Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Sparkymul »

Hoi Koos,

Dank voor je verhaal..

De reisjes naar India en Pakistan waren niet de meest enerverende reizen. Je stapte in een andere wereld, in een ander tijdperk.

Karachi had niet veel te bieden voor Jan de Zeeman. Je lag daar vaak "double banked" en het was er smerig. The Seaman's Mission was gedateerd, nog koloniaal maar met een mooie snookertafel.
Er was 's avonds ook niet veel vertier. Wij ging regelmatig met een ploegje naar een nachtclub, de tent was zeer schaars verlicht je kon bijna niets onderscheiden en op onze vraag waarom er
niet meer verlichting was kwam het antwoord "Yes sirrrrr, Nightclub" en daar konden wij het mee doen. Er trad een vrij blote Duitse buikdanseres op die haar littekens toonde van misschien wel vijf
grote levensreddende operaties. Zij danste onder begeleiding van een bandje dat nummers van Creedence Clearwater Revival speelde. De bandleden zetten elk nummer tegelijk in maar daarna ging
een ieder z'n eigen weg om dan weer op het zelfde moment te eindigen terwijl er buikgedanst werd. Het klonk heel apart en de combinatie dansende littekens en klank was topvermaak.

Bombay's Victoria Dock was onze vaste bestemming. Een colone van tientallen kleine tankwagens leverde daar hun lading af voor de bunkers. Aan boord kwam Piet Bombay die je met
een paar zinnetjes in het Nederlands wist te strikken voor wat kleermakersaktiviteiten. Op maat gemaakte shirts en shorts werden bij hem aangeschaft gemaakt van een onbekende stof
die je tegemoet glom maar wel wit was.
Wij gingen 's avonds op stap en je kwam dan in een gribus terecht waar je het al snel voor gezien hield. Er was een dancing, de Slip Disc, met redelijk vertier en leuke dames. Overdag de stad
in en 's middags bijkomen in hotel Sun n Sand dat zijn eigen strandje had en goed eten. Het was allemaal zo slecht nog niet.

73

Sparkymul
Bijlagen
Slip disc.jpg
Slip disc.jpg (29.22 KiB) 3914 keer bekeken
Sun n Sand.jpg
Sun n Sand.jpg (23.72 KiB) 3914 keer bekeken

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Coco E »

louis holleman schreef:Als dat allemaal onderin lag, zal het wel lekker gevaren hebben...
We kregen met de Schouten eens een volle lading mangaanerts in Durban. Toen we buiten waren en dwarszees kwamen te liggen maakte dat schip idd enorme halen, het water spoot door de poorten en stroomde door de dienstgang.

De Loenerkerk had geen volle lading erts en kreeg in Port Soedan die pinda's erbij. Die zullen wel in het bovenste tussendek zijn geladen, dan komt het zwaartepunt een stukje hoger.
In de Middellandse Zee werd het toch wel ruig en heb ik onderstaande foto gemaakt vanaf de brugvleugel. Links zie je een davit en de steven van een sloep.

Met een van de sloepen zouden we in Port Soedan gaan varen, direct na pikheet. Tevoren werd de sloep alvast uitgedraaid en in het water gevierd.
Maar na pikheet bleek de sloep praktisch gezonken en werd het sloeproeien afgeblazen.
Mogelijk was de prop vergeten of was de sloep een beetje lek, want ik meen dat een Liberty houten sloepen had.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Loenerkerk Middellandse Zee.jpg
Loenerkerk Middellandse Zee.jpg (241.85 KiB) 3787 keer bekeken
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door ArnoldW »

Herinnert u zich deze nog?
flying enterprise-1.jpg
flying enterprise-1.jpg (144.01 KiB) 4240 keer bekeken
Groet Arnold.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Piet Bruijns »

Nou en of, Arnold.
Piet Bruijns schreef:Als 6 jarig (snot)jong wist ik al vrij aardig met de tekenstift om te gaan.
Het was dan ook geen wonder dat, toen de hele wereld in rep en roer was door de ondergang van het C1 schip
de "Flying Enterprise" met kapitein Carlsen en stuurman Dancy, de tekenplank op tafel kwam en de boot
getekend moest worden voordat hij met zijn geheime lading ten onder ging.

Afbeelding

Het was koud en vlak na de Kerst want de kerststal staat nog op het dressoir thuis.
De kachel snorde en vader "keek" voortdurend naar het groene oog van de radio, smachtend
naar nieuws van het ANP.
Het is pure nostagie. Toen geluk nog heel gewoon was, althans voor mij......
Groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door v+d »

Ik was toen negen jaar en mocht het Utrechts Nieuwsblad voor de kachel lezen, alleen de stukkies over het schip en zijn bijzondere schipper en stuurman.
Net als Piet kan ik mij dat nog zeer goed herinneren. De krant lag op een gevlochten rieten vloermatje, je afdrukken zaten later in je knieën en onderarmen :)
Het duurde lang voor het schip het opgaf, een vervolg verhaal toen voor mij.
corbas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 dec 2011 18:59

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door corbas »

Kan iemand mij uitleggen wat de geheime lading,
of wat anders bizonders was aan de ondergang van de
Flying Eterprise?

Grtz Cor.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Piet Bruijns »

Er is naar gedoken, later en aardig wat geld naar boven gehaald.
Maar voor zover ik weet was er ook plutonium aan boord, vanuit Hamburg.
Alles was in ieder geval zeer verdacht met die oorlogsschepen er omheen.

Groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
corbas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 dec 2011 18:59

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door corbas »

Piet

bedankt voor je snelle antwoord.

laat ik het zo zeggen: Het Stikt Naar De Misdaad. :-D
louis holleman

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door louis holleman »

Kom nou toch. Het was gewoon na de oorlog en IN de koude oorlog. Die trouwens nu wel opnieuw lijkt te beginnen...
corbas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 dec 2011 18:59

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door corbas »

Louis,

daar heb jij dan weer gelijk aan.
Maar Plutonium, hadden de Duitsers dat dan toen al?


Plaats reactie