Yachtenbouw

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Yachtenbouw

Bericht door jeroen »

Sirius
Sirius
Sirius.JPG (241.85 KiB) 4267 keer bekeken
Sirius te Coenhaven, Amsterdam 15 Oktober 2010

Wat gegevens via Charterworld.com

Ontwerp
Naval architect: De Voogt Naval Architects
Exterior styling: De Voogt Naval Architects / Sinot Design Associates
Interior design: Sinot Design Associates


Technical specifications
Bouwwerf: Feadship – Royal Van Lent, bouwnummer 803
Type: Dubbel-schroefs motorjacht, stalen romp en aluminium opbouw
Tewaterlating 18 augustus 2010

Lengte over alles : 44.65m
Breedte over alles : 9.20m
Diepgang : 2.70m
Brandstof capaciteit: 40,000 l
Drink water capaciteit: 10,000 l

Voortstuwing
Hoofdmotoren: 2x MTU 12V2000M70 – 788 kW / 1055 bhp
Schroeven: 2x Wärtsilä vaste spoed 5-blads schroeven
Max. snelheid: 14.5 knots
Groeten Jeroen

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Yachtenbouw

Bericht door jacko »

Spielberg koopt miljoenenjacht in Alblasserdam
Door Martijn Koolhoven
AlBLASSERDAM -
De wereldberoemde Amerikaanse filmregisseur Steven Spielberg heeft in Alblasserdam een nieuwe boot gekocht ter waarde van maar liefst 150 miljoen euro...


Het miljoenenjacht van Spielberg Foto: Roger van der Kraan
De regisseur, bekend van succesfilms als Indiana Jones, Jurassic Park en Jaws, heeft enkele weken geleden zijn nieuwe boot bij scheepswerf Oceanco in Alblasserdam, opgehaald.

'Boot' is wel een understatement, want het jacht de 'Seven Seas' is 86 meter lang en kost 150 miljoen euro. Oceanco heeft een contract ondertekend waarin hij zich verplicht geen uitspraken te doen over de koper. Ingewijden weten nu te melden dat Spielberg zijn nieuwe schip persoonlijk in Alblasserdam is komen ophalen en dat de feitelijke overdacht op volle zee plaatsvond, in bijzijn van een notaris. Het schip heeft vervolgens koers gezet naar de Middellandse Zee. Het gaat varen onder de vlag van de Kaaiman Eilanden. Spielberg was zeer in zijn nopjes met zijn nieuwe aanwinst.

Mensen die de Seven Seas voor oplevering hebben bezocht, roemen de hoge kwaliteit van afwerking en de bijzondere technische snufjes aan boord. Zo beschikt het schip over een privéhelikopterdek in de vorm van de bodem van een van de twee zwembaden aan boord. Volgens een ingenieus systeem loopt het zwembad bij het naderen van de helikopter leeg, waarna de bodem naar boven schuift en als platform dient voor de landende wentelwiek. Ook beschikt het schip over een 'droge' bioscoop en een 'natte', zodat Spielberg films kan kijken terwijl hij zwemt.

Gasten

Het interieur wordt gedomineerd door walnoot, teak en rozenhout. De oppervlakte van de eetzaal, die zo kan worden omgebouwd voor een galadiner of swingparty, is 250 vierkante meter.

Spielberg kan twaalf gasten meenemen, al heeft hij voor zichzelf een eigen dek met een studeerkamer en een salon. Het schip telt 26 bemanningsleden. Spielberg gaat de Seven Seas niet alleen zelf gebruiken, maar ook verhuren. De charterprijs bedraagt 1 miljoen euro per week.
Bijlagen
bootje_804977d.jpg
bootje_804977d.jpg (4.96 KiB) 4163 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Yachtenbouw

Bericht door Douwe J. »

C 2 -  2009  25-5-2011 +.JPG
C 2 - 2009 25-5-2011 +.JPG (139.87 KiB) 3892 keer bekeken
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Yachtenbouw

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Vroeger, toen geluk nog héél gewoon was, bouwden ze nog écht mooie jachten. :wink:
Franklin.jpg
Franklin.jpg (199.17 KiB) 2899 keer bekeken
De geschiedenis van het schip staat HIER beschreven.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Yachtenbouw

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

scheherazade.jpg
scheherazade.jpg (40.29 KiB) 1523 keer bekeken
+
SCHEHERAZADE 2020 Gebouwd bij Lurssen Bremerhaven
Luxueus motor jacht deze week afgeleverd voor haar eerste reis naar Noorwegen
L.o.a. 140 mtr
Br 24 mtr
Draught max. 5 mtr
Grt 10167t
Nrt 3030t
Hull Steel
Supertr. Aluminium
decks 4
Heliports 2
Engine 2x MTU 20V 1163M84 Diesel 7512hp
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Yachtenbouw

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

mysong-1.jpg
mysong-1.jpg (117.24 KiB) 1315 keer bekeken
Het jacht MY SONG van £ 30 miljoen sloeg in oktober 2019 tijdens een storm over boord van het vrachtschip BRATTINGSBORG en zonk. Eigenaar Italiaan Pier Luigi Laro Piana gaf de Britse verscheper Peters en May opdracht om zijn jacht te vervoeren. Hij eist nu smartegeld en de waarde van zijn ‘superjacht’ terug van de verschepers. Die beweren nu weer dat het frame dat bij het jacht werd geleverd voor de verscheping niet deugde.
Het voorval had plaats tijdens een reis van Antigua naar eindbestemming Genua.
mysong-2.jpg
mysong-2.jpg (54.24 KiB) 1315 keer bekeken
my song-4.jpg
my song-4.jpg (17.75 KiB) 1315 keer bekeken
my song-5.jpg
my song-5.jpg (18.96 KiB) 1315 keer bekeken
De in Southampton gevestigde Peters en May ontkennen echter de verantwoordelijkheid.
Het jacht werd later geborgen door een Duitse firma, maar het was niet economisch te repareren omdat de koolstofvezelromp op verschillende plaatsen doorboord was en de masten waren afgebroken. Waaronder dus ook de hoofdmast van 56 meter. Ze zat verder boordevol geavanceerde technieken en diende ook als een comfortabel zeiljacht.
Pier Luigi is een erfgenaam van het high-end kledingbedrijf Loro Piana, dat in 1924 werd opgericht door zijn grootvader Pietro.
foto
Het jacht werd vervoerd door het vrachtschip Brattingsborg toen het in de storm terechtkwam.
brattingsborg.jpg
brattingsborg.jpg (64.57 KiB) 1315 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Yachtenbouw

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

delphine.jpg
delphine.jpg (51.79 KiB) 1423 keer bekeken
Het SS Delphine is een jacht dat in opdracht van Horace Dodge, mede-oprichter van Dodge Brothers werd gebouwd. Het jacht werd op 2 april 1921 te water gelaten, met als gezagvoerder Arthur A. Archer. Het vermogen werd oorspronkelijk geleverd door drie Babcock & Wilcox-ketels die twee 1.500 pk (1.100 kW) motoren met viervoudige expansie aandreven. In haar refit uitvoering in 2003 werd de Delphine opnieuw uitgerust met twee moderne waterpijpketels werkend op 20 bar (290 psi), waarvan de grootste een verdampingscapaciteit heeft van 14 ton (31.000 lb) stoom per uur, terwijl de kleinere 4 ton (8800 lb) per uur kan verdampen; deze nieuwe ketels leveren de originele motoren met viervoudige expansie. "Van alle grote in Amerika gebouwde stoomjachten die tussen 1893 en 1930 zijn gebouwd, is de Delphine de enige die in haar oorspronkelijke staat is achtergelaten met haar originele stoommachines nog in dienst."

De Delphine vloog in brand en zonk in 1926 in New York maar werd geborgen en hersteld. Ze liep verder schade op in 1940 toen ze aan de grond liep op de Grote Meren en werd opnieuw gerepareerd. Ze werd in januari 1942 overgenomen door de Amerikaanse marine en omgedoopt tot USS Dauntless (PG-61), om te dienen als het vlaggenschip van admiraal Ernest King, opperbevelhebber van de Amerikaanse vloot en hoofd van de marineoperaties. Ze werd na het einde van de Tweede Wereldoorlog terug verkocht aan Anna Dodge (de vrouw van Horace Dodge) en hersteld naar civiele maatstaven en service, inclusief haar oorspronkelijke naam.

Delphine veranderde daarna nog diverse keren van naam en eigenaar tot dat ze in 1997 tegen een schrootprijs werd verkocht aan haar volgende eigenaren - die haar vervolgens voor $ 60 miljoen ombouwden naar haar originele staat van 1921 inclusief interieur en de originele stoommachines. Ze werd op 10 september 2003 omgedoopt tot Delphine door prinses Stéphanie van Monaco. Ze werd onlangs overgenomen door de huidige eigenaren in 2015 en is sinds het charterseizoen van 2017 teruggekeerd naar haar thuishaven Monaco.

Bron Wikipedia
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Yachtenbouw

Bericht door Roy »

Het is een prachtig overzicht Alje !.
Mare, vertaal engine a.u.b. niet als motor terwijl het duidelijk een stoommachine is. In dit geval twee quadruple expansie machines.
Toch fijn te weten dat ze nog steeds, in good order and condition, drijvende is. :idea: ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Yachtenbouw

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

talitha.jpg
talitha.jpg (80.67 KiB) 1192 keer bekeken
HET LUXE JACHT THALITA
Op 31 januari 's middags lag zij afgemeerd in Dársena de Llanos van Santa Cruz de Tenerife.
Zij kwam uit Gibraltar om later te vertrekken naar San Martin ( Het Nederlands deel van het gelijknamige eiland in het Caribisch gebied).
Varende onder de vlag van Bermuda.
De belangrijkste gegevens zijn 1.103brt , L.o.a. 82,60m, Br. 10,39 m., Diepgang van 3,90 m. Ze is uitgerust met wee Caterpillar-motoren dubbel schroefs, met een maximale snelheid van 15,0 knopen. Haar actieradius is 4.500 mijl en ze heeft een capaciteit voor 12 passagiers, ondergebracht in 6 hutten en 18 bemanningsleden in 8 hutten.
Ze werd in 1930 gebouwd op de Krupp Germania Werft-scheepswerf in Kiel (Duitsland), onder de naam REVELLER, voor de Amerikaanse tycoon Russell Alexander Alger Jr., president van Packard Motor Car Co., maar die overleed op 29-01-1930, en heeft haar niet zien varen. De ontwerpers waren Cox & Stevens, beschouwd als de belangrijkste van die tijd. In 1931 werd ze overgenomen door Charles McCann, schoonzoon van de eigenaar van Woolworth-winkelketen (VS), en werd omgedoopt tot CHALENA. In 1939 werd Leon Mandel, president van de magazijnen van Mandel Brothers, gevestigd in Chicago, eigenaar en hernoemde haar in CAROLA. Op 23-01-1942 werd ze overgenomen door de Amerikaanse marine en door de Gibbs Engine Co., van Jacksonville, werd zij omgebouwd tot de USS BEAUMONT (PG60), bewapend met zes luchtafweerkanonnen, twee 3 ′ ′ kanonnen en dieptebommen. En ze kreeg een bemanning van 110 man. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was zij actief in de Stille Oceaan, gebaseerd op Pearl Habour, tot 19 februari 1946, waarna ze uit de dienst werd ontslagen en afgemeerd werd op Mare Island Naval Base, Vallejo (Californië). In 1949 werd ze verkocht aan Elpetal Corp. en na een grondige verbouwing bij Bath Iron Works Shipyards, kwam ze weer in de vaart onder de naam ELPETAL. In 1957 werd ze onder dezelfde naam verkocht aan de Griek Maris Embiricos. In 1983 werd ze opnieuw verkocht aan de Australische muziek- en filmproducent Robert Stigwood, die haar hernoemde JEZEBEL. Uiteindelijk werd ze overgenomen door John Paul Getty Jr. en na opnieuw een grote verbouwing op de scheepswerf in Plymouth (Verenigd Koninkrijk), die bijna drie jaar duurde ging ze in 1993 zeilen onder de naam TALITHA G, die in 2008 veranderde in TALITHA, en er vandaag zo uitziet en nog steeds eigendom is van de familie Getty, die het blijkbaar verhuurt voor luxe cruises, voor een bedrag van 400.000 euro per week ...
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Yachtenbouw

Bericht door Jinny »

Mooi verhaal.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie