Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob

Liberty, Victory etc

Bericht door Bob »

In Pentekening wordt aardig "werkoverleg"gepleegd over Liberty schepen. Ik heb eens gezocht maar een aparte topic over deze schepen, die toch heel belangrijk geweest zijn, kon ik niet vinden.
Bij deze dus en dan kunnen we meteen de andere schepen uit WO II er bij doen.

Ik kijk al uit naar de foto's en tekeningen.

mvg

Bob

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hoer-A, ( er zijn 26 verschillende smaken voorhanden ), een topic over standaard schepen. Daar moeten we toch wat mee kunnen doen !!! ???.
Even een paar links:

www.USMM.org - Liberty Ships build by the United States Maritime Commission in World War

www.lanevictory.org - The Lane Victory

http://www.t2tanker.org - T2 Tanker Page

http://www.xs4all.nl - T-2 tanker ( dit is een site van Ferry van Eeuwen )

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

T-2 tankers

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Roy,

Ik werd net zwetend wakker. Er was iets niet in orde met Kombuispraat. Ik droomde dat een link niet zou kloppen. PC snel aangezet en net zulk werk......;-

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/t-2_tanker.htm

Het is een beetje rommelige pagina momenteel. Via de asbestmaffia verzand ik in nog wat andere zaken die in dit landje spelen, zoals ons onvolprezen gevangenissysteem. Gevreesd tot ver over onze grenzen. Ik zal van dat laatste binnenkort een aparte pagina maken. Een mogelijke titel zou kunnen zijn "Dutch Approach" of zoiets.

Ferry
arendnet

Bericht door arendnet »

Hier dan nog maar even een link naar mijn website
daar staan er zat Liberty's - Victory's - Empire en C 3 ers enz enz
Veel kijk plezier :-D
http://www.arendnet.com/a.liberty.start.htm
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Ferry,

Ik zie nu ook dat ik je site niet juist weergegeven heb. Sorry hoor !.
Eigenlijk moet ik me helemaal niet met computers en sites en weet ik veel wat nog meer bemoeien.................
Let's talk about maritime affairs !!!.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Kwam deze link nog tegen met een aantal.
Moi,
Anne
http://www.isthmianlines.com/shipx.htm
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Bericht door Co »

Beste mede kombuizers,

Het valt mij op dat de Ishtmian lines diverse schepen heeft gehad met behoorlijke "bakjes".
Voeren die Yanken het water dun?

Als voorbeeld de Victory? SS Steel Chemist, zoek maar eens op:
als je dat leest, aanvaringen, schroef(as)schade, ketelschades, tandwielkast schades, LD turbine schades en dat allemaal meerder malen.

Ook bij de andere relatief veel aanvaringen etc.
Of.... is dit allemaal goed gedocumenteerd, en schreven wij Hollanders op de Chr.Koopvaardij weinig of niets op?
(Wat niet weet.... ziet de conculega ook niet)

GRoeten van Co.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Co,

Die Yanken voeren na de W.O.II inderdaad het water dun. Kortom een zeer grote koopvaardijvloot die de nodige lijndiensten onderhield waar voor de oorlog per traditie Europese rederijen voeren.............
Het is inderdaad waar dat de schepen van Ischtmian nogal eens een "bakkie" hadden. Of dit nu stomweg dikke pech was dan wel het gevolg van een incompetente bemanning. Ik zou het waarachtig niet weten.
Wat wel een feit is dat de Amerikanen echt wel wisten hoe ze met stoom turbine installaties om moesten gaan. Ze hebben in de States dan ook erg lang aan deze vorm van voortstuwing vast gehouden, terwijl de Europese reders allang overgegaan waren op dieselmotoren.
( De Nederlandse reders zijn onder invloed van aangeschafte War Babbies, plus direct naoorlogse Amerikaanse nieuwbouw en het voorhanden hebben van een stuk of acht komplete s.t.machinekamer installaties, toch weer enige tijd doorgegaan met stoomschepen in de vaart te brengen ).

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat was bouwnummer 2826. De kiel werd gelegd op 25 september 1944 en 42 dagen later, op 6 november 1944, ging ze te water.

Helena Modjeska was een Poolse toneelspeelster, geboren ik Krakow in 1840 en vooral bekend door haar Shakespeare vertolkingen. Later emigreerde ze naar Amerika. Ze stichtte in Californië een soort Poolse commune, maar dat werd geen succes. Haar huis in Arden is een nationaal monument en de Modjeska Canyon is naar haar genoemd. Zo ook de Modjeska Peak, een berg in de Santa Ana Mountains.

Afbeelding
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Bedankt Theo voor de aanvulling.

Afbeelding
17-12-1955

Dit was de GEORGE W.KENDALL 1943, maar kreeg alweer in 1957 de naam CAMBRIDGE

Is schijnbaar op een fiasco uitgelopen, want heb verder ook niets meer kunnen vinden over verdere aankopen van schepen zoals in het krantenbericht werd vermeld.


Plaats reactie