jaar oud.

Best wel mooi varen op zo'n Liberty als het goed weer was en niet te warm.
Met de Loenerkerk zagen we na vertrek Rotterdam pas weer land bij Gibraltar, want de kapitein bleef op eerbiedige afstand van lagerwal, waar hij gelijk in had.

In de Arabische Zee passeerden we een andere VNS liberty. Die leek stil te liggen maar was na geruime tijd toch uit het zicht, omdat hij op tegenkoers lag.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Liberties mottenballenvloot.jpg
Liberties mottenballenvloot.jpg (67.69 KiB) 3448 keer bekeken
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Je zou ze een maal per maand moeten tornen die machines en de vochtigheid opmeten. Ik had het er druk mee op acht opgelegde mijnenvegers het laatste jaar van mijn marine contract....nou ja druk? :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jan Sprong »

Nou Mart als je de van Versendaal ook gemeten hebt, dan heb je het goed in de gaten gehouden. Toen het Zeekadetkorps Schiedam het schip in 1986 kreeg, in bruikleen, heeft het daarna nog 5 jaar zonder droging gelegen .Toen we gingen opstarten, hoefden we er weinig aan te doen, na het geheel wel goed nagelopen te hebben en kleine lekkages die verholpen werden .Ook het houtwerk was nog prima.
Maar een vraagje :hebben jullie wel is wat in de Simplex schroefasafdichting gespoten om de lekkage tegen te gaan?
Groet,Jan


Plaats reactie