Schipbrug Arnhem

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
wkruit (R.I.P.)

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Jos Linders schreef:Nooit geweten dat er bij Arnhem een schipbrug gelegen heeft, zijn daar eventueel nog oude foto's van.

Groetjes, Jos2.
Zekers zijn daar oude plaatjes van! Ik heb er zelf nog een paar, gescand uit een boek over trams en treinen. Het eerste plaatje heb ik, vanwege de grootte, in drie delen moeten scannen, vandaar de lijntjes. Het is een foto uit 1927.
De schipbrug was voorzien van tramrails om wagens met fruit (Betuwe!) over te kunnen geven van de Betuwsche Stoomtram (BSM) naar de Arnhemse Gemeentetram (GETA) voor verder vervoer naar het spoor.
Dat overgeven van die wagens gebeurde met een lier en een kabel. In 1915 is het een keer geprobeerd met een locomotief ervoor, maar dat ging niet helemaal goed.

De schipbrug vanuit de lucht:
Afbeelding

Hier is een deel uitgevaren om een zeilklipper door te laten. Dat brugdeel werd later weer, met kabels, terug op zijn plaats getrokken.
Afbeelding

Hier het incident van 1915. De locomotief heeft door zijn gewicht (zo'n 13 - 15 ton) behoorlijke schade aangericht aan de brug.
Afbeelding

Harry Bernd (R.I.P.)

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Toch weer wat geleerd.In Arnhem gaven ze in die tijd een Clysma met Egyptische sigaretten.Hoe zou dat werken.
wkruit (R.I.P.)

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Harry Bernd schreef:Toch weer wat geleerd.In Arnhem gaven ze in die tijd een Clysma met Egyptische sigaretten.Hoe zou dat werken.
Zéér oncomfortabel, volgens mij..... :( :( :(
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Harry vroeg:
In Arnhem gaven ze in die tijd een Clysma met Egyptische sigaretten.Hoe zou dat werken?
Tabak kun je roken en pruimen en snuiven en...
En rectale toediening: volgens de Azteken had een klysma met tabak een rustgevende werking op de buik. Ook in Europa werden tot in de 19de eeuw klysma's met tabaksrook of een tabaksaftreksel toegediend om darmen te bedaren, maar ook om verdrinkingsslachtoffers en epileptici weer bij te brengen.
En ook:
The application of tobacco smoke via a clysma resembled the empirical knowledge of the vitalistic epoch and the new approaches towards the restitution of respiration and blood circulation were based on physiologic experiments.
Ja, daar in Arnhem wisten ze wel wat je iemand in de kont moest blazen! Dat was een soort omgekeerd pijpen, zeg maar. :shock:
wkruit (R.I.P.)

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Theo Horsten schreef:Harry vroeg:
In Arnhem gaven ze in die tijd een Clysma met Egyptische sigaretten.Hoe zou dat werken?
Tabak kun je roken en pruimen en snuiven en...
En rectale toediening: volgens de Azteken had een klysma met tabak een rustgevende werking op de buik. Ook in Europa werden tot in de 19de eeuw klysma's met tabaksrook of een tabaksaftreksel toegediend om darmen te bedaren, maar ook om verdrinkingsslachtoffers en epileptici weer bij te brengen.
En ook:
The application of tobacco smoke via a clysma resembled the empirical knowledge of the vitalistic epoch and the new approaches towards the restitution of respiration and blood circulation were based on physiologic experiments.
Ja, daar in Arnhem wisten ze wel wat je iemand in de kont moest blazen! Dat was een soort omgekeerd pijpen, zeg maar. :shock:
Ik ben blij dat ik niet weet waar het over gaat. Heeft mogelijk slechts zéér indirect met schipbruggen te maken! :-D :-D :-D :-D
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Heeft mogelijk slechts zéér indirect met schipbruggen te maken!
Nee, hoor... :-D
Afbeelding[/quote]
wkruit (R.I.P.)

Re:

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

roy schreef: By the way; is er iemand die zich sterk wil maken om zo'n pontonnetje te conserveren en bij een maritiem museum onder te brengen, zodat het voor het nageslacht behouden blijft !?.

m.v.g. Roy
Roy,
Leuk dat ik na al die tijd nog (positief!) antwoord kan geven op deze prangende vraag. Deze zomer is dit "scheepje" in gerestaureerde staat op de zelfde plek terug gezet.
Een wethouder heeft het vaartuigje (of moet het drijftuigje genoemd worden?) zelfs
gedoopt met een heuse fles sjampoepel!!
W!W


Plaats reactie