Van Brabandsche Bieschbosch met Zilvermeeuw naar Rotterdam
Deel 17 we zijn de Bruggen bij Dordrecht onder door gevaren en gaan de
Dordtsche Kil op
De En Avant 21 passeerd on nabij de opslag van Fa v.d Wees
We passeren de Krabbegeul
De Krabbegeul met op de achtergrond link het Voormalige Gebr Broere nu Vopak Logistic met ernaast Blenders en links de grote silo van Euro
Grit
De Panorama vaart ons voorbij nabij de Krabbegeul
We komen nu op de Dordtsche Kil
En komen rechts voorbij de sloperij van van de Heuvel in s'Gravendeel
De laatste rustplaats van de schepen
Een afgedankte Smit sleper ligt er ook te wachten
Dit behoeft geen tekst
De was eens de glorie van een schipper nu van de schrootboer
Hier zien we het voormalige Kantoor van Gebr Broere ooit begonnen in Groot Ammers en later op deze plek op 18 september 1964 vind de officiele opening plaats van dit terrein
Het kantoor iets dichterbij aan de wegkant zijn al diverse opslagtanks gesloopt
De opslagtanks aan het Mallegat
Het Haventje van s'Gravendeel komt in zicht
Hier een blik vooruit
s'Gravendeel
De olieservice vaart voorbij
Nog een blik vooruit
Een schuil wacht haventje voor de binnenschepen
De Discovery vaart ons voorbij
Nabij het schuil wacht haventje
Weer een panorama over de Dordtsche Kil zo heeft ook de Dortsche Kil
zijn bekoringen
Een blik achterwaarts
Zij wonen daar wel mooi maar voor boodschappen doen moet je een heel eind weg
De Marshal vaart ons voorbij
Het lijkt hier zo vredig een vissersbootje kabbelt maar de Dordtsche Kil kan ook bijzonder gevaarlijk en wild zijn met de stromingen
Hier zien we de HSL brug die van het Hollandsch Diep hier naar de tunnel leid, het lijkt zo imposant met die ronding maar op het Hollandsch Diep zie je dat haast niet.
Hier een villa die al verschillende functies in haar bestaan gehad heeft
We naderen nu zo'n beetje het eind van de Dordtsche Kil
Op de oude bunket staat vermeld Jachthaven
Een duweenheid komt van het Hollandsch Diep de Dordtsche Kil opvaren
geduwd door de Orca
Hier kijken we op het Hollansch Diep en zien Shell Moerdijk in de verte
Maar wij varen de andere kant op van het Hollansch Diep richting
Moerdijk bruggen
De Star Vita passeerd ons
En hier varen we op het Hollandsch Diep
Einde deel 17 volgende delen Hollandsch Diep en de Amer
Cor Boer
Dordtsche Kil op
De En Avant 21 passeerd on nabij de opslag van Fa v.d Wees
We passeren de Krabbegeul
De Krabbegeul met op de achtergrond link het Voormalige Gebr Broere nu Vopak Logistic met ernaast Blenders en links de grote silo van Euro
Grit
De Panorama vaart ons voorbij nabij de Krabbegeul
We komen nu op de Dordtsche Kil
En komen rechts voorbij de sloperij van van de Heuvel in s'Gravendeel
De laatste rustplaats van de schepen
Een afgedankte Smit sleper ligt er ook te wachten
Dit behoeft geen tekst
De was eens de glorie van een schipper nu van de schrootboer
Hier zien we het voormalige Kantoor van Gebr Broere ooit begonnen in Groot Ammers en later op deze plek op 18 september 1964 vind de officiele opening plaats van dit terrein
Het kantoor iets dichterbij aan de wegkant zijn al diverse opslagtanks gesloopt
De opslagtanks aan het Mallegat
Het Haventje van s'Gravendeel komt in zicht
Hier een blik vooruit
s'Gravendeel
De olieservice vaart voorbij
Nog een blik vooruit
Een schuil wacht haventje voor de binnenschepen
De Discovery vaart ons voorbij
Nabij het schuil wacht haventje
Weer een panorama over de Dordtsche Kil zo heeft ook de Dortsche Kil
zijn bekoringen
Een blik achterwaarts
Zij wonen daar wel mooi maar voor boodschappen doen moet je een heel eind weg
De Marshal vaart ons voorbij
Het lijkt hier zo vredig een vissersbootje kabbelt maar de Dordtsche Kil kan ook bijzonder gevaarlijk en wild zijn met de stromingen
Hier zien we de HSL brug die van het Hollandsch Diep hier naar de tunnel leid, het lijkt zo imposant met die ronding maar op het Hollandsch Diep zie je dat haast niet.
Hier een villa die al verschillende functies in haar bestaan gehad heeft
We naderen nu zo'n beetje het eind van de Dordtsche Kil
Op de oude bunket staat vermeld Jachthaven
Een duweenheid komt van het Hollandsch Diep de Dordtsche Kil opvaren
geduwd door de Orca
Hier kijken we op het Hollansch Diep en zien Shell Moerdijk in de verte
Maar wij varen de andere kant op van het Hollansch Diep richting
Moerdijk bruggen
De Star Vita passeerd ons
En hier varen we op het Hollandsch Diep
Einde deel 17 volgende delen Hollandsch Diep en de Amer
Cor Boer
Hallo Cor,
Mooi vaargebied de Kil.
Je hebt helemaal gelijk, het kan d'r ook lekker spoken. Voor mij is het al 7 jaar geleden dat ik daar gevaren heb. Erg leuk en zeer herkenbaar om weer terug te zien !.
Wat de sleepboten bij Scheepssloperij Nederland in 's Gravendeel betreft:
Dat kunnen van links naar rechts de volgende boten zijn:
m.s.b. "xxx", ex XXX Zwageman, Nederhorst ter Berg, ex "Anders J.Goedkoop", Goedkoop, A'dam.
m.s.b."Abatros", ex J.Kooren, R'dam, ex Duitse "Bugsier 24".
( Ik houd een beetje een slag om de arm daar deze slepers moeilijk te traceren zijn. Mogelijk heb ik toch de goede te pakken ).
Een Britse sleper van ex Cory Towage.
Links zie je een ex Scandinavisch schip dat misschien al een jaar geleden op de Oude Maas door Joop gespot is en vervolgens uitgebreid besproken......... We vonden het zo'n lief scheepie !.
Op naar je volgende inzending. We zullen dan ongetwijfeld eerst het open water opzoeken..............
m.v.g. Roy
Mooi vaargebied de Kil.
Je hebt helemaal gelijk, het kan d'r ook lekker spoken. Voor mij is het al 7 jaar geleden dat ik daar gevaren heb. Erg leuk en zeer herkenbaar om weer terug te zien !.
Wat de sleepboten bij Scheepssloperij Nederland in 's Gravendeel betreft:
Dat kunnen van links naar rechts de volgende boten zijn:
m.s.b. "xxx", ex XXX Zwageman, Nederhorst ter Berg, ex "Anders J.Goedkoop", Goedkoop, A'dam.
m.s.b."Abatros", ex J.Kooren, R'dam, ex Duitse "Bugsier 24".
( Ik houd een beetje een slag om de arm daar deze slepers moeilijk te traceren zijn. Mogelijk heb ik toch de goede te pakken ).
Een Britse sleper van ex Cory Towage.
Links zie je een ex Scandinavisch schip dat misschien al een jaar geleden op de Oude Maas door Joop gespot is en vervolgens uitgebreid besproken......... We vonden het zo'n lief scheepie !.
Op naar je volgende inzending. We zullen dan ongetwijfeld eerst het open water opzoeken..............
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Hallo Cor,
Daar zet je me wel voor een dilemma hoor!. Ik heb 2 schepen met de naam "Egbertine" uit Lemmer kunnen vinden. Voor de goede orde; "m.t."Egbertine II" & "III". e 1e gebouwd in 1925, de 2e in 1957.
Als we eens goed naar het achterschip kijken, ( meer is er ook niet meer van over ), moet het "III" zijn.
Als dit klopt is het de ex "Gerard Jose", ex "Internos", ex "Gehan B".
De Caterpillar van 550 pk. zal niet haar originele motor zijn.
Ze meette: 61,67 x 6,60 x 2,63 m. en was 656 ton. Zeg maar een sterk verlengde kempenaar, ( 50 x 6,60 m. ).
De eigenaar, ( van beide schepen ), was H.A.Oldekamp.
Ik denk dat ik het juiste schip hiermee beschreven heb.
m.v.g. Roy
Daar zet je me wel voor een dilemma hoor!. Ik heb 2 schepen met de naam "Egbertine" uit Lemmer kunnen vinden. Voor de goede orde; "m.t."Egbertine II" & "III". e 1e gebouwd in 1925, de 2e in 1957.
Als we eens goed naar het achterschip kijken, ( meer is er ook niet meer van over ), moet het "III" zijn.
Als dit klopt is het de ex "Gerard Jose", ex "Internos", ex "Gehan B".
De Caterpillar van 550 pk. zal niet haar originele motor zijn.
Ze meette: 61,67 x 6,60 x 2,63 m. en was 656 ton. Zeg maar een sterk verlengde kempenaar, ( 50 x 6,60 m. ).
De eigenaar, ( van beide schepen ), was H.A.Oldekamp.
Ik denk dat ik het juiste schip hiermee beschreven heb.
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Joop Klaasman
- Berichten: 15579
- Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
- Locatie: Barendrecht
Hallo Cor & Huib,
Aan de naam op je uitvergroting te zien, zou het inderdaad de "II" moeten zijn. Echter het achterschip kan welhaast niet van 1925 zijn......
Huib bedankt voor je exacte aanvulling. Sinds wanneer ligt deze sleper hier al te koop. Toch al weer enige jaren !?.
m.v.g. Roy
Aan de naam op je uitvergroting te zien, zou het inderdaad de "II" moeten zijn. Echter het achterschip kan welhaast niet van 1925 zijn......
Huib bedankt voor je exacte aanvulling. Sinds wanneer ligt deze sleper hier al te koop. Toch al weer enige jaren !?.
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................