Yachtenbouw

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bram

Yachtenbouw

Bericht door Bram » 17 aug 2007 22:36

:-D kombuisers

dat wij Nederlanders nog steeds mooie schepen kunnen bouwen ,dat staat vast,alleen ze zijn niet te betalen voor het gewone volk,maar omdat ik zelf ook bijna 7 jaar in dit luxe wereldje als Machinist heb gevaren vroeger,is er toch nog een stukje liefde voor deze tak van schepen gebleven

Eindelijk is het dan zover,dat ik genoeg materiaal heb om een start te maken over Yachten,ik hoop dat jullie er van genieten ,en als je materiaal heb ,het liefst natuurlijk met gegevens over de in Nederland gebouwde yachten.

in `t kort om te beginnen met wat jachten gebouwd door de Feadship Yards beter bekend als van Lent(De Kaag)en de Vries in Aalsmeer.

Het Motor Yacht Cacique
Ontworpen speciaal als Familie yacht
Specifications

Gebouwd: 1986
Lengte overall : 37.49 mtr
lengte waterlijn: 33.38 mtr
Breedte : 7.20 mtr

Motoren
2 X Caterpillar marine diesels
model D3412 Ta -625 PK bij 1800 rpm.
2 generators van 90 KW elk

Snelheid 14 knots.

Capaciteit gasolie 39.3 ton
capaciteit vers water 7.7 ton.

Proefvaart op de Noordzee

Afbeelding

Scheepsplan

Afbeelding

De salon

Afbeelding

De salon en dinning tafel

Afbeelding

Studeerhut/kantoor Eigenaar

Afbeelding

Guest state room/Gast hut

Afbeelding

Ja en dan zal er wel iemand vragen en de slaaphut/Owners state room ?,met alles er op en aan van de eigenaar?

Deze wordt niet zoveel getoond ,omdat het echt prive is. :roll: :P

ik zal een poll inscheren,bij voldoende belangstelling ga ik door,dus ik zie het wel waar het schip strandt,of niet natuurlijk.

Groets Bram :-D
Laatst gewijzigd door Bram op 18 aug 2007 12:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10720
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Nederlandse Jachten

Bericht door Harry G. Hogeboom » 17 aug 2007 23:45

Hallo Bram,
Da's een geweldig idee, de huidige Nederlandse Jachtbouw, zowel motor als zeiljachten is bijzonder vooraanstaand in de wereld. Dat het schepen zijn die door "de gewone man" ( zoals jij dat al zegt) NIET zijn te betalen, doet m.i. niks ter zaken, het zijn Technische Hoogstandjes van ontwerp en vakmanschap alleen weg gelegd voor die "werven" welke de nodige kennis, ervaring, vakmanschap en reputatie in huis hebben om juist die klanten aan te trekken die "TOP KWALITEIT" willen hebben en daar "overal" voor moeten betalen en dat ook best willen, zolang er "wat tegenover staat"
De " Nederlandse Jachtbouw" om die tak van scheepsbouw, welke naast het bouwen ook het ontwerpen van jachten en het " toeleveren aan" werven bestrijkt, blaast een flinke toeter mee op wereld niveau.

Ik wil hier geen namen noemen, maar jaaaaren geleden bood een van Nederlands grootste jachtbouwers, inmiddels een wereldberoemd persoon in die industrie, me een baan aan, maar ik zag toen die markt " niet zitten" ( ik was nog te onervaren en zag het als "kleine pestbootjes"!) en op mijn vraag HOE je die klanten juist aan trok merkte deze persoon op:

" Met TOP kwaliteit en inventiviteit, komen de klanten vanzelf"

Inmiddels is het ZONDER enige twijfel gebleken dat dit absoluut een FEIT is. ( Ik denk niet dat de klanten "vanzelf" komen, maar zijn uitspraak was een waarheid als een koe)
Inmiddels zie ik die sector van de markt als " de top van de kwalitatieve scheepsbouw" en om de donder niet meer als "kleine pestbootjes"

Hoe dan ook, dit beloofd een zeer interessant onderwerp te worden.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

HD171
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2007 20:52

Bericht door HD171 » 18 aug 2007 00:08

Bram,

een goed idee.
Leuk om die schuitjes eens van binnen te zien.
Zo luxe had ik het niet verwacht...
Foto's van de visserij... Kijk op www.schollekop.nl !

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30085
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 18 aug 2007 00:20

Hallo Brammetje,
Doorgaan!!! :-D
Toch weer een fraai stukje "Hollands Glorie"
Ik heb een tijdje zitten dubben tussen zo'n jachie kopen of een huissie in Warffum. :lol:
Maar voor zo'n mooi jachie moet ik heel wat avondjes in het casino doorbrengen en dan ook nog mazzel hebben. :lol:
Dus ik houd het maar op het Grunnigse plattelaand, alhoewel ik op een wierd ga woon'n, dus zo plaat is het ja nait. :)
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Bram

Bericht door Bram » 18 aug 2007 00:20

:-D Hoi Harry

Dit is ook een van de redenen dat ik deze topic gestart heb,alles wat je leest tegenwoordig is dat onze Know How op dat scheepsbouw gebied verkocht wordt,dat er gelukkig nog bedrijven zijn , die de moed hebben om het allernieuwste op technies gebied te instaleren en te bouwen,met het risico om failiet te gaan op een schip,dat is ondernemerschap,dus ben ik begonnen met yachten vanaf 30 mtr en voorlopig heb ik nog genoeg info om ook de plannen en de schepen hier op het forum te zetten.
Het is nog steeds een ondergewaardeerd onderwerp,maar de beste scheepbouwers (architecten zowel als de vaklieden) zijn er op deze scheepswerfen nog te vinden ,daar mee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het op onze normale scheepsbouw werfen niet zo is,maar die moeten teveel naar het kosten plaatje kijken.
maar met deze mooie speeltjes ,blijft de onze status van ons land als goede schepen bouwer gehandhaafd in het Buitenland

Groets Bram :-D

Bram

Bericht door Bram » 18 aug 2007 00:25

:-D Hoi Jossie en HD 171

Bedankt,dat geeft weer een stimulans.

Groets Bram :-D

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3187
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert » 18 aug 2007 10:40

Hoi Gabber, :-D

Goed idee!
Het zou aardig zijn als er ook van andere Kombuizers wat materiaal loskomt.

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Bram

Bericht door Bram » 18 aug 2007 11:16

:-D Hoi Albert

Daar ben ik het helemaal mee eens Gabber.

Hoe is het in Mokum???????

Groets Bram :-D

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3187
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert » 18 aug 2007 12:47

Hoi Bram, :-D

Zie "mijn werkplekkie"

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10720
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Jachten

Bericht door Harry G. Hogeboom » 18 aug 2007 14:27

Hallo Bram et all,

Als ik "op een afstandje" bekijk wat het " Damen Concern" in Nederland EN wereldwijd doet, als je de projeckten bekijkt die er bij Verolme Rozenburg door het dok schuiven, het nieuwbouw programma van de Merwede, het weer openen van de "vd Giessen de Noord helling", de nieuwbouw in het Grunninger laaaaand, dan gebeurt er toch nog heeelwat in " Good 'Ol Holland" :lol: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Bram

Bericht door Bram » 18 aug 2007 14:39

:-D Hoi Harry

Gelukkig wel ,het ziet er toch goed uit voor de toekomst!
Het was ook helemaal niet mijn bedoeling om de scheepsbouw in het algemeen te kleineren,maar eerder zoals al gezegd ,het Yachten bouw een beetje meer naar voren te halen
Ik zal na wat yachten van de De Vries en Lens geplaatst te hebben me ook wat op de anderen Yachten en Scheeps bouwers focussen.
Bedankt voor de tip.
GRoets Bram :-D

Harry Bernd (R.I.P.)
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 jul 2006 11:44
Locatie: Delfzijl

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) » 18 aug 2007 14:44

Hoi Bram,
Ze hadden bij de Vries en Lenz toch ook een paar jachtjes voor Suriname gebouwd?
Ik meen dat één er van het politiebureau in de hens had geschoten.
Harry

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10720
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Feadship

Bericht door Harry G. Hogeboom » 18 aug 2007 15:28

Hallo Bram et all,

We zullen "gelijk en bij deze" :lol: :wink: Bram maar "een streep erbij geven" :roll: :wink: als zijnde de " Kombuispraat JachtenBoer" en ik zal proberen om hem niet voor de voeten te lopen op dit onderwerp wat zeker mijn interesse heeft, er schoten mij een paar dingen door " ut heufd" :wink: :roll:

1) De geschiedenis van De Vries Lents en zeker binnen het " Feadship" gebeuren is natuurlijk toch wel uniek. Ik weet zo niet alle details "uut ut blootuh heufd" maar dat ze " Feadship" al heel kort na de oorlog in America "op de markt hebben gebracht" heb ik dacht ik wel goed. Heden ten dage is " een FEADship" een begrip in de Internationale jachten wereld,van de Koningen en Prinsen uit Saoudie-Arabia tot de biljardairs in Good 'Ol Joe Naait me Steeds en Rusland nou daaaaaaaar is een verhaal!

2) Iedere zichzelf respecterende scheeps-jachtwerf heeft een "website" en door daar naar te verwijzen heb je in enen toegang tot een ontiegelijke hoop informatie, ik denk hier o.a. aan " Royal Huisman Shipyard" in Vollenhove, welke een goed voorbeeld geeft van " en ZOOO bouwuh wuuuulluh beuties in de Kop van OaverIessel"

3) Wat betreft de "echte grote motorjachten" en nou bedoel ik " Kleine Passagiersschepen" grootte kun je de moffen NIET vergeten, met name Lurssen heeft een reputatie en een geschiedenis van heb ik jouw daar.

Enfin ik weet zeker dat Bram d'r "wat van maakt" :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Bram

Bericht door Bram » 18 aug 2007 16:12

:-D Hoi Harry H en all

Terwijl jij bezig was ,met het stukje over Feadship ,was ik de geschiedenis aan het vertalen,maar door die dikke vette fietsenmakers vingers ,drukte ik het gelijk weer weg dus here we go again.

Na de tweede wereld oorlog,toen alles nog moeilijk ging in Nederland,was Export heel belangrijk,een paar wel bekende nederlandse scheepswerven en een bekende Nederlandse scheepsarchitect kwamen bijeen en richte de :First Export Association of Dutch Shipbuiders op Kortweg FEADSHIP en werd opgericht in 1950.
De start was boven verwachting en in 1953 was de naam FIEDSHIP al goed bekend.
De goede samenwerking tussen de werven,scheepsarchitect Yachteigenaren en Kapitein bleek erg succesvol,en nu behoort Feadship bij de top van kwaliteit bouwers voor grote en Megayachts.
Naval architect bureau H.W.de voogt &Zoon
De Vries Shipyards
Van Lent Shipyard

Dit tot zover vanavond zet ik er nog een Yachtje op van 40 mtr. uit .1982

Na een gerookt stukje kabeljauw en enkele gaalsjes druivensap,ben ik er weer klaar voor,om de rest van het verloren gegane materiaal op deze topic te plaatsen.

M.Y.Synthesus

In de vaart 1982

Lengte overal : 40.23 mtr.
Lengte waterlijn : 35.96 mtr.
Grootste breedte :7.65 mtr.
diepgang : 2.28 mtr.

Motoren :2 x Caterpillar Marine Diesel Engine`s
Model D379 TA, 565 Pk elk bij 1225 rpm.
2 generatoren van 90 Kw elk.

snelheid 13.8 knots

Diesel capaciteit: 44800 liters ,
Fresh water:10000 liter

Proefvaart op de Noordzee.

Afbeelding

Machinekamer 1 (1982)

Afbeelding

Machinekamer 2 (1982)

Afbeelding

kapiteins hut

Afbeelding

Kaartenkamer

Afbeelding

Kombuis

Afbeelding

Ontbijtbar

Afbeelding

Lounge /dinningroom

Afbeelding

Bij dit Yacht dus wel foto`s van de Eigenaars Hut.

Afbeelding

Eigenaars Kleedkamer.

Afbeelding

Passage naar het hoofd dek

Afbeelding

Gastenverblijf

Afbeelding

Sundeck

Afbeelding

Boatdeck

Afbeelding

Afbeelding

lowerdeck

Afbeelding

veel plezier!!!!

Groets Bram :-D

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 12880
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R » 18 aug 2007 21:15

Bram......
Een product van onze buren die Harry.G.H. bedoelt.
Afbeelding
[W.Mehlis.]
Afbeelding

Bram

Bericht door Bram » 18 aug 2007 21:27

:-D Hoi Joost.

ik heb het gezien en ook meerdere Mega jachten die bij die werf vandaan komen,zoals de octopus ,mooie schepen ook maar ik ben daar nog niet aan toe,ik heb nog veel materiaal wat nog bewerkt moet worden,om er een verhaal van te maken, maar ook deze yachtbouwers komen in de kijkert.
Bedankt voor de foto


Groets Bram

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: altena 1, Bing [Bot] en 18 gasten